پایان نامه : بررسی رابطه سبک های رهبری مدیران دبیرستان ها و افزایش انگیزه دبیران شهرستان تاکستان (استان قزوین) | ... | |
دبیران شهرستان تاکستان (استان قزوین) (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چكیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : پژوهش حاضر تحت عنوان بررسی رابطۀ سبک های رهبری(رابطه مدار و ضابطه مدار) با انگیزش شغلی دبیران شهرستان تاکستان می باشد. هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ بین سبک های رهبری(رابطه مدار و ضابطه مدار) با انگیزش شغلی دبیران شهرستان تاکستان می باشد. در این پژوهش سبک رهبری (رابطه مدار و ضابطه مدار) به عنوان متغییر مستقل و انگیزش شغلی (وابستگی شغلی، قدرت شغلی و موفقیت شغلی) به عنوان متغییر وابسته در نظر گرفته شده است. این پژوهش با نمونه 184 نفری و از دبیران شهرستان تاکستان تشکیل شده است که تعداد نمونه به وسیله جدول مورگان تعیین و سپس بطور تصادفی طبقه ای انتخاب گردیده است. در این پژوهش از پرسشنامه سبک رهبری35 سوالی فیدلر و پرسشنامه انگیزش25 سوالی مک کله لند استفاده شده است. داده های این پژوهش با استفاده از آزمون Tو خی دو، فریدمن، من ویتنی و F مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که در سبک رهبری مدیران با انگیزش شغلی دبیران رابطه ی معناداری وجود دارد و همچنین بین سبکهای رهبری مدیران و انگیزش موفقیت دبیران دبیرستانهای شهرستان تاکستان رابطه وجود دارد و اما در خصوص دو مولفه دیگر یعنی وابستگی شغلی و قدرت شغلی دبیران با سبکهای رهبری مدیران دبیرستانهای شهرستان تاکستان رابطه معناداری وجود نداشت. و در نهایت یافته ها این پیشنهاد را مطرح می کند که مسئولان آموزش و پرورش و تأمین منابع انسانی افرادی را برای سمت مدیریت مدارس انتخاب کنند که از رشته های مدیریت بوده و یا مرتبط با حرفه مدیریت باشند.
واژگان کلیدی : سبک رهبری(رابطه مدار- ضابطه مدار)، انگیزش شغلی، دبیران فهرست مطالب عنوان صفحه چکیده فصل اول:کلیات پژوهش مقدمه. 3 1 – 1 بیان مساله. 4 2 – 1 اهمیت موضوع تحقیق وانگیزه انتخاب آن: 7 3 – 1 اهداف تحقیق: 12 هدف کلی تحقیق : 12 اهداف فرعی : 12 4 – 1 سوالات یا فرضیه های تحقیق : 12 فرضیه اصلی : 12 فرضیه های فرعی: 12 سوالات جانبی تحقیق.. 13 5 – 1 تعاریف مفهومی و عمیاتی وازه های کلیدی : 13 تعاریف مفهومی: 13 فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق مقدمه. 17 1-2بخش اول مدیریت و سبک رهبری.. 18 1-1-2مدیریت و مدیران. 18 2-1-2مدیریت آموزشی.. 21 3 – 1- 2 اهمیت مدیریت آموزشی و ضرورت آن در آموزش و پرورش… 21 4 – 1- 2 نقش مدیر یا رهبر آموزشی.. 22 5 – 1- 2 ویژگی های مدیران آموزشی.. 25 6 – 1- 2 مهارتهای مدیران آموزشی.. 27 7 – 1- 2 خصوصیات ویژه برای رهبری آموزشی.. 29 8 – 1- 2 تفاوت مدیریت و رهبری.. 30 9 – 1- 2 رهبری در مدیریت: 30 10 – 1- 2 شخصیت و انتظارات رهبر. 33 11 – 1- 2 سبک رهبری.. 