در اینجاست بی‌مناسبت نیست كه هر چند فشرده و با نگرشی الهی به موزه نگریسته و جایگاه و منزلت آن در جهان‌بینی اسلامی مورد مطالعه قرار دهیم بنابراین به قرآن روی آورده و شیوه برخورد آن را با حوادثتاریخی و آثار باقی‌مانده از پیشینیان بررسی نمائیم. مشاهده می‌كنیم كه قرآن این كتاب همیشه جاوید و اموزنده سرگذشت اقوام و ملل گذشته را به تكرار بازگو نموده و از آثار برجای مانده‌شان كه خود موزه است.

 

فهرست مطالب
عنوان                        صفحه

چکیده ‌ز

مقدمه. ‌ح

فصل اول: تعاریف و كلیات… 1

تعریف موزه 2

تعریف لغوی موزه 2

تعریف اصطلاحی موزه 2

هدف نمایش…. 3

موزه در بینش اسلامی.. 3

شورای بین‌المللی موزه‌ها (I. C. O. M) 3

موزه‌های تاریخی.. 3

موزه‌های علمی.. 4

موزه‌های تخصصی.. 4

موزه‌های منطقه‌ای.. 4

موزه‌های فضای آزاد. 5

فصل دوم: بررسی نمونه های مشابه. 6

موزه فرش ایران. 7

ویژگی‌ها 7

موزه هنرهای معاصر ایران. 8

موزه وین.. 8

موزه آرمیتاژ. 8

موزه بریتانیا 9

موزه لوور. 12

فصل سوم: مبانی نظری طرح. 15

فرش ایران، نخست یک هنر است سپس یک صنعت… 16

فرش های موزه ای.. 17

الف. فرش شکارگاه یا همان فرش وین.. 17

ب. قالی جواهر نشان مملوک… 18

ج. قالی اوشاک… 18

د. قالی سجاده ای.. 19

گلیم برجسته ایلام. 19

مراحل بافت… 20

گلیم بافی.. 23

پودکشی در دارهای کوجی دار. 24

انواع موزه ها 34

موزه تاریخ و باستان شناسی.. 34

موزه فضای باز. 34

موزه های مردم شناسی.. 35

کاخ موزه ها 35

موزه های هنری.. 35

موزه علوم و تاریخ طبیعی.. 36

موزه های محلی یا منطقه ای.. 36

موزه های سیار. 36

پارک موزه ها 37

موزه های نظامی.. 37

موزه های اندیشمندان (خانه هنرمندان) 37

فصل چهارم: بسترطرح و مطالعات سایت… 39

بررسی موقعیت شهرستان ایلام. 40

وضعیت اقتصادی.. 40

بررسی وضعیت اقلیمی استان ایلام. 41

ادبیات قومی استان. 45

فصل پنجم: استانداردها و ریز فضاها 46

فضای فیزیكی موزه 47

تالار نمایش…. 47

نمایش آثار در فضاهای باز و فضای بند موزه 47

تالار ورودی.. 48

نور در تالارهای نمایش…. 48

دیوارها و سقف‌پوش تالارها 49

مراكز جانبی موزه 49

كتابخانه و مركز اسناد. 50

انبار مخزن. 50

كارگاه 50

آزمایشگاه 50

چایخانه و تریا 50

بخش اداری، فنی و تأسیسات… 51

تجهیزات فنی تأسیسات موزه 51

سیستم تهویه. 51

آسانسور و بالابر. 51

فضاهای عمومی.. 52

صحنه. 53

گالری‌ها 55

پاركینگ‌ها 56

2- تأسیسات مكانیكی.. 58

استانداردها 61

برنامه عملکردی و فیزیکی.. 66

فصل ششم: سیر تکوین ایده وروند طراحی.. 75

تصویر ماهواره ای از شهر ایلام جهت معرفی بهتر. 76

تصویر ماهواره ای از سایت… 77

تحلیل سایت… 77

روند تکوین حجم. 78

فصل هفتم: آلبوم نقشه ها و تصاویر مربوط.. 81

منابع و ماخذ. 89

فصل اول
تعاریف و كلیات
تعریف موزه
تاكنون هیچ تعریفی تئوری جامعی برای این كه مشخص كند موزه چگونه مكانی است ابراز نگردیده است ابتدا این بدان معنا نیست كه هیچ‌گونه درك صحیحی از اینكه موزه چیست وجود نداشته باشد زیرا موزه‌هایی كه ساخته شده‌اند و

 

طرح‌هایی كه به وسیله طراحان مختلف عرضه گشته‌اند هر كدام خودگویای این مطلب است كه موزه بدون تعریف خاصی بتواند بطور جامع در مورد كلیه موزه‌ها صادق باشد می‌تواند بوجود آید و هر موزه‌ای شكل خاص خود را یافته و در دسترس عموم قرار گیرد.

تعریف لغوی موزه
این واژه كه زبان لاتین و از كلمه موزن بوده و به معنی مجلس فرشتگان الهام فصل، مشتق شده است. توسط گیوم و در واژه نامه‌اش به نام، فرهنگ یونانی لاتین به عنوان مكان وقف شده به فرشتگان الهام فصل و مطالعه كه در آن آدمی به مقوله‌های اصیل می‌پردازد تعریف گشته است.

تعریف موزه از فرهنگ لغت عمید: مجموعه آثار باستانی، عبارتی كه آثار باستانی در آنجا نگهداری یا به معرض نمایش گزارده می‌شود. در یونان قدیم نام‌ محلی بوده كه در آنجا به مطالعه صنایع و علوم می‌پرداختند و نیز نام تپه‌ای بوده در آتن كه در آنجا عبادتگاه و محل مخصوص برای چندین تن از خداییان خود ساخته بودند.

تعریف اصطلاحی موزه
موزه محل غیرانتفاعی است كه اهداف آموزشی داشته و به وسیله جمعی مشخص اداره می‌شود. از جمله وظایف اصلی هر موزه جمع‌آوری و نگهداری آثار است.

هدف اولیه از پیدایش موزه‌ها به مفهوم نوین و به روش شناخته شده امروزی ایجاد مكانهایی برای نگهداری اموال شخصی و یا ثروت‌های صرفاً ملی بوده است. اشتیاق به گردآوری اشیاء زیبا، گرانبها و كمیاب و یا صرفاً غریب امری است كه ریشه در نهاد و سرشت آدمی داشته و دارد.

موزه‌ها به عنوان مؤسساتی در جوامع نوین وظیفه دارند اشیائی را كه به لحاظ ارزش فرهنگی‌شان گرامی داشته می‌شوند را نگهداری نموده و تا سرحد امكان از ویرانی و زوال مصون بدارند.

موزه‌ها جمعی سازمان یافته‌اند كه از گنجینه‌هایشان در جهت اهداف فرهنگی استفاده شود.

هدف نمایش
ایجاد تسهیل تماس مستقیم بین فرد و شیء است خواه فرد یك كودك دبستانی باشد یا یك بزرگسال و خواه شیء با علوم طبیعی و یا یك متنوع عرشه شده در تالار تاریخچه علوم و فنون با شهر و یا یك اثر هنری لذا باید در نظر داشت كه:

اولاً: موزه وسیله نمایش اشیاء است نه اشیاء وسیله نمایش موزه.

ثانیاً: آنچه مسلم است موزه تنها وسیله ارتباطی عینی نیست بلكه هدف اساسی آن ابقاء تأثیر فرهنگی و هنری و ایجاد رابطه بصری از طریق برخورد مستقیم با اشیای دو بعدی

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-14] [ 06:27:00 ق.ظ ]