پایان نامه ارشد:بررسی تاثیر تماشای تلویزیون ماهوارهای فارسی زبان بر پایبندی زنان به هویت فرهنگی (مطالعه موردی زنان 15 تا 49 سال شهر تهران) | ... | |
استاد راهنما (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست فصل اول: کلیات پژوهش… 1 1-1-مقدمه. 2 1- 2- بیان مسأله. 4 1-3- ضرورت و اهمیت پژوهش…. 6 1-4-هدف پژوهش: 7 1-4-1- هدف اصلی.. 7 1-4-2- اهداف فرعی.. 7 1-5-سوالات پژوهش: 8 1-6- فرضیه های تحقیق: 8 فصل دوم: ادبیات تحقیق.. 10 2-1- مقدمه. 11 2-2- پیشینه تحقیق: 12 2-2-1- مطالعات داخلی.. 12 2-2-2- مطالعات خارجی: 12 2-3- بخش دوم: چیستی و مفهوم هویت… 21 2-3-1-چیستی هویت… 21 2-3-2-انواع و سطوح هویت: 28 2-3-2-1-هویت فردی.. 29 2-3-2-2-هویت جمعی یا اجتماعی.. 31 2-3-3-بررسی سیر تحول مفهوم هویت در بستر تحول تاریخی آن (پیشمدرن – مدرن- پستمدرن). 36 2-3-3-1- هویت پیشمدرن.. 37 2-3-3-2- هویت مدرن.. 37 2-3-3-3-هویت پست مدرن.. 38 2-3-4-ابعاد هویت… 39 2-4-بخش سوم: فرهنگ و هویت فرهنگی.. 42 2-4-1- مفهوم فرهنگ و هویت فرهنگی.. 42 2-4-2-هویت فرهنگی ایرانیان.. 44 2-4-3-مؤلف ههای هویت فرهنگی ایرانیان.. 45 2-4-3-1-مؤلفه های پیشامدرن یا سنتی.. 46 2-4-3-2- منبع دوم هویت ایرانی.. 51 2-4-3-3- مؤلفههای مدرن.. 56 2-4-4-ویژگیهای فرهنگ ایرانی.. 61 2-4-4-1- دینی بودن ایران.. 61 2-4-4-2- جهانی شدن فرهنگ ایرانی.. 62 2-4-4-3- نو خواهی ایرانیان.. 62 2-4-4-4- خانواده مداری.. 62 2-4-5- تاریخ و حافظة فرهنگی.. 62 2-4-6- جغرافیای فرهنگی.. 64 2-5- بخش چهارم: رویکردهای نظری هویت(تئوریهای هویت). 68 2-5-1- نظریۀ کنش متقابل نمادین.. 68 2-5-2- ریچارد جنگینز و دیالکتیک درونی – بیرونی هویت… 69 2-5-3- آنتونی گیدنز و هویت بازاندیشانه. 71 2-5-4- تئوری هویت تاجفل )شناختی– احساسی – رفتاری). 72 2-7- بخش پنجم: چیستی رسانه ها و اثرات آنها 74 2-7-1- تعریف رسانههای جمعی و کارکردهای آن.. 74 2-6-2-مصرف رسانهای.. 79 2-6-3- سرمایه فرهنگی.. 81 2-6-4- تلویزیونهای ماهواره ای.. 84 2-6-5- سنخ شناسی تلویزیونهای ماهوارهای در ایران.. 88 2-6-6- تلویزیونهای ماهواره ای و ارزشها 89 2-6-7- نظریهها و دیدگاهها راجع به تأثیر رسانهها برارزشها و باورهای انسان.. 90 2-6-7-1- نظریه جرج گربنر(کاشت) 91 2-6-7-2- نظریه آنتونی گیدنز(تئوری ساخت) 94 2-6-7-3- نظریه استفاده و خشنودی.. 97 2-6-7-4- نظریه لرنر. 99 2-6-7-5- ژان بوردریار (نظریة فراواقعیت و وانمایی) 100 2-6-7-6- دانیل بورشتاین و گی دبور: تصور و نمایش… 103 2-6-7-7- جامعۀ شبکهای مانوئل کاستلز. 105 2-6-7-8- نظریۀ فمینیستیِ رسانه: رسانه و جنسیت، خیال پردازیهای تولید شدۀ جمعی به وسیلۀ زنان.. 107 2-6-7-9- پیربوردیو: نظریۀ منش و میدان.. 108 2-6-7-10- جنسیت مخاطب: 111 2-7- بخش ششم: رسانه ها و هویت سازی.. 113 2-7-1- برساختن هویت… 115 2-7-2-اجتماعات فرهنگی عصر اطلاعات… 118 2-7-3- نگرش خوشبینانه و بدبینانه به رسانه ها 121 2-8- بخش هفتم: جمعبندی چارچوب مفهومی تحقیق: 126 2-8-3- فرضیه های تحقیق.. 