پایان نامه آموزش هوش هیجانی بر درمان اختلالات رفتاری | ... | |
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب عنوان صفحه
چکیده 1 فصل یکم:مقدمه پژوهش 1-1- مقدمه. 3 1-2- بیان مسئله. 4 1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش… 10 1-4- اهداف پژوهش… 12 1-4-1- هدف اصلی.. 12 1-4-2- اهداف فرعی.. 12 1-5- فرضیه های پژوهش… 12 1-6-تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها 13 1-6-1- تعریف مفهومی اختلالات رفتاری.. 13 1-6-2- تعریف مفهومی هوش هیجانی.. 13 1-6-3- تعریف عملیاتی هوش هیجانی.. 13 1-6-4- تعریف مفهومی عملکرد تحصیلی.. 13 1-6-5- تعریف عملیاتی عملکرد تحصیلی.. 13 فصل دوم:پیشینه پژوهش 2-1-هوش هیجانی.. 15 2-1-1- تاریخچه هوش هیجانی.. 16 2-2- تعاریف هوش هیجانی.. 20 2-3- نظریه ها و الگوهای متفاوت هوش هیجانی.. 23 2-4- تفاوت هوشبهر (IQ) و هوش هیجانی (EQ). 29 2-5- جایگاه هوش هیجانی در انسان. 31 2-6- هوش هیجانی و آموزش و پرورش… 31 2-7- اختلالات رفتاری.. 33 2-8-تعاریف اختلالات رفتاری از دیدگاه های گوناگون. 33 2-9- دسته بندی و بررسی چگونگی اختلالات رفتاری.. 36 2-10- دسته بندی اختلالات رفتاری.. 36 2-10-1-گروه بندی براساس مزاج.. 36 2-10-2- گروه بندی بر اساس رفتارهای اولیه و ثانویه. 38 2-10-3- گروه بندی بر اساس سن.. 38 2-10-4- گروه بندی بر اساس سبب شناسی.. 39 2-10-5- گروه بندی از دیدگاه روانپزشکان. 39 2-10-6-گروه بندی از دیدگاه متخصصان آموزش و پرورش… 41 2-11- عملکرد تحصیلی.. 42 2-12- پیشینه پژوهش… 43 2-12-1- پیشینه پژوهش های خارجی.. 43 2-12-2- پیشینه پژوهش های داخلی.. 51 فصل سوم: روش پژوهش 3-2- روش پژوهش… 55 3-3-جامعه، نمونه، روش نمونه گیری.. 56 3-4- نمونه گیری.. 56 3-5- ابزارهای پژوهش… 57 3-6-عملکرد تحصیلی.. 63 3-7- روش اجرای پژوهش… 64 3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها 65 فصل چهارم:یافته های پژوهش 4-1- برخی ویژگی های جمعیت شناختی اعضاء نمونه. 67 4-2-یافته های توصیفی.. 72 4-3- بررسی مفروضه های تحلیل کو واریانس… 76 فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری 5-2- محدودیت های پژوهش… 99 5-3-پیشنهاد های پژوهش… 100 5-3-4- پیشنهاد های کاربردی.. 101 منابع. 102 منابع فارسی.. 102 منابع انگلیسی.. 107 ضمائم. 115
فهرست جداول عنوان صفحه
جدول 3-1 طرح آزمایشی گسترش یافته پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه ……………………………………………………………55 جدول 3-2 ضرایب پایایی سیاهه رفتاری کودک، به روش آلفای کرونباخ و تصنیف در پژوهش حاضر………………………….. 59 جدول 3-3 روایی سیاهه رفتاری کودک و خرده مقیاس های آن با بهره گرفتن از روایی ملاکی در پژوهش حاضر…………………60 جدول 3-4 ضرایب پایایی سیاهه بهره هیجانی کودکان و نوجوانان، به روشهای آلفای کرونباخ و تنصیف در پژوهش حاضر………………. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..61 جدول 3-5 مراحل آموزش مهارت های هوش هیجانی……….. …………………………………………………………………………………..63 جدول 4-1 فراوانی و درصد شغل پدرهای گروه های شرکت کننده در پژوهش…………………………………………………………. 69 جدول 4-2 فراوانی و درصد شغل مادرهای گروه های شرکت کننده در پژوهش حاضر………………………………………………. 