پایان نامه ارشد: رابطه استرس شغلی، تعهد سازمانی و تفکر سازنده با فرسودگی هیجانی پرستاران شاغل در بیمارستان دولتی استان هرمزگان | ... | |
بیمارستان دولتی استان هرمزگان (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب چکیده………. 1 1-1) مقدمه 3 1-4-2) اهداف جزئی.. 9 1-5 ) فرضیه های تحقیق.. 9 1-5-2) فرضیه های جزئی.. 9 1-6 ) تعریف واژه و اصطلاحات.. 10 1-6-2) استرس شغلی.. 10 1-6-3) تعهد سازمانی.. 10 1-6-4) تفکر سازنده: 10 فصل دوم (مروری بر تحقیقات انجام شده) 2-1) مقدمه 12 2-2-1)حرفه: 12 2-2-2 )وظیفه: 12 2-2-3) گروه شغلی: 13 2-2-4) تقسیم بندی مشاغل بر حسب فشار روانی.. 13 2-3) هیجان در محیط کار: 14 2-6 ) رویكرد های مختلف نسبت به فرسودگی : 23 2-6-2) رویكرد بالینی : 24 2-6-3) رویكرد روانشناختی- اجتماعی: 26 2-6-4) رویكرد تبادلی چرنیس: 26 2-6-5) مدل كاپنر. 28 2-6-6) رویکرد ساختاری.. 28 2-7) استرس شغلی.. 29 2-9-2) عوامل استرس زا 37 2-9-3 ) عوامل اجتماعی ایجاد کننده استرس…. 38 2-9-4) محیط فیزیکی.. 38 2-9-5 ) انطباق.. 39 2-9-6 ) سر و صدا 39 2-9-7 ) گرما 39 2-9-8 ) ازدحام. 40 2-10) نظریه هایی در رابطه با استرس شغلی.. 40 2-10-2) مدل تداخل.. 40 2-10-3 ) مدل کنترل. 41 2-10-4 ) مدل تنظیم حریم. 41 2-10-5 ) تورم. 41 2-10-6 ) اهمیت زمینه. 41 2-10-7 ) اهمیت ادراک ها 42 2-10-8 )مدل احساس محور استرس حرفه ای.. 42 2-10-9 ) نظریه احساس کانن ـ بارد 42 2-10-10 ) نظریه برانگیختگی شناختی اریکسونو یورسین.. 43 2-10-11 ) نظریه خودکار آمدی بندورا 43 2-11 ) استرس و شغل.. 43 2-11-2 )کنترل نداشتن بر قسمت هایی از کار. 44 2-11-3 ) روابط میان فردی ضعیف…. 44 2-11-4) ارتقا و تایید ناکافی.. 44 2-11-5 ) از دست دادن شغل.. 45 2-11-6) تعارض….. 45 2-11-7) خوشایند/خوشایند. 45 2-11-8 ) ناخوشایند/ناخوشایند. 45 2-11-9 ) خوشایند/ناخوشایند. 46 2-11-10) خوشایند، ناخوشایند و چندگانه. 46 2-12 ) اثرات استرس در محیط کار. 46 2-13-2) کم باری نقش…. 48 2-13-3) ناسازگاری نقش…. 48 2-13-4) گران باری نقش…. 48 2-14) استرس شغلی در پرستاران. 48 2-16-2) انواع تعهد سازمانی.. 53 2-17) نظریه هایی در رابطه با تعهدسازمانی.. 54 2-17-2) دیدگاه بکر و بیلینگس…. 54 2-17-3) مدل اریلی و چتمن.. 55 2-17-4) مدل می یر و آلن.. 56 2-17-5) مدل آنجل و پری.. 56 2-17-6) مدل مایر و شورمن.. 57 2-17-7) مدل پنلی و گولد. 57 2-18 ) نتایج و پیامدهای تعهد سازمانی.. 58 2-18-2) تعهد متوسط.. 60 2-19) تفکر سازنده 62 2-21-2) نظریه شاختر و سینگر. 65 2-22) انطباق رفتاری.. 67 2-31-2) تحقیقات خارجی.. 75 فصل سوم (روش اجرای تحقیق) 3-1) مقدمه 79 3-6) روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها 85 4-1) مقدمه 87 4-3-2) فرضیه دوم. 95 4-3-3) فرضیه سوم. 97 4-3-4) فرضیه چهارم. 99 4-3-5) فرضیه پنجم. 100 4-3-6) فرضیه ششم. 102 4-3-7) فرضیه هفتم. 103 4-3-8) فرضیه هشتم. 104 فصل پنجم (بحث و تفسیر و نتیجه گیری و جمع بندی) 5-1) مقدمه 108 5-3) بحث و نتیجه گیری کلی.. 110 5-5-2) پیشنهاد پژوهشی.. 