پایان نامه ارشد:بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان پایههای سوم و چهارم ابتدایی | ... | |
باباپور و قراملكی (1379) برخی از ویژگیهای كودكان مبتلا به اختلالات یادگیری را به شرح زیر عنوانكردهاند: عملكرد تحصیلی پایین، برتری حافظه كوتاه مدت، اختلالات زبان شامل اختلال در زبان درونی، زباندریافتی شنیداری، وارونگی كلمات، بازشناسی ضعیف كلمات، رشد نایافتگی زبان بیانی، اشكال در حافظهزبان گفتاری، اختلال خواندن، پاسخ نامربوط به موضوع مورد بحث، استفاده از انگشتان به هنگام حسابكردن، اشكال در نمادسازی، حواس پرتی و فراموشی جزئیات مهم، دست پاچگی، هماهنگی ضعیف چشم ودست، اعتماد به نفس پایین، فقدان انگیزه، مداومت كاری، ناتوانی در جفت و جور كردن رنگها و شكلها،حركات چشمی نامنظم، اشكال درجهت یابی، بیش فعالی یا برعكس فعالیت كمتر، عمل تكانشی، علایممشكوك عصب شناختی، اختلال هیجانی، پرخاشگری، خیالاتی بودن، بیتوجهی و ناتوانی در تمركز رویبخشی از موضوع، تأخیر در انجام و اتمام كارها، فراخنای كوتاه حافظه، اشكال در ادراك زمان و مكان و تخمینزمان. ویژه: ـ بررسی ارتباط آسیبهای مغزی در دوران رشد و اختلالهای یادگیری. ـ بررسی ارتباط ابتلای مادر به بیماریهای عفونی در دوران بارداری و اختلالهای یادگیری. ـ بررسی ارتباط جانبی شدن مغز و اختلالهای یادگیری. ـ بررسی ارتباط اختلال در ادراك بینایی و اختلالهای یادگیری. ـ بررسی میزان و سهم عوامل مختلف در اختلالهای یادگیری. فرضیههای تحقیق: 1 ـ بین آسیبهای مغزی در دوران رشد و اختلالهای یادگیری ارتباط معنی داری وجود دارد. 2 ـ بین ابتلای مادر به بیماریهای عفونی در دوران بارداری و اختلالهای یادگیری رابطه معنی داری وجوددارد. 3 ـ بین اختلال در برتری جانبی و اختلالهای یادگیری ارتباط معنی داری وجود دارد. 4 ـ بین اختلال در ادراك بینایی و اختلالهای یادگیری ارتباط معنیداری وجود دارد. 5 ـ بین اختلال در حافظه دیداری و اختلالهای یادگیری ارتباط معنیداری وجود دارد. سؤالهای پژوهشی: 1 ـ آیا بین آسیب مغزی، بیماریهای عفونی مادر، برتری جانبی، ادراك بینایی و… دانشآموزان مبتلا بهناتوانیهای یادگیری و دانش آموزان عادی تفاوت معنیداری وجود دارد؟ 2 ـ سهم هر یك از عوامل مختلف در اختلالهای یادگیری به چه میزان است؟ متغیرهای پژوهش: 1 ـ متغیر وابسته: اختلالهای یادگیری 2ـ متغیرهای مستقل: شامل آسیب مغزی، بیماریهای عفونی مادر در دوران بارداری، برتری جانبی وادراك بینایی و استفاده از فورسپس و تأخیر در تنفس 3 ـ متغیرهای كنترل: هوش، جنس، سن، پایه تحصیلی q تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
اختلال یادگیری
[جمعه 1398-07-12] [ 10:29:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|