37 12 – 1- 2 تفاوت بین سبک رهبری وظیفه مدار و سبک رهبری رابطه مدار. 39 13 – 1- 2 نظریه ها و سیستم های مدیریت… 40 2 – 2 بخش دوم انگیزش… 44 1 – 2 – 2 تعاریف انگیزش… 44 2 – 2 – 2 اهمیت انگیزش… 46 3 – 2 – 2 انگیزش موفقیت… 48 4– 2 – 2 قدرت انگیزش… 49 5 – 2 – 2 روش های افزایش انگیزه 50 6 – 2 – 2 اهداف کلیدی برای ایجاد و حفظ انگیزش در کار. 52 7 – 2 – 2 نظریه های انگیزش… 59 بخش سوم : پیشینه تحقیق.. 64 1– 3 – 2 پیشینه تحقیق در داخل کشور. 64 2 – 3 – 2 پیشینه تحقیق در خارج از کشور. 67 نتیجه گیری.. 68 مدل تحقیق.. 69 فصل سوم:روش شناسی تحقیق مقدمه. 71 1- 3 روش پژوهش : 71 2- 3 جامعه آماری : 71 3 – 3 نمونه آماری حجم نمونه و روش تعیین آن : 72 4- 3 ابزار اندازه گیری داده ها 73 5- 3 تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش: 74 6- 3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 77 فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده های پژوهش مقدمه. 80 4-1. سیمای پاسخگویان. 81 4-2. یافته های توصیفی.. 84 4-2-1. توصیف سؤالات پرسشنامه. 84 4-2-1-1. پرسشنامه انگیزه دبیران. 84 4-2-1-2. پرسشنامه سبک رهبری.. 109 4-2-2. توصیف مؤلفههای تحقیق.. 144 4-3. یافته های تحلیلی.. 149 4-3-1. بررسی توزیع مؤلفههای تحقیق.. 149 4-3-2. بررسی فرضیات تحقیق.. 151 4-3-3. یافتههای جانبی تحقیق.. 155 فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادها 5-1 مقدمه. 165 5-2 نتیجه گیری کلی.. 165 5-3خلاصه پژوهش…. 166 5-4فرضیات پژوهش و نتایج آنها 168 5-4-1بررسی فرضیه اصلی.. 168 5-4-2بررسی فرضیه اوّل. 169 5-4-3بررسی فرضیه دوّم. 170 5-4-4بررسی فرضیه سوم. 170 5-5نتایج یافته های جانبی پژوهش…. 171 5-6محدودیت ها 176 5-6-1محدودیت های در کنترل محقق.. 176 5-7پیشنهادات… 176 5-7-1 پیشنهادهایی مبنتی بر یافته های پژوهش…. 176 5-7-2 پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده 177 پیوست ها و ضمائم. 178
فهرست جداول عنوان صفحه
جدول (3- 1) جامعه آماری.. 71 جدول 3 – 2 نمونه آماری.. 72 جدول 3 – 3 گویه های مربوط به هر یک از مولفه ها در پرسشنامه سبک رهبری.. 73 جدول 4 – 3 گویه های مربوط به هر یک از مولفه ها در پرسشنامه انگیزش… 73 جدول(5 – 3) نتایج آلفا برای پرسشنامه انگیزش… 75 جدول(6 – 3) نتایج آلفا برای پرسشنامه سبک رهبری.. 76 جدول شماره 4-1. توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت… 81 جدول شماره 4-2 . توزیع پاسخگویان بر حسب مدرک تحصیلی.. 82 جدول شماره 4-3. توزیع پاسخگویان بر حسب میزان سابقه. 83 جدول شماره 4-4. نسبت به خواسته ها و نیازهای افراد دیگر حساس هستید. 84 جدول شماره 4-5. در جلسات بحث و گفتگو رعایت حال دیگران را میکنید. 85 جدول شماره 4-6. موقعیت هایی را که نیازمند همکاری است به موقعیت هایی که نیازمند رقابت است ترجیح می دهید. 86 جدول شماره 4-7. هنگامی که برای همکاری و سازگاری ستایش شوید بهتر کار می کنید. 87 جدول شماره 4-8. از کارهای مشخص و سازمان داده شده بیزارید. بدین علت که آزادی در برقراری ارتباط با دوستان و در آمیختن اجتماعی با آنان محدود می شود. 88 جدول شماره 4-9. هنگامی که کاری را شروع می کنید تا پایان و رسیدن به نتیجه به کوش های خود ادامه می دهید. 89 جدول شماره 4-10. هنگام موقعیت های رقابت آمیز به سعی و تلاش خود خواهید افزود. 