(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

 در دنیای در حال تحول امروز،شرایط اقتصادی،صنعتی،اجتماعی و فرهنگی به گونه­ای است که حل مشکلات و تنگناها، راه­حل­های جدید و متفاوتی را طلب می­ کند. درچنین فضایی و با توجه به افزایش عدم اطمینان محیطی،تغییرمداوم و چالش­های زیاد دنیا،اکثر سازمانها به وی‍ژه كسب وكارهای كوچك و متوسط برای اینكه بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند و خود را با تحولات سریع انطباق دهند بایستی گرایش به سمت کارآفرینی داشته باشند.گرایش­کارآفرینانه یک پدیده در سطح سازمانها می­باشد که به کلیه اقدامات، فرایندها و فعالیت­های تصمیم ­گیری اشاره دارد که منجر به ورود به فعالیت های جدید و پشتیبانی از فعالیت­های کارآفرینانه می­شود. 

لذا با توجه به اهمیت رشد و توسعه كسب وكارهای كوچك و متوسط ، در این پژوهش سعی شده به بررسی رابطه بین گرایش­کارآفرینانه و عملکرد این کسب و کارها پرداخته شود. هدف این تحقیق تعیین رابطه بین نوآوری،
استقلال­گرایی،پیشگامی، رقابت تهاجمی و ریسک پذیری به عنوان ابعاد تشکیل دهنده گرایش کارآفرینانه با عملکرد
می­باشد. این تحقیق از نوع توصیفی- کاربردی می­باشد و جامعه آماری این پژوهش را کلیه کسب و کارهای کوچک و متوسط شرق مازندران تشکیل می­دهند. ابزار جمع آوری اطلاعات روش کتابخانه­ای و پرسشنامه بوده و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای SPSS16 و LISREL8.5 در نهایت یافته­ های حاصل از این پژوهش بیانگر این است  که کلیه ابعاد گرایش کارآفرینانه  به جز  استقلال­گرایی بر عملکرد تاثیر دارند.

واژه­های کلیدی:کارآفرینی،کارآفرینی­شركتی،گرایش­کارآفرینانه، عملکرد ،کسب وکارهای­کوچک و متوسط.

 

فهرست مطالب

عنوان————— صفحه

فصل اول :                                    (کلیات تحقیق)

1-1- مقدمه……………………………..

1-2- بیان مساله…………………………………. ..4

1-3- اهمیت و ضرورت……………………… ..5

1-5- اهداف تحقیق………………………………………. ..6

1-6- فرضیه های تحقیق…………………………………………………………… ..7

1-7-  قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………… ..7

1-7-تعریف واژه­ها و اصطلاحات …………………………………………………….8

1-7-1-تعریف مفهومی ………………………………………………………………………………8

1-7-2-تعریف عملیاتی مفاهیم و شاخص­ها………………………………………………………………9

1-8 محدودیت­های تحقیق………………………………………………………..12

فصل دوم :                                            (ادبیات نظری تحقیق)

2-1- مقدمه ……………………………………………………..15

2-2-كارآفرینی  ……………………………………………………………………16

2-3- سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی  …………………………………………………….18

2-4-دیدگاه های مختلف در مورد کارآفرینی ……………………………………………20

2-4-1-كارآفرینی از دیدگاه اقتصاددانان  …………………………………………………………….20

2-4-2- كارآفرینی از دیدگاه دانشمندان علوم رفتاری  ……………………………….21

2-5-  انواع کارآفرینی …………………………………………………………………………22

2-6- کارآفرینی شرکتی …………………………………………………………….26

2-7 – کارآفرینی و گرایش کار افرینانه ………………………………………29

2-8 – گرایش کارآفرینانه …………………………………………………………30

2-9- ابعاد گرایش کارآفرینانه  ……………………………………………………………32

2-9-1- نوآوری …………………………………………………………………………………..33

2-9-2- استقلال­گرایی …………………………………………………………………………….38

2-9-3- ریسک­پذیری ………………………………………………………………………..41

2-9-4- پیش­گامی …………………………………………………………………………………44

2-9-5- رقابت تهاجمی ……………………………………………………………………..46

2-10- گرایش کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط ……………………48

2-11- عملکرد …………………………………………………………………………………………………..49

2-11-1- عملکرد کسب و کار ………………………………………………………49

2-11-2- ارزیابی عملکرد در تحقیقات کارافرینی………………………………52

2-11-3-رقابت پذیری ………………………………………………………………53

2-12- گرایش کارآفرینانه و تاثیر آن بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط  ………………………………59

2-13- صنایع کوچک و متوسط در ایران ………………………………………………………………….56

2-14- تحقیقات انجام گرفته مرتبط با موضوع تحقیق در داخل کشور ……………………………..61

2-15- تحقیقات انجام گرفته مرتبط با موضوع تحقیق در خارج از کشور  …………………………62

فصل سوم :                                             (روش شناسی تحقیق)

3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………….63

3-2- فرایند تحقیق …………………………………………………………………………….63

3-3- چارچوب مفهومی و فرضیات تحقیق……………………………………………………..63

3-4- روش تحقیق………………………………………………………………………………65

3-5- جامعۀ آماری……………………………………………………………………………66

3-6- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………….66

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

3-7- ابزار جمع­آوری داده­ها………………………………………………………………….68

3-8-  روایی و پایایی ابزار سنجش  ………………………………………………………………………..70

3-8-1-تعیین روایی تحقیق  ……………………………………………………………………………70

3-8-2-پایایی تحقیق ………………………………………………………………………………………71

3-9- روش­های تجزیه و تحلیل داده­های تحقیق ………………………………………………….72

3-9-1- مدل یابی معادلات ساختاری(SEM) و معادلات ساختار یافته خطی (لیزرل)  ……………………………………73

