پایان نامه ارشد : بررسی اثر محافظتی یوژنول در مقابل سمیت ناشی از هایپرآمونیا در هیپوکمپ موش صحرایی- از دیدگاه مولکولی | ... | |
استاد مشاور: (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده بررسی اثر محافظتی یوژنول در مقابل سمیت ناشی از هایپرآمونیا در هیپوکمپ موش صحرایی- از دیدگاه مولکولی
مقدمه: هایپرآمونیا سمیت زیادی بر روی سیستم عصبی مرکزی دارد و موجب تشنج یا کما میشود. در این مطالعه اثر هایپرآمونیا بر روی بیان ناقل گلوتامات (GLT1)، فعالیت آنزیم گلوتامین سینتتاز(GS) و آنزیمهای آنتی اکسیدانتی (SOD,GPX)و همچنین اثر محافظتی یوژنول در مقابل سمیت ناشی از هایپرآمونیا در هیپوکمپ موشهای صحرایی بررسی شد.
مواد و روشها: موشهای نر بالغ با وزن 250-220 گرم به چهار گروه کنترل (تزریق درون صفاقی (ip) سالین، همحجم با دارو)، آمونیا (آمونیوم استات mmol/kg 5/2،ip)، یوژنول + آمونیا و یوژنول (mg/kg 100،ip) تقسیم شدند. هر گروه شامل سه حالت بلافاصله (24 ساعت بعد از آخرین تزریق هیپوکمپ موشها خارج شد.)، استراحت (9 روز بعد از آخرین تزریق هیپوکمپ موشها خارج شد) و یادگیری (24 ساعت بعد از آخرین تزریق، تستهای رفتار انجام شد و سپس هیپوکمپ موشها خارج شد) میباشد.برای مطالعه رفتاری از ماز آبی موریس و روتارد استفاده شد. بیان ناقل GLT1 به روش RT-PCR سنجیده شد و فعالیت آنزیم GS (سنتز glutamylhydroxamic acid-ɤ)، SOD (جلوگیری از احیا فتوشیمیایی NBT)، GPX (مصرف NADPH) و میزان MDA (روش TBRS) در هیپوکمپ مورد سنجش قرار گرفت.
نتایج: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که تزریق آمونیا و یوژنول منجر به افزایش بیان GLT1 و کاهش فعالیت GS گردید. یادگیری موجب کاهش بیان ناقل GLT1 و افزایش فعالیت آنزیم GS شده است. یادگیری توانسته اثر آمونیا و یوژنول را خنثی کند و تزریق یوژنول به همراه آمونیا نتوانسته از اثر آمونیا بکاهد. آمونیا موجب ایجاد استرس اکسیداتیو در هیچیک از گروهها نشده است.
نتیجه گیری: اگرچه یوژنول نتوانسته اثرات ناشی از آمونیا را بهبود بخشد، ولی یادگیری اثرات هایپرآمونیا را کاهش داده است.
واژگان کلیدی: هایپرآمونیا، یوژنول، ناقل GLT1، آنزیم گلوتامین سینتتاز، استرس اکسیداتیو
فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول مقدمه …………………………………………………………………..1 1-1 آستروسیتها……………………………………………………………………..2 1-2 نقشهای آستروسیتها در سیستم عصبی مرکزی.. 3 1-2-1 هومئوستاز یون، مایعات و pH.. 3 1-2-2 هومئوستاز گونههای اکسیژن فعال (ROS) 4 1-2-3 ارتباط با سد خونی- مغزی (BBB) 5 1-2-4 انرژی و متابولیسم.. 6 1-2-5 تنظیم جریان خون CNS. 7 1-2-6 هومئوستاز گلوتامات.. 8 1-3 معرفی ناقلهای آمینواسید تحریکی EAATs)). 11 1-3-1 توزیع ناقلهای آمینواسید تحریکی در سیستم عصبی مرکزی.. 12 1-3-2 GLTph، مدلی برای ساختار و نقش ناقلهای آمینواسید تحریکی.. 12 1-3-3 ساختار GLTph 13 1-3-4 انتقال یونها و هدایت کلر به همراه گلوتامات.. 14 1-3-5 نقش هدایت کلر. 14 1-3-6 مکانیسم پایهای انتقال در ناقلهای آمینو اسید تحریکی.. 15 1-3-7 ترتیب اتصال سوبسترا و یونهای همراه. 16 1-3-8 بررسی جزئیات مکانیسم انتقال در EAATs. 16 1-3-9 شواهد پاتولوژیکی.. 17 1-3-10 فارماکولوژی ناقلهای گلوتامات.. 18 1-3-11 تحریک بیان و نقش EAAT2. 