130 فصل سوم: روش شناسی.. 132 3ـ1ـ مقدمه: 133 3-2- تعریف مفاهیم.. 133 3-2-1- متغیرهای مستقل.. 134 3-2-1-1- پایگاه اجتماعی – اقتصادی.. 134 3-2-1-2- برخورداری از ماهواره 134 3-2-1-3- میزان استفاده (مواجهه) از تلویزیون های ماهواره ای.. 135 3-2-1-4- نوع محتوای مورد استفاده از تلویزیون های ماهواره ای.. 135 3-2-1-5- میزان خشنودی (رضایت) از تلویزیون های ماهواره ای.. 136 3-2-1-6- اعتماد به تلویزیون های ماهواره ای.. 136 3-2-2- متغیر وابسته (پایبندی به هویت فرهنگی). 137 3-3- روش تحقیق.. 142 3-4- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق: 142 3-5- واحد مشاهده و واحد تحلیل.. 142 3-6- ابزارهای مورد استفاده در گردآوری اطلاعات: 142 3-7- جامعه آماری.. 143 3-8- نمونه آماری و تعیین حجم نمونه. 143 3-9- شیوه نمونهگیری: 143 3-10- آزمون مقدماتی و اعتبار و روایی.. 144 3-11- ابزارها، روشها و تکنیکهای آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها 145 3-12-جمعبندی.. 145 فصل چهارم: یافته های تحقیق.. 146 4-1- مقدمه. 147 4-2-1-یافته های تحلیل تک متغیره. 147 4-2-1-1-تحلیل توصیفی متغیرهای زمینه ای.. 147 4-2-1-2-تحلیل توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق.. 162 4-2-2-یافته های تحلیل دو متغیره. 178 4-2-2-1- رابطه بین متغیرهای زمینه ای و هویت فرهنگی.. 178 4-2-2-2- رابطه بین متغیرهای مستقل و پایبندی به هویت فرهنگی.. 184 4-3- یافته های تحلیل چند متغیره. 189 4-3-1- تحلیل رگرسیون چندگانه. 189 4-3-2- تحلیل مسیر. 191 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 192 5-1- مقدمه. 193 5-2- نتیجه گیری.. 193 5-2-1- نتیجه گیری تجربی.. 193 5-2-2- نتیجه گیری نظری.. 198 5-3- پیشنهادات پژوهش…. 199 5-3-1- پیشنهادات اجرایی.. 199 5-3-2- پیشنهادات پژوهشی.. 201 منابع: 204 ضمیمه – پرسشنامه. 212 چکیده لاتین.. 212 جداول جدول(2-1)مراحل پیشرفت عصر مدرن به سوی وانماییها 102 جدول (3-1): پایایی تحقیق و مقادیر آلفای کرونباخ.. 145 جدول(4-1) توزیع فراوانی سن پاسخگویان.. 148 جدول (4-2) توزیع فراوانی وضع تاهل پاسخگویان.. 149 جدول (4-3) توزیع فراوانی میزان تحصیلات پاسخگویان.. 150 جدول (4-4) توزیع فراوانی وضعیت شغلی پاسخگویان.. 151 جدول(4-5) توزیع فراوانی نوع شغل فرد. 152 جدول(4-6) توزیع فراوانی نوع شغل سرپرست خانوار پاسخگویان غیر شاغل.. 154 جدول(4-7) توزیع فراوانی میزان هزینه ماهیانه خانوار پاسخگویان.. 155 جدول(4-8) توزیع فراوانی میزان درآمد ماهیانه خانوار پاسخگویان.. 157 جدول(4-9) توزیع فراوانی خودپنداره طبقاتی.. 158 جدول(4-10) توزیع فراوانی طبقه اجتماعی – اقتصادی پاسخگویان.. 