تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

چکیدهعنوان            صفحه

مقدمه

فصل اول : کلیات

1-1- دلایل انتخاب موضوع

2-1- سوال اصلی

3-1- فرضیه اصلی

4-1- سوالات فرعی

5-1- فرضیه های فرعی

6-1- اهداف پژوهش

7-1- روش پژوهش

8-1- دشواری های پژوهش

9-1- سازماندهی پژوهش

10-1- پیشینه تحقیق

11-1- معرفی منابع و ماخذ

فصل دوم : نگاهی به خاندان و زندگانی شیخ صدوق

1-2- معرفی خاندان شیخ صدوق

2-2- ابن بابویه از زمان تولد تا وفات

 
3-2- سفرهای شیخ صدوق در جستجوی علم و حدیث 

4-2- نظر علما و دانشمندان در مورد شیخ صدوق 

5-2- اساتید شیخ صدوق

6-2- شاگردان شیخ صدوق

فصل سوم : تألیفات و شرح مختصری از آثار علمی شیخ صدوق

1-3- تقسیم بندی ادواری حدیث از زمان پیامبر اسلام(ص) تا پایان عصر شیخ صدوق

2-3- تابیفات و آثار شیخ صدوق

3-3- ویژگی های آثار شیخ صدوق 

4-3- شرح مختصری از برخی آثار شیخ صدوق 

فصل چهارم : بررسی اوضاع سیاسی – مذهبی در دوران شیخ صدوق

1-4- اوضاع سیاسی و موضع گیری عباسیان در مواجهه با تشیع تا عصر شیخ صدوق 

2-4- موضع گیری مذهبی سیاسی سامانیان در عصر شیخ صدوق 

3-4- آل بویه و روابط گسترده با فرهنگ تشیع در زمان ابن بابویه 

فصل پنجم : شیخ صدوق در دوران حیات و تاثیرات آن پس از فوت ایشان

1-5- نگارش کتب و حراست از میراث تشیع

2-5- برگزاری مناظرات کلامی در مواجه با تشیع ستیزی

3-5- تلاش برای رونمایی از چهره حقیقی اهل بیت (ع)

4-5- تلاش در جهت تنظیم اعتقادات شیعه

نتیجه گیری

فهرست منابع و ماخذ                                          

چکیده:

ابوجعفرمحمدبن‌علی(ابن بابویه) یکی از چهره‌هایی علمی برجسته عالم تشیع است که در قرن‌چهارم هجری می‌زیسته و با بهره وری از اصالت نژادی، استعداد ذاتی، کوشش در تحصیل علوم دینی و پیروی دقیق از سیره‌های علوی، قله های علم و فضیلت را فتح کرد و با همت بلند و ذهن پویای خود در آسمان فضیلت چنان اوج گرفت که در‌آغاز جوانی در شمار حدیث شناسان و فقیهان بلند پایه ی مکتب ائمه‌ی معصوم (ع) در آمد.

بعلاوه وی یکی از مولفان کتب اربعه‌ی شیعه به حساب می‌آید که توانسته در آثار خود، سره را از ناسره تمیز دهد و آنچه نقل کرده از چنان ارزش علمی برخوردار است که لقب صدوق و رئیس المحدثین را برای وی برگزیده‌اند.

در این پژوهش سعی شده است که زندگی و آثار این محدث بزرگ با توجه به اوضاع سیاسی ، اجتماعی و مذهبی آن روزگار بویژه نقش و تاثیر وی در گسترش و تعلیم مفاهیم شیعی مورد بررسی و

 

ارزیابی قرار گیرد.

واژگان کلیدی: شیخ صدوق ، ابن بابویه ، تشیع ، حدیث ، آل بویه

 

مقدمه:

رسول خدا (ص) فرمودند: ((بار خدایا، جانشینان را مورد رحمت و مرحمت قرار ده. سوال شد: ای رسول خدا جانشینان شما چه‌کسانی هستند؟ فرمودند: همانها‌که پس از من ظاهر شوند، احادیث و سنن مرا روایت کنند، و مفاد آن را به مردم آموزش دهند)).

دانسته است که احادیث پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) پس از قرآن کریم مهمترین منبع شناخت جهان‌بینی اسلامی و احکام و مقررات دینی است که البته آیات متعددی از قرآن، بر اعتبار و جاودانگی آن گواهی می‌دهد.

به همین دلیل حفظ و حراست این سرمایه‌ی عظیم فکری و انتقال آن به نسل‌های بعد رسالتی بزرگ بشمار می‌رود که در طول تاریخ علمای دینی و مجتهدان و بویژه محدثان بزرگ بار این رسالت را به دوش     کشیده‌اند.

در واقع دانشمندان دینی در طول تاریخ تشیع، در همه جای جهان اسلام به خصوص در جغرافیای ایران، نقش بسزایی را در تقویت و گسترش فرهنگ شیعی ایفاء نمودند، به خصوص ظهور آنان در قرون سوم و چهارم هجری فصل جدیدی بود که توانست روح در کالبد تشیع بدمد و آن را بارور و پرثمرتر گرداند و مردم را به سوی سرچشمه‌ی زلال این مذهب سوق دهد و جامعه‌ی شیعی را از مظلومیت اعتقادی نجات بخشدو مجوعه‌ی ایدئولوژیکی تشیع را که حتی برای خود شیعیان هم‌مشخص نبود، روشن گرداند. هر چند در این قرن(چهارم هجری‌) علماء و دانشمندان بزرگی مانند نجاشی و کلینی(متوفی 329 هـ.ق) و شیخ مفید (متوفی 413 هـ.ق) که هر یک وزنه ای برای قدرت اسلام و تشیع به شمار می‌آمدند، توانستند با تلاشهای فرهنگی خود، خدمات ارزشمندی را در جهت نشر و گسترش فرهنگ شیعی بر انجام رسانیده و عامل‌مهمی در توسعه‌ی پایدار تشیع گردند. با این وجود نقش‌شیخ صدوق از تمامی ‌آنان پر رنگ‌تر می‌نماید.

ابن بابویه ملقب به رئیس المحدثین و شیخ صدوق ؛ بعد از سال (305 هـ.ق) با دعای حضرت ولی عصر (عج) در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود و پس از فراگیری علوم مقدماتی، علم حدیث و فقه را از بزرگان قم مانند پدرش علی بن بابویه و محمد بن حسن بن ولید، پیشوای فقهای قم و دیگران آموخت و به منظور دیدار با بزرگان تشیع و فراگیری علوم اسلامی و احادیث ائمه‌ی معصوم (ع) به ممالک اسلامی از ری تا بلخ و بخارا و از آنجا تا

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-14] [ 12:30:00 ق.ظ ]