تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
تقدیم به:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 3
سپاسگذاری:………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 4
چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 11
فصل اول…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 12
1-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 13
1-2- بیان مسأله اساسی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. 13
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 16
1-4- سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………. 17
1-5- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………… 18
1-6- روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………… 18
1-7- تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و نخصصی……………………………………………………………………………………………… 19
فصل دوم…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 21
2-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 22
2-2- تکنولوژی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 23
2-2-1-تعریف…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 23
2-3-انتقال تکنولوژی…………………………………………………………………………………………. 27
2-3-1-ماهیت انتقال تکنولوژی………………………………………………………………………………… 29
2-3-2-چالش های موجود…………………………………………………………………………………….. 30
2-3-3-لزوم انتقال و انتخاب تکنولوژی نوین…………………………………………………………………. 31
2-4-فرایند انتقال تکنولوژی………………………………………………………………………………… 32
2-4-1-انتخاب و کسب تکنولوژی………………………………………………………………………….. 32
2-4-1-1-ارزیابی و تعیین تکنولوژی های مورد نیاز کشور/بنگاه……………………………………………….. 32
2-4-1-2-بررسی و انتخاب تکنولوژی های مناسب برای انتقال ………………………………………………… 33
2-4-1-3-بررسی و شناخت صاحبان تکنولوژی بنگاه/فرد و شناخت روش های انتقال آن…………………………….. 33
2-4-1-4-اولویت بندی روش های ممکن انتقال تکنولوژی……………………………………………………. 33
2-4-1-5-ارتباط با دارندگان تکنولوژی،متقاعد کردن آنها به همکاری و دریافت پیشنهاد………………………….. 34
2-4-1-6-مذاکره برای کسب بهترین شرایط ممکن……………………………………………………………. 34
2-4-1-7-تهیه پیش نویس و انعقاد قرارداد…………………………………………………………………… 35
2-4-1-8-اجرای قرارداد…………………………………………………………………………………… 35
2-4-1-9-خاتمه و مستند سازی نتایج……………………………………………………………………….. 35
2-4-2-انطباق،کاربرد و جذب تکنولوژی…………………………………………………………………….. 35
2-4-2-1-کاربرد تکنولوژی……………………………………………………………………………………. 36
2-4-2-2-جذب تکنولوژی……………………………………………………………………………………. 37
2-4-3-توسعه و انتشار تکنولوژی………………………………………………………………………………. 38
2-5-روش های انتقال تکنولوژی……………………………………………………………………………….. 38
2-5-1- قرارداد تحویل کامل………………………………………………………………………………….. 39
2-5-2-کسب پروانه……………………………………………………………………………………….. 39
2-5-3-حق استفاده از اسم تجاری………………………………………………………………………….. 40
2-5-4-تبادل و استخدام نیروی انسانی………………………………………………………………………. 40
2-5-5-آموزش و تعلیم……………………………………………………………………………………. 40
2-5-6-برون سپاری…………………………………………………………………………………………… 41
2-5-7-قرار داد بای بک………………………………………………………………………………………. 41
2-5-8- اتحاد استراتژیک…………………………………………………………………………………….. 41
2-5-9- قراردادهای بیع متقابل…………………………………………………………………………………. 42
2-5-10-همکاری فنی………………………………………………………………………………………… 42
2-5-11- قرارداد توسعه و تحقیق………………………………………………………………………………. 42
2-5-12- تحقیق و توسعه مشترک………………………………………………………………………………. 42
2-5-13- سرمایه گذاری در پروژه……………………………………………………………………………………………………………… 42
2-5-14- قرارداد خدمات فنی…………………………………………………………………………………. 43
2-6-عوامل موثر بر اتنخاب و انتقال تکنولوژی…………………………………………………………………… 45
2-6-1- مدل دسته بندی چان………………………………………………………………………………….. 45
2-6-1-1- عوامل سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………… 45
2-6-1-2- عوامل بازار-محیط تجاری………………………………………………………………………….. 46
2-6-1-3- هزینه……………………………………………………………………………………………… 46
2-6-2- مدل پاستور………………………………………………………………………………………….. 46
2-6-2-1- عوامل سازمانی راهبردی……………………………………………………………………………. 46
2-6-2-2- عوامل سازمانی تاکتیکی……………………………………………………………………………. 47
2-6-2-3- عوامل تکنولوژی راهبردی…………………………………………………………………………………………………………. 47
2-6-2-4- عوامل تکنولوژی تاکتیکی…………………………………………………………………………………………………………. 47
2-6-3- مدل مارکوس و تانیس………………………………………………………………………………… 47
2-6-3-1- فاز قرارداد………………………………………………………………………………………… 48
2-6-3-2- فاز اجرا…………………………………………………………………………………………… 48
2-6-3-3- فاز دوره آزمایشی…………………………………………………………………………………………………………………… 48
2-6-3-4- فاز پشتیبانی……………………………………………………………………………………….. 48
2-6-4- انتقال تکنولوژی در صنعت خودروسازی………………………………………………………………… 49
2-7- روش های ارزیابی و بررسی فرآیند انتقال تکنولوژی…………………………………………………………………………………. 49
2-7-1- روش دیماتل فازی……………………………………………………………………………………. 52
2-7-2-مزایای روش دیماتل فازی……………………………………………………………………………… 52
2-7-2-1- درنظر گرفتن ارتباط متقابل………………………………………………………………………………………………………… 53
2-7-2-2- ساختاردهی به عوامل پیچیده در قالب گروه های علت و معلولی……………………………………………………………. 53
2-7-3- مراحل روش دیماتل فازی…………………………………………………………………………………………………………………….. 53
2-7-3-1- گام اول…………………………………………………………………………………………………………………………………… 54
2-7-3-2- گام دوم…………………………………………………………………………………………………………………………………… 54
2-7-3-3- گام سوم………………………………………………………………………………………………………………………………….. 54
2-7-3-4- گام چهارم……………………………………………………………………………………………………………………………….. 55
2-7-3-5- ماتریس روابط فازی…………………………………………………………………………………………………………………….. 56
2-8- مروری به مطالعات پیشین……………………………………………………………………………………………………………………… 56
2-8-1- تکنولوژی و انتقال تکنولوژی……………………………………………………………………………………………………………… 57
2-8-1-1- مدیریت تکنولوژی و انتقال تکنولوژی……………………………………………………………………………………………….. 57
2-8-1-2- عوامل موثر بر موفقیت انتقال تکنولوژی…………………………………………………………………………………………. 57
2-8-2- انتقال تکنولوژی در صنعت خودروسازی……………………………………………………………………………………………………. 58
2-8-3- استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره در مساله انتقال تکنولوژی………………………………………………………… 59
2-8-3-1- روشهای تصمیم گیری چندمعیاره و مدل های ریاضی…………………………………………………………………………….. 59
2-8-3-2- روش دیماتل فازی ………………………………………………………………………………………………………………… 60
فصل سوم…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 62
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………… 63
3-2- روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………… 63
3-3- فرآیند پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………… 64
3-4- روش و ابزار گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………… 65
3-5- اعتبار و روایی ابزار نحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. 66
3-6- مقیاس اندازه گیری………………………………………………………………………………………………………………………… 69
3-7- جامعه، نمونه آماری و روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………….. 69
3-8- روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات……………………………………………………………………………………………… 70
3-8-1- روش دیماتل……………………………………………………………………………………………………………………………. 71
فصل چهارم…………………………………………………………………………………………………… 74
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………… 75
4-2- توصیف جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………………. 75
4-2-1- توصیف جامعه آماری بر حسب جنسیت………………………………………………………………………………………………… 75
4-2-2- توصیف جامعه آماری بر حسب تحصیلات……………………………………………………………………………………………… 76
4-2-3- توصیف جامعه آماری بر حسب سابقه کار……………………………………………………………………………………………… 77
4-3- شناسایی