160 جدول(4-11) توزیع فراوانی نوع مالکیت منزل.. 161 جدول(4-12) توزیع فراوانی برخورداری از تلویزیون ماهواره ای.. 163 جدول(4-13) توزیع فراوانی طول مدت حضور ماهواره در منزل.. 163 جدول(4-14) توزیع فراوانی مدت زمان تماشای ماهواره در شبانه روز. 164 جدول(4-15) نتایج تحلیل عاملی سنجه های مدت زمان مواجهه با شبکه های ماهواره ای.. 166 جدول(4-16) ویژگی های توصیفی مدت استفاده از تلویزیون ماهواره ای (مقیاس 0 تا 100). 166 جدول(4-17) نتایج تحلیل عاملی سنجه های میزان خشنودی از شبکه های ماهواره ای.. 167 جدول(4-18) ویژگی های توصیفی رضایت از استفاده تلویزیون ماهواره ای (مقیاس 0 تا 100). 168 جدول(4-19) نتایج تحلیل عاملی سنجه های میزان اعتماد به شبکه های ماهواره ای.. 169 جدول(4-20) ویژگی های توصیفی اعتماد به تلویزیون ماهواره ای (مقیاس 0 تا 100). 170 جدول(4-21) توزیع درصدی محتوای مورد استفاده در تلویزیون ماهواره ای.. 172 جدول(4-22) نتایج تحلیل عاملی سطح دوم ابعاد یازده گانه هویت فرهنگی.. 174 جدول(4-23) توزیع فراوانی و ویژگی های آماری پایبندی به هویت فرهنگی و ابعاد اکتشافی آن.. 175 جدول(4-24) ویژگی های آماری ابعاد یازده گانه پایبندی به هویت فرهنگی.. 177 جدول (4-25) نتیجه آزمون نرمال بودن متغیرهای غیر نرمال و روش نرمال سازی.. 178 جدول(4-26) رابطه سن زنان و میزان پایبندی آنان به هویت فرهنگی.. 179 جدول(4-27) مقایسه میانگین هویت فرهنگی زنان برحسب تحصیلات… 179 جدول(4-28) مقایسه میانگین هویت فرهنگی زنان برحسب وضعیت تاهل.. 180 جدول(4-29) مقایسه میانگین هویت فرهنگی زنان برحسب وضعیت شغلی.. 181 جدول(4-30) رابطه درآمد و میزان هویت فرهنگی.. 182 جدول(4-31) مقایسه میانگین هویت فرهنگی برحسب نوع مالکیت مسکن.. 183 جدول(4-32) رابطه بین پایگاه اجتماعی – اقتصادی و هویت فرهنگی.. 183 جدول(4-33) مقایسه میانگین هویت فرهنگی برحسب وضعیت برخورداری از تلویزیون ماهواره ای.. 184 جدول(4-34) رابطه میزان مواجهه با شبکه های فارسی زبان ماهواره ای و میزان هویت فرهنگی.. 185 جدول(4-35) رابطه میزان رضایت از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای و هویت فرهنگی.. 186 جدول(4-36) رابطه میزان اعتماد به شبکه های فارسی زبان ماهواره ای و هویت فرهنگی.. 187 جدول(4-37) رابطه محتوای مورد استفاده از شبکه های ماهواره ای و هویت فرهنگی.. 188 جدول(4-38) نتایج رگرسیون پایبندی به هویت فرهنگی بر متغیر های مستقل به روش Enter 190 نمودارها نمودار(2-1) پیوستار طیف انواع هویتهای جمعی.. 33 نمودار(2-2)مجموعه شاخصههای تمیز هویت فردی از هویت جمعی.. 36 نمودار (2-3) مدل نظری تبیین پایبندی به هویت فرهنگی.. 130 نمودار (4-1) توزیع هستوگرام سن پاسخگویان.. 149 نمودار (4-2) توزیع هستوگرام سطح تحصیلات پاسخگویان.. 151 نمودار (4-3) توزیع فراوانی وضعیت اشغال پاسخگویان.. 152 نمودار (4-4) توزیع فراوانی نوع شغل پاسخگویان شاغل.. 153 نمودار (4-5) توزیع فراوانی نوع شغل سرپرست پاسخگویان غیرشاغل.. 