دانلود پایان نامه ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی: بررسی کهن الگوهای داراب نامه طرسوسی | ... | |
فهرست مطالب: مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………1 فصل اوّل:کلّیّات .……………………………………………………………………………..3 1-1. شرح وبیان مسئله پژوهشی ……………………………………………………………………………………4 1-2. ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق ………………………………………………………………………….5 1-3. اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………5 1-4. کاربرد نتایج تحقیق …………………………………………………………………………………………….5 1-5. پیشینه علمی موضوع…………………………………………………………………………………………….6 1-6. سؤالهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………7 1-7. فرضیههای تحقیق ………………………………………………………………………………………………7 1-8. شرح روش تحقیق……………………………………………………………………………………………….7
فصل دوم: طرسوسی، کهنالگو …………………………………………………………8 2-1. ابوطاهرطرسوسی ………………………………………………………………………………………………..9 2-1-1. زندگی …………………………………………………………………………………………………………9 2- 1- 2. زادگاه……………………………………………………………………………………………………….10 2- 1- 3. قصهگویان………………………………………………………………………………………………….12 2- 1- 4. آثار ابوطاهر طرسوسی………………………………………………………………………………….14 2- 1- 5. دارابنامه…………………………………………………………………………………………………..16 2- 1- 5- 1. داستانهای ایرانی……………………………………………………………………………………17 2- 1- 5- 2. داستانهای یونانی و رومی………………………………………………………………………..19 2- 1- 5- 3. قصههای قرآنی و دینی ……………………………………………………………………………21 2- 1- 5- 4. حوادث تاریخی نزدیک به زمان مؤلف ………………………………………………………22 2- 1- 5- 5. خلاصه دارابنامه طرسوسی …………………………………………………………………….23 2-2. کهن الگو ……………………………………………………………………………………………………….30 2-2-1. مفاهیم مرتبط با کهنالگو ……………………………………………………………………………….32 2- 2- 1-1.کهنالگو و نماد………………………………………………………………………………………..33 2-2-1-2. موتیف و کهنالگو…………………………………………………………………………………….34 2-2-1-3. پروتوتایپ و کهنالگو………………………………………………………………………………..35 2-2-3. تاریخچه کهنالگو…………………………………………………………………………………………36 2-2-4. نقد کهنالگویی و اسطورهشناختی……………………………………………………………………..38 2-2-5. انواع کهنالگوها…………………………………………………………………………………………….39 یادداشتهای فصل دوم ……………………………………………………………………………………………..40
فصل سوم:کهنالگوها در دارابنامه…………………………………………..42 3-1.کهنالگوی آفرینش…………………………………………………………………………..43 3- 1-2. آفرینش جهان و انسان……………………………………………………………………………………44 3- 1- 3. بیمرگی…………………………………………………………………………………………………….47 3- 1- 3- 1. عمر طولانی…………………………………………………………………………………………..47 3- 1- 3- 2. آسیبناپذیری………………………………………………………………………………………..47 3- 1- 3- 3. جاودانگی……………………………………………………………………………………………..48 3- 1- 4. تقدّسنمایی………………………………………………………………………………………………..49 3- 1- 5. دوستی با حیوانات………………………………………………………………………………………..50 3- 1- 6. ساخت خانه………………………………………………………………………………………………..51 3- 1- 7. پرواز…………………………………………………………………………………………………………53 3-2. کهنالگوی باروری …………………………………………………………………………………………..56 3- 2- 1. رابطه کهنالگوی باروری و قدرت جادویی شاه………………………………………………..57 3-2-2. حرمت خون شاه……………………………………………………………………………………………60 3- 2- 3. حرمت دیدن شاه…………………………………………………………………………………………61 3- 2- 4- وظیفه باروری شاه و مرگ او………………………………………………………………………..62 3- 2- 5. رابطه باروری و رویینتنی……………………………………………………………………………..64 3- 2- 6- برونهمسری………………………………………………………………………………………………64 3- 2- 7. مسابقه برای انتخاب همسر……………………………………………………………………………..66 3- 2- 8. قربانی………………………………………………………………………………………………………..67 3- 2- 9. اجرای مراسم باروری……………………………………………………………………………………69 3- 2- 10. پرستش نمادهای باروری …………………………………………………………………………….70 3- 3. کهنالگوی قهرمان در داستان داراب……………………………………………………………………73 3– 3- 1. مادر مثالی………………………………………………………………………………………………….75 3- 3- 2. آنیما………………………………………………………………………………………………………….79 3- 3- 3. پیر دانا……………………………………………………………………………………………………….83 3- 3- 4. سایه………………………………………………………………………………………………………….86 3- 3- 5. نقاب…………………………………………………………………………………………………………90 3- 3- 6. سفر قهرمان…………………………………………………………………………………………………91 3- 3- 6- 1. عزیمت…………………………………………………………………………………………………93 الف) دعوت به آغاز سفر …………………………………………………………………………………………..93 ب) ردّ دعوت………………………………………………………………………………………………………….93 ج) امداد غیبی………………………………………………………………………………………………………….94 د) عبور از نخستین آستان……………………………………………………………………………………………94 ه) شکم نهنگ………………………………………………………………………………………………………….94 3- 3- 6- 2. آیین تشرّف …………………………………………………………………………………………..95 الف) جاده آزمون…………………………………………………………………………………………………….95 ب) ملاقات با خدابانو………………………………………………………………………………………………..97 ج) زن در نقش وسوسهگر………………………………………………………………………………………….97 د) آشتی با پدر و خدایگان………………………………………………………………………………………….97 ه) برکت نهایی…………………………………………………………………………………………………………98