90 جدول شماره 4-11. مسئولیت پیروزی یا شکست در کارهای خود را به عهده می گیرید. 91 جدول شماره 4-12. علاقه مند هستید که کارها را موثر و بهتر از دیگران انجام دهید. 92 جدول شماره 4-13. معمولاً به سوی اهدافی جذب می شوید که تحمل بیشتر به کوشش و کنش بیشتر وادارتان می سازد. 93 جدول شماره 4-14. به دنبال موقعیت هایی هستید که بتوانید با مسولیت شخصی برای مشکلات راه حل پیدا کنید. 94 جدول شماره 4-15. تمایل دارید دیگران را در موفقیت خود سهیم بدانید. 95 جدول شماره 4-16. اغلب اوقات کیفیت کار خود را با دیگران مقایسه می کنید. 96 جدول شماره 4-17.زمانیکه مورد ارزشیابی کتبی قرار میگیرید جهت کسب امتیاز بالا مطالعه می کنید. 97 جدول شماره 4-18. معتقدید که داشتن اعتبار و نفوذ در دیگران بسیار مهمتر از عملکرد موثر است. 98
جدول شماره 4-19. آرزو دارید تأثیری ژرف در محیط کار خود پدید آورید و برای پذیرش خطرات آن آمادگی دارید. 99 جدول شماره 4-20. ترجیح می دهید که در موقعیت های رقابتی و عنان آور قرار بگیرید. 100 جدول شماره 4-21. از اینکه در یک گروه رهبر باشید و گروه را سازماندهی کنید لذت می برید. 101 جدول شماره 4-22. در مباحث سازنده شغلی که بتو.انید نطرات و. عقاید خود را به نحو بهتری به دیگران بقبولانید لذت می برید. 102 جدول شماره 4-23. اعتقاد دارید که منزلت اجتماعی یک شغل اهمیت آن است. 103 جدول شماره 4-24. تمایل دارید که در کارها بیشتر به دیگران دستور بدهید و کمتر دستورات آنها را بپذیرید. 104 جدول شماره 4-25. ترجیح می دهید که اغلب کارها را شخصاً انجام داده و کمتر به مشارکت و تشریک مساعی با دیگران رغبت نشان می دهید. 105 جدول شماره 4-26. در مواردیکه مجبور باشید به تنهایی به کار و فعالیت بپردازید احساس ناخشنودی می کنید. 106 جدول شماره 4-27. ترجیح می دهید در محل کار دوستان صمیمی و زیادی از بین همکاران داشته باشید. 107 . 107 جدول شماره 4-28. در کارهای گروهی مشارکت فعال دارید. 108 جدول شماره 4-29. علاقمند است به عنوان سخنگوی معلمان عمل کند. 109 جدول شماره 4-30. اضافه کاری را تشویق می کند. 110 جدول شماره 4-31. به معلمان در انجام کار آزادی کامل می دهد. 111 جدول شماره 4-32. معلمان را به اجرای روشهای یکسان تشویق می کند. 112 جدول شماره 4-33. به معلمین فرصت می دهد در حل مشکلات، قدرت قضاوت خود را بکار گیرند. 113 جدول شماره 4-34. نسبت به پیشی گرفتن از مدارس دیگر تاکید می ورزد. 114 جدول شماره 4-35. به عنوان نماینده معلمان عمل می کند. 115 جدول شماره 4-36. به معلمین برای کار بیشتر فشار می آورد. 116 جدول شماره 4-37. نظراتش را با معلمین در میان گذاشته و از واکنش آنها مطلع می شود. 117 جدول شماره 4-38. به معلمین فرصت می دهد همه کارها را به روشی که خود مطلوب می دانند انجام دهند. 118 جدول شماره 4-39. برای پیشرفت کار مدرسه بسیار کوشش می کند. 119 جدول شماره 4-40. به خوبی تعویق افتادن اقدامات و عدم اطمینان در امور را تحمل می کند. 120 جدول شماره 4-41. نظرات خود را در حضور افراد خارجی نیز برای معلمین بیان می کند. 121 جدول شماره 4-42. می کوشد کارها به سرعت انجام گیرد. 122 جدول شماره 4-43. افراد را در انتخاب کار آزاد می گذارد. 