پایان نامه ارشد : بهینه سازی مکان شمارنده های ترافیکی جهت دستیابی به چگونگی توزیع | ... | |
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده در هر اجتماع انسانی در مكانهای گوناگون چه شهری یا روستایی ایجاد امكانات آمد و رفت از ضروریات اجتناب ناپذیر به شمار می آید و در این حركتها نیز سعی بر این است كه با حمل مایحتاج انسان مسائل مورد نظر را نیز حل نمایند. حال اگر سیستمی استوار پدید آید كه بتواند این رفت و آمدهای انسانی و حمل كالاهای مورد نیاز آنها را در این فضا به صورت صحیح تنظیم نماید ، می توان از یك برنامه ریزی حمل و نقل صحبت به میان آورد . برنامه ریزی حمل ونقل شهری یك ارزیابی مداوم برنامه های حمل و نقل برای رسیدن به اهداف و مقاصد توسعه تمام یك استان و یك جامعه شهری است ، به عبارت دیگر برنامه ریزی حمل ونقل فن نظام یافته ای از تجزیه و تحلیل عناصر حمل ونقل و ترافیك است كه هدف آن ایجاد ایمنی در سیستم حمل و نقل كار آمد و ناسب در ارتباط با نیازهای جاری و آینده و اولویتهای جامعه می باشد .در این پژوهش سعی داریم با بهره گرفتن از ابزار برنامه ریزی حمل ونقل مکان های مناسب برای نصب شمارنده های ترافیکی جهت دستیابی به تقاضای سفر در شبکه حمل و نقل شهری بررسی کنیم.
کلمات کلیدی: ماتریس مبدا-مقصد تقاضای سفر ، مدل های مکان یابی ، مکان یابی شمارنده های ترافیک
فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول : كلیات تحقیق و ساختار پایان نامه…………………………………………………………… 8 ضرورت و اهداف برنامه ریزی حمل و نقل شهری………………………………. 9 1-4-2 فصل دوم : ادبیات موضوعی و پیشینه ی تحقیق………………………. 19 1-4-3 فصل سوم : روش تحقیق………………………………………………….. 19 1-4-4 فصل چهارم : نتایج تحقیق………………………………………………. 19 1-4-5 فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات………………………………… 19
فصل دوم: ادبیات موضوعی و پیشینه ی تحقیق………………………………………………………. 22 مقدمه……………………………………………………………………………………… 23 فصل سوم: ارائه مدل ریاضی……………………………………………………………………………… 45 مقدمه……………………………………………………………………………………… 46 مقدمه……………………………………………………………………………………… 53 نتیجهگیری……………………………………………………………………………….. 57 منابع فارسی………………………………………………………………………………………………… 59 منابع لاتین………………………………………………………………………………………………….. 59
فهرست جداول عنوان صفحه فصل چهارم جدول (4-1) کمان های بهینه مثال عددی شبکه حمل و نقل…………………………………………… 53
جدول(4-2) مؤلفه های ماتریس تقاضای سفر اولیه………………………………………………………. 54 جدول (4-3) مؤلفه های ماتریس تقاضای سفر تخمینی………………………………………………….. 54
فهرست شکل ها عنوان صفحه فصل اول شکل(1-1)شبکه کوچک برای اثبات وجود ماتریس تقاضای سفر چندگانه……………………….. 17 فصل دوم شکل(2-1)اهمیت جریان خالص و ناخالص با توجه به قانون 3 یانگ……………………………….. 38 شکل(2-2)نمودار میانگین اطلاعات زوج مبدا-مقصد w با توجه به احتمال سفر آن……………… 41 فصل سوم شکل(3-1)مثال شبکه ساده برای بررسی مساله تکرار لینک …………………………………………… 50 فصل چهارم شکل(4-1)شبکه حمل و نقل مورد بررسی………………………………………………………………… 53
فصل اول کلیات تحقیق
