پایان نامه بررسی رابطه کارکردهای مدیریت زنجیره تامین، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی | ... | |
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول کلیات پژوهش 1-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2 1-2- بیان مسأله تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………… 3 1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. 5 1-4- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………….. 7 1-5- فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………….. 7 1-6- تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………… 8 1-6-1- تعریف نظری متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 8 1-6-2- تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………………… 8 1-7- خلاصه……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 9 فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش 2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 11 2-2- تاریخچه و پیدایش مدیریت زنجیرۀ تأمین…………………………………………………………………………………………. 11 2-3- مدیریت زنجیرۀ تأمین……………………………………………………………………………………………………………………… 13 2-4- مراحل شکل گیری مدیریت زنجیره تأمین…………………………………………………………………………………………. 16 2-5- نیاز به مدیریت زنجیرهْ تأمین…………………………………………………………………………………………………………… 17 2-6- عوامل مؤثر بر رشد مدیریت زنجیرهْ تأمین…………………………………………………………………………………………. 18 2-7- عناصر کلیدی مدیریت زنجیرهْ تأمین………………………………………………………………………………………………… 19 2-8- اعضای زنجیره های تأمین………………………………………………………………………………………………………………… 19 2-8-1- تولیدکنندگان ……………………………………………………………………………………………………………………………. 20 2-8-2- توزیع کنندگان……………………………………………………………………………………………………………………………. 20 2-8-3- خرده فروشان……………………………………………………………………………………………………………………………… 20 2-8-4- مشتریان…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 21 2-8-5- شرکت های خدماتی……………………………………………………………………………………………………………………. 21 2-9-دیدگاه های متفاوت در باره مدیریت زنجیره تأمین………………………………………………………………………………. 21 2-9-1- دیدگاه خرید و تأمین خریداران صنعتی…………………………………………………………………………………………. 21 2-9-2- دیدگاه حمل و نقل و لجستیک کالا……………………………………………………………………………………………… 22 2-9-3- دیدگاه مدیریت زنجیره تأمین واحد و یکپارچه………………………………………………………………………………. 23 2-10- مشکلات موجود در زنجیرهْ تأمین……………………………………………………………………………………………………. 23 2-10-1- عدم اطمینان……………………………………………………………………………………………………………………………. 23 2-10-2- عدم هماهنگی………………………………………………………………………………………………………………………….. 24 2-10-3- اثرشلاق چرمی………………………………………………………………………………………………………………………….. 24 2-10-4- ذخیره فریبنده………………………………………………………………………………………………………………………….. 24 2-11- کارکردهای مدیریت زنجیره تأمین………………………………………………………………………………………………….. 25 2-12- مزیت رقابتی………………………………………………………………………………………………………………………………… 26 2-13- تعاریف مزیت رقابتی……………………………………………………………………………………………………………………… 27 2-14- ابعاد مزیت رقابتی…………………………………………………………………………………………………………………………. 29 2-15- تئوری های مزیت رقابتی و منشاء آن………………………………………………………………………………………………. 30 2-15-1- تئوری سازمان صنعتی……………………………………………………………………………………………………………….. 31 2-15-2- تئوری منبع مدار……………………………………………………………………………………………………………………….. 32 2-15-3- تئوری شومپترین………………………………………………………………………………………………………………………. 34 2-16- عملکرد سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………. 35 2-17- کارکرد مدیریت زنجیرهْ تأمین و مزیت رقابتی………………………………………………………………………………….. 37 2-18- بررسی پژوهش های انجام شده………………………………………………………………………………………………………. 41 2-18-1- پژوهش های انجام شده در داخل کشور……………………………………………………………………………………….. 41 2-18-2- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور……………………………………………………………………………………. 42 2-19- جمع بندی…………………………………………………………………………………………………………………………………… 44 فصل سوم روش شناسی پژوهش 3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 47 3-2-روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………. 47 3-3- جامعه آماری و روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………… 48 3-3-1- جامعهْ آماری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. 48 3-3-2- نمونه آماری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………… 49 3-3-2-1- روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………………………. 49 3-3-2-2- تعیین حجم نمونه تحقیق………………………………………………………………………………………………………… 49 3-3-2-3- نتایج آزمون بارتلت جهت کفایت نمونه……………………………………………………………………………………… 51 3-4- ابزارهای سنجش و جمع آوری داده ها………………………………………………………………………………………………… 51 3-4-1- چگونگی تهیه و تنظیم پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………. 52 3-4-2- روایی و پایایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………… 54 3-4-2-1- روایی ابزار جمع آوری داده ها……………………………………………………………………………………………………. 54
