دانلود پایان نامه ارشد: ارزیابی و مقایسه ی برآورد میزان رسوب سطح جاده جنگلی توسط دو مدل WARSEM وSEDMODL (مطالعه موردی : جنگل دارابکلا ) | ... | |
رشته مهندسی منابع طبیعی مهندسی جنگل تکه هایی از متن به عنوان نمونه : ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
چکیده برای دسترسی و مدیریت هر چه بهتر جنگلها وجود جادههای جنگلی ضروری بوده ولی از طرفی جادههای جنگلی باعث تغییر الگوی طبیعی توزیع رواناب می شود. افزایش سرعت رواناب روی سطح جاده و تولید و انتقال رسوب به آبراهههای پایین دست باعث آلودگی منابع و زیستگاههای آبی و خاکی میشود.امروزه مدلهای مختلفی برای پیش بینی میزان رسوبدهی وجود دارد که میتوانند به کارشناسان جهت پیش بینی میزان تولید رسوب در جادههای جنگلی کمک کنند. این تحقیق با هدف ارزیابی و مقایسه ی میزان رسوب برآورد شده روی سطح جاده جنگلی توسط دو مدل WARSEMو SEDMODL در سری یک جنگل آموزشی و پژوهشی دارابکلا به اجرا درآمد. کل جادههای منطقه به واحدهای همگن تقسیم گردید و سپس برای هر واحد، طول جاده، عرض جاده، میزان فرسایش زمینشناسی، عاملهای مربوط به سطح جاده، ترافیک، شیب، بارندگی و تحویل رسوب از طریق جداول مربوطه استخراج گردید و برخی از این عاملها از طریق اندازه گیری و مشاهدات میدانی بدست آمد و در مدل قرار داده شد. برای برداشت میزان رسوب واقعی سطح جاده، در انتهای هر واحد با قرار دادن ظرف مناسب پس از هر بارندگی اقدام به برداشت نمونه شد. نتایج نشان داد که میزان رسوبدهی در جادههای منطقه با توجه به خروجی مدلهایWARSEMو SEDMODEL به ترتیب 14/13 و 29/18 تن در سالمیباشد. به طور کلی، بین مقدار رسوب برآورد شده توسط WARSEM و SEDMODL تفاوت معنیداری وجود نداشت اما این مقادیر برآوردی در سطح احتمال 5 درصد بیشتر از مقدار اندازه گیری شده بودند. شیب طولی جاده بر مقدار رسوب برآورد شده توسط مدلهای تجربی در سطح احتمال 5 درصد تأثیر معنیدار داشت. به کارگیری این مدلها و ارزیابی قابلیت آنها در برآورد رسوب جاده جنگلی می تواند درتعمیر و نگهداری جاده های جنگلی به نحوی كه میزان رسوب تولیدی به حداقل برسد، به مدیران و طراحان این جادهها كمك كند. واژههای کلیدی: مدلهای برآورد رسوب، جاده جنگلی، رسوب، دارابکلا
فهرست فصل اول: کلیات عنوان مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………… 1-1-1- مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………. 1-1-2- فرضیات ……………………………………………………………………………………………………………………… 1-1-3- اهداف ……………………………………………………………………………………………………………………………. تعاریف و مفاهیم …………………………………………………………………………………………………………………….. 1-2-2- یک قطعه جاده ……………………………………………………………………………………………………….. 1-2-3- فرسایش پذیری خاک …………………………………………………………………………………………….. 1-2-4- هدر رفت خاک ……………………………………………………………………………………………………….. 1-2-5- نقش بافت، ساختمان و مواد آلی در هدر رفت خاک ………………………………………….. 1-2-6- نقش سازند زمین شناسی در هدر رفت خاک …………………………………………………….. 1-2-7- نقش درجه شیب در هدر رفت خاک ………………………………………………………………….. 1-2-8- نقش جهت شیب در هدر رفت خاک ………………………………………………………………….. 1-2-9- رواناب …………………………………………………………………………………………………………………….. 1-2-10- الگوی جریان رواناب روی ساختمان جاده جنگلی ………………………………………….. 1-2-11- مدل برآورد رسوب SEDMODL…………………………………………………………………. 1-2-12- مدل برآورد رسوب WARSEM ………………………………………………………………….. 1-2-13- سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) ………………………………………………………………….. فصل دوم: پیشینه تحقیق 2-1- سابقه تحقیق در داخل کشور ……………………………………………………………………………………. 2-2- سابقه تحقیق در خارج از کشور …………………………………………………………………………………. 2-2-3- جمع بندی نظرات ارائه شده ………………………………………………………………………………… فصل سوم: مواد وروشها 3-1- مواد ………………………………………………………………………………………………………………………… 3-1-1- مشخصات کلی منطقه مورد مطالعه ………………………………………………………… 3-1-2- شیب و ارتفاع از سطح دریا …………………………………………………………………….. 3-1-3- خصوصیات اقلیمی ………………………………………………………………………………….. 3-1-4- خصوصیات زمین شناسی ……………………………………………………………………….. 3-1-5- مشخصات خاکشناسی ……………………………………………………………………………… 3-1-6- راههای دسترسی ……………………………………………………………………………………… 3-2- روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………… 3-2-1- جمع آوری اطلاعات و برداشت مقدماتی …………………………………………………….. 3-2-2- برآورد رسوب جاده با SEDMODL ……………………………………………………….. 3-2-3- برآورد رسوب جاده با WARSEM ………………………………………………………….. 3-2-4- اندازهگیری میدانی رسوب …………………………………………………………………………….. 3-2-5- محاسبات آماری ……………………………………………………………………………………………. فصل چهارم: نتایج 4-1-موقعیت جاده وسگمنتها ……………………………………………………………………………………….. 4-2- مقایسه و ارزیابی دو مدل WARSEM و SEDMODL …………………………………… 4-2-1- محاسبه فرسایش ………………………………………………………………………………………………….. فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری 5-1- بحث………………………………………………………………………………………………………………………….. 5-2- نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………………………. 5-3- پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………..