112 منابع منابع فارسی: 114 پیوست شماره (1) 126 فهرست جدولها جدول 4-1: توزیع و درصد فراوانی سن ازمودنیهای تحقیق.. . جدول 4-2: توزیع و درصد فراوانی میزان تحصیلات ازمودنیهای تحقیق.. . نمودار 4-2 مربوط به میزان تحصیلات ازمودنیهای تحقیق.. . جدول 4-3:میانگین و انحراف معیار فرسودگی هیجانی به تفکیک جنسیت… . جدول 4-4: میانگین و انحراف معیار تعهد سازمانی و زیر مقیاسها به تفکیک جنسیت… . جدول 4-6: میانگین و انحراف معیار استرس شغلی و زیر مقیاسها به تفکیک جنسیت… . جدول 4-7 ماتریس همبستگی متغیر فرسودگی هیجانی با تعهد سازمانی.. . جدول 4-8 ماتریس همبستگی متغیر فرسودگی هیجانی با تفکر سازنده . جدول 4-9 ماتریس همبستگی خردهمقیاسهای فرسودگی هیجانی با استرس شغلی.. . جدول 4- 10 :ضرایب B و مقادیر t و سطح معناداری برای مولفه های تعهد سازمانی در مدل فراوانی فرسودگی هیجانی(رگرسیون چند متغیری به روش ورود هم زمان) . جدول 4-11خلاصه مدل رگرسیون برای مولفه های تعهد سازمانی.. . جدول 4-12 نتایج اماری تحلیل واریانس جهت ازمون معناداری مدل ارائه شده . جدول 4- 13 :ضرایب Bومقادیر t و سطح معناداری برای مولفه های تفکر سازنده در مدل فراوانی فرسودگی هیجانی(رگرسیون چند متغیری به روش ورود هم زمان) . جدول 4-14خلاصه مدل رگرسیون برای مولفه های تفکر سازنده . جدول 4-15 نتایج اماری تحلیل واریانس جهت ازمون معناداری مدل ارائه شده . جدول 4- 16 :ضرایب Bومقادیر t و سطح معناداری برای مولفه های استرس شغلی در مدل فراوانی فرسودگی هیجانی(رگرسیون چند متغیری به روش ورود هم زمان) . جدول 4-17خلاصه مدل رگرسیون برای مولفه های استرس شغلی.. . جدول 4-18 نتایج اماری تحلیل واریانس جهت ازمون معناداری مدل ارائه شده . جدول 4- 19: ضرایب B و مقادیر t و سطح معناداری برای مولفه های متغیرهای پیش بین در مدل فراوانی فرسودگی هیجانی(رگرسیون چند متغیری به روش ورود هم زمان) . جدول 4-20:رخلاصه مدل رگرسیون برای مولفه های پیش بین تحقیق.. . جدول 4-21: نتایج اماری تحلیل واریانس جهت ازمون معناداری مدل ارائه شده . جدول 4- 22 :ضرایب Bومقادیر t و سطح معناداری برای مولفه های تعهد سازمانی در مدل شدت فرسودگی هیجانی(رگرسیون چند متغیری به روش ورود هم زمان) . جدول 4-23: خلاصه مدل رگرسیون برای مولفه های تعهد سازمانی.. . جدول 4-24: نتایج اماری تحلیل واریانس جهت ازمون معناداری مدل ارائه شده . جدول 4- 25: ضرایب B و مقادیر t و سطح معناداری برای مولفه های تفکر سازنده در مدل شدت فرسودگی هیجانی(رگرسیون چند متغیری به روش ورود هم زمان) . جدول 4-26خلاصه مدل رگرسیون برای مولفه های تفکر سازنده . جدول 4-27 نتایج اماری تحلیل واریانس جهت ازمون معناداری مدل ارائه شده . جدول 4- 28 :ضرایب Bومقادیر t و سطح معناداری برای مولفه های استرس شغلی در مدل شدت فرسودگی هیجانی(رگرسیون چند متغیری به روش ورود هم زمان) . جدول 4-29خلاصه مدل رگرسیون برای مولفه های استرس شغلی.. . جدول 4-30نتایج اماری تحلیل واریانس جهت ازمون معناداری مدل ارائه شده . جدول 4- 31 :ضرایب Bومقادیر t و سطح معناداری برای مولفه های متغیرهای پیش بین در مدل شدت فرسودگی هیجانی(رگرسیون چند متغیری به روش ورود هم زمان) . جدول 4-32خلاصه مدل رگرسیون برای مولفه های پیش بین تحقیق.. . جدول 4-33 نتایج اماری تحلیل واریانس جهت ازمون معناداری مدل ارائه شده .