3-4-2-2- پایایی ابزار جمع آوری داده ها………………………………………………………………………………………………….. 55 3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………….. 56 3-6- تحلیل مدل معادلات ساختاری…………………………………………………………………………………………………………. 57 3-6-1- معیارهای برازش مدل………………………………………………………………………………………………………………….. 58 فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 61 4-2- آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 61 4-2-1- متغیر جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………….. 62 4-2-2- متغیر تحصیلات………………………………………………………………………………………………………………………….. 62 4-3- بررسی نرمال بودن متغیرها………………………………………………………………………………………………………………. 63 4-4- آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………………. 63 4-4-1- تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………………………….. 64 4-4-1-1- بیان مدل……………………………………………………………………………………………………………………………….. 64 4-4-1-2- تخمین مدل…………………………………………………………………………………………………………………………… 65 4-4-1-2-1- تحلیل عاملی تأییدی یا تحلیل مدل اندازه گیری…………………………………………………………………… 65 4-4-1-2-1-1- سنجش مدل اندازه گیری کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین………………………………………………. 66 4-4-1-2-1-2- سنجش مدل اندازه گیری مزیت رقابتی…………………………………………………………………………….. 69 4-4-1-2-1-3- سنجش مدل اندازه گیری عملکرد سازمانی……………………………………………………………………….. 71 4-4-1-4- پاسخ به فرضیات پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS………………………………………………………………… 73 4-4- جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………………………… 79 فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات 5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 81 5-2- خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………….. 81 5-3- نتایج پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………….. 82 5-4- تحلیل یافته های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….. 83 5-6- پیشنهادات کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………………. 85 5-7- پیشنهادات آتی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 85 فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………… 87 پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 93 چکیده در این پژوهش رابطه کارکردهای مدیریت زنجیره تامین، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است،که ابتدا به بررسی مدیریت زنجیره تامین، مراحل شکل گیری و کارکرد های مدیریت زنجیره تامین و مزیت رقابتی و سپس عملکرد سازمانی پرداخته شد و همچنین تاثیرکارکردهای مدیریت زنجیره تامین و مزیت رقابتی بر عملکرد سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی ادبیات موضوع و عوامل و ابعاد مطرح شده در مقالات مختلف و با درنظر گرفتن مقاله لی و همکارانش در سال 2006 و الاین و همکارانش در سال 2010، ابعاد کار کردهای مدیریت زنجیره تامین پنج بعد شناسایی شدند که این پنج بعد شامل: مشارکت استراتژیک با تأمین کننده، ارتباط با مشتری، سطح تسهیم اطلاعات، کیفیت تسهیم اطلاعات و تحویل به موقع (تأخیر) می باشند.پژوهش حاضر به کمک نرم افزارLISREL و با داده های جمع آوری شده از 4 شرکت تامین کننده بهمراه تولید کننده که جمعا شامل 258 نمونه میباشد مورد آزمون قرار گرفته است و پس از جمع آوری داده ها به وسیله نرم افزارSPSS به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شد.این پژوهش 4 فرضیه را دنبال می کرد که با استفاده از آزمون های مورد نیاز تمامی فرضیه ها تایید شدتد. این ننایج بیانگر این موضوع است که با درنظر گرفتن ابعاد پنچ گانه کارکرد مدیریت زنجیره تامین، می توان تاثیر مثبت و همه جانبه این عوامل را بر عملکرد سازمانی مشاهده کرد. و بین کارکرد مدیریت زنجیره تامین و مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی ارتباط مثبت ومعناداری وجود دارد و در ارتباط بین کارکردهای مدیریت زنجیره تامین و عملکرد سازمانی ،مزیت رقابتی نقش میانجی گری دارد.