مقدمه در سطح جهانی پس از دهههای 60 و 70 میلادی علاوه بر ارزیابیها و مطالعات فنی و اقتصادی برای پروژههای عمرانی از جمله راهسازی، ارزیابی زیست محیطی آغاز گردید. اما در کشور ما جز در سالهای اخیر توجه چندانی به شناخت و ارزیابی پیامدهای اجتماعی – اقتصادی و زیست محیطی نشده است. با توجه به اینکه انجام ارزیابی زیست محیطی پروژههای راهسازی باعث شناخت و پیشبینی هرچه دقیقتر پیامدها و اثرات اجرای این پروژها بر جوانب مختلف اجتماعی- اقتصادی وبه خصوص محیطهای طبیعی، گیاهی، جانوری، آب، خاک و هوا گزینههای مناسبتر برای کاهش این اثرات نامطلوب را ارائه می کند و برنامههای مدیریت و پایش زیستمحیطی را مد نظر قرار میدهد (بی نام،1386). جنگلهای پهن برگ مناطق معتدله دارای اهمیت فراوانی از جهت بهبود كیفیت آب و تولید چوب هستند. برای دسترسی و مدیریت هر چه بهتر این جنگلها وجود جادههای جنگلی ضروری بوده ولی از طرفی جادههای جنگلی با عملكرد اكولوژیكی و هیدرولوژیكی این جنگلها در تضاد میباشد. جادههای جنگلی باعث به هم خوردن مسیر و سرعت آبهای سطحی و زیر سطحی شده و سبب تغییر الگوی توزیع آب می شوند. افزایش سرعت رواناب در سطح جادهها و كاهش پوشش گیاهی باعث تولید رسوب و انتقال آن به آبراهههای پایین دست شده و در نتیجه باعث آلودگی منابع و زیستگاههای آبی میشود (راهبری سی سخت و عبدی، 1389). هدر رفت خاک پدیدهای است که در صورت بروز در هر منطقه، حاصلخیزی خاک، دوام و پایداری ابنیه فنی و سازههای مختلف، پایداری دیوارههای خاکی، کیفیت منابع آب سطحی، توازن بوم شناختی و منظره طبیعت را به مخاطره میاندازد (پارساخو 1391). طراحی سطح جاده های جنگلی از اهمیت ویژهای برخوردار است به طوری که درجاده های تثبیت نشده سطح جاده پتانسیل تولید رسوب بالایی دارد، عبور و مرور وسایل نقلیه باعث خرد شدن مواد سطحی جاده میشود و آنها را به ذرات ریز قابل حمل تبدیل می کند. همچنین رد چرخهای وسایل نقلیه افزایش میزان فرسایش و حمل رسوبات را به دنبال دارد تمرکز آب در این مکانها باعث افزایش انرژی رواناب و قدرت جریان رواناب شده و قدرت حمل ذرات درشت را افزایش میدهد، تناوب عملیات حفاظتی و نگهداری جاده نیز میتواند در افزایش و یا کاهش میزان تولید رسوب از سطح جادهها موثر باشد عملیات مسطح سازی جاده میتواند مکانهای تجمع هرز آب (شیارها و رد چرخها) را از بین ببرد و فرسایش را کاهش دهد. اما از طرف دیگر باعث خرد شدن مواد سخت سطح جاده شده و آنها را به ذرات ریز قابل حمل تبدیل میکند(بهزادفر،1383). سطح جاده میتواند به شکلی طراحی شود که شیب داخلی یا شیب خارجی داشته باشد و یا به شکل گرده ماهی باشد جادههایی که دارای شیب داخلی هستند رواناب را به سمت جوی کناری هدایت میکنند در حالی
شیب بیرونی رواناب را به سمت دیواره خاکریزی هدایت میکند و شکل گرده ماهی تلفیقی از دو عمل بالا را انجام میدهد تا رواناب کمتری در سطح جاده جریان داشته باشد (ارهان کاسکن، 2012). جادههای جنگلی تاثیر زیادی روی آب و منابع آبی وتولید رسوب دارند به همین جهت میتوان با شناسایی بخشهایی از جاده که توان تولید رسوب بالایی را دارند این اثرات را به مقدار زیادی کاهش داد. تا کنون مدیران جنگل نتوانستند رسوب جاده جنگلی را اندازهگیری کنند ولی امروزه به کمک متغیرهایی نظیر خصوصیات مواد سطحی جاده، شدت ترافیک، شیب، روش ساخت جاده و بارندگی میتوان تولید رسوب را مدل سازی واز آن در جهت احیا و نگهداری جادههای جنگلی استفاده نمود (بهزادفر،1383).