69 جدول4-3 فراوانی و درصد تحصیلات پدرهای گروه های شرکت کننده در پژوهش حاضر…………………………………………. 70 جدول 4-4 فراوانی و درصد تحصیلات مادرهای گروه های شرکت کننده در پژوهش حاضر…………………………………………71 جدول 4-5 فراوانی و درصد قومیت گروه های شرکت کننده در پژوهش حاضر…………………………………………………………. 72 جدول 4-7 میانگین و انحراف معیار خرده مقیاسهای اختلالات رفتاری در گروه آزمایش و گروههای گواه…………………… 74 جدول 4-8 میانگین و انحراف معیار خرده مقیاسهای هوش هیجانی در گروه آزمایش و گروههای گواه……………………….. 75 جدول 4-9 ضرایب همبستگی بین پیش آزمون های متغیرهای پژوهش حاضر……………………………………………………………. 77 جدول4-10 آزمون لوین جهت همگنی واریانس ها بین متغیرهای وابسته در گرو های آزمایش و گواه………………………….. 78 جدول 4-11خلاصه نتایج کوواریانس چند متغیری (مانکوا)روی پس آزمونهای اختلالات رفتاری ، هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی گروه آزمایش و گروه های گواه ، با کنترل پیش آزمون ها…………………………………………………. 79 جدول 4-12 خلاصه نتایج کوواریانس یک راهه در متن مانکوا روی پس آزمونهای اختلالات رفتاری ، هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی گروه آزمایش و گروه های گواه ، با کنترل پیش آزمون ها……………………………………………………………….. 80 جدول 4-13 نتایج آزمون پیگیری بنفرونی برای مقایسه میانگین های گروهآزمایش و گروه های گواه در متغیرهای اختلالات رفتاری ، هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی………………………………………………………… ………………………………………………. 81 جدول 4-14 خلاصه نتایج کوواریانس چند متغیری روی پس آزمون های مولفه های اختلالات رفتاری گروه آزمایش و گروه های گواه با کنترل پیش آزمون ها………………………………………………………… ……………………………………………………………… 83 جدول 4-15 نتایج تحلیل کوواریانس یک راهه، در متن مانکوا بر روی پس آزمون های مولفه های اختلالات رفتاری در گروه آزمایش و گروه های گواه با کنترل پیش آزمون ها……….. ……………………………………………………………………………….. 84 جدول 4-16 نتایج آزمون پیگیری بنفرونی برای مقایسه میانگین های گروه آزمایش و گروه های گواه در مولفه های اختلالات رفتاری…… ………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………….. 85 جدول 4-17 خلاصه نتایج کوواریانس چند متغیری روی پس آزمون های مولفه های هوش هیجانی گروه آزمایش و گرو های گواه ،با کنترل پیش آزمون ها………………………………………………………… …………………………………………………………….. 87 جدول 4-18 نتایج تحلیل کواریانس یک راهه در متن مانکوا بر روی پس آزمون های مولفه های هوش هیجانی در گروه آزمایش و گروه های گواه با کنترل پیش آزمون ها………………………………………………………… ……………………………………….. 88 جدول 4-19 نتایج آزمون پیگیری بنفرونی برای مقایسه میانگین هی گروه آزمایش و گروه های گواه در مولفه های هوش هیجانی………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………. 89 واژگان کلیدی: هوش هیجانی ، اختلالات رفتاری، عملکرد تحصیلی
فصل یکم
