1-3- سئوالات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….4
1-4- اهمیت وضرورت تحقیق …………………………………………………………………………………………………………. 5
1-5- اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………… 6
1-6- فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………. 6
1-7- قلمرو تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-8- تعریف نظری واژه ها ……………………………………………………………………………………………………………… 7
1-9- تعریف عملیاتی واژه ها …………………………………………………………………………………………………………… 9


فصل دوم : ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………..10
2-2- هوش ………………………………………………………………………………………………………………………………… 10
2-3- انواع هوش هاواردگاردنر……………………………………………………………………………………………………….. 11
2-4- هیجان ………………………………………………………………………………………………………………………………… 12
2-5- تاریخچه هوش هیجانی ………………………………………………………………………………………………………… 13
2-6- تعاریف هوش هیجانی ………………………………………………………………………………………………………….. 16
2-7- هوش هیجانی و هوش عقلی …………………………………………………………………………………………………. 18
2-8- مقایسه هوش هیجانی وهوش عقلی ……………………………………………………………………………………….. 20
2-9- تفاوت هوش هیجانی با هوش عقلی ………………………………………………………………………………………. 21
2-10- اهمیت هوش هیجانی …………………………………………………………………………………………………………. 21
2-11- نظریه های هوش هیجانی …………………………………………………………………………………………………… 22
2-12- مدل های هوش هیجانی …………………………………………………………………………………………………….. 23
2-13- چارچوب چهار وجهی استنتاجی هوش هیجانی …………………………………………………………………… 38
2-14- اصطلاحات مرتبط باهوش هیجانی …………………………………………………………………………………….. 39
2-15- هوش هیجانی در سازمان ومدیریت ……………………………………………………………………………………. 42
2-16- هوش هیجانی وشغل ………………………………………………………………………………………………………… 44
2-17- کاربردهای هوش هیجانی در محیط کار ………………………………………………………………………………… 45
2-18- ضرورت توجه به رشد هوش هیجانی کارکنان ……………………………………………………………………….. 46
2-19- تقویت هوش هیجانی …………………………………………………………………………………………………………. 47
2-20- جمع بندی ………………………………………………………………………………………………………………………… 48
بخش دوم : سرمایه انسانی
2-21- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………… 49
2-22- مفهوم سرمایه ………………………………………………………………………………………………………………….. 50
2-23- انواع سرمایه ……………………………………………………………………………………………………………………. 50
2-24- مفهوم سرمایه فکری ………………………………………………………………………………………………………… 51
2-25- عناصر سرمایه فکری ………………………………………………………………………………………………………… 53
2-26- تاریخچه سرمایه انسانی …………………………………………………………………………………………………….. 55
2-27- مفاهیم وتعاریف سرمایه انسانی ……………………………………………………………………………………………. 55
2-28- خاستگاه و منشأ اصطلاح سرمایه انسانی ……………………………………………………………………………….. 59
2-29- فرآیند تشکیل سرمایه انسانی ……………………………………………………………………………………………….. 60
2-30- اهمیت سرمایه انسانی …………………………………………………………………………………………………………. 61
2-31- طبقه بندی مفاهیم سرمایه انسانی ………………………………………………………………………………………….. 62
2-32- مدل های سرمایه انسانی ……………………………………………………………………………………………………… 65
2-33- تقسیم بندی سرمایه انسانی …………………………………………………………………………………………………. 67
2-34- اهمیت سنجش سرمایه انسانی ……………………………………………………………………………………………… 67
2-35- اهمیت سرمایه اسانی در تحلیل اقتصادی ………………………………………………………………………………. 69
2-36- برنامه ریزی نیروی انسانی …………………………………………………………………………………………………… 73
2-37- تعریف برنامه ریزی نیروی انسانی ……………………………………………………………………………………….. 74
2-38- – مراحل برنامه ریزی نیروی انسانی ……………………………………………………………………………………… 75
2-39- فرآیند برنامه ریزی نیروی انسانی …………………………………………………………………………………………. 75
2-40- اهداف و مزایای برنامه ریزی نیروی انسانی ………………………………………………………………………….. 77
2-41- توانمند سازی نیروی انسانی …………………………………………………………………………………………….. 77
2-42- ضرورت و اهمیت توانمند سازی نیروی انسانی …………………………………………………………………. 79
2-43- مزایای توانمند سازی نیروی انسانی ………………………………………………………………………………….. 80
2-44- موانع وچالشهای توانمند سازی نیروی انسانی ……………………………………………………………………. 81
2-45- جمع بندی ……………………………………………………………………………………………………………………. 82
2-46- مدل عملیاتی تحقیق ………………………………………………………………………………………………………… 82
2-47- پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………. 84
فصل سوم : روش تحقیق
3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………. 89
3-2- روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………….. 89
3-3- متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….. 94
3-4- روش های جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………… 95
3-5- روایی و پایایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………….. 99
3-6- جامعه و نمونه آماری ………………………………………………………………………………………………………. 100
3-7- روش های تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………………….. 103
فصل چهارم : تجزیه تحلیل داده ها
4-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………. 106
4-2- توصیف داده ها …………………………………………………………………………………………………………………. 106
4-3- تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………………………………………………. 107
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 119
5-2- نتایج ویافته های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………. 119
5-3- بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………. 122
5-4- محدودیت های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. 124
5-5- پیشنهادات …………………………………………………………………………………………………………………………. 124
پیوست ها ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 125
منابع ومأخذ
فهرست منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………. 131
فهرست منابع غیر فارسی ……………………………………………………………………………………………………………. 134
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………………….141


