استاد مشاور
دکتر حمیده بابایی
دی ماه 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
امروزه استفاده از ارتباطات بین خودرویی به عنوان یکی از فناوری ها در جهت افزایش امنیت و راحتی سفر در حوزه حمل و نقل و بسیاری از شرکت های خودروسازی مورد توجه قرار گرفته است . گونه ای از اتلاف وقت و انرژی که بخش عمده ای از ترافیک خیابانی را شامل می شود، مساله پارک خودروها می باشد. رشد روز افزون وسائط نقلیه عمومی و افزایش سریع خودروهای شخصی در کلانشهرها هر روز بیش از پیش وضعیت ترافیکی شهر را پیچیده و زندگی در آنها را مشکلتر می کند، بدلیل افزایش تعداد خودروها و ترافیک جاده ای، میزان فضای پارک خودرو هم کاهش پیدا کرده است. علت عمده آن هم، خطای اطلاعاتی است. راننده بعلت این که اطلاعات ضروری را دریافت نکرده و یا دیر دریافت می کند، نمی تواند عکس العمل مناسب را در قبال آن اتخاذ کند. اگر بتوان سطح اطلاعات راننده از محیط اطراف را گسترش داد، تحول شگرفی در ایمنی حمل و نقل و ترافیک بوجود می آید. این مهم از طریق مبادله اطلاعات با استفاده از تجهیزات خاصی میسر می گردد که اطلاعات را بسیار سریعتر به راننده می رساند و راننده عکس العمل مناسب را در زمان مناسب بروز می دهد. نیاز به سیستم های هوشمند کنترلی و راهبردی بیش از گذشته لازم و ضروری بوده و نیازی مبرم و اجتناب ناپذیر می باشد. شبکه های بین خودرویی، مبنای سیستم های نقلیه هوشمند هستند که به کنترل ترافیک، پیدا کردن فضای پارک و کاربردهای دیگر اختصاص یافته اند. در این پروژه تاثیر ارتباطات بین خودرویی در رابطه با پیدا کردن فضای پارک مناسب در خیابان، با استفاده از پیاده سازی عملی و تنها با استفاده از تلفن همراه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در راستای ارزیابی تاثیر فناوری ارتباطات بین خودرویی در جهت کاهش ترافیک خیابانی مدل پیاده سازی شده بر اساس قواعد نقشه گوگل در دنیای واقعی ارائه شده است. هدف از این پژوهش کاهش میزان ترافیک خیابان ها به منظور پیدا کردن جای پارک، در زمان های اوج ترافیک و کاهش انلاف وقت و انرژی می باشد که می توان خیلی راحت و تنها با استفاده از اینترت و گوشی تلفن همراه هوشمند، مکان مورد نظر جهت پارک خودرو در خیابان مورد نظر را جستجو کرد و همچنین آن مکان را جهت پارک خودرو رزرو نمود. این روش بصورت عملی پیاده سازی شده است. نرم افزار مربوطه برای تلفن های همراه هوشمند طراحی شده و به کاربران این امکان را می دهد تا بسیار ساده با برقراری ارتباط با مکان یاب جغرافیایی و پایگاه داده مربوطه تمامی اطلاعات در مورد جای پارک در خیابان مورد نظر خود را استخراج کنند. استفاده از این ارتباطات بین خودروها منجر می شود که راننده از اطلاعات کافی در مورد خیابان مقصد بهره مند باشد تا شاید فرصت کافی برای تعویض خیابان و پیدا کردن فضای خالی برای پارک خودروی خود را داشته باشد. نتایج ارزیابی های انجام شده نشان می دهد که تجهیز تنها 50% از خودروها به این سیستم به میزان قابل توجهی از بار ترافیکی خیابان ها به منظور پیدا کردن جای پارک برای خودرو، می کاهد.
