پایان نامه شناسایی تنگناهای صادرات نرم افزار و راهکارهای برای رفع آن | ... | |
ما نیز می تواند به منظور دست یافتن به منافع حاصل از این صنعت، گام در راه صادرات نرم افزار بگذارد. با توجه به این امر، این تحقیق به بررسی شناسایی تنگناهای صادرات نرم افزار و ارائه راهکارهای برای رفع آن پرداخته است. در این تحقیق که جامعه آماری آن شرکت های نرم افزاری عضو اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار بودند، پنج فرضیه در مورد تقاضا، دیدگاه و استراتژی ملی، اعتماد و ارتباط بین المللی، ویژگی های صنعت نرم افزار و زیرساخت ها و عوامل درون شرکتی تدوین شد. پرسشنامه بر اساس فرضیات تحقیق طراحی شد و در اختیار نمونه که همان جامعه آماری می باشد قرار گرفت و نتایج حاصل از پرسشنامه بر اساس روش رگرسیون مورد آزمون قرار گرفت. حاصل این بررسی نشان می دهد که هر پنج عامل ذکر شده در سطح خطای 5% بر صادرات نرم افزار موثرند. کلمات کلیدی: نرم افزار، تحقیق و توسعه، صادرات، موانع 1-1) مقدمه تحقیقات اقتصادی نشان میدهد فشار ناشی از نوسان هزینههای تولید به ویژه در دوره بحران اقتصاد جهانی، تعاملات تجاری را به سمت مبادله هرچه بیشتر فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری سوق داده است، چرا که تولید محتوای الکترونیک علاوه بر دارا بودن ارزش افزوده بسیار بالا، کمترین نیاز به مواد اولیه و دیگر مولفههای هزینهزا را دارد و تولید آن از ریسک ناچیزی در مقایسه با سایر کالا و خدمات برخوردار است. این ویژگی خدمات نرم افزاری و اهمیت روز افزون آن در سایر فعالیتهای صنعتی و خدماتی سبب شده است تا در سالهای اخیر و در مقایسه با حوزههای مختلف اقتصادی، سرمایههای بیشتری را به خود جذب کند. اگر پیش از این صنعت و تجارت نرم افزار در حیطه کشورهای توسعه یافته نظیر ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا، ژاپن، آلمان، اسپانیا و حداکثر یکی دو کشور در حال توسعه نظیر هندوستان و آفریقای جنوبی بود، امروزه مدعیان جدیدی از میان کشورهای جنوب به این حوزه صنعتی و تجاری وارد شدهاند و از این طریق میزان تولید ناخالص داخلی خود را بهبود بخشیدهاند. برزیل، آرژانتین، تایلند، ویتنام، مالزی، ترکیه و برخی از جمهوریهای استقلال یافته آسیای مرکزی در زمره کشورهایی هستند که رویکرد نوینی به تولید و صادرات بستههای نرم افزاری پیدا کرده و به سرعت جای خود را در میان صادرکنندگان عمده این قبیل محصولات باز میکنند. نگاهی به آمار مبادله خدمات نرم افزاری جهان در سال 2009 نشان میدهد که بالغ بر 60 درصد از صادرات 100میلیارد دلاری این حوزه متعلق به هند و چند کشور بزرگ صنعتی است، با این حال برخی از کشورهای در حال توسعه به سرعت سهم خود را در بازار جهانی این گونه خدمات افزایش میدهند و با استفاده از مزایای نسبی خود در تولید محتوای الکترونیک، در زمره تولید کنندگان و صادرکنندگان برتر نرم افزار قرار میگیرند. (اتاق بازرگانی ایران، 1388، شناسه مطلب 9024) کشور ما ایران، یکی از کشورهای در حال توسعه است و یکی از مهمترین راههای کسب درآمد آن در افق زمانی بلندمدت جهت به حرکت درآوردن چرخهای توسعه افزایش عرضه محصولات غیرنفتی به بازارهای بینالمللی است. شرکتهای صادرکننده میتوانند با بهکارگیری راهبردهای مناسب، در یک افق زمانی بلندمدت، بازارهای هدف مناسبی را برای محصولات نرمافزاری ایرانی یافته و سهم صادرات نرمافزار کشور از بازارهای جهانی را تا جایگاه مناسبی افزایش دهند. تحقیق حاضر با عنوان «شناسایی تنگناهای صادرات نرم افزار و راهکارهای رفع آن » مطرح است. مطالعات انجام شده در این پژوهش با هدف شناسایی تنگناها صادراتی و ارائه راهکارهای با تکیه بر نقاط قوت جهت صادرات نرمافزار به بازارهای هدف خارجی، از طریق پرسشنامههای ارسالی و کسب نظرات شرکتهای نرم افزاری است. 1-2) بیان مساله کشور ما ایران نیز در سال های اخیر تلاشهای قابل توجهی برای حضور در بازارهای بینالمللی خدمات نرم افزاری به عمل آورده است و بعضی از شرکت ها موفق به صادرات نرم افزارهای علمی و فرهنگی شده اند و برخی پروژه های نرم افزاری در کشورهای همسایه نظیر افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان هم اکنون توسط