کلمات کلیدی: کارکردهای مدیریت زنجیرهْ تأمین، مزیت رقابتی، عملکرد سازمانی مقدمه رویکرد انجام این تحقیق بررسی ارتباط کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در سازمانهای تولیدی میباشد. از آنجایی که قبل از هر چیز لازم است تا در ابتدایی ترین فصل، کلیاتی دربارۀ طرح تحقیقی مورد نظر ارائه گردد، از اینرو در این فصل سعی برآن شده است که با بیان مسأله اصلی تحقیق و تشریح مختصر موضوع و همچنین بیان ضرورت تحقیق، سوالات یا فرضیات تحقیق که در واقع راهنمای اجرایی ما در مسیرتحقیق میباشد به کلیات تحقیق اشاره نمود. همچنین برای تمرکز تحقیق لازم است که قلمرو تحقیق از بعد موضوعی، مکانی و زمانی بیان شود تا تحقیق در همین راستا پیش رود و در پایان فصل نیز با تعریف اصطلاحات و واژه های تحقیق به رفع ابهامات و روشنتر شدن هرچه بهتر موضوع سعی شده است.
بیان مسأله تحقیق: شرکتها دیگر قادر نیستند به صورت مستقل فعالیت کنند، بلکه هر کدام از آنها، بخش مهمی از یک زنجیره تأمین هستند. در این حالت موفقیت نهایی یک شرکت بستگی به توانایی مدیریتی آن در انسجام بخشیدن و هماهنگی شبکه پیچیدهای از روابط تجاری میان اعضای زنجیره عرضه دارد. در شرایط جدید افزایش روابط با تأمین کنندگان و توسعه روابط مشارکتی و پایدار با آنها برای کاهش هزینهها و افزایش انعطافپذیری در برابر تغییرات بازار ضروری است (رحمانسرشت، افسر، 1387). هدف نهایی این شرکتها برای مدیریت عرضهکنندگان آنها در سرتاسر زنجیره تامین، تحویل سریعتر، کاهش زمان تأخیر تولید، کاهش هزینه، افزایش کیفیت و رضایت مشتریان است (معبودی و همکاران، 1388). در این راستا برخی از شرکتهای بزرگ جهان با ارائه راه حلهای جامع و مؤثر به نام مدیریت روابط تأمینکنندگان در این زمینه، بهبودهای چشمگیری را باعث شدهاند. البته پدید آمدن چنین سیستمهایی بواسطه افزایش وابستگی به پیمانکاران و تأمینکنندگان در سازمانها بوده است. برای افزایش سود،شرکتها باید بتوانند در حداقل زمان ممکن، تأمینکننده مناسب را انتخاب نمایند، روابط استراتژیک را با تأمینکنندگان افزایش دهند و به صورت مؤثر با آنها در تعامل باشند. سیستمهای مدیریت روابط تأمینکنندگان ابزارهایی را ارائه میکنند که بواسطه آنها میتوان روابط تعاملی، گسترده و استراتژیکی را با تأمینکنندگان توسعه داد. این سیستمها فرآیند تدارکات و تأمین استراتژیک درون سازمانها و بین چند سازمان را مدیریت مینمایند (معبودی و همکاران، 1388). مدیریت زنجیره تأمین در واقع کنترل کردن جریان مواد از میان تأمینکنندگان، تولیدکنندگان، انبارها و مشتریان میباشد (حیدری قره بلاغ، 1388). مدیریت زنجیرهْ تأمین شکل جدیدی از مدیریت کسب و کار و روابط میان اعضای مختلف زنجیرۀ تأمین را ارائه میدهد. اگرچه توافق جمعی نسبت به تعاریف و مفاهیم آن بسیار کم است، فعالیتهای مدیریت زنجیرۀ تأمین به عنوان مجموعهای از فعالیتها در راستای ارتقای مدیریت اثربخش زنجیرۀ تأمین تعریف میشود. نگاهی نافذ به جهان پیرامون این حقیقت را آشکار میکند که «جهان امروز بسیار متفاوت از گذشته است» که در این راستا از ویژگیهای مسلط جهان امروز میتوان به جهانی شدن اقتصاد، تولید انبوه و ظرفیت مازاد در اکثر بازارها، رقابت برمبنای زمان، انبوه اطلاعات و کارآیی ارتباطات و دانش، اطلاعات و قدرت روزافزون مشتری اشاره کرد و این همه بیانگر یکپارچگی بازارهای جهانی و پیچیدگی روزافزون بازارها و پویایی محیط فرا روی شرکتها و مؤسسات تولیدی و خدماتی است. در چنین فضایی این سوال اساسی قابل طرح است که: راز بقا و موفقیت سازمانها در بازار فرارقابتی امروز چیست؟ امروزه مسائلی چون افزایش فشارهای رقابتی؛ دشواریهای کسب و کار؛ محدودیت منابع؛ پیچیدگی فناوری؛ تخصصی شدن کارها؛ شتاب تحولات محیطی؛ عدم اطمینان به آینده و افزایش هزینه باعث شده است که افزایش مزیت رقابتی از اهمیت ویژهای در بین شرکتهای هر صنعت برخوردار باشد. مؤسسات و شرکتها برای پیشرفت در محیطهای رقابتی کسبوکار باید دید وسیعتری به خود و محیط اطرافشان داشته باشند.بسیاری از سازمانها در پی آن هستند که در الگوهای مدیریتی خود تجدید نظر کرده جهت دستیابی به مزیت رقابتی به دنبال راهکار اساسی میباشند. یکی از راههای نوین جهت کسب مزیت رقابتی، رویکرد مدیریت زنجیره تأمین میباشد که در دهههای اخیر توجه بسیاری از صاحب نظران؛ محققان؛ مدیران منابع را به خود جلب کرده و کاربرد آن روز به روز بیشتر شده است (چشم براه، مرتضوی، 1386). مبتنی بر ادبیات فوق، فعالیتهای مدیریت زنجیرۀ تأمین از دیدگاههای مختلفی با هدف مشترک ایجاد بهبود در عملکرد سازمانی گرفته شده است. میگوئل و بریتو بر این عقیده هستند که ادبیات مدیریت زنجیرۀ تأمین از زمان تأثیرگذاری مثبت آن بر عملکرد زاده شده است. تحقیقات اخیر حاکی از آن است که سازمانها با رویکرد مدیریت زنجیرۀ تأمین سازگار شدهاند و چگونه این نتایج برای سازمان و دیگر اعضای زنجیره سودمند و اثربخش بوده است. تأثیر مثبت مدیریت زنجیرۀ تأمین بر روی عملکرد با در نظر گرفتن ساختارهای مدیریت زنجیرۀ تأمین بهتر خواهد شد. تسهیم اطلاعات بر تبادل دانش تأثیر مستقیم میگذارد. روابط بلندمدت با تأمینکنندگان بر کاهش هزینه از طریق افزایش اعتماد و اعتبار و همچنین به تبادل دانش و سرمایهگذاری مطمئن در زمینههای خاص کمک میکند (Migue, Brito, 2011). کوه و همکارانش در مطالعهشان در شرکتهای کوچک و متوسط ترکیه یافتند که کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین اثر معنادار و مستقیمی بر عملکرد سازمان دارد.این مطالعات ارتباطات صریح و روشن بین کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین و عملکرد سازمان را نشان دادهاند (Koh et al, 2007). همچنین الاین و همکارانش در سال 2011 به بررسی ارتباط کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تدمین با عملکرد نوآورانه و عملکرد سازمانی پرداختند و در نهایت ارتباط مستقیم و معنادار کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین با عملکرد سازمانی را نشان دادند (Alain etal, 2011). با توجه به تفاسیر فوق میتوان ادعا کرد که مدیریت زنجیره تأمین، راههای با ارزش بالقوهای را برای مزایای رقابتی و عملکرد سازمانی بوجود می آورد. منظور از فعالیتهای مدیریت زنجیره تأمین، مجموعه فعالیتهایی است که یک سازمان برای پیشبرد موثر مدیریت زنجیره تأمین باید نسبت به اجرای آنها متعهد گردد. بنابراین محقق در نظر دارد در یک مطالعه موردی به بررسی تأثیرپذیری مزیتهای رقابتی سازمان و عملکرد سازمانی از کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین بپردازد. سوال اصلی تحقیق حاضر این است که آیا کارکردهای مدیریت زنجیره تأمین بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی اثرگذار هستند؟ مدل پیشنهادی محقق بر اساس مطالعه ابتدایی ادبیات موضوع به شرح ذیر می باشد. پس از مطالعه وسیعتر پیرامون موضوع مورد بحث، به بسط مدل مطالعاتی خواهیم پرداخت.
