پایان نامه ارتباط بین سبک های رهبری تحولگرا و عملگرا با شخصیت و ویژگیهای شخصی مدیران دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای ایران | ... | |
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین سبک های رهبری تحولگرا و عملگرا با شخصیت و ویژگیهای شخصی مدیران دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای ایران، بود. جامعه مورد نظر این تحقیق تمامی مدیران و معاونین دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور و مدیران گروه، گروههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور بود. جهت جمع آوری دادهها، محقق از سه پرسشنامه به شرح زیراستفاده نمود. پرسشنامه رهبری چند عاملی MLQ، پرسشنامه شخصیت آیزنک (GEPQ) و پرسشنامهاطلاعاتفردی، پرسشنامههای مذکور پس از تعیین اعتبار و پایایی در بین نمونه آماری که برابر باکل جامعه آماری بود به تعداد 67 مدیر توزیع گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن و رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام، استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین سبک رهبری تحولگرا- عملگرا با ویژگیهای شخصی مدیران دانشکدههای تربیتبدنی ایرن رابطه معنادار آماری وجود ندارد. همچنین نتایج حاکی از آن بود که سبک رهبری تحولگرا با بعد برونگرایی شخصیت ارتباط معنیدار و منفی(577/0-r= ) و با بعد درونگرایی شخصیت ارتباط معنیدار و مثبت (547/0r= )، دارد ( 05/0 =). همچنین بین سبک رهبری تحولگرا با ابعاد شخصیتی ثبات و بی ثباتی رابطه معنادار آماری وجود ندارد. بعلاوه بین سبک رهبری عملگرا با بعد برونگرایی شخصیت ارتباط معنیدار و منفی (251/0-r= ) وجود دارد( 05/0 =) و با ابعاد شخصیتی ثبات ، بی ثباتی و درونگرایی رابطه معنادار آماری وجود ندارد. نتایج رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام نیز نشان داد که تنها مؤلفه برونگرایی پیشبین معناداری برای سبک رهبری تحولگرا میباشد.با توجه به نتایج به نظر میرسد وجود ویژگیهای برونگرایی در مدیران، بکارگیری سبک رهبری تحولگرا نیز افزایش مییابد. واژههای کلیدی: دانشکده تربیتبدنی وعلوم ورزشی،رهبری تحول گرا، رهبری عمل گرا، شخصیت، ویژگیهای شخصی، مدیر
فصل اول: مقدمه و مبانی نظری مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….2 مبانی نظری تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………5 بخش اول: رهبری……………………………………………………………………………………………………………..5 ظهور رهبری و اهمیت آن ………………………………………………………………………………………………………….5 شناخت و تعریف رهبری ……………………………………………………………………………………………………………6 قدرت و نفوذ رهبری ……………………………………………………………………………………………………………….. 8 سبک رهبری ……………………………………………………………………………………………………………………………..9 مکاتب و نظریه های رهبری ……………………………………………………………………………………………………….9 نظریه های نوین در رهبری ………………………………………………………………………………………………………….12 نظریه اسنادی رهبری ………………………………………………………………………………………………………………….12 نظریه رهبری فرهمند …………………………………………………………………………………………………………………..13 تئوری رهبری دوراندیش …………………………………………………………………………………………………………….14 تئوری رهبری متعالی ………………………………………………………………………………………………………………….16 نظریه رهبری تحولگرا و عملگرا ………………………………………………………………………………………………..16 پیشینه تاریخی رهبری تحولگرا و عملگرا ……………………………………………………………………………………………..16 مفهوم رهبری تحولگرا از دیدگاه باس ……………………………………………………………………………………………………18 مؤلفه های رهبری تحولگرا ……………………………………………………………………………………………………………………21 مفهوم رهبری عملگرا از دیدگاه باس …………………………………………………………………………………………………….23 مؤلفه های رهبری عملگرا …………………………………………………………………………………………………………………….25 رهبری عدم مداخله ……………………………………………………………………………………………………………………………..26 مدل کامل رهبری ………………………………………………………………………………………………………………………………..28 اثربخشی رهبری تحولگرا در برابر عملگرا ……………………………………………………………………………………………28 رهبری تحولگرا و خویشتنشناسی ………………………………………………………………………………………..29 بخش دوم: شخصیت ………………………………………………………………………………………………………31 مفهوم انسان ………………………………………………………………………………………………………………….31 نظریه های شخصیت (فلاسفه) …………………………………………………………………………………………..32 افلاطون ………………………………………………………………………………………………………………………………….32 جان دیویی ……………………………………………………………………………………………………………………………..33 نظریه های جامعهشناختی شخصیت ………………………………………………………………………………………………..34 کارکردگرایی ساختاری (پارسونز) ………………………………………………………………………………………………34 رویکرد کنش متقابل نمادین ……………………………………………………………………………………………………….35 جرج زیمل ……………………………………………………………………………………………………………………………..35 هربرت مید ………………………………………………………………………………………………………………………………35 چارلز هورتن کولی …………………………………………………………………………………………………………………..36 گافمن …………………………………………………………………………………………………………………………..36 شخصیت از دیدگاه مکاتب مختلف روانشناسی ……………………………………………………………………………37 کارن هورنای …………………………………………………………………………………………………………………………..37 کارل یونگ ……………………………………………………………………………………………………………………………..38 سالیوان …………………………………………………………………………………………………………………………………..39 فروید ……………………………………………………………………………………………………………………………………….40 ماری ………………………………………………………………………………………………………………………………………..40 آدلر ………………………………………………………………………………………………………………………………………….41 آلپورت …………………………………………………………………………………………………………………………………….42 آیزنک ………………………………………………………………………………………………………………………………………42 مفاهیم و اصول …………………………………………………………………………………………………………………………..42 تشخیص و اندازه گیری ابعاد شخصیت ……………………………………………………………………………………………43 نظریه بازداری …………………………………………………………………………………………………………………………….44 نظریه برانگیختگی ……………………………………………………………………………………………………………………….45 نظریه برانگیختگی درونگرایی ـ برونگرایی …………………………………………………………………………………….46 بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………………………48 ضرورت و اهمیت تحقیق ………………………………………………………………………………………………….51 اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………… 54 فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………………………………………………… 54 پیشفرضهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….55 محدودیتهای تحقیق …………………………………………………………………………………………….. ………55 تعریف واژهها و اصلاحات…………………………………………………………………………………………………56 فصل دوم: پیشینه تحقیق مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….59 جمعبندی………………………………………………………………………………………………………………………..70
فصل سوم: روششناسی تحقیق روش و طرح تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..72 جامعه آماری و نمونه تحقیق ……………………………………………………………………………………………..72 متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………..72 تعریف عملیاتی متغیرها …………………………………………………………………………………………………………….73 ابزار اندازه گیری متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………….. 75 ویژگیهای روانسنجی ابزار اندازه گیری ……………………………………………………………………………..77 روش جمعآوری داده ها ………………………………………………………………………………………………….. 78 روشهای آماری …………………………………………………………………………………………………………….78 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق بخش اول: توصیف دادههای آماری …………………………………………………………………………………………..80 توصیف ویژگیهای فردی آزمودنیهای تحقیق………………………………………………………………………………………….80 شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………..84 بخش دوم: استنباط آماری دادهها………………………………………………………………………………………………..94 آزمون پیش فرضهای آماری…………………………………………………………………………………………………………………..94 آزمون فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………..95 فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری خلاصه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………106 بحث و نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………………………..108 جمعبندی………………………………………………………………………………………………………………………111 پیشنهادهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..113 پیشنهادهای برخاسته از تحقیق………………………………………………………………………………………………………………113 پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده…………………………………………………………………………………………………………..114 منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………………………..115 پیوستها………………………………………………………………………………………………………………………………..122
