دانلود پایان نامه ارشد : بررسی نقش رویکردهای مدیریت سود بر خطای پیش بینی سود شرکت های پذیرفته شده در بورس | ... | |
بورس اوراق بهادار تهران (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست عناوین: فصل اول. 1 1-1 مقدمه 2 1-2 بیان مسئله 3 1-3 بیان موضوع تحقیق. 4 1-4 اهداف تحقیق. 11 1-5 اهمیت و ضرورت تحقیق. 11 1-6 چارچوب نظری تحقیق. 12 1-7 فرضیههای تحقیق. 15 1-8 تعریف تخصصی و عملیاتی واژگان و متغیرهای تحقیق. 15 1-8-1 مدیریت سود 15 1-8-2 دقت پیشبینی سود 16 1-8-3 اقلام تعهدی اختیاری. 16 1-8-4 خطای پیشبینی سود 16 1-8-5 نوع صنعت.. 17 1-8-6 اندازه شرکت.. 17 1-8-7 حاکمیت شرکتی. 17 1-8-8 هیئتمدیره 17 1-8-8-1 رئیس هیئتمدیره 18 1-8-8-2 اعضای موظف هیئتمدیره 18 1-8-8-3 اعضای غیر موظف هیئتمدیره 18 1-9 روششناسی تحقیق. 18 1-10 دوره زمانی تحقیق. 26 1-11 قلمرو مکانی تحقیق. 26 1-12 قلمرو موضوعی تحقیق. 26 1-13 جامعه و نمونه دادها 26 1-14 روش گردآوری و آماده سازی دادهها 27 1-15 روش تجزیه و تحلیل دادهها 27 1-16 خلاصه مطالب فصل اول. 28 فصل دوم 29 مروری بر ادبیات تحقیق. 29 1-2 مقدمه 30 2-2 بازیگران عرصه حاکمیت شرکتی. 31 1-2-1 هیئتمدیرهها 32 2-2-2 روند تغییرات نقش هیئتمدیره 32 3-2-2 تفکیک وظایف رییس هیئتمدیره و مدیرعامل. 34 4-2-2نقش مدیران غیر موظف (غیر اجرایی) در حاکمیت شرکتی. 35 3-2 انگیزههای مدیریت سود 37 4-2طبقهبندی مدیریت سود 41 1-4-2 انواع روشهای مدیریت سود 41 5-2 انواع مدیریت سود 46 1-5-2هموارسازی سود 50 6-2 اقلام تعهدی اختیاری. 55 1-6-2حسابداری تعهدی و مدیریت سود 55 2-6-2اقلام تعهدی. 57 3-6-2کشف و اندازهگیری مدیریت سود با اقلام تعهدی اختیاری. 59 7-2 تاریخچه پیشبینی سود 61 8-2 سود سهام پیشبینیشده 63 1-8-2 اهمیت سود سهام پیشبینیشده 64 2-8-2روشهای پیشبینی سود 65 9-2خطای پیشبینی سود 68 10-2 عوامل موثر بر خطای پیشبینی سود 71 11-2تحقیقات تجربی در ارتباط با پیشبینی سود در ایران. 75 12-2تحقیقات تجربی در ارتباط با پیشبینی سود در سایر کشورها 77 فصل سوم 80 روش اجرای تحقیق. 80 1-3 مقدمه 81 2-3- فرضیههای تحقیق. 81 3-3 مدل تحقیق. 82 4-3 شیوه اندازهگیری متغیرها 88 5-3 روش تحقیق. 88 6-3- متغیرهای مورد بررسی. 89 1-6-3) متغیر(های) وابسته تحقیق. 90 2-6-3) متغیر(های) مستقل تحقیق. 90 3-6-3) متغیر(های) كنترل تحقیق. 90 7-3- جامعه آماری و روش نمونهگیری. 93 8-3- روشهای جمعآوری اطلاعات و دادهها 96 1-8-3- منبع اطلاعات.. 96 2-8-3- آماده سازی اطلاعات.. 97 9-3- روششناختی تحقیق (تجزیه و تحلیل دادهها) 98 1 ـ 9 ـ 3 ـ تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی. 99 10-3- نرمافزارهای تجزیه و تحلیل. 102 11-3. خلاصه فصل سوم 102 فصل چهارم 104 تجزیه و تحلیل دادهها 104 1-4 مقدمه 105 2 ـ 4 شاخصهای توصیفی متغیرها 105 3 ـ 4 روش آزمون فرضیه های تحقیق. 108 4 ـ 4 تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 109 5 ـ 4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها 109 1-5-4آزمون تغییر هیئتمدیره و مدیریت سود 110 2-5-4آزمون خطای پیشبینی سود 112 6ـ 4 خلاصه تجزیه و تحلیل فرضیه ها به تفكیك. 