استاد راهنما:
دکتر ابراهیم سری دیوشلی
استاد مشاور:
دکترمرتضی حسن شاهی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
– مقدمه
امروزه از آب به عنوان کالایی اجتماعی ـ اقتصادی یاد می‌شود و از آنجا که قیمت بیان کننده کمیابی هر کالای اقتصادی دیگر می‌باشد، در نتیجه ارزش آب نیز به عنوان یک کالای اقتصادی_اجتماعی باید بیان کننده کمیابی آن باشد. لذا اطلاع از ارزش آب در بخش های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی، نقش تعیین کننده‌ای در مدیریت منابع آبی و تقاضای آب دارد. درست است که عامل طبیعی خشکسالی در سال های اخیر باعث كمبود آب و پایین آمدن میزان آب قابل استحصال گردیده است، اما فقدان مدیریت صحیح منابع آبی، عدم تعریف درست مسئله كمبود آب و نبودن دیدگاه بلند مدت در نزد مصرف كننده به علت ضعف در اصول ترویجی و آموزشی، باعث گردیده در كشور، با مشكلات فراوانی روبرو گردیم. اثرات منفی ناشی از عدم بهره برداری مناسب از منابع آب، كاهش درآمد، تولید و بازدهی در بخش كشاورزی نه تنها باعث ناامیدی كشاورزان و ایجاد مشكلات مالی برای آنها گردیده، بلكه اقتصاد كشور را نیز از استفاده كامل از توان این بخش برای دستیابی به توسعه محروم ساخته است.
مدی

 

ریت تقاضای آب مستلزم بهره برداری بهتر و كاراتر از آب است كه از طریق وضع قوانین، تدوین آئین نامه ها، استفاده از ابزارهای اقتصادی و برنامه ریزی و نظارت و مشاركت بهره برداران امكان پذیر می باشد. بنابراین هدف عمده مدیریت تقاضا كنترل میزان درخواست نهاده و بهره برداری كارآمد از آب و به تعبیری توسعه در عمق می باشد. با توجه به محدودیت عرضه منابع آبی در كشور ما به خوبی ملاحظه می گردد كه تأكید بر

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-14] [ 07:51:00 ق.ظ ]