پایان نامه ارشد : بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط | ... | |
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده: در دنیای در حال تحول امروز،شرایط اقتصادی،صنعتی،اجتماعی و فرهنگی به گونهای است که حل مشکلات و تنگناها، راهحلهای جدید و متفاوتی را طلب می کند. درچنین فضایی و با توجه به افزایش عدم اطمینان محیطی،تغییرمداوم و چالشهای زیاد دنیا،اکثر سازمانها به ویژه كسب وكارهای كوچك و متوسط برای اینكه بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند و خود را با تحولات سریع انطباق دهند بایستی گرایش به سمت کارآفرینی داشته باشند.گرایشکارآفرینانه یک پدیده در سطح سازمانها میباشد که به کلیه اقدامات، فرایندها و فعالیتهای تصمیم گیری اشاره دارد که منجر به ورود به فعالیت های جدید و پشتیبانی از فعالیتهای کارآفرینانه میشود. لذا با توجه به اهمیت رشد و توسعه كسب وكارهای كوچك و متوسط ، در این پژوهش سعی شده به بررسی رابطه بین گرایشکارآفرینانه و عملکرد این کسب و کارها پرداخته شود. هدف این تحقیق تعیین رابطه بین نوآوری، واژههای کلیدی:کارآفرینی،کارآفرینیشركتی،گرایشکارآفرینانه، عملکرد ،کسب وکارهایکوچک و متوسط.
فهرست مطالب عنوان————— صفحه فصل اول : (کلیات تحقیق) 1-1- مقدمه…………………………….. 1-2- بیان مساله…………………………………. ..4 1-3- اهمیت و ضرورت……………………… ..5 1-5- اهداف تحقیق………………………………………. ..6 1-6- فرضیه های تحقیق…………………………………………………………… ..7 1-7- قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………… ..7 1-7-تعریف واژهها و اصطلاحات …………………………………………………….8 1-7-1-تعریف مفهومی ………………………………………………………………………………8 1-7-2-تعریف عملیاتی مفاهیم و شاخصها………………………………………………………………9 1-8 محدودیتهای تحقیق………………………………………………………..12 فصل دوم : (ادبیات نظری تحقیق) 2-1- مقدمه ……………………………………………………..15 2-2-كارآفرینی ……………………………………………………………………16 2-3- سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی …………………………………………………….18 2-4-دیدگاه های مختلف در مورد کارآفرینی ……………………………………………20 2-4-1-كارآفرینی از دیدگاه اقتصاددانان …………………………………………………………….20 2-4-2- كارآفرینی از دیدگاه دانشمندان علوم رفتاری ……………………………….21 2-5- انواع کارآفرینی …………………………………………………………………………22 2-6- کارآفرینی شرکتی …………………………………………………………….26 2-7 – کارآفرینی و گرایش کار افرینانه ………………………………………29 2-8 – گرایش کارآفرینانه …………………………………………………………30 2-9- ابعاد گرایش کارآفرینانه ……………………………………………………………32 2-9-1- نوآوری …………………………………………………………………………………..33 2-9-2- استقلالگرایی …………………………………………………………………………….38 2-9-3- ریسکپذیری ………………………………………………………………………..41 2-9-4- پیشگامی …………………………………………………………………………………44 2-9-5- رقابت تهاجمی ……………………………………………………………………..46 2-10- گرایش کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط ……………………48 2-11- عملکرد …………………………………………………………………………………………………..49 2-11-1- عملکرد کسب و کار ………………………………………………………49 2-11-2- ارزیابی عملکرد در تحقیقات کارافرینی………………………………52 2-11-3-رقابت پذیری ………………………………………………………………53 2-12- گرایش کارآفرینانه و تاثیر آن بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط ………………………………59 2-13- صنایع کوچک و متوسط در ایران ………………………………………………………………….56 2-14- تحقیقات انجام گرفته مرتبط با موضوع تحقیق در داخل کشور ……………………………..61 2-15- تحقیقات انجام گرفته مرتبط با موضوع تحقیق در خارج از کشور …………………………62 فصل سوم : (روش شناسی تحقیق) 3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………….63 3-2- فرایند تحقیق …………………………………………………………………………….63 3-3- چارچوب مفهومی و فرضیات تحقیق……………………………………………………..63 3-4- روش تحقیق………………………………………………………………………………65 3-5- جامعۀ آماری……………………………………………………………………………66 3-6- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………….66 3-7- ابزار جمعآوری دادهها………………………………………………………………….68 3-8- روایی و پایایی ابزار سنجش ………………………………………………………………………..70 3-8-1-تعیین روایی تحقیق ……………………………………………………………………………70 3-8-2-پایایی تحقیق ………………………………………………………………………………………71 3-9- روشهای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق ………………………………………………….72 3-9-1- مدل یابی معادلات ساختاری(SEM) و معادلات