پایان نامه ارشد :بررسی نقش ادله اثبات دعوا در تحقق نظم عمومی و تضمین حقوق اشخاص | ... | |
جناب آقای دکتر (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : فهرست مطالب چکیده.. 1 فصل اول:کلیات پژوهش.. 2 1-1-مقدمه.. 3 1-2-بیان مسئله.. 5 1-3-سوالات.. 9 1-3-1-سوال اصلی.. 9 1-3-2-سوالات فرعی.. 9 1-4-فرضیات.. 9 1-4-1-فرضیه اصلی.. 9 1-4-2-فرضیات فرعی.. 10 1-5-پیشینه تحقیق.. 10 1-6-اهداف.. 12 1-7-جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق.. 12 1-8-روش تحقیق.. 13 1-9-سازماندهی.. 13 فصل دوم: مفاهیم بنیادین.. 16 2-1-تعریف ادله اثبات دعوا.. 17 2-1-1-مفهوم ادله.. 17 2-1-2-مفهوم اثبات.. 18 2-1-3-مفهوم دعوا.. 18 2-2-تقسیم بندی ادله اثبات دعوا.. 21 2-2-1-اقسام دلیل به اعتبار میزان دلالت آن: دلیل قطعی و دلیل ظنی.. 21 2-2-2-اقسام دلیل به اعتبار منشا آن: دلیل شخصی (داخلی و خارجی)، دلیل قضایی و دلیل قانونی.. 23 2-2-3-اقسام دلیل با توجه به کارکرد آن: دلیل موضوعی و دلیل حکمی.. 24 2-2-4-اقسام دلیل به اعتبار اختیارات قاضی: دلیل احرازی و دلیل اخباری.. 26 2-2-5-اقسام دلیل به اعتبارنقش آن در اثبات دعوا: دلیل اصلی، دلیل تامینی و دلیل تکمیلی.. 28 2-3-بررسی انواع ادله اثبات دعوا.. 29 2-3-1-اقرار.. 29 2-3-2-بینه(شهادت).. 33 2-3-3-سوگند(قسامه).. 34 2-3-4-علم قاضی.. 34 2-3-5-سایر ادله(اسناد، ادله الکترونیکی و …).. 35 2-3-5-1- تحقیقات محلی، معاینه محل.. 36 2-3-5-2-نظریه کارشناسی.. 37 2-3-5-3-اسناد.. 38 2-3-5-4-امارات.. 40 2-3-5-5-ادله الکترونیکی.. 41 2-4-نظم عمومی.. 42 2-4-1-مفهوم نظم عمومی و ارتباط آن با مفاهیم مشابه.. 42 2-4-1-1-مفهوم نظم عمومی.. 42 2-4-1-2-نظم عمومی و مفاهیم مشابه.. 43 2-4-1-2-1-مفهوم امنیت اجتماعی و ارتباط آن با نظم عمومی.. 44 2-4-1-2-2-مفهوم اخلاق حسنه و ارتباط آن با نظم عمومی.. 46 2-4-2-مبانی و منابع نظم عمومی.. 49 2-4-2-1-مبانی نظم عمومی.. 49 2-4-2-2- منابع نظم عمومی.. 51 2-4-2-2-1-قانون.. 52 2-4-2-2-2-قراردادها و اساسنامه های بین المللی.. 56 2-4-2-2-3-اخلاق حسنه.. 56 2-4-2-2-4-عرف و عادت.. 57 2-4-2-2-5-رویه قضایی.. 59 2-4-3-رابطه میان ادله اثبات دعوا و نظم عمومی.. 60 2-5-تضمین حقوق اشخاص.. 61 2-6-پیشینة تاریخی نظم عمومی.. 62 فصل سوم:تحقق نظم عمومی و تضمین حقوق اشخاص در پرتو ادله اثبات دعوا.. 66 3-1-اقسام ادله.. 67 3-1-1-سنتی.. 67 3-1-1-1-قواعد رسیدگی به ادله اثبات دعوا.. 67 3-1-1-2-مقایسه ادله اثبات دعوا در دعاوی حقوقی و کیفری.. 69 3-1-1-2-1- اشتراكات ادله در دعاوی حقوقی وكیفری.. 69 3-1-1-2-2-تمایزات ادله در دعاوی حقوقی وكیفری:.. 70 3-1-1-2-2-1-از جهت شخص استفاده کننده.. 70 3-1-1-2-2-2-از جهت هدف استناد.. 71 3-1-1-2-2-3-ازجهت كمیت.. 71 3-1-1-2-2-4-از جهت كیفیت قابلیت تجزیه وعدم آن.. 72 3-1-1-2-2-5-از جهت زمان تهیه.. 73 3-1-1-3-سیستم حاکم بر ادله اثبات دعوا از نظر فقه.. 74 3-1-1-3-1-طریقیت ادله اثبات دعوی.. 74 3-1-1-3-2-صلاحیت قاضی در تعیین ارزش اثباتی ادله.. 74 3-1-1-4-آسیب شناسی ادله فعلی.. 74 3-1-2-ادله نوین.. 75 3-1-2-1-اقسام ادله نوین اثبات دعوا.. 80 3-1-2-1-1-ادلة نوین در قالب اسناد.. 80 3-1-2-1-2-ادلة نوین در قالب شهادت.. 81 3-1-2-1-3-ادلة نوین درقالب اقرار.. 81 3-1-2-2-بررسی ضرورت جایگزینی ادله نوین.. 83 3-1-2-3-تفاوت میان ادله نوین و سنتی.. 85 3-1-2-4-اعتبار و ارزش ادله نوین و جایگاه آنها در نظام حقوقی.. 87 3-1-2-5-اعتبار و ارزش ادله.. 87 3-2-ادله و تحقق نظم عمومی.. 90 3-3-نتیجه عدم حفظ رابطه بین ادله و نظم عمومی(خدشه دار شدن نظم عمومی).. 91 3-5-ادله و تضمین حقوق اشخاص.. 94 فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. 97 4-1-نتیجه گیری.. 98 4-2-پیشنهادات.. 102
چکیده واژگان کلیدی: ادله اثبات دعوا، دعاوی حقوقی و کیفری، نظم عمومی، حقوق افراد، حقوق موضوعه
