فصل 1: مقدمهای بر عامل ……………………………………………………………………………. 1
1-1 برنامه نویسی شیءگرا……………………………………………………………………………………………………. 1
1-2 برنامه نویسی عاملگرا……………………………………………………………………………………………………. 3
1-2-1 عامل…………………………………………………………………………………………………………………. 3
1-2-2 محیط عامل………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-2-3 معماری عامل………………………………………………………………………………………………………. 10
1-2-4 ارتباطات و هماهنگی در عاملها………………………………………………………………………………….. 11
1-3 مقایسه عامل و شیء…………………………………………………………………………………………………….. 12
1-4 رابطه برنامه نویسی سرویسگرا و عاملگرا…………………………………………………………………………… 15
فصل 2: مهندسی نرمافزار مبتنی بر عامل ………………………………………………………….. 17
2-1 مهندسی نرمافزار مبتنی بر عامل……………………………………………………………………………………….. 17
2-1-1 فرایند توسعه……………………………………………………………………………………………………….. 19
2-1-2 فرایند توسعه نرمافزار……………………………………………………………………………………………… 20
2-1-3 مدل فرایند نرم افزاری…………………………………………………………………………………………….. 20
2-1-4 زبان مدلسازی…………………………………………………………………………………………………….. 21
2-1-5 متد………………………………………………………………………………………………………………….. 22
2-1-6 متدولوژی…………………………………………………………………………………………………………… 22
2-2 متدولوژی COMOMAS……………………………………………………………………………………………… 25
2-3 متدولوژی MASCommonKADS…………………………………………………………………………………… 25
2-4 متدولوژی DESIRE……………………………………………………………………………………………………. 26
2-5 متدولوژی MASE……………………………………………………………………………………………………… 26
2-6 متدولوژی MASSIVE…………………………………………………………………………………………………. 28
2-7 متدولوژی GAIA ………………………………………………………………………………………………………. 29
2-8 متدولوژی MESSAGE ……………………………………………………………………………………………….. 30
2-9 متدولوژی TROPOS …………………………………………………………………………………………………. 31
2-10 متدولوژی ADELFE ………………………………………………………………………………………………….. 33
2-11 متدولوژی INGENIAS ……………………………………………………………………………………………… 35
2-12 متدولوژی PASSI……………………………………………………………………………………………………… 36
2-13 متدولوژی PROMETHEUS ………………………………………………………………………………………… 37
2-14 متدولوژی ROADMAP……………………………………………………………………………………………… 39
2-15 متدولوژی OPM/MAS ……………………………………………………………………………………………… 39
2-16 متدولوژی AOR ………………………………………………………………………………………………………. 39
2-17 متدولوژی ASPECS ………………………………………………………………………………………………….. 40
2-18 تکامل متدولوژیها…………………………………………………………………………………………………….. 43
فصل 3 : مقایسه متدولوژیهای مبتنی بر عامل ……………………………………………………. 45
3-1 روشهای ارزیابی………………………………………………………………………………………………………. 45
3-2 چهارچوب ارزیابی……………………………………………………………………………………………………… 47
3-3 مقایسه متدولوژیها……………………………………………………………………………………………………… 54
3-3-1 مقایسه مدل فرایند و چرخه حیات………………………………………………………………………………….. 56
3-3-2 مقایسه پوشش مفهوم……………………………………………………………………………………………….. 57
3-3-3 مقایسه زبان مدلسازی…………………………………………………………………………………………….. 58
3-3-4 مقایسه عملگرایی………………………………………………………………………………………………….. 59
3-3-5 مقایسه ابزار مدلسازی…………………………………………………………………………………………….. 60
3-3-6 مقایسه ابزار پیادهسازی…………………………………………………………………………………………….. 61
3-3-7 مقایسه عرضه در بازار……………………………………………………………………………………………. 62
3-3-8 مقایسه جنبههای حمایتی……………………………………………………………………………………………. 63
3-4 نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………. 64
مقدمه
با گسترش تکنولوژی اطلاعات و تغییر سریع سیستمهای اطلاعاتی و همچنین افزایش استفاده از سیستمهای غیر متمرکز همانند تلفنهای همراه و سیستمهای بر پایه وب ، استفاده از روشی موثر برای توسعه این سیستمها لازم به نظر میرسد. دلایل زیادی برای علاقه به عاملها وجود دارد که مهمترینشان این مفهوم است که انها میتوانند با یکدیگر برای براورده نمودن اهدافشان همکاری نمایند و راه معمولی انتقال سیستمهای قدیمی به سیستمهای توزیعی امروزی مجهز کردن انها به عاملهاست، یعنی اینکه در طرف هرکدام عاملهایی گذاشته شود که توانایی ارتباط با یکدیگر را داشته باشند. به دلیل خصوصیات عاملها و تفاوتهای آنها با اشیاء ، روشهای شیءگرایی مورد استفاده جوابگو نیستند. به همین جهت استفاده از روشهای مهندسی مبتنی بر عامل ضروری به نظر میرسد. برای استفاده از مهندسی نرمافزار مبتنی برعامل بایستی متدولوژی را که بیانگر راهنمایی
هایی در این راستا باشد معرفی نمود.
در این سمینار هدف بررسی روشهای توسعه موثر مبتنی برعامل است، تا در نهایت بتوان متدولوژی مناسب برای حوزه کاربردی مد نظر انتخاب نمود. بر همین اساس چهارچوب سمینار در سه فصل ارایه میگردد. در فصل اول به بررسی مفاهیم برنامهنویسی شیءگرا و عامل میپردازیم. سپس عاملها به طور کامل تشریح میگردند. در فصل دوم مهندسی نرمافزار مبتنی بر عامل و متدولوژیهای موجود معرفی میگردند. در فصل آخر متدولوژیها در یک چهارچوب خاص ارزیابی میگردند.
فصل 1
مقدمهای بر عامل
در ابتدا بایستی به ماهیت و چرایی ارایه مفاهیم جدیدی همچون عامل که در این سمینار مورد توجه است بپردازم. بر این اساس در ادامه مطالب این بخش به تاریخچهای از پیدایش و تکمیل روشهای برنامهنویسی جدید و تعاریف آنها، و مقایسه عامل[1] و شیء به عنوان دو مفهوم مطرح در این زمینه میپردازم. در ادامه مباحث تکمیلی در معرفی عامل و مفاهیم مرتبط با آن ارایه خواهد شد.
برنامه نویسی شیءگرا
زبانهای برنامهنویسی از دهه 50 میلادی با کامپیوترهای اولیه پا به عرصه وجود نهادند و در دهه 70 میلادی با معرفی سیمولا ،الگوهای برنامه نویسی شیءگرا موجب پیشرفت در مهندسی نرمافزار گردیدند .برنامه نویسی شیءگرا به این گونه است که نرم افزار باید با توجه به مدلهای موضوعهای حقیقی و فرضی که ارایه میکنند نوشته شود. برای یک شیء تعاریف متفاوتی ذکر شده است که بعضی از آنها را در زیر مشاهده مینمایید:
موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1398-07-13] [ 08:32:00 ب.ظ ]