پایان نامه ارشد: بررسی اساطیری ایزدان آتش در دینهای هندوایرانی | ... | |
مهرماه 1393 (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست پیشگفتار 1 1- ایزدان آتش در هند 1-1- آتش در هند 4 1-2- اگنی ایزد آتش در هند 15 1-2-1- هویت و جایگاه 15 1-2-2- ویژگیهای ظاهری 18 1-2-3- زایش های گوناگون 23 1-2-4- اقامتگاه های گوناگون 27 1-2-5- خویشکاری ها 34 1-2-5-1- آتش خانگی 34 1-2-5-2- راندن تاریکی و دیوان 37 1-2-5-3- آیین قربانی 40 1-2-5-4- حفظ آفرینش و رتا 44 1-2-5-5- میانجی، روحانی و پیامبر 47 1-2-5-6- فرمانروا و پیروز جنگها 55 1-2-6- القاب و صفتهای اگنی 58 1-2-6-1- وئشوانرا 59 1-2-6-2- تنونپات 59 1-2-6-3- نراشمسا 60 1-2-6-4- برهسپتی 61 1-2-6-5- ماتریشون 62 1-3- اگنی و ایزدان خورشید 65 1-3-1- ساویتر 66 1-3-2- سوریا 70 1-3-3- اوشاس 73 1-4- اگنی و دیگر ایزدان بزرگ ودایی 76 1-4-1- ایندرا 77 2- ایزدان آتش در ایران 2-1- آتش در ایران 82 2-2- اردیبهشت امشاسپند 94 2-2-1- جایگاه و هویت 94 2-2-2- اشه 99 2-2-3- آتش و اشه 106 2-3- آذر ایزد 112 2-3-1- جایگاه و هویت 112 2-3-2- آتش یا آذر 113 2-3-3- خویشکاریها 120 2-4- ایزد بهرام 130 2-4-1- جایگاه و هویت 130 2-4-2- تجسمهای انتزاعی بهرام 131 2-4-3- خویشکاریها 133 2-4-4- آتش بهرام 140 2-5- سروش 146 2-5-1- جایگاه و هویت 146 2-5-2- حفظ آفریدگان و اشه 148 2-5-3- نبرد با دیوان 150 2-5-4- در ارتباط با روان پس از مرگ 151 2-5-5-پیرامون آتش 153 2-5-6- میانجی، روحانی، پیامآور 154 2-6- نریوسنگ 160 2-6-1- جایگاه و هویت 160 2-6-2- پیک ایزدی 161 2-6-3- آتش نافهی پادشاهی 163 2-6-4- نریوسنگ در ستوش 167 2-7- رپیثوین 168 2-7-1- جایگاه و هویت 168 2-7-2- گاه آرمانی 169 2-7-3- گرمابخشی در هستی 172 3- ایزد آتش هندوایرانی 175 کتابنامه 194 چکیده این پژوهش با انتخاب یک عنصر آیینی و طبیعی، به بررسی جامع ایزدان وابسته به آن عنصر در ادیان ایرانی و هندی میپردازد و اهمیت آن، در جمع آوری و طبقهبندی اطلاعات پراکنده در منابع ودایی و اوستایی همچون گاهان و یشتهاست. در این پژوهش عنصر مورد بررسی آتش است چراکه ایزدان آتش در گذار از این دو دورهی مهم تاریخی، تحول بسیاری را نشان میدهند. در وداهای هندی، اگنی تنها ایزد موکل بر آتش و یکی از سه ایزد اصلی است. اما در ادیان ایرانی، وظایف او بین گروهی از ایزدان و امشاسپندان تقسیم شده است. در بخش نخست این پژوهش، ابتدا جایگاه آتش در میان آداب و سنن هندیان، سپس اگنی و ایزدان وابسته به خورشید و روشنایی در دوره ودایی بررسی میشوند. در بخش دوم، آتش در اسطورههای دورهی ایرانی بررسی میشود و سپس خویشکاری های اردیبهشت امشاسپند که موکل بر آتش است و گروه ایزدان همکار او، آذر، بهرام، سروش، نریوسنگ و رپیثوین، یک به یک مورد مطالعه قرار گرفته و خویشکاریهای بازمانده از دوران کهن از کارکردهایی نو که در دورههای جدیدتر با دگرگونیهای اجتماعی و فرهنگی پسین به ایزدانی همچون بهرام و سروش منسوب شده است، جدا میشوند. با طبقهبندی این خویشکاریهای نو و کهن، خویشکاریها و ویژگیهای ایزد کهن هندوایرانی بازشناخته میشود. در پایان با بهره گرفتن از اطلاعات بدست آمده و به روش معکوس، ایزد اولیه هندوایرانی که این دو قوم پیش از جدایی و در سرزمین مادری خویش، نیایش میکردند، بازسازی میشود. برای این کار، علاوه بر شناخت خویشکاریهای ایزد آتش در میان دو قوم و روند دگرگونی آنها، عناصر فرهنگی و زیستی دوران هندوایرانی نیز بررسی شده است، چراکه تنها با شناخت خصوصیات عمومی ایزدان هندوایرانی و مشخصه های فرهنگی و اقلیمی هندوایرانیان، میتوان به یک روش درست برای تشخیص و بازسازی ایزد آتش هندوایرانی رسید. ABSTRACT: This research focused on a ritual or natural element, is a comprehensive review of Persian and Hindi religion’s deities associated with the element and its importance, is to collect and classify the information distributed in Vedic sources and old Avestā, such as Gāhān and Yashts. In this case, examined element is “Fire” because the fire gods in the transition from the era of historic, have contradictory changes. In Hindi Vedas, Agni is the only god of fire and one of the three principal god. But in Iranian religions, his duties are shared between a group of gods and AmeshaSpentas. In the first part of this study, the role of fire in the Indian tradition, the fire god Agni and the gods dependent on the sun and light in the Vedic period reviewed. In the second part, the fire in the Iranian mythology, the dutifulness of Ardibehesht, the AmeshaSpenta responsible for fire element and his fellow gods, Ātar, Bahrām, Soroush, Naryusang and Rapithvin are studied, then primary and old dutifulness is differentiated from new ones recently assigned to the gods such as Bahrām and Soroush according to the social and cultural changes. This classification of ancient functions and new ones, helping to recognize the ancient fire god of Indo-Iranian age, its attributes and dutifulness. The data obtained using the inverse method, to reconstruct the primary Indo-Iranian fire god before the separation of these two people, was worshiped in their homeland. To do this, in addition to the fire gods functions and their transformation process between two people, cultural and biological factors during the Indo-Iranian period, were also studied, because the only way to rebuilt Indo-Iranian fire god and, is to know the general characteristics of Indo-Iranian deities and their cultural and geographical specifications. پیشگفتار
[جمعه 1398-07-12] [ 10:41:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|