همچنین بین فرسودگی هیجانی و تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. مولفه های تعهد عاطفی و هنجاری نقش معناداری در پیش بینی فراوانی و شدت فرسودگی هیجانی داردو بین فرسودگی هیجانی و تفکر سازنده رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. مولفه نگرش نسبت به خود رابطه معناداری در پیش بینی فراوانی و شدت فرسودگی هیجانی دارد و سایر مولفه های تفکر سازنده به طور معناداری فراوانی و شدت فرسودگی هیجانی را پیش بینی نمی کند. همچنین مولفه های استرس شغلی، تعهد سازمانی و تفکر سازنده به طور ترکیبی فرسودگی هیجانی را پیش بینی می کنند. در این میان مولفه های تقاضا و کنترل به طور مثبت و معنادار و مولفه های حمایت و نقش به طور منفی و معنادار فراوانی و شدت فرسودگی هیجانی را پیش بینی می کنند. سایر مولفه ها در پیش بینی فرسودگی هیجانی معنادار نیستند. درمجموع متغیر های پیش بین و مولفه های آن 79% از واریانس فرسودگی هیجانی را نبیین میکند. در نهایت می توان نتیجه گرفت فرسودگی هیجانی در پرستاران با استرس شغلی، تعهد سازمانی و تفکر سازنده ارتباط دارد و با کاهش استرس شغلی، ایجاد خشنودی شغلی و خلق تفکر مثبت در پرستاران و رشد مهارت های انطباقی آنها می توان فرسودگی هیجانی پرستاران را کاهش داد. واژه های کلیدی: فرسودگی هیجانی ـ استرس شغلی ـ تعهد سازمانی ـ تفکر سازنده ـ پرستاران
فصل اول کلیات تحقیق
1-1) مقدمه
1-2) بیان مسئله فرسودگی هیجانی پیشرفته با انرژی، حرمت ذات، خود اثربخشی و دلبستگی شغلی پایین و با افزایش در نشانگان استرس جسمانی مشخص می شود و در مواقع بسیاری که حمایت اجتماعی مورد نیاز است، کناره گیری اجتماعی بروز می کند و به طور قابل ملاحظه ای عملکرد شغلی بدتر می شود و معمولا ارزیابی ضعیفی از عملکرد این افراد به عمل می آید. پژوهشهای زیادی تائید کرده که تجربه استرس مرتبط با شغل و به دنبال آن فرسودگی هیجانی ناشی از استرس شغلی می تواند اثرات زیان آوری برسلامت جسمی و روانی اشخاص داشته باشد. (سیئول[9]، اسپکتور[10]، کوپر[11]، 2005). پرستاری یکی از مشاغل به شدت پر استرس است، طوری که انستیتوی ملی بهداشت و ایمنی حرفه ای (NIOSH) آمریکا آن را در راس چهل حرفه پراسترس معرفی کرده است. منابع استرس شغلی زیادی در محیط کار پرستاران تشخیص داده شده و در این راستاگران باری، فوریت کار، مرگ بیماران، استقلال در عمل، فقدان حمایت اجتماعی،تناسب شغلی ضعیف،عدم کفایت دانش تخصص لازم، محل کار ناایمن و محیط مراقبت بهداشتی به سرعت در حال تغییر، به عنوان استرس زاهای پرستاری شناخته شده اند.( آدایی[12]،وانگ[13]،2006 ؛همینگ وی[14]، اسمیت[15]، 1999). تحقیقات در گذشته نشان داده است که برون دادهای شغلی مثل استرس شغلی در ایجاد فرسودگی هیجانی موثر می باشد.( به نقل از توی[16]،آدامز[17]،1993). یکی از عوامل موثر در عملکرد پرستاران در بیمارستان داشتن تعهد سازمانی است و آنجا که تعهد سازمانی نوعی وابستگی عاطفی به سازمان می باشد.( به نقل از هراسکوویچ[18]، می یر، 2002).