پایان نامه ارشد : تخصیص سفارش به تأمین کنندگان به کمک الگوریتم های متاهیوریستیک در شرکت صنایع برق زاویر | ... | |
جناب آقای دكتر احمد صادقیه (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چكیده امروزه با توجه به پیشرفت در تکنولوژی، جهانیشدن بازارها، تنوعطلبی مشتریان و افزایش رقابت،سازمانها برای بقا نیاز به به بهبود فرآیندهای داخلی خود دارند. جلب رضایت مشتریان همزمان با مدیریت هزینه نهایی، سازمانها را بر آن داشته است تا تعامل بیشتری با تأمینکنندگان خود داشته باشند و کیفیت تولید قطعات اولیه را تحت نظر داشته باشند. علاوه بر آن در شرایطی که خریداران تنها به منافع خود بیندیشند نمیتوانند انتظار روابط بلند مدت و رشد دهندهای با تأمینکنندگان داشته باشند. بنابراین لزوم توجه به منافع کل اعضای زنجیره تأمین و تمرکز روی سیاست برنده- برنده برای سازمانها و تأمینکنندگان بیش از پیش احساس میشود. در این تحقیق شرایطی مد نظر است كه یك خریدار در نظر دارد قطعهای را از چند تأمینكننده تأمین كند ولی با توجه به اینكه همواره درصدی از اقلام دریافت شده معیوب هستند و پذیرش یا رد آنها روی روابط بلند مدت تأمینكننده و خریدار تأثیرگذار است، تصمیم گیری در این خصوص اهمیت خاصی دارد. در این تحقیق چند روش تصمیم گیری مختلف در خصوص اقلام معیوب معرفی شده و مدلسازی بر اساس راههای مختلف برخورد با این اقلام معیوب انجام میشود،كه نهایتاً منجر به انتخاب بهترین روش تصمیم گیری با این اقلام معیوب خواهد شد. كلمات كلیدی: انتخاب تأمینكننده، هماهنگی در زنجیره تأمین، برخورد با اقلام معیوب، منافع مشترک
فهرست فصل1 مقدمه 4 مقدمه. 5 فصل2 مرور ادبیات موضوع 11 2-1- مقدمه. 12 2-2- کتابها 12 2-3- مقالات.. 13 2-3-1- مقالات مرتبط با انتخاب تأمین کننده و تخصیص سفارش به تأمین کننده. 14 2-3-2- مقالات مرتبط به حوزه هماهنگی خریدار و تأمین کننده. 31 2-4- خلاصه. 37 فصل3 مدلسازی مسأله 40 3-1- مقدمه. 41 3-2- فرضهای مدل.. 42 3-3- پارامترهای مسأله. 42 3-4- مدلسازی تابع هدف.. 43 3-4-1- محاسبه هزینه سالیانه خریدار. 43 3-4-2- هزینهی سفارشدهی سالیانه خریدار. 44 3-4-3- هزینه نگهداری سالیانه خریدار. 44 3-5- هزینه هر تأمینكننده. 46 3-5-1- هزینه تولید. 46 3-5-2- هزینه آمادهسازی.. 46 3-5-3- هزینه نگهداری موجودی تأمینكننده. 46 3-6- مدلسازی بر اساس تصمیم گیری در خصوص اقلام معیوب.. 47 3-7- تعریف محدودیتها 51 3-8- ساده سازی مدل.. 51 3-9- خلاصه. 54 فصل4 متدولوژی حل مسأله 55 4-1- مقدمه. 56 4-2- معرفی الگوریتم ژنتیک… 56 4-3- ویژگیهای الگوریتم ژنتیک… 58 4-4- ساز و کار الگوریتم ژنتیک… 58 4-5- مراحل استفاده از الگوریتم ژنتیک… 59 4-5-1- مشخص کردن ترتیب در ساخت کروموزوم. 60 4-5-2- تعریف تابع تناسب.. 60 4-5-3- مشخص کردن عملگرهای الگوریتم ژنتیک… 61 4-5-4- تعیین مسیر جستجو. 61 4-6- مراحل رسیدن به جواب.. 62 4-7- خلاصه: 63 فصل5 مطالعه موردی 64 5-1- مقدمه. 65 5-2- معرفی شرکت صنایع برق زاویر. 65 5-2-1- تاریخچه. 65 5-2-2- امكانات و تجهیزات.. 65 5-2-3- انواع محصولات تولیدی شركت صنایع برق زاویر. 65 5-3- مثال عددی.. 66 5-4- نتایج.. 69 5-5- خلاصه. 71 فصل6 نتیجه گیری و مطالعات آتی 72 6-1- نتایج.. 73 6-2- مطالعات آتی.. 74 مراجع……….75 پیوست 1………………… 82
