استاد راهنما:
جناب آقای دکتر امیری
آذر ماه – 92
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه………………………………………….. 1
بیان مسئله …………………………………….. 2
هدف……………………………………………. 3
اهمیت و ضرورت موضوع مورد مطالعه ………………….. 4
فرضیه های پژوهش ………………………………… 5
متغیرهای پژوهش …………………………………. 6
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها…………………… 6
فصل دوم
2-1 – مرحله نوجوانی …………………………….. 9
2-2 – اهمیت مطالعه دوران بلوغ…………………….. 9
2-2-1- رشد جسمانی ……………………………… 10
2-2-2 رشد عقلی – ذهنی ………………………….. 12
2-2-3- رشد عاطفی……………………………….. 13
2-2-4- رشد اجتماعی……………………………… 18
2-3- مفهوم هویت………………………………… 20
2-4- تعریف هویت………………………………… 21
2-5- کودک، هویت و نظریه های آن…………………… 21
2-5-1- نظریه روانکاوی…………………………… 22
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-5-2- نظریه یادگیری اجتماعی ……………………. 22
2-5-3- نظریه شناختی…………………………….. 23
2-6- نوجوانی و هویت…………………………….. 23
2-7- جنبه های ضمنی و آشکار خودآگاهی………………. 26
2-8- هویت از دیدگاههای مختلف ……………………. 27
2-8-1- اریکسون…………………………………. 27
2-8-2- مارسیا………………………………….. 31
2-8-3- نقد الگوی مارسیا و اریکسون………………… 37
2-8-4- لوینگر………………………………….. 37
2-8-5- رویکرد فرآیند محوری برزونسکی………………. 40
2-8-6- استانلی هال……………………………… 41
2-8-7- اتورانک…………………………………. 41
2-8-8- اشپرانگر………………………………… 42
2-8-9- بلوز……………………………………. 42
2-8-10- والون………………………………….. 43
2-9- شکل گیری هویت……………………………… 43
2-10- عوامل موثر در شکل گیری هویت………………… 47
2-11- عواملی که بر رشد هویت تاثیر می گذارند. ……… 48
2-12- پایگاههای هویت……………………………. 49
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-13- تعدد هویتها ……………………………… 50
2-14- شخصیت و تعلقات اجتماعی ……………………. 50
2-15- تحول هویت در سنین مختلف……………………. 51
2-16- بحران هویت……………………………….. 52
2-17- بحران هویت از دیدگاه اریکسون ………………. 54
2-18- نظر روانشناسان کشور ما درباره تعریف بحران هویت.. 56
2-19- اختلالات مربوط به هویت………………………. 57
2-20- جنس و هویت……………………………….. 58
2-21- پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در خارج از کشور 60
2-22- پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در داخل کشور… 61
2-1- مفهوم شناسی دلبستگی ……………………….. 62
2-2- مؤلفه های اصلی دلبستگی …………………….. 65
2-3- خواستگاه های نظری دلبستگی…………………… 66
2-3-1- مبانی روان پویشی نظریه دلبستگی ……………. 66
2-3-2- نظریه یادگیری …………………………… 67
2-3-3- نظریه تحول شناختی ……………………….. 68
2-3-4- نظریه کردار شناسی ……………………….. 69
2-3-5- نظریه دلبستگی بالبی ……………………… 70
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-4- نظریه دلبستگی تئوری بالبی ………………….. 71
2-5- سبک های دلبستگی از دیدگاه های مختلف………….. 76
2-6- انواع سبک های دلبستگی………………………. 79
2-6-1- سبک دلبستگی ایمن…………………………. 79
2-6-2- سبک دلبستگی نا ایمن – اجتنابی……………… 80
2-6-3- سبک دلبستگی نا ایمن – دوسوگرا……………… 82
2-7- مراحل شکل گیری دلبستگی در نوزادان …………… 83
2-8- تحول دلبستگی در نوجوانی ……………………. 85
2-9- تداوم دلبستگی از کودکی تا نوجوانی …………… 85
2-10- عوامل موثر بر ثبات دلبستگی از کودکی تا بزرگسالی 87
2-11- دلبستگی و سازمان شخصیت ……………………. 88
2-12- دلبستگی و آسیب شناسی روانی در دوره نوجوانی ….. 91
2-12-1- اختلال رفتارهای ضد اجتماعی ……………….. 91
2-12-2- اختلال بی اشتهایی روانی ………………….. 92
2-12-3- اختلال افسردگی…………………………… 93
2-12-4- الگوهای رفتار مرضی در دوره نوجوانی ……….. 93
2-12-5- اختلال گسستگی …………………………… 94
2-13- پدیده های دلبستگی و گسستگی ………………… 95
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-14- ارتباط دلبستگی، گسستگی و تاریخچه خشونت کودکی…. 96
2-15- معیارهای تشخیص دلبستگی ……………………… 101
2-16- ارتباط هویت و دلبستگی ………………………. 102
2-17- پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در خارج از کشور 102
2-18- پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در داخل کشور 104
