پایان نامه ارشد:بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط شهرکهای صنعتی | ... | |
استاد مشاور: (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده: در دنیای در حال تحول امروز،شرایط اقتصادی،صنعتی،اجتماعی و فرهنگی به گونهای است که حل مشکلات و تنگناها، راهحلهای جدید و متفاوتی را طلب می کند. درچنین فضایی و با توجه به افزایش عدم اطمینان محیطی،تغییرمداوم و چالشهای زیاد دنیا،اکثر سازمانها به ویژه كسب وكارهای كوچك و متوسط برای اینكه بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند و خود را با تحولات سریع انطباق دهند بایستی گرایش به سمت کارآفرینی داشته باشند.گرایشکارآفرینانه یک پدیده در سطح سازمانها میباشد که به کلیه اقدامات، فرایندها و فعالیتهای تصمیم گیری اشاره دارد که منجر به ورود به فعالیت های جدید و پشتیبانی از فعالیتهای کارآفرینانه میشود. لذا با توجه به اهمیت رشد و توسعه كسب وكارهای كوچك و متوسط ، در این پژوهش سعی شده به بررسی رابطه بین گرایشکارآفرینانه و عملکرد این کسب و کارها پرداخته شود. هدف این تحقیق تعیین رابطه بین نوآوری، واژههای کلیدی:کارآفرینی،کارآفرینیشركتی،گرایشکارآفرینانه، عملکرد ،کسب وکارهایکوچک و متوسط.
فهرست مطالب
عنوان——— صفحه فصل اول : (کلیات تحقیق) 1-1- مقدمه……………………………………… 1-2- بیان مساله…………………………………. ..4 1-3- اهمیت و ضرورت………………………………. ..5 1-5- اهداف تحقیق………………………………… ..6 1-6- فرضیه های تحقیق…………………………….. ..7 1-7- قلمرو تحقیق……………………………….. ..7 1-7-تعریف واژهها و اصطلاحات ………………………………………………………………………………………………………………………8 1-7-1-تعریف مفهومی …………………………………………………………………………………………………………………………………….8 1-7-2-تعریف عملیاتی مفاهیم و شاخصها……………………………………………………………………………………………………..9 1-8 محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………12 فصل دوم : (ادبیات نظری تحقیق) 2-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………15 2-2-كارآفرینی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………16 2-3- سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی ……………………………………………………………………………………………………………….18 2-4-دیدگاه های مختلف در مورد کارآفرینی …………………………………………………………………………………………………..20 2-4-1-كارآفرینی از دیدگاه اقتصاددانان ……………………………………………………………………………………………………….20 2-4-2- كارآفرینی از دیدگاه دانشمندان علوم رفتاری ………………………………………………………………………………….21 2-5- انواع کارآفرینی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….22 2-6- کارآفرینی شرکتی ……………………………………………………………………………………………………………………………………26 2-7 – کارآفرینی و گرایش کار افرینانه …………………………………………………………………………………………………………….29 2-8 – گرایش کارآفرینانه …………………………………………………………………………………………………………………………………30 2-9- ابعاد گرایش کارآفرینانه …………………………………………………………………………………………………………………………32 2-9-1- نوآوری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..33 2-9-2- استقلالگرایی …………………………………………………………………………………………………………………………………….38 2-9-3- ریسکپذیری ………………………………………………………………………………………………………………………………………41 2-9-4- پیشگامی …………………………………………………………………………………………………………………………………………..44 2-9-5- رقابت تهاجمی ……………………………………………………………………………………………………………………………………46 2-10- گرایش کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط …………………………………………………………………..48 2-11- عملکرد ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….49 2-11-1- عملکرد کسب و کار ……………………………………………………………………………………………………………………………….49 2-11-2- ارزیابی عملکرد در تحقیقات کارافرینی………………………………………………………………………………………………….52 2-11-3-رقابت پذیری …………………………………………………………………………………………………………………………………………..53 2-12- گرایش کارآفرینانه و تاثیر آن بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط …………………………………………59 2-13- صنایع کوچک و متوسط در ایران ………………………………………………………………………………………………………………56 2-14- تحقیقات انجام گرفته مرتبط با موضوع تحقیق در داخل کشور ……………………………………………………………….61 2-15- تحقیقات انجام گرفته مرتبط با موضوع تحقیق در خارج از کشور ………………………………………………………….62 فصل سوم : (روش شناسی تحقیق) 3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….63 3-2- فرایند تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..63 3-3- چارچوب مفهومی و فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..63 