جدول 1-1 مسیرها در تئوریها و تحقیقات رهبری ………………………………………………………………………11 جدول 2-1 ابعاد نیمرخ رهبری مارشال ساشکین …………………………………….. …………………………………..14 جدول 3-1 ابعاد اخلاقی اجزای رهبری تحولگرا ………………………………………………………………………….24 جدول 4-1 خلاصه فاکتورها و رفتارهای مربوط به تئوری رهبری تحولگرا ……………………………………..25 جدول 5-1 مراحل تحول عقلانی از دیدگاه افلاطون………………………………………………………………………30 جدول 1-2 متغیرهای مطالعه شده در سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرا …………………………………….57 جدول2-2 میانگین ابعاد رهبری، بدست آمده از دو پژوهش در آمریکای شمالی و چین……………………..68 جدول1-4: مقدار سطح معنی داری آزمون کولموگروف اسمیرنوف (K-S) در کلیه ی متغیرهای وابسته اندازه گیری شده ……………………………………………………………………………………………………………96 جدول2-4: ارتباط بین سبکرهبری تحول گرا و خرده مقیاسهای آن با شخصیت……………………………97 جدول3-4: ارتباط بین سبکرهبری عمل گرا و خرده مقیاسهای آن با شخصیت……………………………..98 جدول 4-4: ارتباط بین سبکرهبری تحول گرا و خرده مقیاسهای آن با ویژگی های شخصی………….100 جدول5-4: ارتباط بین سبکرهبری عمل گرا و خرده مقیاسهای آن با ویژگی های شخصی…………….102 جدول 6-4: جدول آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره برای پیش بینی نمرات سبک رهبری تحول گرا ……………………………………………………………………………………………………………………………….104 جدول 7-4: خلاصهی مدل رگرسیونی برای محاسبهی نمرهی سبک رهبری تحولگرا از روی نمرهی برونگرایی……………………………………………………………………………………………………………………..104
شکل 1-1 رابطه نفوذ و قدرت رهبر ……………………………………………………………………………………….8 شکل 2-1 :مدل اثر افزوده رهبری عملگرا و تحولگرا…………………………………………………………….19 شکل 1- 2 :رابطه اثربخشی رهبری و ابعاد برونگرایی و وجدان شخصیت ………………………………..61 شکل 2- 2: رابطه رهبری تحولگرا و برونگرایی در دو محیط واقعی و مجازی ………………………….65 شکل 3-2: رابطه رهبری تحولگرا و ثبات عاطفی در دو محیط واقعی و مجازی ………………………..65 شکل 1-4: نمودار توزیع فراوانی متغیر سن اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ………………………81 شکل 2-4: توزیع فراوانی جنس اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ………………………………………82 شکل 3-4: نمودار توزیع فراوانی میزان تحصیلات اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق …………….82 شکل 4-4: نمودار توزیع فراوانی متغیر سابقه کاری اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق…………….83 شکل5-4: سمت اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق…………………………………………………………….83 شکل 6-4 : گرایش تحصیلی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ………………………………………….84 شکل7-4 : تعداد دوره های آموزشی مدیریتی گذرانیده اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق………85 شکل 8-4 : نمره خرده مقیاس برون گرایی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ………………………86 شکل9-4 : نمره خرده مقیاس درونگرایی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق …………………………86 شکل10-4: نمره خرده مقیاس بی ثباتی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق…………………………….87 شکل11-4 : نمره خرده مقیاس باثباتی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق………………………………87 شکل 12-4: نمره خرده مقیاس نفوذ کمال گرایانه اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ……………..88 شکل 13-4: نمره