1-1- مقدمه اهمیت و ضرورت پژوهش اختلالات رفتاری در کودکان به هر علتی که به وجود آمده باشد، عده زیادی از اقشار و نهادهای جامعه را با مشکل رو به رو می کند، چرا که نوع رفتارهایی که در کودکان دارای این اختلالات ظهور پیدا می کند در وهله اول خانواده و در یک سطح وسیع تر مربیان و متولیان امور آموزشی و سایر افرادی که با چنین کودکانی دارای ارتباط تنگاتنگ هستند را تحت تاثیر قرار می دهد و این تاثیرات در حدی است که در نهایت بازنده اصلی این تاثیر و تاثرات، کودکان هستند. به این معنیکه، نوع رفتار این کودکان باعث می شود که دیگران از آنها گریزان باشند و در نتیجه کیفیت و کمیت تعاملات اجتماعی آنها کاهش می یابد. از طرف دیگر، رفتارهای این کودکان اثرات منفی بر فرآیند آموزش و پرورش آنها می گذارند، به نحوی که پیشرفت ناچیز در آموزش و پرورش، برآیند عینی و فوری رفتارهای این کودکان خواهد بود. سیاروچی[7]، دین[8] و اندرسون[9] (2002) عقیده دارند هر چه احتمال رفتارهایی که سلامت فردی، اجتماعی، هیجانی و تحصیلی فرد را به مخاطره اندازند، بیشتر باشد، تاثیر منفی بیشتری بر اجتماع خواهد داشت و احتمال سازگاری فرد کاهش می یابد. در سالهای اخیر تحقیقات مختلفی به بررسی رابطه هوش هیجانی با اختلالات رفتاری و عملکرد تحصیلی پرداخته اند و گاهی نیز هوش هیجانی را به عنوان پیش بینی کننده اختلالات رفتاری مورد توجه قرار داده اند. اثر مداخله ای هوش هیجانی در درمان اختلالات مختلف رفتاری کمتر بررسی شده است. شناخت عوامل و همبسته های موثر در حل مشکلات و نابهنجاری های رفتاری کودکان و اقدام در زمینه برنامه ریزی به منظور اصلاح و بهبود این عوامل از جمله روش های بسیار موثر در پیشگیری از اختلالات روانی در بزرگسالی خواهد بود؛ که می تواند به اجتماعی سالم منجر شود از سویی، بار اقتصادی هنگفتی را از دوش جامعه بردارد. هوش هیجانی، از این جنبه، می تواند به عنوان یک عامل پیشگیرانه درنظر گرفته شود، که سازمان های مربوطه، مانند بهزیستی و آموزش و پرورش، می توانند از آن بهره فراوان ببرند. در این راستا، هامبورگ[10] (1992) اظهار میدارد که دوران تحصیلی و به ویژه دوران مدرسه زمان مناسبی برای آموزش هوش هیجانی به دانش آموزان است. از دیگر سو، در صورت وجود تاثیر مثبت هوش هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان، می توان با آموزش هوش هیجانی به آنها با صرف کمترین هزینه و زمان به بهبود عملکرد تحصیلی آنان کمک کرد که این مهم خود زمینه ساز موفقیت های شغلی فرد در دوران بزرگسالی خواهد بود. در این صورت، آموزش و پرورش می تواند با اضافه کردن حوزه ای جدید برنامه درسی آموزش هوش هیجانی را در کنار برنامه درسی شناختی خود بگنجاند. در این بین، سالم سازی محیط خانواده که به واسطه کاهش اختلالات رفتاری ایجاد می شود نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. یافته های گاتمن[11] (1997) نشان داد والدینی که در آماده سازی هیجانی به کودکان خود کمک کرده اند به رشد سلامتی و تندرستی و موفقیت آنها در دوره نوجوانی افزوده اند، به طوری که این کودکان توانسته اند در اوضاع و شرایط مختلف در برابر خشم، ترس، عصبانیت و استرس ها خود را تسکین داده و از نظر هیجانی خود را کنترل کنند. طبق تحقیقات موجود (کوشان و بهنام وشانی، 1380) وجود کودکان با اختلالات رفتاری در محیط خانواده اثرات سوء بر کل خانواده دارد. بنابراین، در صورت تاثیر آموزش هوش هیجانی در کاهش این اختلالات با ایجاد محیطی برای رشد مناسب کودکان در خانواده و ایجاد روابط سالم و رضایت بخش برای آنان، کارکرد تربیتی و رشدی آنها افزایش می یابد. 1-4- اهداف پژوهش
[جمعه 1398-07-12] [ 09:24:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|