1-1- ضرورت و اهداف برنامه ریزی حملونقل شهری رشد و توسعهی جوامع شهری، سبب افزایش نیاز این جوامع به خدمات همگانی و اجتماعی شدهاست. انجام بسیاری از فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی نیازمند تسهیلات حملونقلی است. شهرها برای خدمات حملونقل تا حدود زیادی به سیستم خیابانهای خود متکی هستند. این سیستمها برای جوابگویی به تقاضای فزایندهی ترافیک اتومبیلها، ترافیک تجاری، حملونقل عمومی، دسترسی به زمینهای اطراف و همچنین پارکینگها، همیشه در حال تحمل بار اضافی هستند. تسهیلات حملونقل نیاز اساسی یک جامعه برای رشد و توسعه است. با توجه به سرمایهی عظیم لازم برای انواع پروژههای شهری، نتایج عدم برنامه ریزی مناسب از همیشه حادتر شده است. این موضوع، لزوم توجه به برنامه ریزی صحیح در حیطه حملونقل را مورد تأکید قرار میدهد. عدم برنامه ریزی صحیح بخش حملونقل می تواند خسارتهای زیادی را بر روی توسعهی شهر، منطقه و حتی یک کشور داشتهباشد. بهعنوان مثال در ترافیک شهری مشکلات عدیده و محسوسی وجود دارد که لزوم توجه به برنامه ریزی حملونقل را نمایان میسازد؛ خیابانهای شلوغ، آلودگی هوای شهرها، تصادفهای ترافیکی و خسارتهای مالی و جانی حاصل از تصادفها، راهبندانها، بهم خوردن نظم و آرامش مراکز مسکونی و درمانی، ایجاد استرس و فشار روحی، اشکال در دسترسی مناطق مختلف و . . .. همهی این موارد لزوم برنامه ریزی حملونقل را در سطح شهری و برونشهری روشن میسازد. در مباحث مربوط به حملونقل، منظور از برنامه ریزی فرآیند یا فعالیتی است که طی آن اقدامات لازم احتمالی برای آینده جهت سوق دادن یک مجموعه یا سیستم حملونقلی به سوی یک وضعیت دلخواه مورد بررسی قرار میگیرد. وضعیت دلخواه یادشده می تواند به یکسری اهداف مثبت در آینده و یا پیشگیری از ایجاد مسائل و مشکلات در آینده را شامل گردد. این فرآیند در نهایت منجر به اتخاذ تصمیم و سپس انجام اقدامات مؤثر در راستای تحقق و حصول اهداف و وضعیت دلخواه میگردد. هدف از برنامه ریزی سیستمهای حملونقل، طراحی نزدیک به بهینه مجموعه تسهیلات حملونقل موجود و روشهای بهکارگیری آنهاست. همچنین هدف دیگر برنامه ریزی سیستمهای حملونقل، بهکارگیری تسهیلات حملونقل جدید در آینده است، بهگونهای که با توجه به تسهیلات حملونقل موجود، اهداف مورد نظر به بهترین وجه ممکن ارضا گردند. مهمترین موضوعی که در برنامه ریزی حملونقل وجود دارد، ارتباط آن با آینده و به عبارت دیگر آیندهنگری در آن است، زیرا یک فعالیت برنامه ریزی مربوط به اقداماتی است که در زمانهای مختلف در آینده انجام خواهدگرفت و بین زمان انجام اقدام و زمانی که نتایج و تأثیرات آن احساس میشود، ممکن است یک فاصلهی زمانی نسبتاً طولانی وجود داشته باشد. این فاصله به عوامل زیادی از قبیل موضوع و مقادیر کمی و کیفی اقدام مورد نظر بستگی دارد. فرآیند پیش بینی سفر یکی از پرکاربردترین قسمتهای برنامه ریزی حملونقل است. این فرآیند مختص برنامه ریزی حملونقل شهری و برونشهری بوده و بهکارگیری آن در برنامه ریزی حملونقل با توجه به اطلاعات مؤثر و آنالیز دقیق می تواند به عنوان یک شاخص پیش بینی برای توسعهی آینده بهکار گرفتهشود. فرآیند پیش بینی سفر دارای یک ساختار عمومی است که بر اساس تجربه و آزمایش بهدست آمدهاست، و درواقع ساختار کلی این مدل نتیجهی جربیات و مطالعات دههی 60 میلادی بوده که در دهههای بعد هم تغییر چندانی نکردهاست.