123 جدول شماره 4-44. تعارضات ایجاد شده در بین معلمان را خود فیصله می دهد. 124 جدول شماره 4-45. کسب اطلاعات دقیق راجع به جزئیات امور، مدیر را سردر گم می کند. 125 جدول شماره 4-46. در جلسات خارجی مدیر معلمان را معرفی می کند. 126 جدول شماره 4-47. از دادن آزادی به افراد در انجام امور اکراه دارد. 127 جدول شماره 4-48. راسا” در مورد نوع کار و نحوه انجام آن تصمیم می گیرد. 128 جدول شماره 4-49. برای افزایش بازدهی کلاس، فشارهای لازم را اعمال می کند. 129 جدول شماره 4-50. اختیار انجام بعضی از کارها را به خود معلمان واگذار می کند. 130 جدول شماره 4-51. مسائل را همانطور که پیش بینی کرده است رخ می دهد. 131 جدول شماره 4-52. به معلمین فرصت و امکان ابداع و ابتکار می دهد. 132 جدول شماره 4-53. به معلمین وظایف خاصی را محول می کند. 133 جدول شماره 4-54. مایل به ایجاد تغییر است… 134 جدول شماره 4-55. از معلمان می خواهد در تحقق اهدافی سخت بکوشند. 135 جدول شماره 4-56. به قضاوت معلمان اطمینان دارد. 136 جدول شماره 4-57. برنامه کارهایی که باید انجام گیرد، خود تنظیم می کند. 137 جدول شماره 4-58. از توجیه اقداماتی که انجام داده است امتناع می ورزد. 138 جدول شماره 4-59. می کوشد به معلمان اثبات کند که نظرش به نفع آنهاست. 139 جدول شماره 4-60. به معلمان اجازه می دهد تا سرعت کارشان را خود تنظیم کنند. 140 جدول شماره 4-61. معلمین را تشویق می کند تا بهتر از قبل عمل نمایند. 141 جدول شماره 4-62. بدون مشورت با معلمین عمل می کند. 142 جدول شماره 4-63. از معلمین می خواهد که استانداردها، ضوابط و مقررات را دقیقا رعایت کنند. 143 جدول شماره 4-64. توزیع پاسخگویان بر حسب سبک رهبری.. 144 جدول شماره 4- 65. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی از انگیزش موفقیت… 145 جدول شماره 4- 66. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی از وابستگی شغلی.. 146 جدول شماره 4- 67. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی از قدرت شغلی.. 147 جدول شماره 4- 68. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی ازانگیزه دبیران. 148 جدول شماره 4-69. بررسی وضعیت توزیع مؤلفه های تحقیق.. 149 جدول شماره 4-70. نتایج آزمون T برای بررسی فرضیه اصلی تحقیق.. 151 جدول شماره 4-71. نتایج آزمون T برای بررسی فرضیه اول تحقیق.. 152 جدول شماره 4-72. نتایج آزمون T برای بررسی فرضیه دوم تحقیق.. 153 جدول شماره 4-73. نتایج آزمون T برای بررسی فرضیه سوم تحقیق.. 154 جدول شماره 4-74. نتایج آزمون خیدو برای بررسی رابطه بین جنسیت و درک از سبک رهبری.. 155 جدول شماره 4-75. نتایج آزمون خیدو برای بررسی رابطه بین تحصیلات و درک از سبک رهبری.. 156 جدول شماره 4-76. نتایج آزمون خیدو برای بررسی رابطه بین سابقه خدمت و درک از سبک رهبری.. 