ساختار یافته خطی (لیزرل) ……………………………………73 3-9-2-مدل اندازه گیری (تحلیل عاملی تائیدی)……………………………………………………………..73 3-9-3-مدل ساختاری (تحلیل مسیر) ……………………………………………………………..74 فصل چهارم: (تجزیه و تحلیل داده های آماری) 4-1- مقدمه………………………………………………………………………………..78 4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان………………………………79 4-3- تحلیل استنباطی داده ها ……………………………………………………………81 4-3-1- نرمال بودن توزیع متغیرها……………………………………………………………81 4-3-2- مدلهای اندازه گیری………………………………………………………………………….82 4-3-3- بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته……………………………..85 4-3-4- تائید مدل مفهومی تحقیق با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری…………………………..88 4-3-5- آزمون فرضیه های تحقیق با بهره گرفتن از مدل نهایی روابط ساختاریافته خطی……………………90 4-4- مدل تأیید شده تحقیق……………………………………………………93 فصل پنجم: (نتیجه گیری و پیشنهادت) 5-1- مقدمه ………………………………………………………………..95 5-2- مروری مختصر بر هدف، مسئله و چگونگی كار……………………….96 5-3- نتایج آزمونها …………………………………………………………………………96 5-3-3 تائید یا عدم تائید فرضیه ها با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاریافته خطی…………………………….96 5-4- نتیجهگیری و پیشنهادات کاربردی……………………………………………..100 5-5 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده……………………………………………….106 فهرست منایع منابع فارسی……………………………………………. ……….108 منابع لاتین…………………………………………… ……….109 ضمیمه ……….115 مقدمه در دنیای شدیداً رقابتی امروزی، افزایش وابستگیهای متقابل، توسعه سریع تکنولوژی، محیط ناپایدار و بی ثبات و بسیاری عوامل دیگر باعث شده است تا سازمانها جهت موفقیت خود، کارآفرین شوند(دس، لامپکین و مک گی[1]، 1999). به طور همزمان، برای دستیابی به موفقیت بازاری و مزیت رقابتی پایدار، شرکتها نیاز دارند تا فرصتهای جدید را به کار گرفته و محصولات و خدمات جدید را به بازار عرضه کنند(تاجدینی[2]،2010). به همین دلیل کارآفرینی به عنوان یک ضرورت در سبز فایل مطرح شده است. علاوه بر این، کارآفرینی به طور قابل توجهی جهت رشد و بقاء اقتصاد کشورها مهم میباشد. برای مثال امروزه کارآفرینی مهمترین سلاح پیشرفت اقتصادی کشور ایالات متحده میباشد. به همین دلیل است که رشد و توسعه شرکتهای کارآفرین در این کشور زیاد است(زالی، 1385). کارآفرینی به طورکلی به عنوان شناسایی و به کارگیری فرصتها تعریف میشود. شومپیتر[3](1934) بر این حقیقت تاکید می کند که کارآفرینی باید با ایجاد فرایندها و محصولات جدید و ترکیب منابع به شیوه های جدید مرتبط گردد(کروگر[4]، 2007). مفهوم کارآفرینی در سطوح متفاوتی از افراد گرفته تا گروه ها و سازمانها به کار برده شده است. کارآفرینی درابتدا تصور میشود که توسط افراد به کار گرفته شود، زیرا با معرفی و تکامل محصول یا خدمت ارتباط دارد. همچنین بسیاری از نظریه پردازان میگویند که کارآفرینی توسط کسب و کارهای کوچک به کار گرفته شود زیرا آنها مسئول رشد اقتصادی و ایجاد شغلها در بازار هستند. اخیراً مفهوم کارآفرینی بیشتر در سطح شرکت به کار برده شده است(گروز و پانسکو[5]، 2008). محققان کارآفرینی مطالعات بسیاری را برای توصیف نگرشهای مختلف کارآفرینی انجام داده اند و تفاوتهایی را در کارآفرینی با در نظر گرفتن سطوح متفاوت تجزیه و تحلیل آن نشان دادهاند. میلر[6](1983) یک شرکت کارآفرین را اینگونه تعریف می کند: “شرکتی که دارای نوآوری محصول- بازار میباشد، سرمایه گذاریهای همراه با ریسک را انجام میدهد، و اولین کسی است که با نوآوریهای پیشتازانه حرکت می کند و رقبا را تا سرحد شکست تحت فشار قرار میدهد”. بر خلاف آن یک شرکت غیرکارآفرین” شرکتی است که نوآوری کمی دارد، ریسک پذیر نیست و به جای اینکه رهبر باشد، اجازه حرکت پیشتازانه را به رقبا میدهد”(میلر، 1983). بنابراین میلر از سه بعد برای مشخص کردن کارآفرینی استفاده کرد: نوآوری، ریسکپذیری و پیشگامی. کوین و اسلوین[7](1989) وضعیت استراتژیک کارآفرینانه را به عنوان ” وضعیتی که به وسیله نوآوری محصول وتکنولوژیکی گسترده، گرایش به رقابت تهاجمی داشتن و گرایش قوی ریسکپذیری به وسیله مدیریت” تعریف می کنند. آنها از همین سه بعد برای ارزیابی کارآفرینی استفاده کردند. لامپکین و دس[8](1996) اهمیت تفاوت بین
[شنبه 1398-07-13] [ 11:21:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|