دانلود پایان نامه ارشد: بررسی دیهی اعضای داخلی بدن با تأکید بر مذاهب خمسه | ... | |
دكتر سالم افسری (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب: مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1 بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 2 اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………… 2 اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 3 سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 3 پیشینهی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 3 روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 4 ساختار تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 5
فصل نخست (تحلیل مفاهیم و کلیات) 1-1- مفهوم دیه………………………………………………………………………………………………………………………………………… 7 1-1-1- معنای لغوی دیه……………………………………………………………………………………………………………………… 7 1-1-2- معنای اصطلاحی دیه………………………………………………………………………………………………………………. 8 1-1-3- مفاهیم مرتبط با دیه……………………………………………………………………………………………………………….. 15 1-1-3-1- مفهوم ارش………………………………………………………………………………………………………………….. 15 1-1-3-1-1- معنای لغوی ارش……………………………………………………………………………………………………………… 15 1-1-3-1-2- معنای اصطلاحی ارش………………………………………………………………………………………………………. 16 1-1-3-2- مفهوم حکومت…………………………………………………………………………………………………………….. 19 1-1-3-2-1- معنای لغوی حکومت…………………………………………………………………………………………………… 20 1-1-3-2-2- معنای اصطلاحی حکومت…………………………………………………………………………………… 20 1-1-3-2-3- روش محاسبه حکومت…………………………………………………………………………………………………. 21 1-1-3-2-4- شرایط وجوب حکومت……………………………………………………………………………………………….. 24 1-2- مشروعیت دیه و حکمت تشریع آن………………………………………………………………………………………………… 25 1-2-1- مشروعیت دیه………………………………………………………………………………………………………………………. 25 1-2-2- حکمت تشریع دیه………………………………………………………………………………………………………………… 29 1-3- پیشینهی تاریخی دیه………………………………………………………………………………………………………………………. 29 1-3-1- دیه در میان ملل مختلف………………………………………………………………………………………………………… 30 1-3-2- دیه در شریعتهای الهی………………………………………………………………………………………………………… 33 1-3-3- دیه در اسلام…………………………………………………………………………………………………………………………. 34 1-4- مفهوم عضو داخلی…………………………………………………………………………………………………………………………. 34 1-4-1- مفهوم عضو…………………………………………………………………………………………………………………………… 36 1-4-1-1- معنای لغوی عضو…………………………………………………………………………………………………………………. 36 1-4-1-2- معنای اصطلاحی عضو………………………………………………………………………………………………………….. 37 1-4-2- مفهوم جوف و جائفه…………………………………………………………………………………………………………….. 37 1-4-2-1- معنای لغوی جوف و جائفه……………………………………………………………………………………………………. 38 1-4-2-2- معنای اصطلاحی جوف و جائفه…………………………………………………………………………………… 40 1-4-3- تعریف عضو داخلی………………………………………………………………………………………………………………. 43
فصل دوم (اسباب و علل وجوب دیه، ارش مقدر و حکومت) 2-1- اسباب وجوب دیه، ارش مقدر و حکومت (نفس – کمتر از نفس)……………………………………………………. 46 2-1-1- قتل……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 46 2-1-2- جنایت بر کمتر از نفس………………………………………………………………………………………………………….. 48 2-1-2-1- از بین بردن عین عضو……………………………………………………………………………………………………….. 49 2-1-2-2- از بین بردن منفعت عضو………………………………………………………………………………………………………. 63 2-1-2-3- شجاج………………………………………………………………………………………………………………………………. 71 2-1-2-4- جراح…………………………………………………………………………………………………………………………… 73 2-1-2-5- آنچه که جزو چهار قسم سابق به حساب نمیآید…………………………………………………………… 74 2-2- علت وجوب دیه، ارش مقدر و حکومت در جنایت بر کمتر از نفس………………………………………………… 75 2-2-1- علت وجوب دیهی مقدر (دیهی کامل و ارش مقدر)………………………………………………………………. 75 2-2-1-1- مذاهب اربعه………………………………………………………………………………………………………………… 75 2-2-1-2- امامیه…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 84 2-2-2- علت وجوب دیهی غیر مقدر (حکومت)……………………………………………………………………………….. 89 2-2-2-1- مذاهب اربعه………………………………………………………………………………………………………………… 89 2-2-2-2- امامیه…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 90