1-2- ضرورت آگاهی از تقاضای سفر برای برنامه ریزی شهری تحلیل و طراحی سیستمهای حملونقل نیازمند تخمین تقاضای فعلی و پیش بینی تقاضای آینده میباشد. این تخمینها و پیشبینیها می تواند با بهره گرفتن از منابع اطلاعاتی و روندهای آماری بهدستآیند. شرط برنامه ریزی درست در حیطهی حملونقل شهری چه در سطح استراتژیک و چه در سطح کارکردی آگاهی از تقاضای حملونقل را میطلبد. بهعبارت دیگر، برنامه ریزی حملونقل شهری بدون آگاهی از تقاضای سفر اگر ناممکن نباشد بسیار دور از ذهن است. اطلاعات مربوط به تقاضای سفر منطقهی مورد مطالعه، در ماتریسی تحت عنوان ماتریس تقاضای سفر مبدأ-مقصد ذخیره میشود. برای داشتن تعریفی از این ماتریس میتوان گفت: ماتریسی که هریک از مؤلفه های آن تعداد سفر از یک ناحیهی ترافیکی به ناحیهی دیگر برای هدف سفر خاص در یک دورهی زمانی مرجع (برای مثال ساعت پیک، متوسط روز و …) را نشان دهد، ماتریس تقاضای سفر و یا اصطلاحاً ماتریس تقاضای مبدأ-مقصد نامیده میشود. این ماتریس را میتوان مهمترین ورودی برای مسائل برنامه ریزی و طراحی سیستمهای حملونقل دانست. اطلاعات تقاضای سفر مبدأ-مقصد، مهندسین ترافیک را در شناسایی تقاضای سفر روی تسهیلات موجود و یا آتی حملونقل، کافی بودن پارکینگها و ترمینالها، کافی بودن تسهیلات حملونقل عمومی موجود، بهترین محل برای پلها و ترمینالهای جدید، اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی، تعیین محل و طراحی سیستم خیابانهای جدید، سیستم بزرگراهها و آزادراهها، راههای جدید و توسعهی آنها، اطلاعات لازم برای برنامه ریزی، مکانیابی و طراحی یا توسعهی سیستمهای حملونقل عمومی، اولویتهای اجرائی و راه حلهای اقتصادی برای برنامه های توسعه و . . . کمک مینماید. قبل از فرآیند پیش بینی سفر ابتدا باید به منطقهبندی و ناحیهبندی محدوده مورد مطالعه پرداخت: منطقهبندی: از اولین گامهایی که در انجام مطالعات سیستمهای حملونقل و سرمایه گذاریهایی که اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی عمدهای را بر محیط اطراف خود میگذارد، تعیین محدوده جغرافیایی است که حوزه نفوذ سیستمها و سرمایه گذاریهای مالی را در بر میگیرد. از نظر تئوری وسعت این منطقه نامحدود است، ولی در عمل میتوان محدودهای را برای اثرات مورد مطالعه شناسایی کرد که اثرات سرمایه گذاری مورد نظر در خارج از آن قابل چشمپوشی باشد. بزرگی این محدوده چنان است که عمده اثرات مورد بررسی را در بر داشتهباشد، و همچنین انجام مطالعه را از نظر صرف وقت و هزینه ممکن سازد. – هموزنی در تولید و جذب سفر که باعث افزایش دقت در مدلسازی میشود. – دسترسی آماری: ناحیهها باید چنان اختیار شوند که آمار و اطلاعات مستمر مانند جمعیت، اشتغال و دیگر اطلاعات مربوطه به سادگی قابل دسترس باشند. – حجم محاسبات: تعداد ناحیهها باید چنان باشد که حجم محاسبات آنها امکانپذیر و معقول باشد. بعد از انجام گامهای منطقهبندی و ناحیهبندی میتوان به فرآیند پیش بینی سفر پرداخت. بهطور کلی این فرآیند به صورت دنبالهای از چهار مدل زیر مورد استفاده قرار میگیرد [1] : 1- مدل تولید سفر (تصمیم برای انجام سفر بهمنظور رسیدن به یک هدف مورد نظر) 2- مدل توزیع سفر (انتخاب مقاصد سفرهای تولید شده از هر ناحیه) 3- مدل انتخاب گونهی سفر (انتخاب وسیلهی نقلیه برای انجام سفر) 4- مدل تخصیص سفر (انتخاب مسیر سفر) در اولین مرحله، به برآورد تعداد سفرهای تولید شده در این نواحی پرداخته میشود. در مرحلهی بعد با بهره گرفتن از مدلهای توزیع سفر، سفرهای تولید شده در هر ناحیه به سایر نواحی توزیع میشوند. اطلاعات این دو مرحله باعث ایجاد ماتریس تقاضای سفر مبدأ-مقصد میگردد. در مرحلهی سوم به کمک مدلهای انتخاب گونهی سفر، تقاضای سفر بین هر زوج مبدأ-مقصد به گونههای مختلف سفر اختصاص مییابند، و در نهایت در مرحلهی آخر به کمک مدلهای تخصیص ترافیک، ماتریس تقاضای سفر به شبکهی حملونقل اختصاص مییابد و به تبع آن حجم جریان کمانهای شبکهی حملونقل بدست میآید. در تحلیل مسائل حملونقل شهری، مدلهای یاد شده در بالا نقش اساسی بازی می کنند. اطلاعات مربوط به مدلهای تولید و توزیع سفر در ماتریس تقاضای مبدأ-مقصد نشان
[شنبه 1398-07-13] [ 11:57:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|