تابستان93
 

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

چکیده 1

فصل اوّل. 2

کلیّات.. 2

مقدّمه: 3

الف)پیشینۀتحقیق. 5

د)اهدافتحقیق: 6

ج)روشتحقیق. 7

مختصریدربارۀزندگیوشعرمنوچهرآتشی. 8

فصلدوم. 20

روش هایبررسیسبکشناسی. 20

2-1 شیوۀبررسیدربخشزبانی. 21

الف) سطحآوایییاسبکشناسیآواها (Phono stylistcs) 21

ب) سطحلغوی (lexical) یاسبکشناسیواژهها 21

ج )سطحنحوی (syntactical) یاسبکشناسیجمله. 22

2-2 سطحادبی (literary level) 22

2-3 سطحفکری (PhilosoPhical level) 22

2-4 سبکچیست؟. 23

2-5 تعریفسبک.. 23

2-6 نگرشخاص… 24

2-7گزینش (choice ) 27

2-8 عدولازهنجار. 28

الف) واژگانیLexical deviationشاعرلغتجدیدمیسازد. 29

ب) نحوی Grammatical deviation درمحورهمنشینیتعریفمیکند. 29

ج)آواییPhonological deviationتلفظرابااختیارتغییرمیدهد. 29

2-9 مفاهیمسبک.. 30

2-10 سبکوسبکشناسیدرایران. 31

فصلسوم. 34

بررسیسطحزبانیاشعار. 34

بررسیسطحزبانیاشعار. 35

3-1بخشاول :بررسیسطحآوایییاسبکشناسیآواها 35

3-1-1 موسیقی (کناری،بیرونی،درونی )(بررسیوزن،قافیهوردیف) 35

3-1-1-1    موسیقیکنار. 35

1-قافیه. 35

2-ردیف.. 41

3-1-1-2 موسیقیبیرونی. 44

وزنوموسیقیشعر. 44

2-1-1-3موسیقیدرونی. 48

1-تسجیع. 48

1-1سجعمتوازی.. 49

1-2سجعمتوازن. 50

1-3 ترصیع. 50

1-4-تجنیس… 51

2-1جناستام. 51

2-2جناسناقصیامحرف.. 52

2-3جناسزاید. 52

2-3-1جناسمطرفیامزید. 53

2-3-2جناسوسط.. 53

2-3-3جناسمذیل. 55

2-4جناساشتقاق. 56

2-5جناسمضارع. 57

3 تکرار. 59

3-1 تکرارواک.. 59

3-1-1 همحروفی: 59

3-1-2همصدایی: 62

4-تکریر. 63

4-1مصوتبلند«آ» 63

4-2تکرارهجا(تکراریکهجادرمتنکلام) 64

5-تکرارهجا 66

3-2بخشدوم: بررسیسطحلغوییاسبکشناسیواژهها 68

3-2-1 اسممعنی. 68

3-2-1-1تنها(تنهایی) 68

3-2-1-2درد 70

3-2-1-3عشق. 72

3-2-1-4 شب.. 74

3-2-1-5 غریب.. 76

3-2-1-6 غم. 77

3-2-2 اسمذات.. 79

3-2-2-1 ستاره 80

3-2-2 -2بهار. 82

3-2-2-3 باران. 84

3-2-2-4ساحل. 86

3-2-2-5 اسب.. 87

3-2-3 تخفیفلغات.. 90

3-2-4 لغاتبیگانه. 93

3-2-5کهنگرایی(آرکائیسم) 96

3-2-5-1 کهنگراییواژگانی. 96

3-2-5-2-کهنگراییفعلی. 98

3-2-5-3کهنگرایینحوی.. 100

3-2-5-3-1پیرویازقواعدشعری.. 100

3-2-5-3-2نوآوریوبدعتدرکاربردحروف: 102

3-2-5-3-2-1کاربرد«واو» 102

3-2-5-3-2-2کاربرد«امّا» 104

3-2-6جملهمعترضه. 105

3-2-7حذففعل (بهقرینهلفظیومعنوی) 107

3-2-8تکرارفعل. 109

3-2-9ساختفعلغیرمتعارف.. 110

3-2-10بافتهایزبانگفتار. 112

3-2-10-1نوآوریدرواژگان. 112

3-2-10-2واژههایبومی. 113

3-2-10-3واژههایمحاورهایوگویشی. 113

3-2-10-4مثلهادرزبانگفتار. 115

3-2-11 اسطورهها،افسانهها،داستانهایپیامبران. 115

3-2-12ساختترکیباتبدیع. 125

فصلچهارمبررسیسطح.. 127

ادبیاشعار. 127

بررسیسطحادبیاشعار. 128

4-1 تشبیه. 128

4-1-1 تشبیهبهلحاظشکل. 129

4-1-1-1تشبیهتفضیل. 129

4-1-1-2 تشبیهمشروط. 130