فصل 1: مقدمه عنوان این پایان نامه “تخصیص سفارش به تأمینکنندگان به کمک الگوریتمهای متاهیوریستیک در شرکت صنایع برق زاویر” است. با گذر زمان، سازمانها شاهد تغییرات وسیع جهانی به خاطر پیشرفت در تکنولوژی، جهانیشدن بازارها، تنوعطلبی مشتریان و غیره بودهاند و با افزایش تعداد رقبا در سطح جهانی، برای باقیماندن در صحنهی رقابت سعی در بهبود بخشیدن به فرایندهای درونی خود داشته اند. سازمانها دریافتهاند که برای موفقیت و بقای بلندمدت در بازار جهانی باید در مدیریت همهی سازمانهایی که ورودیهای سازمان (به شکل مستقیم یا غیرمستقیم) را تأمین میکنند و همهی سازمانهایی که تحویل و ارایهی خدمات پس از فروش به مشتری را برعهده دارند مشارکت داشته باشند و چنین نگرشی باعث پیدایش نظریهی زنجیرهی تأمین[1] شده است. “بطور کلی زنجیرهی تأمین، زنجیرهای است که همهی فعالیتهای مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد از مرحلهی تهیهی مادهی اولیه تا مرحلهی تحویل کالاهای نهایی به مشتری را در بر میگیرد و در کنار جریان مواد، جریان اطلاعات و جریان منابع مالی هم برقرار خواهد بود”[1]. با توجه به چرخهی کوتاه عمر محصول، سازمانها باید همواره جلوتر از مشتریان حرکت کنند و محصول جدید و با کیفیتی را ارائه کنند و همزمان هزینههای خود را کاهش دهند تا آستانهی سود بیشتری داشته باشند. در اغلب صنایع هزینه مواد خام و قطعات مورد استفاده، بخش عمدهی هزینههای محصول را تشکیل میدهد که در برخی از موارد این سهم میتواند تا 70% باشد و حتی در سازمانهای دارای تکنولوژی بالا تا بیش از 80% از هزینه کل محصول مربوط به هزینه مواد و خدمات خریداری شده است. بنابراین تصمیمهای مرتبط با استراتژیها و عملیات خرید، نقش مهمی در سود سازمان ایفا می کند و تصمیم گیری برای انتخاب صحیح تأمینکنندگان اهمیت بیشتری یافته و انتخاب تأمینکننده مناسب به عنوان مهمترین فعالیت بخش خرید مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر، در یک زنجیره تأمین کارا هماهنگی بین تصمیمهای اجزای مختلف زنجیره نقش اساسی در پیشبرد اهداف زنجیره دارد. در واقع نمیتوان مدیریت زنجیره تأمین را مطرح کرد اما انتظار داشت هر یک از اجزا مانند گذشته تصمیم گیری های خود را صرفاً براساس منافع سازمان خود اتخاذ نمایند. تفکر برنده- برنده باید بر تمام تصمیمهای اجزا حاکم باشد. بنابراین مفهوم هماهنگی در زنجیره تأمین امروزه به یکی از موضوعات مهم و کلیدی در طراحی و مدیریت زنجیره تأمین تبدیل شده است. شرکا در یک زنجیره تأمین که شامل تأمینکنندگان، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان هستند، نمیتوانند بدون در نظر گرفتن منافع یکدیگر فقط در پی حداکثر کردن سود و منافع خود باشند. در این صورت دیگر زنجیره تأمین معنای واقعی خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل است که موضوع هماهنگی فرایندهای کسب و کار بین اعضای یک شبکه برای بهبود عملکرد و کارایی شبکه به یکی از مباحث مهم زنجیره تأمین تبدیل شده است. بهطور کلی هدف این تحقیق کمک به خریدار در انتخاب تأمینکنندگان و تخصیص سفارش به آنها است بهشکلی که مناسبترین هزینه به سازمان تحمیل شود و در عین حال منافع تأمینکننده مدنظر قرار گیرد و منافع کل زنجیره همزمان بهینه شود. این تحقیق بهصورت مطالعه موردی بوده و شرکت مورد مطالعه یک شرکت تولیدکننده کلید فیوز تابلو برق است. بهطور كلی در فرایند انتخاب تأمینکننده باید به سه سئوال اصلی پاسخ داده شود:
[شنبه 1398-07-13] [ 12:15:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|