پایان نامه ارزیابی تامینکنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با بهره گرفتن ازتکنیکهای MADM | ... | |
یا خدماتی از اهمیت ویژهای برخوردار است. به بیان دیگر، مطلوب بودن کیفیت محصول و خدمات نهایی، دیگر به تنهایی عامل اساسی برای موفقیت در رقابت و حضور برتر و پیوسته در بازار به شمار نمیآید بلکه عوامل موثر و متعدد دیگری نیز مطرح شدهاند که در زمره آنها اطمینان مشتریان از توانایی سازمانها در استمرار سطح کیفیت محصول یا خدماتی است که تولید و عرضه مینمایند. بر این اساس میتوان گفت که توجه اصلی از مطلوب بودن کیفیت محصول یا خدمات نهایی، به کیفیت در عملکردها و فرایندهای تاثیر گذار بر کیفیت و سطح مطلوب خدمات، در سراسر ساختار موسسه و در مجموعه نرم افزارها و سخت افزارها معطوف شده است. از طرف دیگر با توجه به رقابت شدید، پیشرفت سریع تکنولوژی، چرخه کوتاه تولید و نیاز به خدمتدهی در سطح بالا به مشتری، دیگر شرکتها نمیتوانند به تنهایی از عهده همه فعالیتهای خود بر آیند به طوری که امروزه رقابت از سطح سازمانها به سطح زنجیره عرضه حرکت کرده است و شاخص خدمات مطلوب در سیستم نظام گرا در طول زنجیره عرضه مورد نظر میباشد. در چارچوب این زنجیره عرضه، شرکتها مجبورند قسمتی یا تمامی عملیات تولیدی خود را در خارج از سازمان توسط تامینکنندگان انجام دهند. در این جاست که شرکتها، تامینکنندگان خود را به عنوان یکی از حلقههای بسیار مهم زنجیره عرضه تلقی کرده و از این رو تامینکنندگان قسمت عمدهای از انجام عملکردها و فرایندهای تاثیر گذار بر کیفیت محصول یا خدمات نهایی شرکت را به عهده دارند. در واقع در یک زنجیره عرضه، سازمانها خود در زمره مشتریان تامینکنندگان محسوب میگردند و بدیهی است که هر گونه کیفیت و خدمات نامطلوب از سوی تامینکنندگان به سازمانها مانند موجی به مشتریان نهایی خواهد رسید. متخصصان امر بر این باورند که بخش عمدهای از مشکلات سازمانها، ناشی از انتخاب و مدیریت ضعیف تامینکنندگان میباشد]49[. بنابراین سازمانها تلاش خواهند کرد تا با احاطه بر وظایف تامینکنندگان، انتخاب درست و مدیریت آنها بخش اعظمی از مشکلات خود را از میان بردارند. اهمیت مساله انتخاب تامینکننده تا آنجاست که پیوند استراتژیک و مناسب با تامینکنندگان مناسب میتواند موجب رشد و شکوفایی سازمان شود و بالعکس عدم انتخاب درست تامینکنندگان میتوان موجب رکود و حتی زوال سازمان گردد. در فصل اول، هدف، بیان کلیاتی از پژوهش شامل مواردی مانند بیان مساله، اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف پژوهش، سؤالات پژوهش و… است تا خواننده با ساختار کلی آن آشنا شود. 1-2:بیان مسئله ترکیبی که بر یکدیگر و در نتیجه بر کل فرایند ارزیابی میگذارند باید مد نظر قرار گیرد]78[. 1-3: اهمیت و ضرورت پژوهش در نتیجه ارزیابی و انتخاب تامینکنندگان مناسب و پیوندهای استراتژیک با آنها جز انکارناپذیری از یک زنجیره تامین میباشد که میتواند سبب بهبود عملکرد در بسیاری از موارد شامل: کاستن از هزینهها توسط حذف ضایعات، بهبود مستمر کیفیت به منظور دستیابی به نرخ عیوب صفر، بهبود قابلیت انعطاف به منظور ارضای نیازهای مشتریان نهایی، کاهش زمان تاخیر در مراحل مختلف زنجیره تامین و… شود]12[. 1-4: اهداف پژوهش 1-4-2- اهداف فرعی همچنین به این علت که پژوهش اخیر از ساختار تصمیمگیری چند شاخصه برای انتخاب تامینکننده استفاده میکند میتوان از آن در کلیه تصمیمگیریهایی که در آن تصمیمگیرنده با یک ساختار پیچیده، چند شاخصه و با اثر گذاری شاخصها بر یکدیگر روبرو است، استفاده نمود.
[جمعه 1398-07-12] [ 09:49:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|