فهرست جداول
2-1- جدول چهارچوب منسجم شناخت مؤلفه های هوش هیجانی …………………………………………………….. 38
3-1- شکل و امتیازبندی پرسش نامه هوش هیجانی و سرمایه انسانی …………………………………………………. 97
3-2- گویه های مرتبط با هر یک از ابعادهوش هیجانی و سرمایه انسانی…………………………………………….. 98
4-1- جدول توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب ویژگی های جمعیت شناختی …………………………………. 107
4-2- جدول بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سرمایه انسانی کارکنان ……………………………………………..108
4-3- جدول نتایج ضریب همبستگی برای رابطه بین هوش هیجانی و ابعاد سرمایه انسانی …………………… 109
4-4- جدول نتایج ضریب همبستگی برای رابطه بین ابعاد هوش هیجانی و سرمایه انسانی …………………… 111
4-5- جدول همبستگی بین ابعاد هوش هیجانی با ابعاد سرمایه انسانی ………………………………………………. 113
4-6- جدول عناصر اصلی تحلیل چند متغیره به روش گام به گام برای پیش بینی سرمایه انسانی …………. 116
4-7- جدول عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی متغیر وابسته سرمایه انسانی ………………………. 117
4-8- جدول آزمون رابطه ابعاد هوش هیجانی و سرمایه انسانی (متغیرهای خارج از معادله) …………………. 118
5-1- جدول بررسی رابطه بین هوش

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

هیجانی و سرمایه انسانی کارکنان ……………………………………………. 120
5-2- جدول نتایج ضریب همبستگی برای رابطه بین هوش هیجانی و ابعاد سرمایه انسانی …………………… 120
5-3- جدول نتایج ضریب همبستگی برای رابطه بین ابعاد هوش هیجانی و سرمایه انسانی ………………….. 121
5-4- جدول نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین ابعاد هوش هیجانی و ابعاد سرمایه انسانی ………. 121
5-5- جدول عناصر اصلی تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام برای پیش بینی سرمایه انسانی122


فهرست نمودارها
2-1- ابعاد هوش هیجانی در مدل مایر وسالووی ………………………………………………………………………………. 25
2-2- مؤلفه های هوش هیجانی به زعم بار- آن ………………………………………………………………………………… 29
2-3- مؤلفه هوش هیجانی از نظر گلمن …………………………………………………………………………………………… 35
2-4- مولفه های هوش هیجانی دو لویکس و هیگس ………………………………………………………………………… 37
2-5- مولفه های سرمایه انسانی بکر ………………………………………………………………………………………………. 69
2-6- مولفه های سرمایه انسانی لسلی و ذرلی …………………………………………………………………………………… 65
2-7- مدل عملیاتی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………… 66


چکیده
سرمایه انسانی از اساسی ترین منابع استراتژیک هرسازمانی است. بدون تردید موفقیت سازمان ها ومحیط های کاری به استفاده کارآمد از سرمایه انسانی بر پایه علوم رفتاری وابسته است. برای رویارویی با چا لش استفاده کارآمد از این سرمایه ، شناخت هر چه بیشتر وجامع تر مفاهیم وسازه های مربوط به سرمایه انسانی وابزارهای خاص آن لازم است. ودرنهایت مهارت استفاده از این سازها وابزار ها امری ضروری است.دردهه آخر قرن بیستم ، شاهد کاربرد جدیدی از روانشناسی در محیط های کار، سازمان ها ، شرکت ها وسرمایه انسانی بوده ایم . طرح پدیده هوش هیجانی واثر بخشی آن در حل معظلات ومشکلات سرمایه انسانی این پدیده را به یکی از پر بحث ترین موضوعات روانشناسی در حیطه مدیریت در طی سالیان گذشته تبدیل کرده است. در شرکت های امروزی ، جایی که گروه های کاری برای کسب موفقیت ، عنصر حیاتی هستند ، مدیران وکارکنان می توانند روحیه تلاش جمعی وتوانمندسازی محیط کاری را با بهبود مشخصه های هوش هیجانی تقویت کنند.
به لحاظ اهمیت این مقوله پژوهش حاظر با عنوان ، بررسی تأثیر هوش هیجانی بر سرمایه انسانی در شرکت نفت شهرستان گچساران و با هدف برسی تأثیرهوش هیجانی برسرمایه انسانی ، انجام گرفته است. برای آزمون فرضیه ها پس از پردازش اطلاعات به کمک نرم افزار SPSS، ضریب همبستگی پیرسون محاسبه و تحلیل رگرسیون انجام شده، از تعداد 1000نفر به طور تصادفی با استفاده از فرمول کوکران ، تعدا 285نفرانتخاب شده ، نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها حاکی از این است که هوش هیچانی بر سرمایه انسانی تأثیر دارد.ولی دربعضی از موارد مولفه های هوش هیجانی برمولفه های سرمایه انسانی هیچ گونه تأثیری وجود ندارد.