114 1ـ 6ـ4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی اول. 114 2 ـ 6 ـ 4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم 118 3 ـ 6 ـ 4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی سوم 122 1-5- مقدمه 129 2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه 130 4-2-5جمعبندی نتایج آزمون فرضیهها 135 3-5-نتیجهگیری کلی پژوهش.. 136 4ـ5 پیشنهادها 136 3 ـ 4 ـ 5 پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی. 137 منابع فارسی. 139 منابع لاتین. 142
فهرست نمودارها نمودار(1-2): انواع هموارسازی سود 55 نمودار(2-2) عوامل مؤثر بر خطای پیشبینی سود. 75 نمودار (1-4): نمودار هیستوگرام متغییر مدیریت سود قبل از تبدیل.. 111 نمودار (2-4): نمودار هیستوگرام متغییر مدیریت سود بعد از تبدیل.. 112 نمودار (3-4): نمودار هیستوگرام متغییر خطای پیشبینی سود قبل از تبدیل.. 113 نمودار (4-4): نمودار هیستوگرام متغییر خطای پیش بینی سود بعد از تبدیل.. 114 نمودار (5ـ4): آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 118 نمودار (6ـ4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 123 نمودار (7ـ4): آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 128
فهرست جداول جدول 1-3 : شرکتهای نمونه. 95 جدول (2 ـ 3 ) ویژگی متغیرهای تحقیق.. 101 جدول (1ـ4): شاخصهای توصیفکننده متغیرهای تحقیق، شاخصهای مركزی، شاخصهای پراكندگی و شاخصهای نمودار توزیع (آماری) 107 جدول (2ـ 4): شاخصهای توصیفکننده متغیرهای تحقیق، شاخصهای مركزی، شاخصهای پراكندگی و شاخصهای نمودار توزیع (آماری) 108 نگاره (3-4)آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیر مدیریت سود. 111 نگاره (4-4): آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیر مدیریت سود تبدیلشده 112 نگاره (5-4)آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیر خطای پیشبینی سود. 113 نگاره (6-4): آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیر خطای پیشبینی سود تبدیلشده 114 جدول (7 ـ 4): ضریب همبستگی، ضریب تعیین تعدیلشده و آزمون دوربین ـ واتسون. 115 جدول (8ـ4) : تحلیل واریانس رگرسیون. 116 جدول (9ـ4): ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای تغییر هیئتمدیره و مدیریت سود. 117 جدول (10 ـ 4): ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیلشده و آزمون دوربین ـ واتسون. 119 جدول (11 ـ 4): تحلیل واریانس رگرسیون. 120 جدول (12 ـ 4) ضرایب معادله رگرسیون. 121 جدول (13ـ4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیلشده و آزمون دوربین ـ واتسون. 124 جدول (14ـ4): تحلیل واریانس رگرسیون. 125 جدول (15ـ4) ضرایب معادله رگرسیون. 126 جدول (1-5) خلاصه فرضیه 1. 131 جدول (2-5) خلاصه فرضیه 2. 133 جدول (3-5) خلاصه فرضیه3. 135
چكیده سود حسابداری یكی از اقلام مهم صورت های مالی است كه استفاده كنندگان از صورتهای مالی آن را به عنوان مبنایی برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی به كار می برند. پیش بینی سود به وسیله
