پایان نامه ارشد : بررسی رابطه بین شایستگی های كانونی و روحیه كارآفرینی دانشجویان دانشگاه سمنان | ... | |
دكتر علی اكبر امین بیدختی (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : چكیده بررسی رابطه بین شایستگی های كانونی و روحیه كارآفرینی دانشجویان دانشگاه سمنان هدف این تحقیق، سنجش رابطه بین بین شایستگی های كانونی (مهارتهای زندگی شخصی، زندگی اجتماعی و زندگی شغلی) و روحیه كارآفرینی دانشجویان دانشگاه سمنان بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی و به این منظور پرسشنامه ای تدوین و روایی و پایایی آن توسط محقق محاسبه گردید. جامعه آماری شامل كلیه دانشجویان عضو انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه سمنان بود. جهت تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از اجرای پرسشنامه ها، تكنیك های آمار توصیفی و استنباطی (رگرسیون خطی،همبستگی و همبستگی جزیی) مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد كه : رابطه میان مهارتهای زندگی شخصی و روحیه كارآفرینی خطی و مستقیم است. رابطه میان مهارتهای زندگی اجتماعی و روحیه كارآفرینی خطی و مستقیم است. رابطه میان مهارتهای زندگی شغلی و روحیه كارآفرینی خطی و مستقیم است. نتیجه گیری كلی پژوهش آن است كه شایستگی های كانونی كه با مهارتهای زندگی شخصی، زندگی اجتماعی و زندگی شغلی تعیین می گردد با روحیه كارآفرینی افراد رابطه مثبت و معناداری دارد.
فهرست مطالب عنوان صفحه فهرست جداول 9 فهرست نمودارها 11 فصل اول: كلیات تحقیق 12 مقدمه 13 بیان مسئله 14 اهمیت و ضرورت پژوهش 15 اهداف پژوهش 21 پرسشهای پژوهش 21 تعاریف نظری 22 تعاریف عملیاتی 23 فصل دوم: مروری بر پیشینه نظری و تجربی تحقیق 26 بخش اول :كار آفرینی 27 كارآفرینی چیست؟ كارآفرین كیست؟ 27 مفهوم واژه كارآفرینی 28 سیر تاریخی مفهوم كارآفرینی 30 رویكردهای كارآفرینی 34 – رویكرد ویژگیها 34 – رویكرد رفتاری 37 انواع كارآفرین 43 ویژگیهای كارآفرینان 45 بخش دوم: شایستگی های كانونی انجمن های علمی دانشجویی 54 انجمن های علمی دانشجویی 56 نظریه های انجمنهای علمی- دانشجویی 59 تعریف انجمن علمی 61 وجه تمایز انجمنهای علمی با سایر انجمنها 62 ویژگی جوامعی كه انجمنهای علمی در آنها شكل میگیرند 64 تاریخچه انجمنهای علمی دانشجویی خارج از كشور 66 تاریخچه انجمنهای علمی در ایران 69 شاخصههای انجمنهای علمی 71 اهداف انجمنهای علمی-دانشجویی 72 كاركردهای انجمنهای علمی- دانشجویی 73 شایستگیهای انجمنهای علمی-دانشجویی 74 مسایل یا آسیبهای انجمنهای علمی دانشجویی در ایران 82 موانع رشد و توسعه انجمن های علمی دانشجویی در ایران 85 عوامل اساسی توسعه انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه ها 86 تعیین راهبردهای حمایتی دانشگاه و دولت از انجمنهای علمی دانشجویی 87 راهبردهای حمایتی از انجمنهای علمی دانشجویی 90 نقش انجمنهای علمی درخصوص كارآفرینی 93 تحقیقات پیشین 94 – مطالعات انجام شده در ایران 94 – مطالعات انجام شده در خارج 97 – نتیجهگیری 100 فصل سوم: روش تحقیق 103 مقدمه 104 روش تحقیق 105 جامعه آماری 105 نمونه آماری 106 ابزار جمعآوری اطلاعات 107 اعتبار و روایی اندازه ها 113 روایی 113 اعتبار 114 روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها 116 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 117 مقدمه 118 بخش توصیفی 118 بخش تحلیلی 135 فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری 147 مقدمه 148 بحث و نتیجه گیری 148 پیشنهادات كاربردی و اجرایی 151 پیشنهادات پژوهشی 153 محدودیتهای تحقیق 154 منابع و مآخذ 155 منابع لاتین 162 ضمایم 166 پرسشنامه 167 چکیده انگلیسی 172 فهرست جداول
عنوان صفحه 1-2 ویژگی های كارآفرینان 49 2-2 ثروت سرانه كشورهای جهان 89 1-3 ضرایب پایایی (قابلیت اعتماد) 115 1-4 وضعیت شغل و تحصیلات والدین نمونه 118 2-4 وضعیت سكونت 119 3-4 متوسط درآمد خانواده 120 4-4 شایستگی های كانونی – زندگی شخصی 123 5-4 شایستگی های كانونی – زندگی اجتماعی 125 6-4 شایستگی های كانونی – زندگی شغلی 127 7-4 روحیه كارآفرینی – خلاقیت 128 8-4 روحیه كارآفرینی – توفیق طلبی 129 9-4 روحیه كارآفرینی – آینده نگری 130 10-4 روحیه كارآفرینی – ریسك پذیری 132 11-4 روحیه كارآفرینی – عزت نفس 133 12-4 روحیه كارآفرینی – منبع كنترل درونی 134 13-4 همبستگی كارآفرینی و مولفه های شایستگی های كانونی 136 14-4 همبستگی جزئی كارآفرینی و مولفه های شایستگی های كانونی 137 15-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و زندگی شخصی 139 16-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و زندگی اجتماعی 140 17-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و زندگی شغلی 141 18-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 142 19-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 144 (دانشكده علوم انسانی ) 20-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 144 (دانشكده علوم پایه) 21-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 145 (دانشكده فنی و مهندسی) 22-4 ضرایب مدل رگرسیونی كارآفرینی و شایستگی های كانونی 145 (دانشكده هنر )