3-4- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..65 3-5- جامعۀ آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..66 3-6- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری ………………………………………………………………………………………………………66 3-7- ابزار جمعآوری دادهها……………………………………………………………………………………………………………………………………68 3-8- روایی و پایایی ابزار سنجش ……………………………………………………………………………………………………………………….70 3-8-1-تعیین روایی تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………70 3-8-2-پایایی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..71 3-9- روشهای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق …………………………………………………………………………………………………..72 3-9-1- مدل یابی معادلات ساختاری(SEM) و معادلات ساختار یافته خطی (لیزرل) ……………………………………73 3-9-2-مدل اندازه گیری (تحلیل عاملی تائیدی)……………………………………………………………………………………………………73 3-9-3-مدل ساختاری (تحلیل مسیر) ……………………………………………………………………………………………………………………74 فصل چهارم: (تجزیه و تحلیل داده های آماری) 4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………78 4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………………………………79 4-3- تحلیل استنباطی داده ها ………………………………………………………………………………………………………………………………..81 4-3-1- نرمال بودن توزیع متغیرها………………………………………………………………………………………………………………………….81 4-3-2- مدلهای اندازه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………..82 4-3-3- بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته…………………………………………………………………………………..85 4-3-4- تائید مدل مفهومی تحقیق با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری……………………………………………………………..88 4-3-5- آزمون فرضیه های تحقیق با بهره گرفتن از مدل نهایی روابط ساختاریافته خطی…………………………………………90 4-4- مدل تأیید شده تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………93 فصل پنجم: (نتیجه گیری و پیشنهادت) 5-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..95 5-2- مروری مختصر بر هدف، مسئله و چگونگی كار……………………………………………………………………………………………….96 5-3- نتایج آزمونها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….96 5-3-3 تائید یا عدم تائید فرضیه ها با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاریافته خطی………………………………………………..96 5-4- نتیجهگیری و پیشنهادات کاربردی………………………………………………………… …………………………………………………….100 5-5 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده…………………………………………………………. …………………………………………………………106 فهرست منایع منابع فارسی…………………………………….. ……….108 منابع لاتین……………………………………… ……….109 ضمیمه………………………………………….. ……….115
فهرست جداول:
عنوان
فهرست اشکال : عنوان
1-1- مقدمه در دنیای شدیداً رقابتی امروزی، افزایش وابستگیهای متقابل، توسعه سریع تکنولوژی، محیط ناپایدار و بی ثبات و بسیاری عوامل دیگر باعث شده است تا سازمانها جهت موفقیت خود، کارآفرین شوند(دس، لامپکین و مک گی[1]، 1999). به طور همزمان، برای دستیابی به موفقیت بازاری و مزیت رقابتی پایدار، شرکتها نیاز دارند تا فرصتهای جدید را به کار گرفته و محصولات و خدمات جدید را به بازار عرضه کنند(تاجدینی[2]،2010). به همین دلیل کارآفرینی به عنوان یک ضرورت در سبز فایل مطرح شده است. علاوه بر این، کارآفرینی به طور قابل توجهی جهت رشد و بقاء اقتصاد کشورها مهم میباشد. برای مثال امروزه کارآفرینی مهمترین سلاح پیشرفت اقتصادی کشور ایالات متحده میباشد. به همین دلیل است که رشد و توسعه شرکتهای کارآفرین در این کشور زیاد است(زالی، 1385). کارآفرینی به طورکلی به عنوان شناسایی و به کارگیری فرصتها تعریف میشود. شومپیتر[3](1934) بر این حقیقت تاکید می کند که کارآفرینی باید با ایجاد فرایندها و محصولات جدید و ترکیب منابع به شیوه های جدید مرتبط گردد(کروگر[4]، 2007). مفهوم کارآفرینی در سطوح متفاوتی از افراد گرفته تا گروه ها و سازمانها به کار برده شده است. کارآفرینی درابتدا تصور میشود که توسط افراد به کار گرفته شود، زیرا با معرفی و تکامل محصول یا خدمت ارتباط دارد. همچنین بسیاری از نظریه پردازان میگویند که کارآفرینی توسط کسب و کارهای کوچک به کار گرفته شود زیرا آنها مسئول رشد اقتصادی و ایجاد شغلها در بازار هستند. اخیراً مفهوم کارآفرینی بیشتر در سطح شرکت به کار برده شده است(گروز و پانسکو[5]، 2008). محققان کارآفرینی مطالعات