چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………….1
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….2
فصل اول:كلیات
1-1- تعاریف و مفاهیم و سیر تاریخی جهانگردی …………………………………………………………………………… 6
1-1-1- تعریف و مفهوم جهانگرد . ………………………………………………………………………………………………. 6
1-1-1-1- تعریف جهانگرد ………………………………………………………………………………………………. 6
1-1-1-2- اهمیت جهانگردی در قرآن …………………………………………………………………….. 8
1-1-1-3- اهمیت جهانگردی در احادیث و روایات …………………………………………………………….. 9
1-1-2- جهانگردی در ادوار مختلف تاریخ ایران …………………………………………………………….. 11
1-1-2-1- دوران ایران باستان ………………………………………………………………………………………………. 11
1-1-2-2- دوران بعد از اسلام …………………………………………………………………………………………………….. 14
1-1-2-3- دوران معاصر(كاپیتولاسیون) …………………………………………………………………………………………. 16
1-1-3- جایگاه حقوق جهانگردی در علم حقوق …………………………………………………………………………. 19
1-1-3-1- ارتباط حقوق جهانگردی با حقوق خصوصی …………………………………………… 19
1-1-3-2- ارتباط حقوق جهانگردی با حقوق عمومی…………………………………………………………… 19
1-1-3-3- ارتباط حقوق جهانگردی با حقوق بین الملل ……………………………………………………………………. 19
1-2- نكاح جهانگردان در حقوق ایران ………………………………………………………………………. 20
1-2-1- مفهوم و تاریخچه نكاح جهانگردان …………………………………………………………………. 20
1-2-2- شرایط نفوذ نكاح جهانگردان ………………………………………………………………………………….. 22
1-2-3- اقسام نكاح ………………………………………………………………………………………………………… 24
1-2-3-1- نكاح دائم ………………………………………………………………………………………………… 24
1-2-3 -2- نكاح موقت ………………………………………………………………………………………………………. 25
1-3- طلاق جهانگردان در حقوق ایران …………………………………………………………………………………. 26
1-3-1- مفهوم طلاق ………………………………………………………………………………………………………. 26
1-3-2- طلاق در نظام های حقوقی گذشته و حال ……………………………………………….. 27
1-3-3- اقسام طلاق ………………………………………………………………………………………………………. 28
فصل دوم:جایگاه ازدواج جهانگردان در فقه اسلام و حقوق ایران
2-1- جایگاه ازدواج جهانگردان از منظر فقهای اهل سنت و تشیع ……………………… 31
2-1-1- نظر فقهای اهل سنت و تشیع در مورد نکاح موقت مسلمان با بیگانگان…………………………………………… 32
2-1-1-1- نظر فقهای اهل سنت و تشیع در مورد ازدواج زنان مسلمان با مردان غیر مسلمان ……………….. 34
2-1-1-2- نظر فقهای اهل سنت و تشیع در مورد ازدواج مسلمانان با فرد مسیحی یا یهودی ………………… 37
2-1-1-3- نظر فقهای اهل سنت و تشیع در مورد ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان ………………………. 39
2-1-2- موانع نکاح جهانگردان در حقوق ایران ……………………………………………………………….. 43
2-1-2-1- موانع ناشی از قرابت نسبی (خونی) …………………………………………………………….. 43
2-1-2-2- موانع ناشی ازقرابت سببی …………………………………………………………………………. 44
2-1-2-3- موانع ناشی از قرابت رضاعی ( شیری) …………………………………………………………………………. 47
2-1-2-4- موانع متفرقه ………………………………………………………………………………………………… 48
2-1-2-5- رعایت مصالح كشور ……………………………………………………………………………………………… 49
2-1-3- جایگاه ازدواج خارجیان(جهانگردان) در سایر ادیان …………………………………………. 50
2-1-3-1- آیین یهود و مسئله ازدواج زنان با مرد خارجی ……………………………………………………… 50
2-1-3-2- دین مسیحیت و ازدواج زنان با خارجیان …………………………………………………………………….. 50
2-1-3-3- ازدواج بهائی …………………………………………………………………………………………………. 52
2-2- قانون حاکم بر احوال شخصییه اقلیتهای دینی در ایران ……………………………….. 52
2-2-1- دیدگاه فقه شیعه ………………………………………………………………………………………..54
2-2-2- دیدگاه حقوقی …………………………………………………………………………………………….. 56
2-2-3- دیدگاه اسلامی ……………………………………………………………………………………………… 58
2-3- قانون حاکم بر نکاح جهانگردان در صورت حدوث اختلاف تابعیت زوجین ……………………………………… 58
2-3-1- نکاح بیگانگان در ایران …………………………………………………………………………………………………… 59
2-3-2- نکاح ایرانیان در خارجه ……………………………………………………………………………………….. 60
2-3-3- اختلاف تابعیت زن و مرد …………………………………………………………………….. 62
فصل سوم : آثار ازدواج جهانگردان در حقوق ایران
3-1- تمکین ……………………………………………………………………………………….. 65
3-1-1- اقسام تمكین ………………………………………………………………………….. 65
3-1-1-1- شرایط تمکین ……………………………………………………………………………………. 66
3-1-1-2- موانع تمکین ………………………………………………………………………………….. 67
3-1-1-3- رابطه تمکین با نفقه …………………………………………………………………………………….. 67
3-1-2- نشوز و آثار آن ……………………………………………………………………………………………. 68
3-1-2-1- عدم استحقاق نفقه ………………………………………………………………………….. 69
3-1-2-2- دعوای الزام به تمكین …………………………………………………………………………. 70
3-1-2-3- اجازه ازدواج دوم …………………………………………………………………. 71
3-1-3- مسئله استناد به قانون خارجی در روابط زوجین ……………………………… 72
3-1-3-1- سیستم آلمانی ؛ عدم لزوم استناد به قانون خارجی ……………………………………….. 72
3-1-3-2- سیستم انگلیسی ؛ لزوم استناد به قانون خارجی ……………………………………………… 73
3-1-3-3- سیستم فرانسوی یا سیستم حد وسط:عدم لزوم استناد به قانون خارجی وقتی که مسئله مربوط به نظم عمومی است ……………………………………………………………………………………………………73
3-2- قانون حاکم

