پیش ماده‌های دی‌اکسید‌تیتانیوم و تترا‌اتیل‌اورتو‌سیلیکات تهیه شده و تأثیر آن برروی سم بنتازون و ساختار کریستالی و اندازه نانو ذرات بر خواص فتوکاتالیزی بررسی شده است. اندازه بلورهای دی‌اکسید‌تیتانیوم با بهره گرفتن از معادله شرر در حدود 5/9 نانومتر محاسبه و برای توصیف نانوذرات از طیف‌های XRD و تصاویر SEM  استفاده شده است. با بهره گرفتن از فتوراکتور, همراه با نانو کامپوزیت TiO2/SiO2 سم بنتازون حذف شد.

کلید واژه ها: بنتازون , نانوذرات TiO2/SiO2 , فتوکاتالیست , ساختار کریستالی

مقدمه

پساب خروجی بسیاری از کارخانجات صنعتی و معدنی حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات سخت تجزیه‌پذیر و سمی همچون سیانیدها و ترکیبات بنزنی است. سیستم‌های متعارف تصفیه قادر به حذف این نوع آلاینده‌ها نیستند و برای حذف آن‌ها از روش‌های پیشرفته تصفیه از جمله تجزیه فوتوکاتالیستی بوسیله نانوذرات دی اکسید تیتانیوم استفاده می‌شود. در سالهای اخیر به علت ویژگی های جالب فتوکاتالیستی کریستالهای دی اکسید تیتانیوم و تحقیقات زیادی گزارش شده است.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

استفاده تجاری از نانوذرات دی اکسید تیتانیوم به عنوان فتوکاتالیست در زمینه هایی چون تصفیه آب، پاکسازی هوا و نیز استریلیزه کردن (ضد عفونی کردن) در دنیا فراگیر شده است. از دی‌اکسید‌تیتانیوم برای از بین بردن آلودگی‌های آلی چون کلروبی‌فنیل، تولوئن، سورفکتنتها، حشره کش‌ها و ترکیبات فنلی، اسیدهای کربوکسیلی، سولفیدهای آروماتیک، هیدروکربن‌ها و رنگ‌های آلی استفاده می شود. فتوکاتالیست سبب اکسیداسیون ترکیبات آلی فرار و هزاران آلاینده هوا می گردد. اولفین‌ها نسبت به هیدروکربن‌های اشباع شده، روی دی‌اکسید‌تیتانیوم بسیار سریع تر تجزیه شده و آلدئیدهایی تشکیل می دهند که سپس به طور کامل به دی‌اکسید‌کربن اکسید می گردد. با توجه به اینکه کنترل عامل بیماریزا ( با بهره گرفتن ازآفت کش‌ها) در بخش کشاورزی سودمند است اما آفت کش‌ها میتوانند ایجاد بیماری و مرگ درانسان‌ها می‌گردند، این مشکلات ناشی از شرایط مختلف تماس مستقیم و غیرمستقیم انسان با آفت‌کش‌ها می‌باشد. به محض اینکه پوست در معرض سم قرار می گیرد، ممکن است سم در بدن جذب یا تنها در سطح پوست باقی بماند. اثرموضعی عمومی که از تأثیر سم بر روی پوست دیده می‌شود، مشکلاتی از قبیل درماتیت‌ها (حساسیت‌های پوستی) می‌باشد. جذب آفت‌کش در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی انسان بشود: تماس غیرمستقیم با آفت‌کش‌ها ناشی از خوردن غذاهایی است که سموم آفت‌کش در آن نفوذ کرده‌اند و می تواند باعث افزایش مواد سمی در بدن انسان گردد، که معمولاً وابسته به بودن دراز مدت در معرض این آفت‌کش‌ها می‌باشد که ممکن است منجر به بیماری شود ویا اینکه نگردد. تحقیقات نشان داده است که سموم آفت‌کش‌ها باعث سقط جنین، عدم رشد فکری، اثرات مخرب ساختمانی در بدن هنگام تولد و نقص‌هایی در اعمال و بافت‌های بدن می شوند.  وجود آفت‌کش‌ها در آبهای

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1398-07-13] [ 12:29:00 ب.ظ ]