157 جدول شماره 4-77. نتایج آزمون منویتنی برای بررسی رابطه بین جنسیت و وابستگی و قدرت شغلی.. 158 جدول شماره 4-78. نتایج آزمون T برای بررسی رابطه بین جنسیت و انگیزش موفقیت و انگیزه دبیران. 158 جدول شماره 4-79. نتایج آزمون منویتنی برای بررسی رابطه بین تحصیلات و وابستگی و قدرت شغلی.. 159 جدول شماره 4-80 نتایج آزمون T برای بررسی رابطه بین تحصیلات و انگیزش موفقیت و انگیزه دبیران. 160 جدول شماره 4-81. نتایج آزمون کروسکال والیس برای بررسی رابطه بین سابقه خدمت و وابستگی و قدرت شغلی.. 160 جدول شماره 4-82. نتایج آزمون F برای بررسی رابطه بین سابقه خدمت و انگیزش موفقیت و انگیزه دبیران. 161 جدول شماره 4-83. نتایج آزمون فریدمن برای تعیین مؤلفه غالب انگیزه در دبیران. 162 جدول شماره 4-84. نتایج آزمون فریدمن برای تعیین مؤلفه غالب انگیزه در دبیران مرد. 162 جدول شماره 4- 85. نتایج آزمون فریدمن برای تعیین مؤلفه غالب انگیزه در دبیران زن. 163 فهرست نمودارها عنوان صفحه نمودارشماره 4-1. توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت… 81 نمودار شماره 4-2 . توزیع پاسخگویان بر حسب مدرک تحصیلی.. 82 نمودار شماره 4-3. توزیع پاسخگویان بر حسب میزان سابقه. 83 نمودار شماره 4- 4. نسبت به خواسته ها و نیازهای افراد دیگر حساس هستید. 84 نمودار شماره 4- 5. در جلسات بحث و گفتگو رعایت حال دیگران را میکنید. 85 نمودار شماره 4- 6. موقعیت هایی را که نیازمند همکاری است به موقعیت هایی که نیازمند رقابت است ترجیح می دهید. 86 نمودار شماره 4- 7. هنگامی که برای همکاری و سازگاری ستایش شوید بهتر کار می کنید. 87 نمودار شماره 4- 8. از کارهای مشخص و سازمان داده شده بیزارید. بدین علت که آزادی در برقراری ارتباط با دوستان و در آمیختن اجتماعی با آنان محدود می شود. 88 نمودار شماره 4- 9. هنگامی که کاری را شروع می کنید تا پایان و رسیدن به نتیجه به کوش های خود ادامه می دهید. 89 نمودار شماره 4- 10. هنگام موقعیت های رقابت آمیز به سعی و تلاش خود خواهید افزود. 90 نمودار شماره 4- 11. مسئولیت پیروزی یا شکست در کارهای خود را به عهده می گیرید. 91 نمودار شماره 4- 12. علاقه مند هستید که کارها را موثر و بهتر از دیگران انجام دهید. 92 نمودار شماره 4- 13. معمولاً به سوی اهدافی جذب می شوید که تحمل بیشتر به کوشش و کنش بیشتر وادارتان می سازد. 93 نمودار شماره 4- 14. به دنبال موقعیت هایی هستید که بتوانید با مسولیت شخصی برای مشکلات راه حل پیدا کنید. 94 نمودار شماره 4- 15. تمایل دارید دیگران را در موفقیت خود سهیم بدانید. 95 نمودار شماره 4- 16. اغلب اوقات کیفیت کار خود را با دیگران مقایسه می کنید. 96 نمودار شماره 4- 17. زمانیکه مورد ارزشیابی کتبی قرار می گیرید جهت کسب امتیاز بالا مطالعه می کنید. 97 نمودار شماره 4- 18. معتقدید که داشتن اعتبار و نفوذ در دیگران بسیار مهمتر از عملکرد موثر است. 98 نمودار شماره 4- 19. آرزو دارید تأثیری ژرف در محیط کار خود پدید آورید و برای پذیرش خطرات آن آمادگی دارید. 99 نمودار شماره 4- 20. ترجیح می دهید که در موقعیت های رقابتی و عنان آور قرار بگیرید. 