19 1-4 معرفی آنزیم گلوتامین سینتتاز(GS) 19 1-4-1 آنزیم گلوتامین سینتتاز در سیستم عصبی.. 20 1-4-2 سطوح مختلف تنظیم بیان آنزیم گلوتامین سینتتاز. 20 1-5 حافظه و یادگیری.. 22 1-5-1 انواع حافظه. 22 1-5-2 حافظه فضایی.. 23 1-5-3 مناطق مغزی درگیر در پردازش حافظه. 23 1-6 هیپوکمپ ……………………………………………………………………23 1-6-1 مدارهای سیناپسی در هیپوکمپ و پردازش حافظه. 24 1-6-2 هیپوکمپ و حافظه فضایی.. 24 1-7 متابولیسم آمونیوم (+NH4) 25 1-8 هایپرآمونمیا. 26 1-8-1 پاتوفیزیولوژی هایپرآمونمیای اولیه. 26 1-8-2 پاتوفیزیولوژی هایپرآمونمیای ثانویه. 27 1-8-3 عوامل ایجاد هایپرآمونمیای اولیه. 28 1-8-4 عوامل ایجاد هایپرآمونمیای ثانویه. 28 1-8-5 سایر عوامل ایجاد هایپرآمونمیا 29 1-8-6 اثرات آمونیا 30 1-9 یوژنول………. ……..32 1-9-1 منبع طبیعی یوژنول.. 32 1-9-2 خصوصیات فارماکولوژیکی یوژنول.. 32 1-9-2-1 خاصیت آنتی باکتریال.. 32 1-9-2-2 فعالیت ضد قارچی.. 33 1-9-2-3 فعالیت ضد التهابی.. 34 1-9-2-4 فعالیت ضد سرطانی.. 35 فصل دوم مواد و روشها..……. 39 2-1 وسایل و مواد آزمایشگاهی.. 40 2-1-1 مواد مورد نیاز برای RT-PCR.. 40 2-1-2 وسایل مورد نیاز برای RT-PCR.. 40 2-1-3مواد مورد نیاز برای سنجش آنزیمهای گلوتامین سنتتاز، گلوتاتیون پراکسیداز،سوپراکسید دیسموتاز و میزان مالون دی آلدئید. 40 2-1-4 وسایل مورد نیاز برای سنجش آنزیمها 40 2-2 شرایط نگهداری موشهای صحرایی.. 41 2-2-1 گروههای آزمایشی.. 41 2-3مطالعه رفتاری.. 42 2-3-1 ماز آبی موریس (Morris Water Maze) 43 2-3-2 دستگاه روتارود. 44 2-4 تهیه محلولهای مورد نیاز برای RT-PCR.. 45 2-4-1 ساخت محلول D (CC10) 45 2-4-2 تهیه بافر الکتروفورز 10X TBE.. 45 2-4-3 تهیه ژل 5/1% آگارز. 45 2-5 تهیه محلول برای انجام سنجش آنزیم GS. 46 2-5-1 محلول بافر پتاسیم فسفات 1/0 میلی مولار با 2/7pH= (حجم: CC10) 46 2-5-2 محلول STOP (حجم CC1) 46 2-5-3 محلول واکنش GS (حجم CC1) 46 2-5-4 محلول استاندارد. 47 2-6 مطالعه مولکولی.. 47 2-6-1 استخراج RNA.. 47 2-7……. RT-PCR 48 2-7-1 سنتز cDNA (20 میکرولیتر) 48 2-7-2 PCR.. 49 2-7-3 الکتروفورز. 50 2-8 مطالعه بیوشیمیایی.. 50 2-8-1 فعالیت سوپر اکسید دیسموتاز(SOD) 51 2-8-2 فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز(GPX) 51 2-8-3 سنجش مالون دی آلدئید (MDA) 52 2-8-4 سنجش آنزیم GS. 53 2-8-5 سنجش پروتئین به روش Brad ford. 54 2-8-6 روش سنجش آمونیا پلاسما و هیپوکمپ… 55 2-9 آنالیز آماری….. 56 فصل سوم نتایج……………….. 57 3-1 تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ژن GLT1. 58 3-2 تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم گلوتامین سینتتاز(GS) 63 3-3 تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان استرس اکسیداتیو. 67 3-4 سنجش میزان آمونیای پلاسمای خون گروهها در حالت بلافاصله و بعد یادگیری.. 80 3-5 سنجش میزان آمونیای موجود در هیپوکمپ در حالت بلافاصله و بعد از یادگیری: 81 فصل چهارم بحث و نتیجهگیری…………. 84 4-1 بحث………… 85 4-1-1 اثر آمونیا بر بیان ناقل GLT1 و فعالیت آنزیم گلوتامین سینتتاز. 86 4-1-2 اثر یوژنول بر بیان ناقل GLT1 و فعالیت آنزیم GS. 87 4-1-3 اثر آمونیا و یوژنول بر استرس اکسیداتیو. 90 4-2 اثر آمونیا و یوژنول بر سنجش میزان آمونیای پلاسما و هیپوکمپ… 93 4-3 نتیجهگیری کلی.. 94 4-4 پیشنهادات…… 94 منابع و مراجع………………………………………………………………………………………95
فهرست اشکال