کلمات کلیدی: ارتباطات بین خودرویی، نرم افزار تلفن همراه، تلفن های هوشمند، پارک خودرو، ITS
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول (مقدمه)
1-1-پیش زمینه. 2
1-2- بیان مساله. 4
1-3-ساختار پایان نامه. 10
فصل دوم (پیشینه پژوهشی مرتبط)
2-1-مقدمه. 11
2-2-تعریف سیستم حمل و نقل هوشمند. 12
2-2-1-زیرساخت های ITS. 13
2-2-2-مهمترین اهداف و عملکردها از پیاده سازی ITS. 14
2-2-3-طبقه بندی انواع خدمات ITS. 15
2-2-4-تاثیرات بالقوه سیستم فناوری اطلاعات در رفتارهای سفری.. 16
2-2-5-چگونگی عملکرد ITS. 16
2-2-5-1-وظایف اجزای سیستم های حمل و نقل هوشمند. 16
2-2-6-فناوری های پیش نیاز در سیستم های حمل و نقل هوشمند. 17
2-2-7-جمع آوری اطلاعات.. 19
2-2-8-پردازش اطلاعات.. 20
2-2-8-1-سیستم موقعیت یاب جهانیGPS. 21
2-2-8-2-چگونگی کارکرد GPS. 22
2-2-8-3-بعضی از کاربران اصلی GPS 23
2-2-8-4-استفاده از GPS تلفن همراه در کنترل ترافیک… 24
2-2-9-سامانه یکپارچه کنترل ترافیک SOTM.. 25
2-2-10-مخابرات اطلاعات.. 26
2-2-11-توزیع اطلاعات.. 27
2-2-12-بهره برداری از اطلاعات.. 29
2-3-نگاهی به مساله پارکینگ در شهرهای بزرگ کشور. 31
2-3-1-کارهای انجام شده در رابطه با پارکینگ های هوشمند در ایران. 33
2-3-2-کارهای انجام شده در رابطه با پارکینگ های هوشمند در خارج از کشور. 36
فصل سوم (پیاده سازی پروژه)
3-1-مقدمه. 44
3-2-معماری سیستم. 46
3-2-1-بخش اول: سیستم پایه. 47
3-2-2-مختصات.. 49
3-2-3-مسیر یابی.. 50
3-2-4-ثبت و حذف پارک.. 51
3-2-4-1-دریافت اطلاعات.. 52
3-2-4-2-کنترلر تشخیص وضعیت حرکتی.. 52
3-2-4-2-الف-ورودی ها 53
3-2-4-2-ب-خروجی.. 58
3-2-4-2-ج-قوانین فازی.. 59
3-2-4-3-ارسال اطلاعات.. 64
3-2-5-رزرو مکان پارک.. 64
3-2-6-وضعیت نمایش… 65
3-2-7-وب سایت.. 66
3-2-7-1-پایگاه داده 67
3-3-نحوه کار برنامه. 68
فصل چهارم (نتایج)
4-1-مقدمه. 74
4-2-ارزیابی.. 74
4-2-1-سناریو. 75
4-2-2-پارامترها 75
4-2-3-متریکهای ارزیابی.. 75
4-2-4-نتایج.. 76
فصل پنجم (نتیجه گیری)
5-1-مقدمه. 82
5-2-برنامه طراحی شده 83
5-3-پیشنهاد. 84
منابع فارسی.. 85
منابع انگلیسی.. 86
پیوست.. 88
Abstract 95
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول2-1-فناوری های پیش نیاز در سیستم های حمل و نقل هوشمند. 18
جدول2-2-میزان رضایت از خدمات.. 34
جدول2-3- نتایج پرسش از مردم. 34
جدول2-4-وزن اهیمتی عوامل مختلف موثر در رتبه بندی.. 34
جدول2-5-بیشترین خدمات پارکینگ ها به مشتریان. 35
جدول3-1-مقادیر توابع تعلق واریانس… 56
جدول3-2-مقادیر توابع تعلق مسافت طی شده 57
جدول3-3-مقادیر توابع تعلق سرعت متوسط.. 58
جدول3-4-نمونه تست.. 59
جدول3-5-مسافت طی شده=ثابت.. 60
جدول3-6-مسافت طی شده=کند راه رفتن.. 61
جدول3-7-مسافت طی شده=تند راه رافتن.. 61
جدول3-8-مسافت طی شده =دویدن. 61
جدول3-9-مسافت طی شده=سواره تند. 62
جدول3-10-مسافت طی شده=سواره خیلی تند. 62
جدول3-11-نمونه ای از قوانین بصورت آرایه. 63
جدول4-1-پارامترهای ارزیابی.. 75
فهرست