100 نمودار شماره 4- 21. از اینکه در یک گروه رهبر باشید و گروه را سازماندهی کنید لذت می برید. 101 نمودار شماره 4- 22. در مباحث سازنده شغلی که بتو.انید نطرات و. عقاید خود را به نحو بهتری به دیگران بقبولانید لذت می برید 102 نمودار شماره 4- 23. اعتقاد دارید که منزلت اجتماعی یک شغل اهمیت آن است. 103 نمودار شماره 4- 24. تمایل دارید که در کارها بیشتر به دیگران دستور بدهید و کمتر دستورات آنها را بپذیرید. 104 نمودار شماره 4- 25. ترجیح می دهید که اغلب کارها را شخصاً انجام داده و کمتر به مشارکت و تشریک مساعی با دیگران رغبت نشان می دهید. 105 نمودار شماره 4- 26. در مواردیکه مجبور باشید به تنهایی به کار و فعالیت بپردازید احساس ناخشنودی می کنید. 106 نمودار شماره 4- 27. ترجیح می دهید در محل کار دوستان صمیمی و زیادی از بین همکاران داشته باشید. 107 نمودار شماره 4- 28. در کارهای گروهی مشارکت فعال دارید. 108 نمودار شماره 4- 29. علاقمند است به عنوان سخنگوی معلمان عمل کند. 109 نمودار شماره 4- 30. اضافه کاری را تشویق می کند. 110 نمودار شماره 4- 31. به معلمان در انجام کار آزادی کامل می دهد. 111 نمودار شماره 4- 32. معلمان را به اجرای روشهای یکسان تشویق می کند. 112 نمودار شماره 4- 33. به معلمین فرصت می دهد در حل مشکلات، قدرت قضاوت خود را بکار گیرند. 113 نمودار شماره 4- 34. نسبت به پیشی گرفتن از مدارس دیگر تاکید می ورزد. 114 نمودار شماره 4- 35. به عنوان نماینده معلمان عمل می کند. 115 نمودار شماره 4- 36. به معلمین برای کار بیشتر فشار می آورد. 116 نمودار شماره 4- 37. نظراتش را با معلمین در میان گذاشته و از واکنش آنها مطلع می شود. 117 نمودار شماره 4- 38. به معلمین فرصت می دهد همه کارها را به روشی که خود مطلوب می دانند انجام دهند. 118 نمودار شماره 4- 39. برای پیشرفت کار مدرسه بسیار کوشش می کند. 119 نمودار شماره 4- 40. به خوبی تعویق افتادن اقدامات و عدم اطمینان در امور را تحمل می کند. 120 نمودار شماره 4- 41. نظرات خود را در حضور افراد خارجی نیز برای معلمین بیان می کند. 121 نمودار شماره 4-42. می کوشد کارها به سرعت انجام گیرد. 122 نمودار شماره 4- 43. افراد را در انتخاب کار آزاد می گذارد. 123 نمودار شماره 4- 44. تعارضات ایجاد شده در بین معلمان را خود فیصله می دهد. 124 نمودار شماره 4- 45. کسب اطلاعات دقیق راجع به جزئیات امور، مدیر را سردر گم می کند. 125 نمودار شماره 4- 46. در جلسات خارجی مدیر معلمان را معرفی می کند. 126 نمودار شماره 4- 47. از دادن آزادی به افراد در انجام امور اکراه دارد. 127 نمودار شماره 4- 48. راساً” در مورد نوع کار و نحوه انجام آن تصمیم می گیرد. 128 نمودار شماره 4- 49. برای افزایش بازدهی کلاس، فشارهای لازم را اعمال می کند. 129 نمودار شماره 4- 50. اختیار انجام بعضی از کارها را به خود معلمان واگذار می کند. 130 نمودار شماره 4- 51. مسائل را همانطور که پیش بینی کرده است رخ می دهد. 131 نمودار شماره 4- 52. به معلمین فرصت و امکان ابداع و ابتکار می دهد. 132 نمودار شماره 4- 53. به معلمین وظایف خاصی را محول می کند. 133 نمودار شماره 4- 54. مایل به ایجاد تغییر است… 134 نمودار شماره 4- 55. از معلمان می خواهد در تحقق اهدافی سخت بکوشند. 