مهندسان ایرانی در حال اجراست. با این حال وجود بعضی تنگناها مانع توسعه و شکوفایی صنعت تولید نرم افزار و صادرات آن شده است بطوری که طبق آخرین آمارها سهم ایران از این بازار بزرگ تقریبا” 75میلیون دلار است که با توجه به صنعت چندصد میلیارد دلاری بازار نرم افزار که در سال2007، 251 میلیارد اعلام شده است سهم چندانی در بازار جهانی ندارد. صنعت نرم افزار ایران می تواند درصورت تدوین یک استراتژی درست و سروسامان دادن وضع موجود، سهم خود را در بازار جهانی نرم افزار افزایش دهد. (نهاوندیان، 1387) 1-3) اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق الف- فکری بودن تولید نرم افزار: تولید نرم افزار کاری است که بیشتر به انسانهای مستعد و روش های مهندسی و طراحی نیاز دارد، در حالی که تولید محصولات سایر فناوری ها علاوه بر کار فکری، به منابع انسانی، تجهیزات و منابع اولیه فراوان احتیاج دارند. با توجه به محدودیت منابع نفتی و ویژگی های تولید نرم افزار حرکت بسمت تولید این محصول می تواند در کاهش اتکا به منابع نفتی نقش بسزایی داشته باشد. 4.منبع و رشد صنعت نرم افزار در هند در این مقاله آقای دوسانی تکامل صنعت نرم افزار هند را از سال 1974 تا به حال نشان می دهد و معتقد است که نوآوری داخلی یک عامل کلیدی و حیاتی برای سازمان و بقای آن است. ایشان لازمه بلوغ صنعت نرم افزار را تغییر سیاست حمایتی دولت و تقسیم بندی عملکرد برنامه ریزی شده از طریق تکنولوژی جدید می داند. این مقاله همچنین نشان می دهد که از لحاظ تکنولوژی صنایع پیشرفته می توانند حتی در صورت عدم وجود بعضی از شرایط توسعه یابند. (دوسانی، 2001) 5.خط مشی توسعه منابع انسانی در زمینه صادرات نرم افزار(مطالعه موردی کشور کاستاریکا) در این مقاله آقای نیکلسون و ساهای کشور کاستاریکا را در قالب مدل موفق صادرات نرم افزار با هدف بررسی وضعیت منابع انسانی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. که نتیجه آن بالا بودن هزینه نیروی انسانی، متمرکز بودن مهارت های آموزشی بر علوم کامپیوتری بجای فناوری اطلاعات و ضعیف بودن قانون مالکیت معنوی بوده است.(نیکلسون و ساهای، 2005) اوکراین و عوامل موفقیت برای صادرات نرم افزار مالی، تحقیق و توسعه متوسط یا ضعیف است.(گنگلر، 2003) 1-5) هدف تحقیق 1-6) فرضیات تحقیق بهترین روش حل این نوع تردیدها، طرح مسائل مطرح شده برای تحقیق در قالب فرضیه ها یا مدل فرضیه ها است. از طریق مطرح کردن مساله در قالب مدل و فرضیه ها، می توانیم روش گردآوری اطلاعات برای پاسخ به مساله را طراحی کنیم و می توانیم در جهت پاسخ دادن به سوالات تحقیق، داده های مورد نظر را در اختیار داشته باشیم.(آبتین،1381، ص 5) فرضیات پروژه به شرح ذیل می باشند: 1.یکی از مشکلات صادرات نرم افزار عدم وجود تقاضا است. 2.یکی از مشکلات صادرات نرم افزار عدم وجود اعتماد و ارتباط بین المللی است. 3.یکی از مشکلات صادرات نرم افزار عدم وجود استراتژی و دیدگاه ملی است. 4.یکی از مشکلات صادرات نرم افزار عدم وجود ویژگی های مناسب صنعت نرم افزار است. 5.یکی از مشکلات صادرات نرم افزار عدم وجود زیر ساخت ها و عوامل درون شرکتی است. 1-7) قلمرو تحقیق: معمولا” در هر پژوهش، جامعه مورد بررسی مجموعه ای است که پژوهشگر مایل است درباره صفت های متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد. در این پژوهش جامعه آماری، شامل شرکت های است که در زمینه تولید نرم افزار و صادرات آن فعالیت می کنند و عضو اتحادیه صادر کنندگان نرم افزار می باشند. قلمرو زمانی پژوهش: قلمرو زمانی این تحقیق حدودا” یکسال از بهمن ماه سال 1389 می باشد. قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی این تحقیق شرکت های نرم افزاری عضو اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار، که در امر صادرات نرم افزار مشغول به فعالیت هستند می باشد. 1-8) روش تحقیق 1-8-1) روش جمع آوری اطلاعات ب) روش میدانی: برای جمع آوری اطلاعات در زمینه آزمون فرضیه ها، ازطریق توزیع پرسش نامه ها بین شرکت ها اقدام شده است. 1-8-2) جامعه و نمونه آماری 1-8-3) روش تجزیه و تحلیل داده ها
[شنبه 1398-07-13] [ 07:22:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|