مدیریت، از مهمترین منابع اطلاعاتی سرمایه گذاران و سایر اشخاص به شمار می رود، زیرا در بازارهای سرمایه، یكی از عمده ترین راه های دستیابی بسیاری از سرمایه گذاران به اطلاعات شركت ها، اعلامیه ها و اطلاعیه هایی است كه از جانب شركتها در رابطه با اعلام سود پیش بینی شده هر سهم منتشر می شود. اگر پیش بینی های سود به وسیله مدیریت از دقت لازم برخوردار باشد می تواند به بهبود فرآیند تصمیمگیری استفاده كنندگان از گزارش های حسابداری منجر گردد. سازوكارهای حاكمیت شركتی بركیفیت اطلاعات افشا شده توسط شركت ها، از جمله اطلاعات مربوط به پیش بینی های سود اثر می گذارند. افشای اطلاعات مالی شفاف، مشكلات و مسائل نمایندگی را از طریق كاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیریت و سهامداران به حداقل می رساند. در مقابل، افشای ضعیف اطلاعات مالی اغلب باعث گمراهی سهامداران و در نتیجه تأثیرات نامطلوبی بر ثروت آنان میگردد. بنابراین، می توان گفت حاكمیت شركتی عاملی است كه می تواند باعث بهبود كیفیت اطلاعات ارائه شده توسط مدیریت گردد. دقت پیش بینی های سود توسط مدیریت در شكل گیری اعتماد سرمایه گذاران به افشا پیش بینی سود یك فاكتور حیاتی به شمار می رود. ما در این پژوهش تغییر اعضای هیئت مدیره را به عنوان ابزار حاکمیت شرکتی در نظر گرفته ایم تا بتوانیم از این طریق میزان دقت پیش بینی سود را برآورد نماییم. تغییر در اعضای هیئت مدیره اغلب به دلیل تغییر در سرمایه گذاران و یا عملکرد ضعیف اعضا می باشد، بنابر این اعضای هیئت مدیره برای نمایش عملکرد قوی خود نسبت به اعضای سابق، سعی می نمایند عملکرد سال آتی شرکت را بهتر نمایش دهند. در نتیجه اغلب به دستکاری سود می پردازند و در سال اول حضور اعمال مدیریت سود کاهشی می نمایند. موضوع پژوهش حاضر «بررسی نقش انگیزه های مدیریت سود بر خطای پیش بینی سود» می باشد. دراین پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت سود و خطای پیش بینی سود با حضور و بدون حضورمتغیرتغییر هیئت مدیره پرداخته شده است. قلمرو مکانی تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران می باشد. قلمرو زمانی نیز فاصله بین سال های 1385 تا 1390 را دربرمی گیرد. هدف تحقیق بررسی تأثیر و رابطه ی مدیریت سود و تغییر هیئت مدیره، مدیریت سود و خطای پیش بینی سود می باشد. تحقیق شامل دو متغیر مستقل (مدیریت سود و تغییر هیئت مدیره)، متغیروابسته (مدیریت سود و خطای پیش بینی سود) و متغیرهای کنترل می باشد. در فرضیه اول به بررسی رابطه بین مدیریت سود با تغییر هیئت مدیره، در فرضیه دوم به بررسی رابطه بین خطای پیش بینی سود با مدیریت سود و در فرضیه سوم به بررسی رابطه بین خطای پیش بینی سود و تغییر هیئت مدیره می پردازیم. اطلاعات به دو طریق کتابخانه ای و میدانی جمع آوری گردیده است. با توجه به اینکه تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی و برحسب روش توصیفی است. متغیر مدیریت سود با بهره گرفتن از مدل جونز،1995 ارزیابی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل های رگرسیون در سطح معنی داری 95 درصد استفاده شده است. لازم به توضیح است که از ضرایب هبستگی پیرسون و اسپیرمن در سطح معنی داری 95 درصد نیز استفاده شده است. مورد آزمون قرار گرفتند. نتیجه حاصل از آزمون نشان داد که فرضیه های اول و دوم تأیید شدند و فرضیه سوم رد شده است.