135 نمودار شماره 4- 56. به قضاوت معلمان اطمینان دارد. 136 نمودار شماره 4- 57. برنامه کارهایی که باید انجام گیرد، خود تنظیم می کند. 137 نمودار شماره 4- 58. از توجیه اقداماتی که انجام داده است امتناع می ورزد. 138 نمودار شماره 4- 59. می کوشد به معلمان اثبات کند که نظرش به نفع آنهاست. 139 نمودار شماره 4- 60. به معلمان اجازه می دهد تا سرعت کارشان را خود تنظیم کنند. 140 نمودار شماره 4- 61. معلمین را تشویق می کند تا بهتر از قبل عمل نمایند. 141 نمودار شماره 4- 62. بدون مشورت با معلمین عمل می کند. 142 نمودار شماره 4- 63. از معلمین می خواهد که استانداردها، ضوابط ومقررات را دقیقا رعایت کنند. 143 نمودار شماره 4-64. توزیع پاسخگویان بر حسب سبک رهبری.. 144 نمودار شماره 4- 65. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی از انگیزش موفقیت… 145 نمودار شماره 4- 66. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی از وابستگی شغلی.. 146 نمودار شماره 4- 67. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی از قدرت شغلی.. 147 نمودار شماره 4- 68. توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی ازانگیزه دبیران 148 فهرست اشکال عنوان صفحه
شکل (1 – 2) وضعیت سبک رهبری وظیفه مدار. 39 شکل (2 – 2) وضعیت سبک رهبری رابطه مدار 40 چکیده:
واژگان کلیدی : سبک رهبری(رابطه مدار- ضابطه مدار)، انگیزش شغلی، دبیران مقدمه مدیر کسی است که بتواند در محیط کار خود به اقتضای موقعیت، اصول ویافته های علمی ومهارتهای فنی را هنرمندانه و با رعایت موازین اخلاقی به کار بندد، مشکلات را حل کند و هدفی را تحقق بخشد.(رحیمی،1380 :91-90 ) مدیران در واقع دیده بان فرایند انجام کارها در خط مقدم سازمان هستند. کمتر کسی به اندازه آنان می تواند به طور ملموس وعینی شاهد نوسانات ، کاستی ها،نقاط قوت وضعف سازمان ها و کارکنان مدارس باشد. آنان علاوه بر مسئولیت در منافع کارکنان ونیازها و خواسته ها ی ایشان، پشتیبانی نیازهای بازار را نیز عهده دارند.(تورانی ،1386 :88 ) رهبری یعنی قدرت جذب افراد و تاثیر نفوذ در آنها آن چنان که افراد (پیروان) به طور داوطلبانه شخصیت و رهبری فرد را در یک شرایط بهینه بپذیرد. (رحیمی،1380 : 90 ) نقش مدیر یا رهبر آموزشی: عبارت است ازحمایت و تقویت و یاری و مساعدت و سر انجام همکاری کردن و نه دستور دادن و هدایت کردن، به همین جهت است که می گوییم مدیریت آموزشی از اهمیت نیفتاده بلکه منظور و ماهیت آن تفاوت کرده است. مقام مدیریت و رهبری آموزشی برای میسر ساختن امکانات رشد و شکوفایی از راه قبول مسئولیت و بروز ابتکار و خلاقیت بکار برده می شود و مفهوم قدیم آن که معلم را فردی مطیع و سازگار و پیرو نظر مدیر می دانست بکلی کنار گذاشته است.