واژگان کلیدی : هوش هیجانی ، سرمایه انسانی ،سرمایه فکری



فصل اول
کلیات


1-1مقدمه
سرمایه انسانی ازاساسی ترین منابع استراتژیک هرسازمانی است.بدون تردیدموفقیت سازمان هاومحیط های کاری به استفاده کارآمدازسرمایه انسانی برپایه علوم رفتاری وابسته است.برای رویارویی باچالش استفاده کارآمدازاین سرمایه،شناخت هرچه بیشتروجامع ترمفاهیم وسازه های مربوط به سرمایه انسانی وابزارهای خاص آن لازم است.ودرنهایت مهارت استفاده ازاین سازه هاوابزار ها امری ضروری است.( هرسی وبلانچارد ،1385 )
دردهه آخرقرن بیستم،شاهدکاربردجدیدی ازروانشناسی درمحیط های کار،سازمان ها،شرکت هاوسرمایه انسانی بوده ایم.طرح پدیده هوش هیجانی واثربخشی آن درحل معظلات ومشکلات سرمایه انسانی این پدیده رابه یکی ازپربحث ترین موضوعات روانشناسی درحیطه مدیریت درطی سالیان گذشته تبدیل کرده است.(کنراد وکاپلان ،2005)
روانشناسی به نام دانیل گلمن اظهار می دارد که هوش شناختی دربهترین شرایط فقط 20درصد ازموفقیت ها راباعث می شودو 80درصدازموفقیت هابه عوامل دیگروابسته است وسرنوشت افراددربسیاری ازموقعیت ها درگروعواملی دیگری است که بخش عمده ای ازآنها بعدهابه نام هوش هیجانی شناخته شدند.هوش هیجانی ناکامی افرادباضریب هوش بالاوهمچنین موفقیت غیره منتظره افراددارای هوش متوسط راتوجیه می کند.از بسترهایی که پیش بینی می شود هوش هیجانی می تواند نقش موثری درآن ایفا کند،اجتماع ومحیط کارفرد است.( دانیل گلمن ،2006 )
در شرکت های امروزی،جایی که گروه های کاری برای کسب موفقیت،عنصر حیاتی هستند،مدیران وکارکنان می توانندروحیه تلاش جمعی وتوانمندسازی محیط کاری رابابهبودمشخصه های هوش هیجانی تقویت کنند. رهبری یک شرکت برای انطباق پذیری باتغییرهاوبه منظوربقاءرشددرمحیط های جدیدکسب وکار،ویژگی های خاصی رامی طلبدکه عموماًمدیران برای پاسخ به آنهابامشکلات زیادی روبروهستند.دراین زمینه از مهمترین مولفه های شخصیتی که می تواند به رهبران ومدیران کمک کند،هوش هیجانی است.باتوجه به اینکه هوش هیجانی توان استفاده ازاحساس وهیجان خودودیگران است دررفتارفردی وگروهی به منظور دستیابی به حداکثر مطلوبیت بنابراین،تلفیق دانش مدیریتی وتوانایی های هیجانی درمدیریت،می توانددر سوق دادن افراد به سمت هدف ، کارساز ومفید باشد.درک واداره هوش هیجانی به شکل مؤثر، نه فقط بینش های جدیدی درباره برانگیختن افراد ارائه می کند ، بلکه این امکان را فراهم می آورد که درخصوص احساسات ، واداره آنها به شکل سازنده عمل شود.( علامه ، 1385 )
این تحقیق به بررسی تأثیر هوش هیجانی بر سرمایه انسانی در شرکت نفت گچساران می پردازد. در این فصل به ارائه مفاهیم کلی پیرامون موضوع تحقیق پرداخته شده است.
1-2 – بیان مسئله
مهمترین هدف هرسازمانی دستیابی به بالاترین سطح بهره وری ممکن یابهره وری بهینه است.عامل های کارآمددربهره وری عبارت انداز:سرمایه،ابزار،روش های انجام کاروسرمایه انسانی است.سرمایه انسانی مجموعه ای ازدانش،شایستگی،مهارت،خلاقیت وسلامت فردی است.بی گمان سرمایه انسانی ماهروکار آمد یکی از مهمترین ابزارهای برای رسیدن به هدف های سازمانی است. زیرا سرمایه انسانی نقش مهمی در افزایش وکاهش بهره وری سازمان دارد ، یعنی اگر سازمان از بیشترین سرمایه وبهترین فناوری وامکانات برخوردار باشد ، اما فاقد سرمایه انسانی مولد وبا انگیزه باشد به هدف خود نخواهد رسید.( .(بکر،2002 )

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1398-07-13] [ 08:08:00 ب.ظ ]