فصل 1: مقدمه­ای بر عامل ……………………………………………………………………………. 1
1-1 برنامه نویسی شیءگرا……………………………………………………………………………………………………. 1
1-2 برنامه نویسی عاملگرا……………………………………………………………………………………………………. 3
1-2-1 عامل…………………………………………………………………………………………………………………. 3
1-2-2 محیط عامل………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-2-3 معماری عامل………………………………………………………………………………………………………. 10
1-2-4 ارتباطات و هماهنگی در عامل­ها………………………………………………………………………………….. 11
1-3 مقایسه عامل و شیء…………………………………………………………………………………………………….. 12
1-4 رابطه برنامه نویسی سرویس­گرا و عاملگرا…………………………………………………………………………… 15
 
فصل 2: مهندسی نرم­افزار مبتنی بر عامل ………………………………………………………….. 17
2-1 مهندسی نرم­افزار مبتنی بر عامل……………………………………………………………………………………….. 17
2-1-1 فرایند توسعه……………………………………………………………………………………………………….. 19
2-1-2 فرایند توسعه نرم­افزار……………………………………………………………………………………………… 20
2-1-3 مدل فرایند نرم افزاری…………………………………………………………………………………………….. 20
2-1-4 زبان مدل­سازی…………………………………………………………………………………………………….. 21
2-1-5 متد………………………………………………………………………………………………………………….. 22
2-1-6 متدولوژی…………………………………………………………………………………………………………… 22
2-2  متدولوژی COMOMAS……………………………………………………………………………………………… 25
2-3  متدولوژی MASCommonKADS…………………………………………………………………………………… 25
2-4  متدولوژی DESIRE……………………………………………………………………………………………………. 26
2-5  متدولوژی MASE……………………………………………………………………………………………………… 26
2-6  متدولوژی MASSIVE…………………………………………………………………………………………………. 28
2-7  متدولوژی GAIA ………………………………………………………………………………………………………. 29
2-8  متدولوژی MESSAGE ……………………………………………………………………………………………….. 30
2-9  متدولوژی TROPOS …………………………………………………………………………………………………. 31
2-10 متدولوژی ADELFE ………………………………………………………………………………………………….. 33
 
 
2-11 متدولوژی  INGENIAS ……………………………………………………………………………………………… 35
2-12 متدولوژی PASSI……………………………………………………………………………………………………… 36
2-13 متدولوژی PROMETHEUS ………………………………………………………………………………………… 37
2-14 متدولوژی ROADMAP……………………………………………………………………………………………… 39
2-15 متدولوژی OPM/MAS ……………………………………………………………………………………………… 39
2-16 متدولوژی AOR ………………………………………………………………………………………………………. 39
2-17 متدولوژی ASPECS ………………………………………………………………………………………………….. 40
2-18 تکامل متدولوژی­ها…………………………………………………………………………………………………….. 43
 
فصل 3 : مقایسه متدولوژی­های مبتنی بر عامل ……………………………………………………. 45
3-1 روش­های ارزیابی………………………………………………………………………………………………………. 45
3-2 چهارچوب ارزیابی……………………………………………………………………………………………………… 47
3-3 مقایسه متدولوژی­ها……………………………………………………………………………………………………… 54
3-3-1 مقایسه مدل فرایند و چرخه حیات………………………………………………………………………………….. 56
3-3-2 مقایسه پوشش مفهوم……………………………………………………………………………………………….. 57
3-3-3 مقایسه زبان مدل­سازی…………………………………………………………………………………………….. 58
3-3-4 مقایسه عمل­گرایی………………………………………………………………………………………………….. 59
3-3-5 مقایسه ابزار مدل­سازی…………………………………………………………………………………………….. 60
3-3-6 مقایسه ابزار پیاده­سازی…………………………………………………………………………………………….. 61
3-3-7 مقایسه عرضه در بازار……………………………………………………………………………………………. 62
3-3-8 مقایسه جنبه­های حمایتی……………………………………………………………………………………………. 63
3-4 نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………. 64
 
 

مقدمه
 
با گسترش تکنولوژی اطلاعات و  تغییر سریع سیستم­های اطلاعاتی و همچنین افزایش استفاده از سیستم­های غیر متمرکز همانند تلفن­های همراه و سیستم­های بر پایه وب ، استفاده از روشی موثر برای توسعه این سیستم­ها لازم به نظر می­رسد. دلایل زیادی برای علاقه به عاملها وجود دارد که مهمترینشان این مفهوم است که انها میتوانند با یکدیگر برای براورده نمودن اهدافشان همکاری نمایند و راه معمولی انتقال سیستمهای قدیمی به سیستمهای توزیعی امروزی مجهز کردن انها به عاملهاست، یعنی اینکه در طرف هرکدام عاملهایی گذاشته شود که توانایی ارتباط با یکدیگر را داشته باشند. به دلیل خصوصیات عامل­ها و تفاوت­های آنها با اشیاء ، روش­های شیءگرایی مورد استفاده جوابگو نیستند. به همین جهت استفاده از روش­های مهندسی مبتنی بر عامل ضروری به نظر می­رسد. برای استفاده از مهندسی نرم­افزار مبتنی برعامل بایستی متدولوژی را که بیانگر راهنمایی­

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

هایی در این راستا باشد معرفی نمود.
در این سمینار هدف بررسی روش­های توسعه موثر مبتنی برعامل است، تا در نهایت بتوان متدولوژی مناسب برای حوزه کاربردی مد نظر انتخاب نمود. بر همین اساس چهارچوب سمینار در سه فصل ارایه می­گردد. در فصل اول به بررسی مفاهیم برنامه­نویسی شی­ءگرا و عامل می­پردازیم. سپس عامل­ها به طور کامل تشریح می­گردند. در فصل دوم مهندسی نرم­افزار مبتنی بر عامل  و متدولوژی­های موجود معرفی می­گردند. در فصل آخر متدولوژی­ها در یک چهارچوب خاص ارزیابی می­گردند.
 
 

فصل 1
 
مقدمه­ای بر عامل
در ابتدا بایستی به ماهیت و چرایی ارایه مفاهیم جدیدی همچون عامل  که در این سمینار مورد توجه است بپردازم. بر این اساس در ادامه مطالب این بخش به تاریخچه­ای از پیدایش و تکمیل روشهای برنامه­نویسی جدید و تعاریف آنها، و مقایسه عامل[1] و شیء به عنوان دو مفهوم مطرح در این زمینه می­پردازم.  در ادامه مباحث تکمیلی در معرفی عامل و  مفاهیم مرتبط با آن ارایه خواهد شد.
 
 

برنامه نویسی شیءگرا
 
زبان­های برنامه­نویسی از دهه 50 میلادی با کامپیوترهای اولیه پا به عرصه وجود نهادند و در دهه 70 میلادی با معرفی سیمولا ،الگوهای برنامه نویسی شیءگرا موجب پیشرفت در مهندسی نرم­افزار گردیدند .برنامه نویسی شیء‌گرا به این گونه‌ است که نرم افزار باید با توجه به مدلهای موضوع‌های حقیقی و فرضی که ارایه می‌کنند نوشته شود. برای یک شیء تعاریف متفاوتی ذکر شده است که بعضی از آنها را در زیر مشاهده مینمایید:
 

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1398-07-13] [ 08:32:00 ب.ظ ]