 

عوامل موثر بر انتخاب تکنولوژی های نوین در شرکت های قطعه سازی خودرو…………………………………………. 79
4-4- تعیین شبکه علی و معلولی مساله با استفاده از روش دیماتل…………………………………………………………………………….. 83
فصل پنجم………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 97
5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 98
5-2- نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………. 98
5-2-1- نتیجه 1……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 98
5-2-2- نتیجه 2……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 99
5-2-3- نتیجه 3…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 101
5-3- محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. 102
5-4- پیشنهاد کاربردی……………………………………………………………………………………………………………………………… 103
5-5- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی…………………………………………………………………………………………………………………. 105
فهرست منابع و ماخذ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 106

فهرست نمودارها و شکل ها
شکل 3-1-مراحل اصلی فرایند تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… 64
شکل 3-2- فرآیند تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………….. 65
نمودار 4-1- ترکیب جامعه آماری بر حسب جنسیت…………………………………………………………………………………………………… 76
نمودار 4-2- ترکیب جامعه آماری بر حسب میزان تحصیلات…………………………………………………………………………………………. 77
نمودار 4-3- ترکیب جامعه آماری بر حسب سابقه کار…………………………………………………………………………………………………. 78
نمودار 4-4- شمای گرافیکی از شاخص ها………………………………………………………………………………………………………………. 94