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:
با مرور ادبیات موضوعی تحقیق، محققان زیادی به اهمیت بررسی فعالیتها و کارکردهای مدیریت زنجیره تأمین و همچنین مزیت رقابتی اشاره نمودهاند. (والمحمدی 2013) در پژوهش خود سه هدف عمده بررسی میزان کاربرد کارکردهای مدیریت زنجیره تأمین، شناسایی موانع و مزایای اجرای مدیریت زنجیره تأمین و همچنین بررسی ارتباط کارکردهای مدیریت زنجیره تأمین و عملکرد سازمانی را دنبال میکند. در پایان وی معتقد است، پرداختن به کارکردهای مدیریت زنجیره تأمین میتواند در بهبود فرآیندهای سازمان مؤثر باشد. لی و همکاران (2006) معتقدند که فعالیتهای مدیریت زنجیره تأمین به طور مستقیم و بطور غیر مستقیم از طریق مزیت رقابتی بر بهبود عملکرد سازمانی اثرگذار میباشد. (میگوئل[1] و بریتو[2] 2011) در پژوهش خود ارتباط مثبت و معنادار فعالیتهای مدیریت زنجیره تأمین و عملکردهای عملیاتی را تأیید کردند، همچنین بر این عقیده هستند که قابلیتهای عملیاتی در ارتباط میان این دو متغیر نقش واسطهگری ایفا میکند. مورالی[3] و همکاران (2008) بر این عقیده هستند که زنجیره تأمین اثربخش موجب فرصتهای ایجاد مزیت رقابتی پایدار و افزایش موقعیتهای رقابتی سازمانها میشود. در پژوهش آنها بهبود رضایت مشتریان، انتخاب درست تأمینکنندگان، بهبود اثربخشی عملیات و اجرای فعالیتهای کیفی درست، تأثیر معناداری بر جایگاه رقابتی سازمان ایفا میکنند.
با توجه به بازار رقابتی کنونی علیالخصوص در صنعت خودروسازی، توجه به عوامل اثرگذار بر کسب مزیت رقابتی حائز اهمیت فراوان میباشد. بدین منظور به بررسی صنعت خودروسازی یکی از صنایع مهم بخش تولیدی کشور است خواهیم پرداخت. شرکت پایا کلاچ با بیش از 20 تأمین کننده در داخل کشور با توجه به زنجیره تأمین داخلی استراتژیک به دنبال استفاده از حداکثر کارایی این زنجیره و به دنبال آن بهره گیری از این زنجیره جهت تقویت مزیت های رقابتی خود میباشد. به دلیل شرایط خاص کنونی کشور و همراستایی عوامل انتخاب شده در مدل تحقیق حاضر و نیازمندیهای شرکت پایاکلاچ، انجام این تحقیق میتواند به عنوان راهنمایی در انتخاب استراتژی های سازمان در جهت تعیین چشماندازهای آتی آن باشد.
بر این اساس ضرورت بررسی ارتباط کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در فضای تولیدی نمایان میگردد.
اهداف تحقیق:
اهداف فرعی پژوهش عبارتند از:
بررسی رابطه کارکرد های مدیریت زنجیره تأمین با مزیت رقابتی.
فرضیههای تحقیق:
بین کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین و عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
1-6-1- تعریف نظری متغیرهای پژوهش:
کارکردهای مدیریت زنجیرۀ تأمین: مدیریت زنجیرۀ تأمین به عنوان یک استراتژی رقابتی برای یکپارچهسازی تأمینکنندگان و مصرفکنندگان با هدف بهبود پاسخگویی و انعطافپذیری سازمانهای تولیدکننده یا خدمترسان تعریف شده (لی و همکاران، 2006) و به یک رویکرد مدیریت فرآیندمحور برای منبعیابی، تولید و تحویل محصول/ خدمت به مصرفکننده نهایی یا به طور گستردهتر به هماهنگی اعضای مختلف زنجیرۀ تأمین اشاره دارد.
مزیت رقابتی: مزیت رقابتی عاملی است که یک سازمان با آن قادر است یک وضعیت دفاعی در برابر رقبایش ایجاد کند که شامل قابلیتهایی است که به یک سازمان امکان میدهد تا خودش را از رقبایش متمایز سازد (چشمبراه، مرتضوی، 1386).
عملکرد سازمانی: عملکرد سازمانی را چگونگی و نحوه دستیابی به اهداف مالی و اهداف بازار تعریف کردهاند. اصطلاحات اهداف مالی، سودآوری سازمانی، بازگشت سرمایه و رشد فروش، عملکرد کسب و کار و اثربخشی سازمانی، شاخصهایی از عملکرد سازمانی هستند (لی و همکاران، 2006).
[یکشنبه 1398-07-14] [ 03:19:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|