مورد سنجش قرار گرفته است . در این كار محقق با تاثیر پذیری از تحولات خرداد 1376 به این نتیجه گیری رسیده است كه بین بنیاد گرایی بالا و گرایش به آزادی رابطه معكوس و بین بنیاد گرایی و گرایش به عدالت رابطه مستقیم برقرار است و نیز اقشار بالاتر بیشتر به آزادی و اقشار پائین به عدالت گرایش دارند. نتیجه دیگر این بود كه افرادی كه اطلاعات سیاسی زیادی ندارند به عدالت بیشتر و دارندگان اطلاعات سیاسی زیاد به آزادی اهمیت بیشتری می دهند .
تحقیق دیگری كه توسط محمد میر سندسی در سال 1374 انجام گرفت این موضوع را بررسی كرد كه كدامیك از وجوه نابرابری اجتماعی یا برابری نزد مردم عادلانه است و آیا برابری و عدالت نزد آنها معنی یكسان دارد؟ محقق با زیر بنا قرار دادن نظریه تخصیص به مسائل عدالت توزیعی و اصل حداكثر كردن سود و اصل انصاف دور كیم پرداخته و در انتها نتیجه گرفته است مردم گرایش مساوات طلبانه در عرصه فرصتها و برخورد برابر در برابر قانون دارند و در عرصه اقتصادی نیز مردم تمایل دارند بین برابری و عدالت یكسان انگاری را وجهه كار خود قرار دهند و در این باره بین زنان و مردان و اكثر گروههای جامعه تفاوت آشكاری وجود ندارد و علاوه بر این بیشترین همبستگی بین سطح تحصیلات و درك عدالت وجود دارد .
1-3)اهـــداف طــرح:
انسان به عنوان یك موجود هدفمند در تمام اعمالی كه انجام می دهد دارای هدف یا اهدافی است كه جهت حركت وی

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

را مشخص می كند تحقیق نیز به عنوان یك عمل آگاهانه از این امر مستثنی نیست. از آنجا كه در طی سال های اخیر كه ادعای دمكراتیزه شدن حكومت ها در تمام نقاط جهان به وضوح دیده می شود ،هر روزه بحث كارائی ، شایسته سالاری و لزوم توجه به استحقاق و لیاقت ، فقر ، برابری ، آزادی در جوامع ، داغتر می شود كه

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1398-07-13] [ 07:56:00 ب.ظ ]