بسیاری را برای توصیف نگرشهای مختلف کارآفرینی انجام داده اند و تفاوتهایی را در کارآفرینی با در نظر گرفتن سطوح متفاوت تجزیه و تحلیل آن نشان دادهاند. میلر[6](1983) یک شرکت کارآفرین را اینگونه تعریف می کند: “شرکتی که دارای نوآوری محصول- بازار میباشد، سرمایه گذاریهای همراه با ریسک را انجام میدهد، و اولین کسی است که با نوآوریهای پیشتازانه حرکت می کند و رقبا را تا سرحد شکست تحت فشار قرار میدهد”. بر خلاف آن یک شرکت غیرکارآفرین” شرکتی است که نوآوری کمی دارد، ریسک پذیر نیست و به جای اینکه رهبر باشد، اجازه حرکت پیشتازانه را به رقبا میدهد”(میلر، 1983). بنابراین میلر از سه بعد برای مشخص کردن کارآفرینی استفاده کرد: نوآوری، ریسکپذیری و پیشگامی. کوین و اسلوین[7](1989) وضعیت استراتژیک کارآفرینانه را به عنوان ” وضعیتی که به وسیله نوآوری محصول وتکنولوژیکی گسترده، گرایش به رقابت تهاجمی داشتن و گرایش قوی ریسکپذیری به وسیله مدیریت” تعریف می کنند. آنها از همین سه بعد برای ارزیابی کارآفرینی استفاده کردند. لامپکین و دس[8](1996) اهمیت تفاوت بین مفهوم کارآفرینی و گرایش به کارآفرینی را روشن کردهاند. بر اساس مفهوم لامپکین و دس(1996) فعالیت اساسی کارآفرینی وارد شدن به بازار جدید با محصول جدید یا موجود میباشد. گرایش کارآفرینانه در مرکز کارآفرینی شرکتی قرار دارد(باسو و دیگران[9]، 2008). گرایش کارآفرینانه به فرآیندها، فعالیتها و رویه های تصمیم گیری اشاره دارد که به شرکت کمک می کند تا نسبت به فرصتهای بازار و نسبت به رقبا واکنش نشان داده،که این امر منجر به ورودی جدید میگردد. ساختار گرایش کارآفرینانه که از طریق ابعادی همانند نوآوری، ریسکپذیری، پیشگامی، استقلال و تهاجم رقابتی ارزیابی شدهاند(میلر، 1983؛ کوین و اسلوین[10]، 1989؛ لامپکین و دس[11]،1996) به عنوان ابزار مفیدی برای ارزیابی رفتار کارآفرینانه در سطح شرکت و تأثیر آن بر روی عملکرد شرکت پدیدار شدهاند(باسو و دیگران، 2008). گرایش کارآفرینانه تأثیر معنی داری بر روی رشد و عملکرد شرکتها دارد(لامپکین و دس، 1996؛ فریرا و آزویدو[12]، 2007). در این تحقیق گرایش کارآفرینانه بر روی فرایندهای سازمانی تاکید دارد که منجر به بهبود عملکرد شرکت میشود. به همین دلیل هدف پژوهش حاضر بررسی گرایش کارآفرینانه بر روی عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط در شهرکهای صنعتی در شرق استان مازندران است. به ویژه بررسی میشود که چگونه ابعاد گرایش کارآفرینانه به طور مجزا بر روی عملکرد آنها میگذارند. بر اساس تئوری و تحقیقات قبلی مدل مفهومی گرایش کارآفرینانه در این تحقیق بر اساس کار لامپکین و دس(1996) میباشد و شامل ابعاد نوآوری، ریسکپذیری، استقلال، رقابت تهاجمی و پیشتازی میباشد. در این فصل بعد از بیان مقدمه، بیان مساله و ضرورت و اهمیت موضوع به بیان اهداف، فرضیات و قلمرو تحقیق خواهیم پرداخت. سپس به تعریف متغیرهای مفهومی و عملیاتی خواهیم پرداخت و در نهایت نیز محدودیتهای تحقیق آورده میشود.
1-2- بیان مسأله کارآفرینی به عنوان یکی از موضوعات مورد علاقه در تحقیقات مدیریتی شده است. کارآفرینی پاسخ به فرصتهای کسب و کار شناسایی شده و ایجاد کسب و کارهای جدید اشاره دارد(موسی[13]، 2004). محققان کارآفرینی به طورکلی بر اهمیت فعالیتهای کارآفرینانه تاکید داشته اند و اغلب رابطه مثبتی را بین کارآفرینی و نتایج عملکردی فرض کردهاند(لامپکین و دس، 2001). یک از شاخههای جدید کارآفرینی که بسیار موردتوجه قرار گرفته است گرایش کارآفرینانه است. گرایش کارآفرینانه که اغلب به عنوان وضعیت کارآفرینانه نامیده میشود(کوین و اسلوین، 1989)، به فرآیندها، فعالیتها و رویه های تصمیم گیری اشاره دارد که منجر به کارآفرینی در سطح شرکت و ورود کسب و کارهای جدید میشود(لامپکین و دس، 1996). این امر به ویژه برای شرکتهای کوچک مهم میباشد. زیرا در اکثر کشورهای جهان صنایع کوچک با صادرات قابل توجه نقش موثری بر توسعه اقتصادی کشورهای خود ایفاء می کنند. با توجه به نقش حیاتی كه بنگاههای كوچك و متوسط میتوانند در توسعه اقتصادی كشور ایفا كنند و همچنین مزایایی كه آنها نسبت به بنگاههای بزرگ دارند، لزوم توجه به تقویت و توسعه آنها در جهت رقابت پذیر كردنشان ضروری مینماید. اما بسیاری از مطالعات بیان می کنند که کسب و کارهای کوچک در سالهای اولیه فعالیت خود با شکست مواجه میشوند. ازآنجایی که شرکتهای کوچک به عنوان منبع مهم اشتغال و ایجاد ارزش برای جامعه میباشند، دستیابی به
[شنبه 1398-07-13] [ 11:20:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|