برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چكیده:

واحد غلظت شكن یكی از واحد های با ارزش پالایشگاهی محسوب می شود زیرا از خوراك بی ارزش (ته مانده برج خلاء) محصولات با ارزشی چون گازوئیل، بنزین و گاز مایع بدست می آید و با توجه به موقعیت ممتاز پالایشگاه نفت بندر عباس از حیث نوع و تنوع خوراك و نیز واحد غلظت شكن آن در بین واحد های غلظت شكن سایر پالایشگاه ها، در این تحقیق ابتدا ما واحد را با بهره گرفتن از نرم افزار Petro-Sim شبیه سازی كردیم و بعد از كالیبره كردن با داده های واقعی واحد، خطا را به حداقل رساندیم و در مرحله بعد، نقاط تاثیر گذار بر فرآیند را شناسائی كردیم و روی هر یك از آنها تغییرات لازم را اعمال نمودیم و تاثیر آنها را روی محصولات، خصوصا بنزین ثبت كردیم و دریافتیم كه تغییرات همزمان دمای خروجی كوره و فشار ظرف سوكر بیشترین بازده را در افزایش بنزین دارد و نقاط حساس دیگر را اولویت بندی كردیم و در نهایت با تحلیل داده ها نتیجه گیری مطلوب را انجام دادیم و در آخر با توجه به تنوع خوراك و در نتیجه ویسكوزیته های متفاوت شرایط عملیاتی جدید را با در نظر گرفتن ویسكوزیته خوراك پیشنهاد كردیم كه می توان از آن برای سایر واحد های غلظت شكن كه از روش سوكر استفاده می كنند بكار برد.

نگاه ما بیشتر تمركز روی بنزین تولیدی واحد و ارائه راه كاری در جهت تولید بیشتر این فرآورده با ارزش است تا بتوانیم با تولید بیشتر این محصول گامی هرچند كوچك در راه خودكفایی این محصول استراتژیك برداریم.

مقدمه:

پالایشگاه نفت بندر عباس بعلت تنوع در نوع خوراك یكی از پالایشگاه های منحصر به فرد در ایران می باشد كه حتی موفق به تصفیه نفت خام فوق سنگین چاه های سروش و نوروز نیزشده است (كه كمتر پالایشگاهی قادر به تصفیه چنین نفت خامی می باشد). این پالایشگاه درتیر ماه سال 1387 افزایش ظرفیتی 30000 بشكه ای را پشت سر گذاشته و در حال حاضر با دو واحد تقطیر قادر به تصفیه 320000 بشكه در روز میباشد.

نفت خام بعد از طی مراحل پیش گرم و نمك زدایی وارد كوره و نهایتا برج اتمسف ریك میشود كه در این برج از آن محصولات بالادستی (گاز مایع، بنزین، نفتای سبك و نفتای سنگین) و میان تقطیر (نفت سفید و گازوئیل) بدست آمده و ته مانده برج اتمسفریك بعد از عبور از كوره قسمت خلاء وارد برج تقطیر در خلاء می شود و در نهایت ته مانده برج خلاء خوراك واحد غلظت شكن می گردد. و ارزش واحد كاهش گرانروی بر می گردد به تولید بنزین، گاز مایع و گازوئیل از خوراك نا مرغوب ته مانده برج خلاء (Vacuum Bottom).

با توجه به افزایش ظرفیت واحدهای تقطیر و نهایتا افزایش میزان محصول ته مانده برج خلاء

 

بر آن شدیم تا ابتدا واحد غلظت شكن را با كمك نرم افزار Petro-sim شبیه سازی و با تغییر در متغیر های عملیاتی و كار روی نقاط مهم، آنها را بهینه كنیم و بعد از آن با نگرش افزایش بنزین راه حل هایی جهت دست یابی به این مهم برداریم باشد تا قدمی هر چند كوچك در راه خود كفایی این فرآورده برداشته باشیم.

فصل اول: کلیات

1-1) هدف

عملیات كاهش گرانروی (Visbreaking) شكست حرارتی نسبتا ملایمی برای تبدیل باقیمانده برج تقطیر در خلاء پالایشگاهی است كه به منظور كاهش گرانروی و نقطه ریزش باقیمانده خلاء به كار می رود تا نفت سوختی با مشخصات معین تولید كند.از مزایای این واحد، كم بودن سرمایه لازم برای ساخت و راه اندازی است. عامل اصلی بالا بودن گرانروی و نقطه ریزش در باقیمانده های نفتی، زنجیرهای پارافینی بلندی است كه به حلقه های آروماتیكی متصلند .بنابراین واكنش باید در شرایطی عملی شود كه جدا شدن این گونه زنجیرها و كراكینگ بعدی آنها امكان پذیر باشد.

در این واحد، شدت كراكینگ زیاد نیست، زیرا شدت عمل باعث ایجاد تركیبات ناپایدار در فرآورده می شود كه به هنگام ذخیره سازی مواد پلیمری پدید می آید. در واقع هدف این عملیات، كاهش گرانروی سوخت است، بی آن كه تغییر محسوسی در ثبات سوخت ایجاد شود. همین امر سبب شده است كه در مورد اغلب خوراك ها شدت شكست حرارتی را كاهش دهند كه در نتیجه تولید بنزین و مواد سبك تر كمتر از 10 % كاهش می یابد.

از منظری دیگر و با نگاه به افزایش ظرفیت پالایشگاه و با رویكرد بالا بری بهره وری در این واحد سعی می شود با مستندات موجود و با كمك نرم افزار و تغییر در متغیر های عملیاتی راه حل هایی جهت افزایش تولید بنزین و در كل افزایش بازده عملیاتی از این واحد ارائه نمائیم و در صورت عملیاتی شدن نتایج، گامی در جهت نیل به حركت ایجاد

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-14] [ 09:39:00 ق.ظ ]