پایان نامه ارشد:برنامه ریزی عملیات ترمینال های کانتینری با بهره گرفتن از بهینه سازی شبیه سازی | ... | |
دکتر بابک شیرازی (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست رئوس مطالب
فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق.. 10 1-1- مقدمه. 11 1-2- ضرورتهای انجام تحقیق: 11 1-3- اهداف: 14 فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق 16 2-1- حمل و نقل کانتینری.. 17 2-2- مروری بر فعالیتهای ترمینال های کانتینری.. 19 2-3- روش های بهینه سازی حمل و نقل ترمینال. 21 2-4- فرآیند برنامه ریزی کشتی ها 22 2-4-1- برنامه ریزی اسکله. 23 2-4-2- برنامه ریزی چیدن. 23 2-4-3- برنامه ریزی جرثقیل.. 24 2-5- ذخیره سازی و انباشتن کالا. 25 2-6- حمل و نقل تدارکات… 27 2-7- بهینهسازی حمل و نقل اطراف اسکله. 27 2-8- بهینهسازی حمل و نقل ساحلی.. 29 2-9- بهینه سازی حمل و نقل جرثقیل.. 31 2-10- مرور ادبیات: 31 2-14- نتیجه گیری و تحلیل مقالات قبلی: 34 فصل سوم: روش تحقیق.. 37 3-1- شبیه سازی: 38 3-2- مدل سازی: 39 3-3- مدل مفهومی مساله: 40 3-4- شبیه سازی کامپیوتری: 41 3-5- نرم افزارهای شبیه سازی.. 42 3-6- روش های بهینه سازی شبیه سازی.. 43 3-6-1 روش مبتنی بر گرادیان. 43 3-6-2- بهینه سازی تصادفی.. 44 3-6-3 روش پاسخ سطح.. 44 3-6-4- روش های اکتشافی.. 45 3-6-5- روش های آماری.. 46 3-7- طراحی آزمایشات تاگوچی.. 47 3-8- خطوط راهنما برای طراحی آزمایشها 48 3-8-2- انتخاب عاملها و سطوح: 49 3-8-3- تعیین متغیر پاسخ: 49 3-8-4- انتخاب نوع آزمایش طراحی شده 49 3-8-5- انجام آزمایش… 50 3-8-6- تجزیه و تحلیل داده ها: 50 3-8-7- نتیجه گیریها و پیشنهادات… 50 3-9- الگوریتم حل: 50 3-10- نظریه صف: 51 3-11- فرمول های صف… 53 فصل چهارم: محاسبات و یافته های تحقیق.. 57 4-1- شبیه سازی ترمینال کانتینری با نرم افزار Arena. 59 4-2- تحلیل خروجی شبیه سازی: 63 2-4-1- تاثیر افزایش جرثقیل: 64 4-2-2- تاثیر افزایش سکو: 65 4-3- طراحی آزمایشات تاگوچی: 67 4-4- نتیجه گیری محاسبات: 70 فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات… 72 5-1- نتیجه گیری: 73 5-2- پیشنهادات: 75 منابع و ماخذ. 76
فهرست جداول
جدول 2-1 مقالات ارائه شده در مساله تخصیص عرشه. 35 جدول 2-2 مقالات ارائه شده در مساله برنامه ریزی جرثقیل های عرشه. 36 جدول3-1 اجزای مدل شبیه سازی.. 39 جدول3- 2 پارمترهای مدل صف… 54 جدول4-1 متغیرهای معرفی شده در شبیه سازی.. 62 جدول 4-2 نتایج حاصل از شبیه سازی برای حالت 3 سکویی.. 64 جذول4-3 نتایج حاصل از شبیهسازی برای حالت 2 جرثقیله. 66 جدول4-4 مقادیر S/N برای سطوح هر عامل.. 68 جدول4-5 محاسبات آزمون ANOVA.. 70
فهرست اشکال و نمودارها
شکل2-1 انواع کشتی ها برحسب اندازه 18 شکل2-2 میزان کانتینر جابجا شده در 5 بندر ایالات متحده 19 شکل2-3 ترمینال کانتینری.. 20 شکل 2-4 بخش های عملیاتی ترمینال های کانتینری.. 22 شکل 3-1 ارکان اصلی سیستم. 38 شکل3-2 مدل مفهومی مساله. 40 شکل 3-3 ساختارهای سرویس رسانی.. 53 شکل4-1 ماژول های Arena برای ورود و استقرار کشتی ها 60 شکل4-2 اجزای مدل Arena مربوط به قسمت دوم شبیه سازی.. 61 نمودار4-1 روند تغییر درآمد با افزایش تعداد جرثقیل.. 65 نمودار4-2 روند تغییر درآمد با افزایش تعداد سکوها 67 شکل4-3 نمودار S/N برای هر سه عامل.. 68
1-1- مقدمه مدلسازی سیستم های پیچیده مانند سیستم های تولیدی، زنجیره تامین و ترمینال های کانتینر با بهره گرفتن از معادلات جبری کار بسیار دشواری است. شبیه سازی گسسته پیشامد ابزار مفیدی برای ارزیابی عملکر این سیستم ها می باشد. اگرچه شبیه سازی فقط یک طرح داده شده را ارزیابی می کند و هیچ تابع بهینه سازی ارائه نمی کند. بنابراین نیاز است که شبیه سازی و بهینه سازی باهم ادغام شوند. بهینه سازی شبیه سازی فرایند پیدا کردن بهترین مقدار از متغیرهای تصمیم سیستم است که عملکرد آن توسط خروجی های شبیه سازی ارزیابی می شود. اهداف اجرای این پروژه عبارتند از: ادغام مناسبی از شبیه سازی و بهینه سازی. اخیرا در بیشتر مقالات از مدل های برنامه ریزی (scheduling) برای مدلسازی عملیات استفاده کرده اند. اما در چنین مسائل پیچیده ای تنها با بهره گرفتن از مدل های ریاضی نمی توان به جواب بهینه رسید. از این رو اخیرا استفاده از شبیه سازی روبه افزایش است. در این پروژه ابتدا مدل ریاضی و شبیه سازی مربوط به مساله طراحی شده و سپس برای اجرا ابتدا مدل شبیه سازی را با بهره گرفتن از نرم افزار مربوطه اجرا نموده و به یک جواب اولیه برای مدل ریاضی خود می رسیم. سپس با بهره گرفتن از این جواب و تکنیک های فراابتکاری به حل مدل ریاضی می پردازیم. در هر مرحله جوابها را با مراحل قبلی مقایسه می کنیم. اگر جوابهای بدست آمده نسبت به مراحل قبلی بهتر بودند الگوریتم متوقف می شود درغیراینصورت دوباره مدل شبیه سازی را این بار با جوابهای جدیدتری که از حل مدل ریاضی بدست آمده اجرا می کنیم. فرضیات این مساله که باعث تمایز در مدل سازی می شود مربوط به موارد زیر می باشد:
[شنبه 1398-07-13] [ 11:56:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|