و شغل پرستاری با فشار عصبی زیاد و استرس همراه است و استرس شغلی و تعهد سازمانی نیز از عوامل تعیین کننده سازمانی هستند. پرستاران به واسطه ماهیت شغلشان به شدت در معرض فرسودگی هیجانی هستند. تعهد سازمانی متغیری است که با انگیزش و خشنودی شغلی پیوسته است و دارای اجزاء زیر می باشد. ـ قبول ارزشها و اهداف سازمان ـ تمایل به اعمال تلاش برای سازمان ـ دارا بودن میل قوی برای پیوسته ماندن به سازمان(ماودی[19]،پورتر[20] و استیرز[21]، 1982). اخیرا روان شناسان صنعتی و سازمانی یک مفهوم سه مولفه ای از تعهد ارائه نموده اند: (می یر[22]،آلن[23]، اسمیت،1993) .این سه مولفه عبارتند از: 1- عاطفی[24] 2- مستمر[25] 3- هنجاری[26] تعهد عاطفی یا نگرش هنگامی رخ می دهد که کارکن به دلیل پیوستگی عاطفی میل به ماندن در سازمان دارد. تعهد مستمر هنگامی وجود دارد که یک فرد باید در سازمان باقی بماند چون او به مزایا و حقوق نیازمند است و نمی تواند شغل دیگری پیدا کند. تعهد هنجاری از ارزشهای کارکنان نشان می گیرد. افراد چنین باوری دارند که به سازمان مدیون هستند و در آن باقی می مانند و آن را درست ترین چیزی می دانند که انجام می دهند. تعهد سازمانی برای کارکنان مفید است و سبب افزایش انگیزش و خشنودی آنها و سبب پاداشتهائی چون ارتقاء و افزایش حقوق می شود. تحقیقات نشان میدهدابتدا استرس زمینه را برای فرسودگی هیجانی فراهم می آورد و پیش از آنکه استرس بطور مستقیم باعث واکنشهای رفتاری شود، ابتدا با اعمال فشار های متعدد برفرد باعث بهم خوردن تعادل روانی و عاطفی و نحوه تفکر آنها میشود(گل پرور و همکاران، 1387). براساس نظریه اسپتاین، افرادی در کنار آمدن با استرس موفق ترند معمولا سازنده تر فکر می کنند افرادی که تفکرشان تخریبی است دچار استرس می شوند(اپستاین[27]،مایر،1989).طبق نظریه اسپتاین با یادگیری تفکر به گونه ای متفاوت می توان استرس را نیز کنترل کرد. اسپتاین چهار نوع تفکر طبقه بندی شده را تعیین کرد. تفکر طبقه بندی شده، تفکر خرافی، خوش بینی خام، تفکر منفی. مطالعه مقیاس های تفکر سازنده شاخص هایی را در مورد تفاوت بین افراد با تفکر سازنده و افراد با تفکر مخرب نشان می دهد. تفاوت اصلی هنگام دریافت پیامدهای منفی رخ می دهد. هر دو گروه خواهان نتایج مثبت اند.اما افراد با تفکر مخرب، بعد از دریافت پیامد منفی، بیشتر گرایش به تعمیم دهی بیش از حد نسبت به خود دارند. عزت نفس آنها کاهش می یابد. احساس افسردگی می کنند و نسبت به عملکرد آتی خود احساس درماندگی می کنند و اینها نشان دهنده برخی از ویژگیهای افراد افسرده است. اسپتاین معقتد است افرادی که تفکر سازنده ضعیف دارند استرس بیشتری تجربه می کنند و به طور خود انگیخته با خلق تفکر منفی به نبود استرس زاهای بیرونی و تهدید آمیز بودن استرس زاهای بیرونی فکر می کنند.لذا پژوهش حاضر به دنبال پیش بینی فرسودگی هیجانی، از طریق متغیرهای استرس شغلی، تعهد سازمانی و تفکر سازنده می باشد. [1] -Emotional Exhaustion [2] -Maslach [3] -jackson [4] – Lewin [5] -Salger [6] -Maslach [7] – job – related stuations [8] – stressful [9] -Siuol
[شنبه 1398-07-13] [ 12:43:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|