فصل سوم (دیدگاه فقهاءو دلایل آنها درباره دیهی اعضای داخلی و رویهی حقوقی موجود در کشورهای اسلامی) 3-1- دیدگاه مذاهب اربعه و سبب اختلاف آنها……………………………………………………………………………………… 92 3-1-1- دیدگاه مذاهب اربعه……………………………………………………………………………………………………………… 92 3-1-2- اسباب اختلاف………………………………………………………………………………………………………………………. 93 3-1-2-1- قیاس در مقدّرات شرعی………………………………………………………………………………………………………. 94 3-1-2-1-1- معنای مقدّر…………………………………………………………………………………………………………………….. 94 3-1-2-1-2- معنای قیاس…………………………………………………………………………………………………………………… 94 3-1-2-1-3- حکم قیاس در مقدّرات شرعی……………………………………………………………………………… 95 3-1-2-1-3-1- مناقشه دلایل مانعین جریان قیاس در مقدرات………………………………………………………………… 97 3-1-2-2- دیهی اعضایی که سالم بودن آنها معلوم نیست و مشکوک است………………………………….. 99 3-2- دیدگاه امامیه و سبب اختلاف………………………………………………………………………………………………………. 100 3-2-1- دیدگاه امامیه………………………………………………………………………………………………………………………….. 100 3-2-2- سبب اختلاف………………………………………………………………………………………………………………………… 100 3-2-3- اقوال امامیه و دلایل آنها…………………………………………………………………………………………………….. 101 3-3- جنایت بر جوف…………………………………………………………………………………………………………………………… 103 3-3-1- حکم جراحت جائفه در حالت عمد و خطا…………………………………………………………………………… 103 3-3-2- صدمه به اعضای داخلی بر اثر جراحت جائفه……………………………………………………………………… 104 3-4- دیهی منافع مربوط به اعضای داخلی……………………………………………………………………………………………. 105 3-5- دیهی اعضا و منافعی که با وجود فقدان آنها طول بقا قابل تصور نیست……………………………………….. 109 3-6- دیهی عضو داخلی در قوانین کشورهای اسلامی…………………………………………………………………………… 109 3-6-1- ایران…………………………………………………………………………………………………………………………………… 109 3-6-2- سایر کشورهای اسلامی………………………………………………………………………………………………………. 110
فصل چهارم (جمعبندی و نتیجه گیری) 4-1- جمع بندی و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………….. 112 فهرست منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………………………….. 116 پیوست …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 12
دیه مالی است که به سبب قتل انسان معصوم یا جنایت بر اعضای او واجب میشود. دیهی اعضا به اعتبار تعیین یا عدم تعیین آن از سوی شارع به مقدر و غیر مقدر تقسیم میگردد. دیهی غیر مقدر حکومت نامیده میشود. در فقه اهل سنت مهمترین علت تعلق دیهی مقدر به یک عضو این است که آن عضو دارای منفعت باشد و در فقه امامیهبرای ثبوت دیهی مقدر برای یک عضو به روایات خاص یا عام از ائمه – علیهم السلام- استناد میشود. مسئلهی دیهی اعضای داخلی بدن در میان فقهای متقدم مطرح نبوده است و در نصوص فقهی، نصی در مورد چگونگی دیهی عضو داخلی نمیتوان یافت؛ ولی معاصرین تا حدودی این مسئله را مورد توجه قرار دادهاند. فقهای معاصر در مورد این که آیا اعضای داخلی سبب وجوب دیهی مقدر هستند یا حکومت با هم اختلاف نظر دارند.دیدگاه آن دسته از علمایی که معتقدند جنایت بر عضو داخلی سبب وجوب دیهی مقدر است با مقتضای نصوص وارده در باب جنایت بر کمتر از نفس هماهنگ استزیرااثبات مقادیر شرعی که دیهی اعضا از جمله آن میباشد، از طریق قیاس جایز است اگر شرایط قیاس که مهمترین آنها شناخت علت و تحقق وجود آن در فرع است، فراهم باشد. تفویت منفعت به طریق اولی در اعضای داخلی تحقق مییابد در نتیجه این اعضا به وجوب دیهی مقدر در آنها نسبت به اعضای ظاهری احق هستند. دیگر اینکه قاعده دیهی اعضای زوج و فرد عام بوده و دلیلی دال بر انصراف این قاعده نسبت به اعضای داخلی وجود ندارد. در مادهی 563 قانون مجازات جدید نیز، با توجه به همین قاعده برای اعضای داخلی بدن دیهی کامل مقرر شده است.
حمد و سپاس، فقط شایستهی خداوندی است که آدمی را به گوهر عقل و خرد، و جامعه بشری را به زیور علم آراسته کرد و ما را بر شریعت پاک و جاودان اسلام قرار داد تا از بندگان صالح و شاکر او باشیم، و درود بی پایان بر فرستادهی او محمّد مصطفی پرچمدار صلح و نجات و درود و سلام بر آل و اصحاب او و بر پویندگان راه او تا روز قیامت. شریعت اسلام برای رعایت مصالح بندگان در معاش و معاد آمده است، در هر زمان و مکان هرچند شرایط یا طبیعت زندگی تغییر کند، روح تشریع با تغییرات زمان و مکان همراه میشود و مسائلی را که برای بشر رخ میدهد مطابق مصالح بندگان در سایهی منهج شریعت، روشن میسازد. از مهمترین مصالح بندگان که شریعت برای رعایت و حفظ آن آمده است، حفظ نفس است. خداوند متعال میفرماید: «وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلَا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا».[إسراء/ آیه 33] حفظ نفس از ضروریات خمس است که خداوند متعال به حفظ آنها دستور داده است. از جمله احکامی که برای حفظ نفس یا بعضی از آن از هلاکت تشریع شده است، قصاص و دیات و ارش جنایات است.عمل به این احکام صیانت از نفس و عمل نکردن به آن موجب هلاکت نفس است. از این رو لازم است احکامی که در راستای
[شنبه 1398-07-13] [ 08:35:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|