فصل اول کلیات تحقیق
مقدمه بورس اوراق بهادار تأثیرپذیری زیادی از تغییر چرخههای اقتصادی دارد. مدیران سرمایه گذاری و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی كه در این بازار به معاملات سهام و سایر داراییهای مالی میپردازند، برای حفظ و افزایش ارزش سبد سرمایه گذاری خود نیاز به بررسی عوامل مختلف مؤثر بر بازده سرمایه گذاریهای خوددارند. یكی از اهداف اطلاعات حسابداری كمك به استفادهکنندگان در پیش بینی جریانهای نقد ورودی آتی به واحد تجاری و به تبع آن پیش بینی بازده سرمایه گذاری است. بخشی از متغیرهای تأثیرگذار بر بازده سهام شركتها در بازار سهام ناشی از اطلاعات مالی است كه از طریق سیستم حسابداری تهیه میشود. میزان تأثیر این اطلاعات بسیار پیچیده و تا حدی ناشناخته است. اگر اطلاعات حسابداری برای تعیین بازده سودمند باشد در آن صورت تغییرات در دادههای حسابداری باید سبب تغییر در بازده سهام شركتها شود. تصمیمگیرندگان برای اتخاذ تصمیمات صحیح و دقیق، نیازمند اطلاعاتی مفید و سودمند هستند. بالتبع بیشتر اطلاعات باید از طریق گزارشهای مالی شركت در اختیار آنها قرار گیرد. اكثر استفادهكنندگان بر اقلامی تأكید دارند كه تصور میكنند مربوطترین اطلاعات است. اطلاعات مربوط به سود هر سهم، از نظر بیشتر استفادهكنندگان با اهمیت و مربوط محسوب میشود. مشاهدات مستقیم و غیرمستقیم مؤید این است كه سود هر سهم گزارششده و سود هر سهم پیشبینیشده بر قیمت بازار سهام عادی اثر مستقیم میگذارد و سرمایه گذاران خواستار این اطلاعات هستند. مدیریت موظف است علاوه بر سود هر سهم ارائهشده از طریق صورتهای مالی، برآورد آتی از دورنمای شركت در قالب سود هر سهم پیشبینیشده را در اختیار استفادهكنندگان بگذارد. پیشبینیهای سود هر سهم در سرمایه گذاریها از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا در شیوه های ارزیابی سهام، عامل مهمی تلقی میشود و در بیشتر موارد، جزء اساسی روشهای انتخاب سهام میباشد. اهمیت این پیش بینی به میزان انحرافی بستگی دارد كه با واقعیت دارد. هر چه میزان این انحراف كمتر باشد، پیش بینی از دقت بیشتری برخوردار است و این مسئله برای استفادهکننده و تهیهکننده مهم تلقّی میشود. تصمیم گیری صحیح سبب میشود سرمایهگذار به انتظارات و توقعات خود از سرمایه برسد و شركت با ارائه اطلاعات درست می تواند اعتماد استفادهكننده را جلب كند. بیان مسئله شیپر (1989) مدیریت سود را مداخله ای هدفمند در فرآیند گزارشگری مالی برون سازمانی با قصد دست یابی به منافع خصوصی، تعریف کرد. همچنین جونز و شارما مدیریت مدیریت سود را این چنین تعریف کردند «مدیریت سود یعنی اعمال قضاوت مدیران در گزارشگری مالی جهت گمراه نمودن برخی از ذینفعان درباره عملکرد اقتصادی شرکت یا تحت تأثیر قرار دادن نتایج قراردادهایی که به ارقام حسابداری گزارش شده وابسته است»(جونز و شارما، 2001). هما نطور که مشخص است بستر مدیریت سود گزارش های برون سازمانی شرکت هاست و از آنجایی که مسئول تهیه گزارش های برون سازمانی، مدیران ارشد شرکت ها هستند، مسئول مدیریت سود در شرکت ها نیز مدیران ارشد شرکت ها می باشند. به علاوه در تئوری «مدیریت افشای مالی شرکتی»، به خروجی افشای شرکت به دید تابعی از چندین متغیر از جمله ساختار داخلی شرکت و سیاست ها نگریسته می شود و در این تئوری بر نقش کلیدی مدیران ارشد در تعیین موقعیت افشای شرکت تاکید می شود: «وضعیت افشا تحت تأثیر و تأثیرگذار بر چندین عامل سازمانی داخلی است از جمله «تاریخچه شرکت، عملکرد مالی آن، شخصیت و ترجیحات مقامات اجرایی آن»(گیبینز وهمکاران،1990). مدیریت موظف است، علاوه بر سود هر سهم ارائهشده از طریق صورتهای مالی، برآورد آتی از دورنمای شرکت را در قالب سود هر سهم پیشبینیشده در اختیار استفادهکنندگان بگذارد. تصمیمگیری صحیح سبب میشود، سرمایهگذار به انتظارات خود دستیافته و شرکت نیز با ارائه اطلاعات درست و به موقع بتواند اعتماد استفادهکنندگان را جلب کند (بهرامیان، 1385).
[یکشنبه 1398-07-14] [ 06:08:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|