 

بر طلاق جهانگردان ……………………………………………………………………………………….. 74
3-2-1- طلاق بین زن و شوهری که تبعه یک دولت هستند …………………………………………. 74
3-2-2- طلاق بین زن و شوهری كه تابعیت آنان متفاوت است …………………………………….. 75
3-2-3- عدم وجود قانون راجع به احوال شخصیه ……………………………………………. 76
3-3- قانون حاکم بر تابعیت اطفال متولد از جهانگردان(روابط بین ابوین و اولاد ………………………………………….. 76
3-3-1- در صورتی که پدر و مادر طفل هر دو معلوم باشند ……………………………………………. 77
3-3-2- در صورتی که پدر طفل معلوم نباشد و انتساب او به مادر مسلم باشد …………………………………………….. 77
3-3-3- ولایت و قیمومیت از اطفال جهانگردان ……………………………………………………………………….. 77
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………. 79
پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………………….81
منابع و مأخذ ……………………………………………………………………………………………………….. 82
چکیده انگلیسی ……………………………………………………………………………………….84
چکیده
حقوق جهانگردان در ایران جزء حقوق خارجیان است و از مقررات کلی مربوط به حقوق خارجیان تبعیت می کند اما حق ازدواج برای جهانگردان از حقوق شناخته شده ومسلمی محسوب می شود که روز به روز این حق در میان جوامع بشری جایگاه خود را بهتر می یابد حق جهانگردی و حق ازدواج آنان تکمیل کننده حقوقی همچون حق آزادی و حق حیات می باشد و با بررسی حقوق خارجیان و سیر تاریخی آن روشن می شود که با توسعه تمدن بشری حقوق بیشتری به خارجیان اعطاء می شود اما در مواردی اعمال این حقوق (حق ازدواج جهانگردان) با محدودیت های شرعی و قانونی کشور توریسم پذیر(ایران) همراه است، که از جمله این موانع ،موانع ناشی از قرابت نسبی (خونی) و موانع ناشی ازقرابت سببی و موانع ناشی از قرابت رضاعی ( شیری)و سایر موانع متفرقه می باشند که به دلیل اینکه این موانع با نظم عمومی گره خورده است در واقع خلاف آن را نیز نمی توان توافق و یا شرط نمود البته به این موانع ومحدودیت ها، موانعی نظیر اختلاف مذهب و دین را نیز می توان افزود بدین ترتیب که شرط انعقاد عقد نکاح وحدت دین واعتقادات زوجین می باشد به نحوی که هر دو باید تابع یک دین (مسلمان) باشند و در صورتی که یکی از آنان کافر یا غیر مسلمان با شند شرط نفوذ نکاح آنان منوط بر این است که زوجه غیر مسلمان فقط حق ازدواج موقت با زوج مسلمان تبعه ایران را دارد که البته حدود و صغور این بحث بی پایان است که در پایان نامه حاضر برانیم که تمامی این موارد را تک به تک بررسی نموده و با قلمی شیوا و رسا به تحریر در بیاوریم.
مقدمه
از زمان پیدایش انسان در روی این کره خاکی، سیاحت و جهانگردی وگردشگردی وجود داشته است انسانهای اولیه برای تهیه روزی و شناخت اطراف خود مدام در حال حرکت و سفر از نقطه ای به نقطه دیگر بوده اند و هیچ قوانین و مقرراتی مانع سفر آنها نبوده است تا اینکه اجتماعات بشری مانند خانواده، طایفه و قبیله شکل گرفت و هریک برای خود حریمی مشخص کردند و آرام آرام با تشکیل دولتها و مرزبندی بین آنها، محدویت ها در زمینه سیر و سفر نمایان شد و تنها افراد معدودی با اهدافی مانند سفر به ناشناخته ها، و کنجکاوی و کسب علم و دانش به سیاحت می پرداختند .
امروزه بی تردید صنعت توریسم(جهانگردی) مسالمت آمیزترین جنبش بشر است که در رشد و توسعه دانش، فرهنگ و اقتصاد جوامع تأثیر مستقیم داشته و می تواند مثابۀ موثرترین عامل در ایجاد تفاهم میان ملل و استوار

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-14] [ 04:47:00 ق.ظ ]