2-19- پژوهشهای انجام شده مربوط به ارتباط هویت و دلبستگی در خارج از کشور 105
فصل سوم
3-1- طرح پژوهش ……………………………….. 108
3-2- متغیرهای پژوهش …………………………… 108
3-3- تعریف و تعیین جامعه ………………………. 108
3-4- نمونه پژوهش ……………………………… 108
3-5- روش نمونه گیری …………………………… 109
3-6- ابزار اندازه گیری ………………………… 109
3-7- روش اجرای پژوهش…………………………… 114
3-8- روش آماری ……………………………….. 115
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها ……………………….. 117
آمار توصیفی ……………………………….. 119
تجزیه و تحلیل دادهها در قالب فرضیه های پژوهش ….. 119
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری …………………………… 125
محدودیت های
پژوهش…………………………… 128
پیشنهادات………………………………….. 128
ضمایم و پیوستها
منابع
فهرست جداول
عنوان صفحه
4-1- شاخصهای توصیفی متغیرهای سبک های دلبستگی و هویت فردی…. 117
4-2- هیتسوگرام دلبستگی دو سو گرا………………… 117
4-3- هیتسوگرام دلبستگی نا ایمن/ اجتنابی …………. 118
4-4- هیتسوگرام دلبستگی ایمن…………………….. 118
4-5- هیتسوگرام هویت فردی……………………….. 119
4-6- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی ایمن و هویت فردی ………………………………. 120
4-6-1- رگریسون دلبستگی ایمن و هویت فردی………….. 120
4-7- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی دو سو گرا و هویت فردی …………………………….. 121
4-7-1- رگریسون دلبستگی دو سو گرا و هویت فردی …….. 121
4-8- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی اجتنابی و هویت فردی ……………………………. 122
4-8-1- رگریسون دلبستگی اجتنابی و هویت فردی ………. 122
4-9- ضریب همبستگی بین سبکهای دلبستگی و هویت فردی …. 123
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با هویت فردی در دانشجویان دختر جوان دانشگاه آزاد منطقه کرمانشاه انجام شد. نمونه پژوهش از 100 نفر دانشجویان دانشگاه آزاد انتخاب شد و پرسشنامه های «بازنگری شده مقیاس دلبستگی بزرگسال کولنیزورید (1990) (RAAS) و هویت فردی دکتر احمدی» بر روی آنها اجرا گردید. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههایی با سوالات بسته پاسخ است. دادههای بدست آمده با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگریسون تجزیه و تحلیل گردید و فرضیه های پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حکایت از آن دارد که بین سبک دلبستگی ایمن و مشکل هویت رابطه معنادار وجود ندارد (183/0- =r). بین سبک دلبستگی دو سو گرا و مشکل هویت رابطه معنادار مثبت وجود دارد (278/0 =r). بین سبک دلبستگی اجتنابی و مشکل هویت رابطه معنادار مثبت وجود دارد (396/0 =r).
1-1- مقدمه:
دلبستگی پیوند عاطفی هیجانی نسبتاً پایداری است که بین کودک و مادر یا افرادی که نوزاد در تعامل منظم و دائم با آنهاست، ایجاد می شود. فروید بر این باور بود که دلبستگی نوزاد به مادر به خاطر تغذیه و رفع نیاز فیزیولوژیکی است.
تجربههایی که نوزاد با مراقبش دارد در الگوهای روابط وی با دیگران درونی سازی می شوند و این الگوی عملی درونی شده، تعیین کننده چگونگی مفهوم نوزاد از خود و دیگران است؛ مفهومی که بعدها در روابط با دیگران تعمیم می یابد.
بررسی های اولیه در زمینه های سبکهای دلبستگی از سوی آینزورث (1978) انجام گرفت و سه الگوی دلبستگی ایمن، نا ایمن – اجتنابی و دلبستگی نا ایمن اضطرابی – دو سو گرا شناسایی شد.
بعدها مین و سولومون (1990) تعدادی از کودکان را که در هیچ یک از 3 گروه قبلی قرار نمی گرفتند بررسی کرده و آنها را در طبقه جدیدی به نام دلبستگی نا ایمن بی سازمان – بی هدف جای دادند.
با نظر اجمالی به دوره نوجوانی به نظر می رسد که رفتار دلبستگی جوان از الگوهای رفتار دلبستگی سنین پایین تر بسیار متفاوت و جدا است. به نظر می رسد دانشجویان از روابط دلبستگی با والدین و یا سایر چهرههای دلبستگی گریزان هستند.
بسیاری از دانشجویان پیوندهای دلبستگی با والدین را شبیه گرههایی تلقی می کنند که از پیوندهای متشابه که محکم و ایمن است جلوگیری می کند. جوان برای آنکه بتواند در ساختن و هموار کردن مسیر زندگیش به حمایت
موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-14] [ 03:34:00 ق.ظ ]