4-1-1-3 تشبیهجمع. 131

4-1-1-4 تشبیهمضمر. 132

4-1-2 مشبهومشبهبهحسی. 132

4-1-3مشبهعقلیومشبهحسی. 134

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

4-2 استعاره 137

4-2-1 استعارۀمصرّحه. 137

3-2-2 استعارۀمکینه: 138

4-3 تشخیص: 139

4-4 آنسیمیاجاندارانگاری.. 142

4-5 مراعاتنظیر. 144

4-6 اقتباس.. 147

4-7 حسآمیزی.. 147

4-8 تضاد ( مطابقه ) 150

4-9 پارادوکس… 153

فصلپنجم. 156

بررسیسطحفکریاشعار. 156

بررسیسطحفکریاشعار. 157

نتیجهگیری.. 163

فهرستمنابع. 166

Abstract 168

چکیده
منوچهرآتشی ازنسل شاعران پس ازنیماست،زمان نیما را درک کرده است وازادبیّات گذشتۀ فارسی کوله باری ازتجربه با خوددارد،بااین وجودنویسندگانونقّادان درمورد اوحقّ مطلب راادانکردهاند.اشعاراودرجبهۀ اجتماع نفوذ چندانی نداردامّااین مسأله هرگزمنکر زیبایی وجذّابیت شعراونیست،بلکه به تأکیدمی توان گفتآتشی شاعری صاحب سبک است.لذابرای بنده بهترین بهانه جهت تحقیق پایان نامه ،اشعاراوبود.

این پایان نامه دارایپنج فصل است.فصل اوّل شامل کلّیات (پیشینۀ تحقیق، اهداف تحقیق و روش تحقیق)فصل دوم روش های بررسی سبک شناسی، فصل سوم بررسی سطح زبانی اشعار، فصل چهارم بررسی سطح ادبی اشعار، فصل پنجم بررسی سطح فکریاست.

این پژوهش به روش کتابخانه ای انجام شده ودرتدوین آن ازکتاب ومقاله به عنوان منبع استفاده شده است.

مقدّمه:
منوچهر آتشی،شاعر معاصر (1310-1384 ه-ش ) ازشاعران پرکار عصر حاضر است. ازوی دوازده دفتر شعر به جا مانده است.آثار وی چه ازلحاظ اندیشه و چه ازلحاظ شیوۀ بیان، هم پایۀ آثار خوب ادبی درحوزۀ شعر معاصر محسوب می شود .

آنچه دراین پژوهش بدان پرداخته شده است نمود ساختار ، فرم ، زبان و موسیقی درمجموعه اشعار آتشی  می باشد.

بیان شعری آتشی، بیانی است غنی،نیرومند و پرتپش، لبریز از عواطف گرم اقلیمی، تعبیرهای زیبای شاعرانه، ترکیبهای نووتازه، مضامین و استعارات بدیع، همراه زبان موزون و روان، ویژگی و اعتبارخاصّی به شعرهای آتشی بخشیده است .

عاطفۀ شعرش حماسی است وبیانگر روح خشک وخشن جنوب ایران که روح حماسی برهمۀ اندام شعری وی سایه افکنده است .

آتشی درشعر قدمایی همچون غزل نیزطبع آزمایی می کند اواندک اندک ازچارپاره سرایی صرف دور می شود وبه یمن دست داشتن قدرتمند درکلام خنیایی، درطبع آزمایی های دیگرمشتق ازشکستن افاعیل عروضی هیچ گاه ازبهره گیری ازموسیقی کلام، خود رابی نیاز نمی بیند.

علم سبک شناسی یکی ازمعیارهایی است که برای نقد و بررسی هراثر ادبی ، مورد توجّه بوده است. این علم مارا یاری می کند که آثار ارزشمند درحوزۀ شعر معاصر راچه ازلحاظ اندیشه و چه از لحاظ بلاغت و نقد ادبی بهتربشناسیم. رسالۀ حاضرپژوهشی است دربررسی ویژگی های شعری آتشی .

از آنجائیکه  شعر منوچهر آتشی درمیان اشعار معاصر ناشناخته مانده است، نگارنده کوشیده، تادرجهت شناخت ویژگی های ادبی و عناصر زیبایی آفرین، صورخیال، تصویر

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1398-07-13] [ 07:48:00 ب.ظ ]