خرده مقیاس رفتار کمال گرایانه اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق …………….89 شکل14-4: نمره خرده مقیاس ترغیب به تلاش فکری یا ترغییب ذهنی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………….90 شکل15-4: نمره خرده مقیاس روحیه ی ایجاد انگیزش یا انگیزش الهام بخش اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………….90 شکل16-4: نمره خرده مقیاس توجه به تفاوت های فردی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ….91 شکل 17-4: نمره کلی سبک رهبری تحول گرا اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق…………………..92 شکل 18-4: نمره خرده مقیاس مدیریت مبتنی بر پاداشهای اقتضایی یا پاداشهای مشروط اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….93 شکل19-4 : نمره خرده مقیاس مدیریت فعال بر مبنای استثنائات مدیران دانشکده های تربیت بدنی دانشگاههای ایران………………………………………………………………………………………………………………..93 شکل 20-4 : نمره خرده مقیاس مدیریت منفعل بر مبنای استثنائات مدیران دانشکده های تربیت بدنی دانشگاههای ایران ……………………………………………………………………………………………………………….94 شکل 21-4: نمره کلی سبک رهبری عمل گرا اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق……………………95 شکل22-4: نمره کلی سبک رهبری عدم مداخله اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق………………..95 شکل23-4: نمودار پراکنش با خط رگرسیون اضافه شده برای پیش بینی نمرات سبک رهبری تحول گرا از نمرات برونگرایی……………………………………………………………………………………………………..105
فصل اول مقدمه و معرفی
مقدمه سازمان موفق مشخصه عمدهای دارد که بهوسیله آن از سازمان ناموفق تمیز داده میشود. این مشخصه، رهبری پویا و اثربخش است. اهمیت رهبری و مدیریت در دوران معاصر به حدی است که گفته میشود پایه قدرت در جامعه معاصر، دیگر تملک ابزار تولید نیست، بلکه تصاحب مقامات مدیریتی و اداری درون سازمانهاست (زردتشتیان،1387؛ نورایی، 1387). همه سازمانها در جهان، علاقهمند به فهم عمیق، بررسی و گسترش رهبری هستند. علیرغم نوع سازمان، رهبری به عنوان ایفای نقشی حیاتی در افزایش عملکرد تیمی و سازمانی مشخص میشود. به طورکلی رهبری موثر، مزیت رقابتی مهمی برای هر سازمان است. در مقایسه با گذشته، رهبری با چالشهای بزرگتری روبرو است که ناشی از پیچیدگی محیط و ماهیت متغیر سازمانها است (ریاض ادنان و همکاران[1]، 2010). سبک رهبری و ایجاد انگیزش در افراد توسط رهبر، نسبت به سایر موارد موثر، در به موفقیت رسیدن یک تیم ورزشی یا سازمانی از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. بیشتر نظریه های مطرح شده در زمینه سبک رهبری، بر رهبری عملگرا متمرکز بوده است و در واقع این سبک، رویکردی سنتی به رهبری است. در این سبک، رهبر با پیروان، رابطه قراردادی و مبادلهای دارد و در مقابل عملکرد خوب، به آنان پاداشهای مناسب میدهد. در رهبری تحولگرا رابطه رهبر با پیروان، فراتر از تشویقهای قراردادی بوده و باعث برانگیختن فکر و الهامبخشی به پیروان میشود تا برای رسیدن به اهداف با حداکثر پتانسیل، بیش از آنچه که انتظار میرود، تلاش کنند. رهبران تحولگرا دارای نفوذ و جاذبه شخصی هستند و با رعایت ملاحظات فردی باعث ایجاد انگیزه در افراد میشوند (حلاجی، 1388). از مهمترین ویژگی های تاثیرگذار بر عملکرد مدیریت، رهبری است، هنگامی که مدیر به هدایت افراد می پردازد انگیزه ایجاد می کند و با برقراری ارتباط با نیروی انسانی به وظیفه رهبری عمل نموده است. از خصوصیات رهبری که در نحوه عملکرد مدیران حائز اهمیت است، میتوان به ویژگیهای شخصیتی و شخصی اشاره نمود (حسنزاده، 1382). شخصیت عبارت است از مجموع راههایی که یک نفر بدان وسیله در برابر دیگران از خود واکنش نشان میدهد، یا بدان وسیله روابط متقابل ایجاد می کند. شناخت ها و ارتباطات مربوط به شخصیت، به مدیر امکان میدهد که در ارتباط با دیگران موضعگیریهای مناسب و آگاهانه داشته باشد (قاسمی، 1382). سالهاست که مطالعه رفتار انسان
[جمعه 1398-07-12] [ 09:47:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|