عنوان صفحه شکل 1‑1: (A) طرح شماتیک سد خونی- مغزی و اجزای تشکیل دهنده آن.. 6 شکل 1‑2: نقش آستروسیتها در تأمین انرژی مورد نیاز نورونهای در حال فعالیت… 8 شکل 1‑3: هومئوستاز گلوتامات به کمک زایدههای آستروسیتی و ناقلهای گلوتامات آستروسیتی انجام میگیرد. 10 شکل 1‑4: (A) ساختار پروتومر منفرد و بخشهای مارپیچ- آلفا عبور کننده از عرض غشایی.. 14 شکل 1‑5: مکانیسم دسترسی متناوب در (B) مدل Rocker-switch © مدل منفذ دو دریچهدار. 16 شکل 1‑6: مدل مکانیسم انتقال در GLTph 17 شکل 1‑7: چرخه اوره، و جایگاه اثر عوامل ایجاد کننده هایپرآمونمیا را بر روی چرخه، نشان میدهد. 29 شکل 2‑1: طرز آماده سازی نمونههای استاندارد جهت سنجش آنزیم GS. 53 شکل 2‑2: طرز آماده سازی نمونه هیپوکمپ جهت سنجش آنزیم GS. 54 شکل 2‑3: طرز تهیه محلول استاندارد جهت سنجش پروتئین.. 55 شکل 3‑1: RNA تیمار یوژنول گروه یادگیری.. 82 شکل 3‑2: محصول PCR ژن GAPDH گروه کنترل بلافاصله. 83 شکل 3‑3: محصول PCR ژن GLT1 گروه کنترل بلافاصله. 83 شکل 4‑1: تنظیم سنتز گلیکوژن با فعال شدن Akt 88 شکل 4‑2: مکانیسم افزایش گلیکولیز و تولید لاکتات به واسطه ورود گلوتامات.. 89 شکل 4‑3: شکسته شدن گلوتامات توسط گلوتامات دهیدروژناز و تولید انرژی برای آستروسیت… 89 شکل 4‑4: الف. نحوه عملکرد آنزیم SOD و GPX.. 92 شکل 4‑4: ب. حضور گلوتاتیون در محیط برای عملکرد آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز لازم است… 92
فهرست نمودارها عنوان صفحه نمودار 3‑1: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در حالت بلافاصله. 59 نمودار 3‑2: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در حالت استراحت… 60 نمودار 3‑3: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در حالت یادگیری.. 61 نمودار 3‑4: تأثیر آمونیا و یوژنول بر بیان ناقل GLT1 در مقایسه حالت یادگیری نسبت بهحالت بلافاصله و استراحت 62 نمودار 3‑5: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم GS در حالت بلافاصله. 64 نمودار 3‑6: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم GS در حالت استراحت… 65 نمودار 3‑7: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم GS در حالت یادگیری.. 66 نمودار 3‑8: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان فعالیت آنزیم GS در مقایسه حالت یادگیری با حالت بلافاصله و استراحت 67 نمودار 3‑9: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در حالت بلافاصله. 69 نمودار 3‑10: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در حالت استراحت… 70 نمودار 3‑11: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در حالت یادگیری.. 71 نمودار 3‑12: تأثیر آمونیا و یوژنول بر میزان مالون دی آلدئید در مقایسه حالت یادگیری با حالت بلافاصله و استراحت 72 نمودار 3‑13: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز در حالت بلافاصله. 73 نمودار 3‑14: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز در حالت استراحت… 74 نمودار 3‑15: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز در حالت یادگیری.. 75 نمودار 3‑16: تأثیر آمونیا و یوژنول بر فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز در حالت بلا فاصله. 76
[جمعه 1398-07-12] [ 10:38:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|