فهرست نمودارها
عنوان صفحه 1-2 فرآیند شكل گیری فرآیند كارآفرینی 41 2-2 فرآیند شكل گیری رویداد كارآفرینانه 42 3-2 مدل ارائه شده برای تحقیق 102 1-4 وضعیت تحصیلات پدر و مادر 119 2-4 وضعیت سكونت 120 3-4 متوسط درآمد خانواده 121 4-4 دانشكده ها 122
مقدمه قافله پیشرفت و توسعه بر توسن زمان همچون تندری ره می پیماید. دستیابی به توسعه به اصلی ترین دغدغه در بین دولتمردان و مردم بسیاری از كشورهای جهان تبدیل شده است. تغییر و تحولات دهه های اخیر به قدری عمیق و گسترده و سریع اتفاق افتاده است كه تمامی ابعاد و شئونات زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی جوامع بشری را به طور محسوس و نامحسوس، تحت تاثیر قرار داده است. تا جایی كه نگاه به علم و تكنولوژی نیز تغییر كرده است و برنامه های توسعه و نظام های ملی نوآوری در كشورهای جهان مطرح گردیده است، تا از طریق پرورش نیروی انسانی ماهر و خلاق و نوآور به عنوان مهمترین منبع و سرمایه هر كشوری دستیابی به توسعه امكان پذیر شود. این امر خود سبب شده است تا نگاه جامعه به آموزش عالی و كاركردهای دانشگاه تغییر كند. زیرا كه دانشگاه به عنوان قلب جامعه جدید نقش تعیین كننده ای در حیات جامعه مدرن دارد، و علاوه بر این كه مركز تولید علم و فناوری است مركز تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص و ماهر برای جامعه است. دانشگاه ها كاركردهای متفاوتی دارد كه بخشی از این كاركردها به وسیله كانون ها و انجمن های دانشجویی انجام می شود. یكی از مهترین نهادها و انجمن های دانشجویی، انجمن های علمی – دانشجویی است كه می توانند در بخش آموزش نقش مكمل را ایفا كنند. انجمن های علمی – دانشجویی قابلیت آن را دارند كه به یافته های جدید علمی توجه كرده و در نشر آنها موثر باشند، زیرا برنامه های آموزشی رسمی نمی توانند به سرعت تغییر كرده و یافته ها و دانش جدید را به مجموعه خود اضافه نمایند. از سوی دیگر، انجمن های علمی دانشجویی
می توانند نقش مهمی در درك كامل تر و عمیق تر و تعمیق مباحث علمی ایفا نمایند و با تجلی استعدادها و بر انگیختن خلاقیت ها و شكوفایی علمی دانشجویان، بستر و زمینه ای مطلوب را فراهم آورند جهت آموزش معیارها و شایستگی ها و ویژگیهای مختلفی كه دانش آموختگان آموزش عالی در دنیای امروز برای ورود موفق به بازار كار داخلی و بین الملی و قدم گذاردن در مسیر توسعه ملی و جهانی باید از آن برخوردار باشند. این انجمن ها در صورت دریافت حمایت های لازم می توانند بخش عمده ای از نیاز كشور به نوآوری و كارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی را بر طرف كرده و نقش مهمی در برنامه های توسعه كشور ایفا نمایند. زیرا كه سیر تاریخی، دگرگونی ها و پیشرفت های اقتصادی و علمی و تكنولوژیكی كشورهای پیشرو نشان می دهد كه موفقیت اینان در سایه تلاش و كوشش كارآفرینان بوده است. این كشورها با پی بردن به نقش و اهمیت كارآفرینی در رشد و توسعه اقتصادی، موجب نفوذ این پدیده به عرصه های علمی، فنی و فرهنگی شده اند، و پرورش و تربیت كارآفرینان و ترویج روحیه و فرهنگ كارآفرینی را سرلوحه برنامه های توسعه اقتصادی خود قرار داده اند و همین امر موجب شده كه این كشورها به موفقیت های قابل توجهی در حوزه های تكنولوژی و اقتصاد دست یابند. در این بین شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشورمان به گونه ای است كه لزوم توجه به حل مشكلات و تنگناها در حال و آینده را طلب می كند. تركیب جمعیتی جوان كشور، ضرورت ایجاد فرصت های شغلی و نیز روند مستمر كاهش نقش نفت در اقتصاد كشور سه عامل عمده ای است كه موجب می شود سیاستگذاران كلان كشور به منبع قابل اتكایی به جز نفت بیندیشند و بدون شك آن منبع به جز كارآفرینی و مولفه های آن، چیز دیگری نخواهد بود (كردنائیج و همكاران، 1383). افراد كارآفرین دارای مولفه های كارآفرینی افرادی توانمند، خلاق، مبتكر، فرصت جو،
ریسك پذیر و اهل كار و عمل، دارای اعتماد به نفس و میل به ترقی بالا می باشند.در این بین دانشگاه ها از طریق كاركردهای انجمن های علمی دانشجویی در روند شناسایی افراد كارآفرین و ترویج روحیه و فرهنگ كارآفرینی در بین دانش آموختگان آموزش عالی به عنوان نیروی انسانی متخصص آماده جهت ورود به بازار كار نقش مهمی را ایفا می كنند، تا به این طریق جامعه ما نیز بتواند با كاروان جهانی حركت كرده و به سلامت به ساحل توسعه و ترقی دست یابد.
[شنبه 1398-07-13] [ 11:30:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|