3- 3- 6- 3. بازگشت……………………………………………………………………………………………….98 الف) امتناع از بازگشت………………………………………………………………………………………………98 ب) عبور از آستان بازگشت………………………………………………………………………………………..99 ج) ارباب دو جهان و رها در زندگی…………………………………………………………………………..100 3– 4. کهنالگوی قهرمان در داستان اسکندر………………………………………………………………..102 3- 4- 1. مادر مثالی………………………………………………………………………………………………..104 3- 4- 2. آنیما………………………………………………………………………………………………………..107 3- 4- 3. پیر خردمند……………………………………………………………………………………………….112 3- 4- 4. سایهها……………………………………………………………………………………………………..118 3- 4- 5. نقاب……………………………………………………………………………………………………….126 3- 4- 6. سفر قهرمان…………………………………………………………………………………………….126 3- 4- 6- 1. عزیمت………………………………………………………………………………………………127 الف) دعوت به آغاز سفر………………………………………………………………………………………….127 ب) ردّ دعوت………………………………………………………………………………………………………..128 ج) امداد غیبی………………………………………………………………………………………………………..128 د) عبور از نخستین آستان………………………………………………………………………………………….128 ه) شکم نهنگ………………………………………………………………………………………………………..128 3- 4- 6- 2- آیین تشرّف……………………………………………………………………………………….129 الف) جاده آزمون…………………………………………………………………………………………………..129
ب) ملاقات با خدابانو………………………………………………………………………………………………131 ج) زن در نقش وسوسهگر………………………………………………………………………………………..131 د) آشتی با پدر……………………………………………………………………………………………………….131 ه) خدایگان……………………………………………………………………………………………………………132 و) برکت نهایی……………………………………………………………………………………………………….132 3- 4- 6- 3. بازگشت……………………………………………………………………………………………..133 الف) امتناع از بازگشت…………………………………………………………………………………………….133 ب) فرار جادویی…………………………………………………………………………………………………….134 ج) دست نجات از خارج………………………………………………………………………………………….134 د) ارباب دو جهان و رها در زندگی……………………………………………………………………………135 یادداشتهای فصل سوم ………………………………………………………………………………………….136
نتیجهگیری………………………………………………………………………………………139 فهرست منابع……………………………………………………………………………………141 چکیده نقد کهنالگویی، از رویکردهای نسبتاً جدید در زمینه نقد متون ادبی است که از یافتههای علومی چون روانشناسی، مردمشناسی و اسطورهشناسی برای تحلیل متن کمک میگیرد. شالوده اصلی این نقد را کهنالگو تشکیل میدهد. کهنالگو اصطلاحی است که یونگ برای آن بخش از ناخودآگاه روان که مشتمل بر تجارب موروثی انسان که در هر زمان و هر مکانی، به اشکال مشابه متجلی میشود، به کار برد. زمینه نمود کهنالگو خوابها، اساطیر، متون ادبی و نظایر آن است. دارابنامه از متون ارزشمند حماسی در قرن ششم، روایت ابوطاهر طرسوسی از زندگی داراب فرزند بهمن و شرح حال اسکندر و بوراندخت است. یکی از جنبههای مهم این اثر حضور پررنگ کهنالگوهاست به گونهای که بدون بررسی و نقد و تحلیل این امر، بخش مهمی از خلاقیت مؤلف مغفول خواهد ماند. پژوهش حاضر، بررسی کهنالگوهای این اثر است. با توجه به روایی بودن دارابنامه، برجستهترین کهنالگوی این اثر، کهنالگوی سفر قهرمان است. در هر دو بخش کتاب تولّد، زندگی، سفر و ماجراهای آن در شرح حال داراب و اسکندر، کمابیش بر کهنالگوی جهانی سفر قهرمان منطبق است. داراب توسط پیک به سفر «دعوت» میشود و ابتدا در اجابت دعوت «تعلّل» میورزد و سپس سفر را آغاز میکند. با فائق آمدن بر نگهبانان «آستان نخستین»، وارد «جاده آزمون» میشود و بر موانع آن غلبه میکند. سپس با «زن وسوسهگر» مواجه میشود و سرانجام با «خدابانو» ازدواج میکند. وی در «آشتی با پدر» موفق عمل میکند و به «برکت نهایی» میرسد. اگرچه وی در ابتدا از بازگشت «امتناع» میکند، اما در نهایت به وطن باز میگردد و از نگهبانان «آستان بازگشت» عبور میکند و با غلبه بر مشکلات پیش رو، «ارباب دو جهان» میشود. اسکندر نیز این مراحل را در زندگی خود تجربه میکند. مؤلف در ضمن کهنالگوی سفر قهرمان، از مجموعه کهنالگوهای روانشناسیِ تحلیلی از جمله آنیما، پیرِ دانا، مادرِ مثالی و سایهها بهره گرفته است. همچنین به موارد بسیاری از کهنالگوی آفرینش از جمله بازخوانی آفرینش نخستین، یاد کردن از نخستینها، مقدسنمایی، دوستی با حیوانات و ساخت شهرها در دارابنامه اشاره شده است. از میان این موارد، بازخوانی آفرینش نخستین و مقدّس نمایی از بسامد بیشتری برخوردارند. همچنین در بخش کهنالگوی باروری، بسیاری از موارد این کهنالگو از جمله آیینهای باروری، پرستش نمادهای باروری، قدرت جادویی شاه، وظیفه باروری شاه و قربانی استفاده شده است. مقدمه در کنار نقدهای سنتی از جمله نقد تاریخی، نقد اخلاقی و… رویکردهای نسبتاً جدیدی در زمینه نقد متون رواج یافته است. یکی از این شیوهها، نقد اسطورهشناختی یا کهنالگویی است که در این شیوه منتقد، کهنالگوها و صور
[شنبه 1398-07-13] [ 08:55:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|