155 نمودار (4-6) توزیع فراوانی سطح هزینه ماهیانه خانوار پاسخگویان.. 156 نمودار (4-7) توزیع فراوانی میزان درآمد ماهیانه خانوار پاسخگویان.. 158 نمودار (4-8) توزیع فراوانی وضعیت خودپنداره طبقاتی پاسخگویان.. 159 نمودار (4-9) توزیع فراوانی وضعیت پایگاه اجتماعی – اقتصادی پاسخگویان.. 161 نمودار (4-10) توزیع فراوانی وضعیت نوع مالکیت مسکن پاسخگویان.. 162 نمودار (4-11) توزیع فراوانی مدت حضور ماهواره تلویزیونی در منزل.. 164 نمودار (4-12) توزیع فراوانی مدت زمان تماشای ماهواره تلویزیونی در شبانه روز. 165 نمودار (4-13) توزیع فراوانی میزان مواجهه با تلویزیون ماهواره ای.. 167 نمودار (4-14) توزیع فراوانی میزان رضایت استفاده از ماهواره 169 نمودار(4-15) توزیع فراوانی میزان اعتماد به ماهواره 171 نمودار (4-16) توزیع فراوانی میزان استفاده از محتوای کلی ماهواره 173 نمودار (4-18) مقایسه میانگین های هویت فرهنگی بر حسب وضعیت تأهل.. 181 نمودار (4-19) مقایسه میانگین های هویت فرهنگی بر حسب وضعیت شغلی.. 182 نمودار (4-20) مدل تحلیل مسیر پایبندی به هویت فرهنگی.. 182
چکیده: باتوجه به گسترش روز افزون استفاده از شبکه های تلویزیون ماهواره ای در ایران، این پژوهش بر آن بوده است تا تاثیر برخورداری و مواجهه با شبکه های فارسی زبان تلویزیون ماهواره ای را بر پایبندی به هویت فرهنگی زنان 15 تا 49 ساله تهرانی بررسی کند. روش تحقیق انتخاب شده، روش پیمایشی مقطعی بوده است و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه کتبی بوده که مقیاس پایبندی به هویت فرهنگی در آن استاندارد بوده است. حجم نمونه برای اطمینان 400 نفر انتخاب شده که براساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در شهر تهران انتخاب شده اند. تحلیل یافته های تحقیق نشان داده است که بیش از 82 درصد از زنان مورد مطالعه از شبکه های تلویزیونی برخوردار هستند و میزان مواجهه با آن در مقیاس صفر تا صد برابر با 50.64 بوده است. میانگین پایبندی به هویت فرهنگی نیز در همین مقیاس برابر با 62.55 بوده است و میانگین بعد ذهنی آن به میزان 10 درصد بیشتر از هویت فرهنگ عینی بوده است. نتایج تحقیق نشان داده است که کسانی که از ماهواره برخوردارند و از آن استفاده می کنند نسبت به دیگران پایبندی بسیار کمتری به هویت فرهنگی ایرانی دارند. تحلیل چند متغیره نشان داده است که به ترتیب میزان رضایت از ماهواره، مواجهه با آن و اعتماد به برنامه های ماهواره باعث تضعیف هویت فرهنگی زنان می شوند درحالی که محتوای آگاهی بخش و علمی و خبری باعث تقویت هویت فرهنگی می شود. این درحالی است که تاثیر محتوای تفریحی – ارزشی، سن، تحصیلات و پایگاه اجتماعی-اقتصادی بر هویت فرهنگی معنی دار نبوده است. کلمات کلیدی: هویت، هویت فرهنگی، تلویزیون ماهواره ای، خشنودی، اعتماد به رسانه، زنان. فصل اول: کلیات پژوهش
[جمعه 1398-07-12] [ 10:24:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|