دانلود پایان نامه ارشد:شخصیت و اندیشه های کلامی هشام بن سالم جوالیقی | ... | |
استاد مشاور:
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب چکیده 5 فهرست… 6 بخش اول: 1 کلیات و شخصیت شناسی.. 1 فصل اول: كلیات و مفاهیم اولیه. 2 بیان مسئله. 2 دانش كلام. 5 ادوار تاریخی کلام شیعه. 6 مدرسه های کلامی شیعه. 9 مدرسه کلامی کوفه 11 شرایط حاکم در فضای علمی کوفه. 12 مشكلات بحث و روش تحقیق.. 17 روش استخراج دیدگاه متکلمان مدرسه کوفه. 19 فصل دوم: شخصیت شناسی هشام ابن سالم الجوالیقی.. 21 اسم و نسب… 21 شهرت و شغل.. 22 کنیه. 23 نژاد و قبیله. 24 زادروز. 27 وفات… 28 سکونت… 31 مسافرتها 32 جایگاه اجتماعی، سیاسی هشام بن سالم. 35 ارتباط هشام بن سالم با حکومت… 36 بررسی گرایشات فکری و فرقه ای منسوب به هشام بن سالم. 37 ارتباط جهم بن صفوان و هشام بن سالم. 38 بررسی نظرات رجالیون درباره هشام بن سالم. 39 حیات علمی و فرهنگی هشام بن سالم. 40 روایت از امام. 41 بررسی اساتید و شاگردان هشام بن سالم. 42 بررسی آثار منسوب به هشام ابن سالم. 47 دستاورد. 50 بخش دوم: 52 اندیشه های کلامی.. 52 فصل اول: علم و معرفت… 53 قرآن. 53 سنت… 54 عقل.. 54 تعارض عقل و نقل.. 55 فصل دوم: خداشناسی.. 56 براهین اثبات خدا 58 ذات الهی.. 60 صفات الهی.. 63 وجود شناسی صفات… 69 علم الهی.. 71 اراده الهی.. 73 بدا 74 تشبیه و تنزیه. 77 بررسی اقوال ملل و نحل نگاران. 87 روایات نفی تشبیه. 89 فصل سوم: راهنما شناسی.. 91 ویژگی های حجت الهی.. 95 نص و نصب… 96 نص بر ائمه اثنی عشر. 97 امامت در فرزندان امام حسین علیه السلام. 98 نص امام صادق علیه السلام. 99 نص امام رضا علیه السلام. 99 علم امام. 100 گستره علم امام. 100 منابع علم امام. 101 گستره علم امام. 101 علم الکتاب… 102 علم غیب… 102 منابع علم امام. 103 میراث علمی انبیاء. 103 لوح محفوظ.. 104 تحدیث… 104 عصمت… 105 ولایت تکوینی.. 107 مهدویت… 108 تقیه. 112 فصل چهارم: انسان شناسی.. 114 حقیقت انسان. 114 روح انسان. 115 جبر و اختیار. 116 استطاعت… 117 خلقت انسان بر صورت حق..120 جمعبندی.. 122 کتابنامه. 124
چکیده
در فرآیند تکلم و … از جمله مباحث مهمی است که سهم بهسزایی در به دست دادن تاریخی از تفکر شیعه دارد. امروزه این مشکل از سوی برخی مطرح میشود که کلام امامیه نه در محتوا و نه در روش، اصیل نیست و ریشه در آموزههای اصیل تشیع ندارد و اندیشمندان نخستین شیعه را متهم به ظاهرگرایی و دوری از هر گونه خرد ورزی می کنند که در سایه آن تفکراتی چون تجسیم یا تشبیه را به ایشان نسبت میدهند. هشام بن سالم، شخصیتی است که منابع از وی به عنوان یکی از نخستین دانشوران و متکلمان شیعی یاد کردهاند. وی در عصر امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام زندگی میکرد و همراه با هشامبنحکم ، مومن طاق و زرارةبناعین تلاش میکرد به تبیین مبانی فکری شیعه، نظریه پردازی و دفاع از آموزههای مکتب اهل بیت علیهم السلام بپردازد. نکته قابل ملاحظه و دقت اینکه برآیند انگارههای اعتقادی و تئوریها و متد کلامی افرادی چون هشام بن سالم یا هشامبنحکم و … فرضیه مذکور را فرو میریزد؛ روشی که نشان از نحوهای تلاش خردگرا در سایه آموزههای مکتب اهل بیت علیهم السلام دارد. نگارنده تلاش نموده بدون هرگونه پیش داوری یا انگیزه تطهیر هشام بن سالم از نسبتهای کژ اندیشانه، به کشف واقع از اندیشهورزیهای او بپردازد. کلیدواژه: هشام بن سالم، اندیشههای کلامی، تشبیه، اصحاب امام صادق علیه السلام، جوالیقیه فصل اول: كلیات و مفاهیم اولیه هشام بن سالم جوالیقی در بین متکلمان و اندیشمندان نخستین امامیه و به ویژه در نزد امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام از جایگاه والایی برخوردار بود. ضرورت این نوشتار از اینجا روشن تر می شود که اندیشه های هشام بن سالم تحت تاثیر شرایط عمومی حاکم بر فضای علمی کنونی مبنی بر عدم توجه به تاریخ اندیشه و تراث پیشینیان، هیچگاه نگاه پژوهشگران را به خود مشغول نکرده است. جایگاه برتر فکری هشام بن سالم و نیاز جامعه علمی به بازخوانی تفکرات اندیشوران نخستین، ما را بر آن داشت که به واکاوی شخصیت و اندیشه های کلامی هشام بن سالم بپردازیم. با توجه به مطالب گفته شده، بررسی آرا كلامی هشام بن سالم در میراث حدیثی و كلامی امامیه اهمیت بسیار دارد كه به برخی از جنبه های آن اشاره میكنیم: 1 . بررسی آرا و جریان های فکری منسوب به هشام بن سالم در كتب رجال و فرقه نگاری، بر مبنای تحلیل روایات وی. واکاوی اندیشه توحیدی هشام بن سالم و ماجرای نسبت تشبیه به او.
[یکشنبه 1398-07-14] [ 07:11:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|