مساله مدیریت اقتصادی جادههای جنگلی نه تنها شامل مدیریت هزینههای کل جاده بلکه شامل مدیریت هزینههای خسارت زیست محیطی ایجاد شده طی مراحل ساخت جاده و استفاده از آن نیز میشود. همچنین کارایی وسایل سنگین جادهسازی بایستی مورد مطالعه قرار گیرد تا از بهترین آنها برای ساخت جاده استفاده گردد(پارساخو و همکاران، 2009). در یک جاده با میزان فاکتور ترافیک بالا معمولاً کیفیت مواد روسازی به کار رفته خوب است و در نتیجه تولید رسوب کاهش مییابد(آکای و همکاران، 2007). مدلهای مختلفی برای پیش بینی میزان رسوب دهی وجود دارد که میتوانند به کارشناسان جهت پیشبینی میزان تولید رسوب در جادههای جنگلی کمک کنند. هم چنین به منظور تجزیه و تحلیل طرح سیستم زهكشی عرضی و كاستن از حجم تحویل رسوب حاصل از جادههای جنگلی به رودخانه، نرم افزارها و مدلهای مختلفی طراحی شده است(آکای وسیسان، 2005)[3]. مدلهای مختلفی مانند[4]WEPP،SEDMODL ، STJ-EROS،WARSEM، [5]FROSAM، CULSEDو … برای پیش بینی میزان رسوبدهی وجود دارد که میتوانند به کارشناسان جهت پیش بینی میزان تولید رسوب در جادههای جنگلی کمک کنند. در این مطالعه ازمدلهای پیش بینی تولید رسوب WARSEM[6] و SEDMODL برای تخمین میزان متوسط سالیانه تولید رسوب در جادههای جنگلی استفاده شد. مدلهای مذکور، یک برنامة مدلسازی مبتنی بر [7]GIS هستند که توسط شرکتهای خصوصی در ایالات متحده آمریکا و با همکاری انجمن ملی بهسازی هوا و رودخانه توسعه پیدا کردند(داف وهمکاران2010 ). این مدلها قسمتهایی از یک جاده با پتانسیل رسوبدهی بالا در یک حوزة آبخیز را معین و مشخص می کنند. وضعیت دوری و نزدیکی جادهها به شبکة رودخانه، توسط دادههای مکانی سنجیده میشود. به منظور افزایش اعتبار مدل، اغلب مجموعه ای از مشخصات مهم جاده مانند نوع کاربری، وضعیت روسازی، پهنای جاده، زمان ساخت، ارتفاع شیروانی خاکبرداری و شیب جاده به مدل اضافه میشود. مدل فرسایش سطح جاده واشنگتن توسط گروه منابع طبیعی واشنگتن طراحی شده است(داف وهمکاران2010 ). این برنامه قادر است فرآیند رسوبگذاری و زهکشی را از یک حوزة آبخیز پهناور گرفته تا یک قسمت کوچک از جاده مدلسازی کند. به کمک این مدل میتوان یک برنامه دراز مدت برای مدیریت پایدار جاده تدوین نمود. در تحقیق حاضر، هر دو مدل یاد شده جهت برآورد نرخ رسوب تولیدی توسط سطح جاده جنگلی مورد استفاده قرار گرفته و نتایج حاصل از آنها با یکدیگر مقایسه گردید. دانستن این مطلب می تواند درتعمیر و نگهداری جاده های جنگلی به نحوی كه میزان رسوب تولیدی به حداقل برسد، به مدیران و طراحان این جادهها كمك كند. Akay-1 Khalilpor and Hosseini-2 Akay and Sessions-3 Water Erosion Prediction Project -4 Forest Road Sediment Assessment Methodology-5 Washington Road Surface Erosion Model -6 Geographical information system-7 متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه) ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است
[یکشنبه 1398-07-14] [ 01:47:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|