تصاویر
عنوان صفحه
شکل1-1-پارک خودروها در حاشیه خیابان با استفاده از نرم افزار موبایل پارک.. 8
شکل1-2-مراحل اجرایی نرم افزار موبایل پارک بصورت نمادین.. 9
شکل2-1-چرخه فرآیند اطلاعات در سیستم حمل و نقل هوشمند. 15
شکل2-2-زنجیره اطلاعاتی سیستم های حمل و نقل هوشمند. 17
شکل2-3-انواع شناساگرهای خیابانی.. 19
شکل2-4-شبیه سازی شناساگرهای حلقوی توسط تصاویر ویدئویی.. 20
شکل2-5-موقعیت ماهواره های GPS در مدار زمین.. 21
شکل2-6-نحوه عملکرد ماهواره های موقعیت یاب جهانی.. 22
شکل2-7-استفاده از موقعیت یاب جهانی با استفاده از تلفن های همراه هوشمند. 23
شکل2-8-کاربر در حال استفاده از نرم افزارهای موقعیت یاب جهانی.. 25
شکل2-9-تابلوهای اطلاع رسانی در جاده ها 28
شکل2-10-نقشه ترافیکی ایالت واشنگتن آمریکا 29
شکل2-11-رمپ ورودی بزرگراه 30
شکل2-12-ارتباطات و خدمات مدیریت پارکینگ هوشمند. 36
شکل2-13-طرح تجمیع راهنمای پارکینگ با راهنمایی جریان ترافیک در سیستم های حمل و نقل هوشمند. 38
شکل2-14-مقایسه زمان پارک هدفمند خودروها پیش و پس از بکارگیری سیستم PGIS در یکی از مناطق پکن.. 40
شکل2-15-نقشه ساختمانی دیجیتال شده 42
شکل2-16-دیاگرام راه رفتن.. 42
شکل3-1-دیاگرام معماری سیستم. 45
شکل3-2-دیاگرام معماری برنامه. 46
شکل3-3-ارتباطات در تلفن های همراه هوشمند. 47
شکل3-4-ورودی ها و خروجی سیستم فازی.. 52
شکل3-5-توابع تعلق واریانس در متلب.. 55
شکل3-6-توابع تعلق مسافت طی شده در متلب.. 56
شکل3-7-توابع تعلق سرعت متوسط در متلب.. 57
شکل3-8-نمودارهای توابع تعلق خروجی.. 58
شکل3-9-دیاگرام سایت.. 66
شکل3-10-نمای کلی از برنامه در هنگام لود شدن. 69
شکل3-11-منوی اصلی برنامه. 70
شکل3-12-قسمت های مختلف برنامه. 70
شکل3-13-قسمت رزرو و مکان های ثبت شده 71
شکل3-14-زیر مجموعه صفحات رزرو مکان پارک.. 72
شکل4-1-نمودار درصد تشخیص درستی پیاده بودن. 77
شکل4-2-نمودار درصد تشخیص درستی سواره بودن. 78
شکل4-3-دقت استفاده از فرکانس های برش مختلف برای فیلتر پایین گذر. 78
شکل4-4-دقت تحت شرایط مختلف… 79
شکل4-5-نمودار درصد تشخیص درستی ثبت پارک.. 80
شکل4-6-نمودار درصد تشخیص درستی حذف پارک.. 81
-1-پیش زمینه :
ترافیک پدیده ای ناخوش آیند است که به علت رشد روز افزون ماشینی شدن جامعه و افزایش شهر نشینی بوجود می آید. از زمانی که اقتصاد صنعتی جای اقتصاد از راه کشاورزی را گرفت، به دلیل سرمایه گذاری بیشتر در شهرها و در نتیجه وجود امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین استعدادهای طبیعی و بالقوه شهر ها برای توسعه؛ مثلا “داشتن آب کافی و موقعیت جغرافیایی” باعث شد انسان ها از روستاها به سمت شهر ها کشیده شوند که این امر باعث ایجاد شهرک های جدید شد.
از طرفی رشد روز افزون تولیدات خودرویی، به نظر می آید در ایجاد خیابان ها و معابر شهری مناسب و عدم فرهنگ سازی مناسب در جوامع در حال توسعه باعث شد که نتایجی از جمله ایجاد تراکم ترافیکی، کاهش بازده
موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-14] [ 04:29:00 ق.ظ ]