فراگیر نبودن استفاده از اینترنت و دسترسی محدود به آن و وجود نگرش سنتی حاکم بر فرهنگ سازمانی
از جمله موانع بازدارنده پیادهسازی تجارت الکترونیک در این شرکتها ارزیابی شده است. بخشهای بازاریابی
و فروش به همراه بخش تحقیق و توسعه پتانسیل های خوبی برای بهرهگیری از تجارت الکترونیک داشته
و از طرف دیگر بیمههای اتومبیل، باربری، عمر و اشخاص از قابلیت بیشتری برای عرضه به صورت
«online» را دارند.
مقدمه:
شرایط و روشهای انجام کسب و کار مدام در حال تغییر و تحول بوده و هر روزه گزینههای بیشتری در
اختیار کسب و کارها قرار میگیرند. در سالهای اخیر به واسطه رشد سریع فناوری های اطلاعات و
ارتباطات و از همه مهمتر گسترش اینترنت، روند این تغییرات تسریع یافته است. یکی از این گزینهها،
تجارت الکترونیک است که مباحث زیادی در خصوص پیادهسازی و بویژه تاثیرات آن بر کسب و کارها
صورت گرفته است. بخش خدمات مالی و بویژه صنعت بیمه هم از این امر مستثنی نبوده و در این
خصوص هم مطالعات قابل توجهی صورت گرفته است که اغلب آنها در کشورهای صنعتی و توسعه یافته
بوده و برای کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه هم مطالعات پراکندهای صورت گرفته است. با
توجه به اندک بودن این نوع تحقیقات برای کشور ایران، انگیزه اولیه برای انجام یک مطالعه منسجم در
این خصوص ایجاد شده و این اندک
بودن بر آن است تا نتایج مطالعه انجام شده را منعکس نماید.
تنظیم چارچوب این سمینار به این صورت است که ابتدا در بخش بعدی مقدمهای بر صنعت بیمه و
چالشهای پیرامون آن ارائه شده و در بخش سوم به تاثیر تجارت الکترونیک بر صنعت بیمه پرداخته
خواهد شد. در بخش چهارم هم روش شناسی به کار رفته در این تحقیق ارائه شده و یافتههای این
مطالعه در بخش پنجم ارائه خواهد شد. در نهایت در بخش ششم، خلاصهای از این تحقیق و نتیجهگیری
ارائه خواهد شد. همچنین در بخش پایانی برخی از پیشنهادها برای پژوهشهای بعدی ارائه خواهد شد .
بیمه الکترونیکی به معنای عام به عنوان کاربرد اینترنت و فنّاوری اطّلاعات(IT) در تولید و توزیع
خدمات بیمهای اطلاق میگردد و در معنای خاص بیمه الکترونیکی را میتوان به عنوان تأمین یک
پوشش بیمهای از طریق بیمهنامهای دانست که به طوربرخط (online)درخواست، پیشنهاد، مذاکره و
قرارداد آن منعقد میگردد.
.در سال 1997 فقط درصد کوچکی از 2129 بیلیون دلار حق بیمه جمعآوری شده در سطح جهان به
معاملات انجام گرفته از طریق اینترنت ارتباط داشت, با وجود این, همانند دیگر خدمات مالی, بیمه
الکترونیکی نیز در تعاقب تجارت الکترونیکی به خصوص در امریکای شمالی و اروپای غربی روز به روز
موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1398-07-14] [ 01:26:00 ق.ظ ]