فهرست جداول
جدول شماره 2-1 – تعاریف ارائه شده برای تکنولوژی در تحقیقات پیشین…………………………………………………………………………. 25
جدول شماره 2- 2- مقایسه مفهوم و هزینه انتقال تکنولوژی در سطوح توانایی تکنولوژی…………………………………………………………. 29
جدول 2-3- روش های ارزیابی تکنولوژی های پیشرفته تولید………………………………………………………………………………………… 50
جدول 2-4- تناظر عبارات کلامی و مقادیر کلامی………………………………………………………………………………………………………. 54
جدول 4-1-ترکیب جامعه آماری بر حسب جنسیت………………………………………………………………………………………………….. 75
جدول 4-2- ترکیب جامعه آماری بر حسب میزان تحصیلات…………………………………………………………………………………………. 77
جدول 4-3- ترکیب جامعه آماری بر حسب سابقه کار…………………………………………………………………………………………………. 78
جدول 4-4- خلاصه نتایج پرسشنامه تعیین شاخص ها…………………………………………………………………………………………………… 79
جدول 4-5- عوامل موثر بر انتخاب تکنولوژی های نوین……………………………………………………………………………………………… 82
جدول 4-6- عبارات کلامی بکار رفته در تحقیق………………………………………………………………………………………………………… 83
جدول 4-7- میزان تاثیر گذاری عوامل موثر بر انتخاب تکنولوژی…………………………………………………………………………………….. 85
جدول 4-8- ماتریس نرمال شده…………………………………………………………………………………………………………………………… 86
جدول 4-10- ماتریس روابط کلی………………………………………………………………………………………………………………………… 89
جدول 4-11- جداول محاسبات………………………………………………………………………………………………………………………….. 91
جدول 4-12- عواملی که علت هستند……………………………………………………………………………………………………………………. 92
جدول 4-13- عواملی که معلول هستند………………………………………………………………………………………………………………….. 93
جدول 4-14- جدول روابط علی و معلولی حاکم بر عوامل مساله تحقیق…………………………………………………………………………….. 95
جدول 4-15- رتبه بندی عوامل موثر بر انتخاب تکنولوژی های نوین………………………………………………………………………………… 96
جدول 5-1- روابط علی و معلولی حاکم بر مساله…………………………………………………………………………………………………….. 100
جدول 5-2- رتبه بندی هر یک از عوامل موثر بر انتقال تکنولوژی نوین……………………………………………………………………………. 101

چکیده
با توجه به سرعت جهانی شدن و نیاز شرکت ها و کشورها به رقابت تنگاتنگ در عرصه بازار جهانی، تکنولوژی های جدید و برتر به عنوان یک مزیت رقابتی برای حضور در بازار جهانی مطرح شده اند. مدیران بایستی از فاکتورهای مهم و اساسی مورد نیاز برای انتقال تکنولوژی آگاهی کافی داشته باشند. میزان اهمیت و درجه تاثیرپذیری هر یک از عوامل موثر بر انتقال تکنولوژی به عواملی چون ماهیت تکنولوژی مورد نیاز و توانایی ظرفیت کشور گیرنده تکنولوژی برای یادگیری و جذب دانش فنی و تکنولوژیک بستگی دارد. شناسایی و رتبه­بندی عوامل موثر بر انتقال تکنولوژی، بستگی به تمایل دهنده تکنولوژی به عرضه آن به شکل مخصوص و نیز تمایل و توانایی گیرنده تکنولوژی در اکتساب و جذب آن دارد. در مورد تکنولوژی­های نوین، مواردی نظیر هزینه بالای تامین تکنولوژی جدید،‌ هزینه‌ی بالای نصب و راه اندازی و تعمیرات و نگهداری و آموزش این تکنولوژی­ها تنها گوشه ای از موارد بی شماری است که در انتقال تکنولوژی های نوین می بایست مورد توجه قرار گیرند. در این تحقیق، ابتدا معیارهای موثر در انتقال تکنولوژی های نوین در صنعت قطعات پلیمری خودرو شناسایی می شود. برای رتبه بندی این معیارها از یکی از مدل­های تصمیم گیری چند معیاره، Dematel، استفاده خواهد شد. روش دیماتل، تکتیک گرافیک تحلیلی است که طی آن روابط بین متغیرهای وابسته یا شاخص های تاثیر گذار بر یک متغیر مستقل تعیین وتحلیل می شوند. اولین عامل تاثیرگذار شناسایی شده در این تحقیق، سطوح پیچیدگی تکنولوژی می باشد. دومین عامل شناسایی شده عامل کیفیت می باشد. سهولت در پیاده‌سازی عامل حائز اهمیت دیگری است که باید بدان توجه اساسی داشت. با توجه به شرایط رکود و تحریم­ها و وضعیت اقتصادی نابسامانی که تقریبا بسیاری از شرکت ها و مشاغل کشور را در برگرفته، شاید نگاه واقع بینانه­تر این است که در شرایط حساس کنونی امکان ایجاد یا تولید ظرفیت­های جدید تولیدی اعم از فضای لازم و تجهیزات لازم وجود ندارد.
کلمات کلیدی: تکنولوژی­های نوین، انتخاب تکنولوژی، قطعات پلیمری، الگوریتم فازی، روش دیماتل فازی

مقدمه

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-14] [ 03:42:00 ق.ظ ]