3-9-2-مدل اندازه گیری (تحلیل عاملی تائیدی)……………………………………………………………..73

3-9-3-مدل ساختاری (تحلیل مسیر) ……………………………………………………………..74

فصل چهارم:                                 (تجزیه و تحلیل داده های آماری)

4-1- مقدمه………………………………………………………………………………..78

4-2- ویژگی­های جمعیت شناختی پاسخ ­دهندگان………………………………79

4-3- تحلیل استنباطی داده­ ها ……………………………………………………………81

4-3-1- نرمال بودن توزیع متغیرها……………………………………………………………81

4-3-2- مدل­های اندازه ­گیری………………………………………………………………………….82

4-3-3- بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته……………………………..85

4-3-4- تائید مدل مفهومی تحقیق با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری…………………………..88

4-3-5- آزمون فرضیه های تحقیق با بهره گرفتن از مدل نهایی روابط ساختاریافته خطی……………………90

4-4- مدل تأیید شده تحقیق……………………………………………………93

فصل پنجم:                                   (نتیجه گیری و پیشنهادت)

5-1- مقدمه ………………………………………………………………..95

5-2- مروری مختصر بر هدف، مسئله و چگونگی كار……………………….96

5-3- نتایج آزمون­ها …………………………………………………………………………96

5-3-3 تائید یا عدم تائید فرضیه ها با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاریافته خطی…………………………….96

5-4- نتیجه­گیری و پیشنهادات کاربردی……………………………………………..100

5-5 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده……………………………………………….106

فهرست منایع

منابع فارسی……………………………………………. ……….108

منابع لاتین…………………………………………… ……….109

ضمیمه    ……….115

مقدمه

در دنیای شدیداً رقابتی امروزی، افزایش وابستگی­های متقابل، توسعه سریع تکنولوژی، محیط ناپایدار و بی ثبات و بسیاری عوامل دیگر باعث شده است تا سازمانها جهت موفقیت خود، کارآفرین شوند(دس، لامپکین و مک گی[1]، 1999). به طور همزمان، برای دستیابی به موفقیت بازاری و مزیت رقابتی پایدار، شرکت­ها نیاز دارند تا فرصت­های جدید را به کار گرفته و محصولات و خدمات جدید را به بازار عرضه کنند(تاجدینی[2]،2010). به همین دلیل کارآفرینی به عنوان یک ضرورت در سبز فایل مطرح شده است. علاوه بر این، کارآفرینی به طور قابل توجهی جهت رشد و بقاء اقتصاد کشورها مهم می­باشد­. برای مثال امروزه کارآفرینی مهمترین سلاح پیشرفت اقتصادی کشور ایالات متحده می­باشد. به همین دلیل است که رشد و توسعه شرکت­های کارآفرین در این کشور زیاد است(زالی، 1385). کارآفرینی به طورکلی به عنوان شناسایی و به کارگیری فرصت­ها تعریف می­شود. شومپیتر[3](1934) بر این حقیقت تاکید می­ کند که کارآفرینی باید با ایجاد فرایند­ها و محصولات جدید و ترکیب منابع به شیوه ­های جدید مرتبط گردد(کروگر[4]، 2007). مفهوم کارآفرینی در سطوح متفاوتی از افراد گرفته تا گروه ها و سازمانها به کار برده شده است. کارآفرینی درابتدا تصور می­شود که توسط افراد به کار گرفته شود، زیرا با معرفی و تکامل محصول یا خدمت ارتباط دارد. همچنین بسیاری از نظریه پردازان می­گویند که کارآفرینی توسط کسب و کارهای کوچک به کار گرفته شود زیرا آنها مسئول رشد اقتصادی و ایجاد شغل­ها در بازار هستند. اخیراً مفهوم کارآفرینی بیشتر در سطح شرکت به کار برده شده است(گروز و پانسکو[5]، 2008). محققان کارآفرینی مطالعات بسیاری را برای توصیف نگرش­های مختلف کارآفرینی انجام داده اند و تفاوت­هایی را در کارآفرینی با در نظر گرفتن سطوح متفاوت تجزیه و تحلیل آن نشان داده­اند. میلر[6](1983) یک شرکت کارآفرین را اینگونه تعریف می­ کند: “شرکتی که دارای نوآوری محصول- بازار می­باشد، سرمایه ­گذاری­های همراه با ریسک را انجام می­دهد، و اولین کسی است که با نوآوری­های پیش­تازانه حرکت می­ کند و رقبا را تا سرحد شکست تحت فشار قرار می­دهد”. بر خلاف آن یک شرکت غیرکارآفرین” شرکتی است که نوآوری کمی دارد، ریسک پذیر نیست و به جای اینکه رهبر باشد، اجازه حرکت پیش­تازانه را به رقبا می­دهد”(میلر، 1983). بنابراین میلر از سه بعد برای مشخص کردن کارآفرینی استفاده کرد: نوآوری، ریسک­پذیری و پیش­گامی.

کوین و اسلوین[7](1989) وضعیت استراتژیک کارآفرینانه  را به عنوان ” وضعیتی که به وسیله نوآوری محصول وتکنولوژیکی گسترده، گرایش به رقابت تهاجمی داشتن و گرایش قوی ریسک­پذیری به وسیله مدیریت” تعریف می­ کنند. آنها از همین سه بعد برای ارزیابی کارآفرینی استفاده کردند. لامپکین و دس[8](1996) اهمیت تفاوت بین

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1398-07-13] [ 11:21:00 ق.ظ ]