(وایلز، ترجمه طوسی،1377:7 ) 1 – 1 بیان مساله علت انجام نشدن بسیاری از کارها، روش کهنه و غیر کارآمداست، و این در حالی است که مدیران به روش های قدیمی و سنتی اصرار می ورزند و می خواهند مشکلات امروز را به روش دیروز حل کنند. در حالی که در شرایط امروز پاسخ گو نیست. به جای تغییر روش ها به بازرسی و سوال و جواب کردن زیردستان می پردازند، در حالی که علت انجام نشدن بسیاری از امور در استفاده از روش های ناکارآمد است، نه عدم تلاش و تعهد زیردستان. کارکنان سازمان حتی بیش تر از گذشته کار می کنند و وقت می گذارند، اما کارها پیش نمی رود، چون از روش ها و ابزار وفنونی استفاده می شود که به روز و کارا نیست. بنابراین به جای عوض کردن کارکنان سازمان و باز خواست بی رویه آنان، روش ها را تغییر دهید».(تورانی،1388:30). مدیر یا رهبر آموزشی موظف است که موجبات تشویق دیگران، و بروز استعداد رهبری را در آنان فراهم سازد.اگر قرار باشد که کارکنان یک آموزشگاه بیشترین نیرو و قدرت را در کار خود به کار برندباید وسایل استفاده از عقاید و نظرهای دیگران و به کار بستن آنها را هم برای آنان فراهم ساخت.ایجاد محیطی که کارکنان آمموزشگاه تمام کوشش خود را وقف آموزش و پرورش نمایند، باید یکی از اساسی ترین وظیفه های مدیر و رهبر آموزشی باشد. نخستین گام در بهبود آموزشگاه تعیین هدفها و مقاصد مشترک است.یکی از دلایلی که رهبری آموزشی را توجیه می کندعبارت از این است که موافقت معلمان را در کوشش برای مقاصد معین و روشهای اجرائی خاص جلب نماید. (وایلز ،ترجمه طوسی،1377:7 ). بسیاری از مدیران و رهبران آموزشی در تشویق کارکنان خود، آن قدر درنگ می کنند تا کاملا به پایان برسد. مشکل این است که شاید هرگز به نقطه پایان نرسند! منتظر نباشیم تا افراد را فقط پس از اخذ نتیجه تشویق کنیم بهتر است پیشرفت را ستایش کنیم تا فرد در مسیر پیشرفت قرار گیردو به استمرار و تداوم آن دلگرم باشد، این کار انگیزه آفرین است. (تورانی،1388:33). انگیزش از مباحث اساسی سازمان و مدیریت و به ویژه مدیریت در آموزش و پرورش است. میزان کوشش و فعالیت هر فرد در سازمان به میزان انگیزش او بستگی دارد. مطالعه ی انگیزش،کوشش برای شناخت و پاسخ چراهای رفتار است. این که چرا انسانها رفتارهای متفاوتی دارند؟ و چرا یک معلم یا دانش آموز کار خود را با میل، رغبت، پشتکار، جدیّت و به هنگام انجام می دهد و دانش آموز و معلم دیگر برای انجام دادن حداقل کار باید تحت فشار قرار گیرد، از مباحث انگیزش می باشد.(رحیمی خانیانی،1380:3). هدف از مطالعه انگیزش در مدیریت آموزشی، شناخت و درک نیازها، رفتار و شخصیت دانش آموزان، معلمان وکارکنان و هدایت رفتار آن ها به سوی رفتاری مطلوب بر اساس احترام، ارزش، خود پنداری، شناخت، خودآگاهی، عدالت پی بردن به استعدادها و نیروهای افراد است.(رحیمی خانیانی،1380:64). آرمسترانگ (2002) بیان می کند که پنج حوزه وجود دارد که در آنها نیازهای کارکنان ممکن است پاداش های غیر مالی محسوب شود. موفقیت، کسب احترام، مسئولیت، نفوذ و رشد شخصی از این موارد، احتمال دارد که دو مورد اول یعنی موفقیت و کسب احترام تقریبا برای همه کارکنان به کار می رود، مسئولیت، نفوذ و رشد شخصی بسیار بیش از مقداری که ممکن است تصور شود، برای کارکنان قابل استفاده هستند. هر کسی دوست دارد تا
[یکشنبه 1398-07-14] [ 02:49:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|