فصل اول:کلیات پژوهش 1-1-مقدمه كلمه ]دات[ در فارسی قدیم هخامنشی به معنای قانون است و همین كلمه در معنای امروزی به صورت داد درآمده است. كلمه داتیك به معنای منسوب به داد و عدل است(رحیمی:1385، 26). در برهه هایی از تاریخ بشری به جانقاضی میرسیم كه دادرسی و اثبات دعوی صرفاً بر اساس نظر قاضی بوده است و نه ملاك قانون، مثلاً در بعضی مواقع قاضی كه به ادله كافی دسترسی نداشت متوسل به آزمایش ایزدی میشد كه به واسطه آن مجرم و بیگناه مشخص میگردیدند. آب و آتش یكی از وسایل آزمایش بودند متهم باید دست خود را در آب جوش فرو میكرد و یا قطعه آهن سرخ شدهای را بر میداشت، سه روز بعد اگر بر دست متهم اثری بر جای نبود او را بیگناه میشناختند یا در نحوه اجرای و اقسام مجازاتها به گونههای بیرحمانهای در دوران قدیم بر خورد میكنیم یكی از این انواع مجازات «دو كرجی» بود كه پلوتارك مورخ بزرگ مهدكن مینویسد:«سربازی كه در حال مستی گفته بود كه كشتن كوروش صیغه در جنگ كوناكا كاروی بوده است و شاورا نرسد كه این كار بزرگ را به خود نسبت دهد. اردشیر دوم چون این سخن را شنید. دستور داد كه كشتن سرباز جسور را به طریق دو كرجی به انجام رسانند. سرباز بیچاره را در میان دو كرجی قرار میدادند و بجز سرها و دستها تمام بدن او در میان دو كرجی میماند. آن گاه به وی غذا دادند و هر گاه از خوردن خودداری میكرد با فرو كردن میخی به چشم او وی را به خوردن وا میداشتند و سپس مخلوطی از شیر و عسل را به صورت او میمالیدند و از همین مخلوط شربت درست كرده و به او میخوراندند و صورت سرباز را به طرف خورشید نگاه میداشتند، در این هنگام مگسها و حشرات دیگر به او هجوم آورده و وی در میان كرجیها نمیتوانست از خود دفاع كرده و چون خوراك خورده و شربت نوشیده بود ناچار كاری را میكرد كه همه دیگران میكنند. از مدفوعات و پلیدیهای سرباز كرمها و حشراتی تولید گراید كه به اندرون او راه یافته و مشغول خوردن تن او شدند و پس از هفده روز وقتی كه كرجیهای فوقانی را برداشتند چیزی جز استخوانهای متعفن چیزی باقی نمانده بود(حجتی :1389، 49-50). البته هیچ كدام از مواردی كه مطرح كردیم گویای نفی دادگریها و یا فرامین عادلانه افرادی كه در پی تحقق عدالت در ممالك شرق و غرب بودند نیست. قوانین حمورابی، فرامین كوروش و داریوش قابل نفی نیستند. البته آشنایی با قضاوتها و خودكامگیهای حكام مختلف در طول تاریخ است كه ما را به اوج عظمت و شكوه نظام دادرسی و عدالت در اسلام میرساند، حكم الهی به داد و پیامبر به هنگام قضاوت و استفاده از طریق و روش قضایی الهی كه اقامه دلیل از سوی مدعی است و مدعی علیه تنها باید سوگند یاد كند و اجرای این روش به هنگام تشكیل حكومت اسلامی در مدینه و عمل امیرالمؤمنین به طریق روش در زمان تشكیل حكومت و زمامداری خویش همگی بیانگر شكوه و عظمت نظام دادرسی در اسلام است. البته این امر باعث نمیشود كه ما نسبت به قوانین كشورهای دیگر بی اعتنا بمانیم و بایستی بر اساس عناصری همچون فقه پویا و اجتهاد به مسایل مستحدثه و تكیه بر دو عنصر زمان و مكان دست به تحول و نوآوری در فقه خود كه مبنای قوانین ما در این زمینه هستند بزنیم و مطالعه قوانین كشورهای دیگر در این زمینه یاریگر ما خواهد بود. 1-2-بیان مسئله در این میان، اقرار نسبت به سایر دلایل کمتر در معرض سوءاستفاده و تقلب افراد قرار میگیرد، بنابراین در درجه اول اقرار (صحیح) و در درجه بعد سند رسمی از جمله قویترین دلایل اثبات دعوا به شمار میرود، زیرا اقرار (اعم از شفاهی یا کتبی، در دادگاه یا خارج از دادگاه) موضوعی است که صرفا توسط طرف دعوا محقق میشود و خواهان یا شاکی نقشی در تحقق آن ندارد. دیگر دلایل اثبات دعوا مانند «شهادت شهود»، «سوگند»، «امارات» و غیره بیشتر در معرض تقلب و سوءاستفاده افراد قرار میگیرد، زیرا تحقق هر یک از این دلایل به سهولت میتواند در اختیار مدعی باشد. بهطور مثال اگر دلایل اثبات دعوا، شهادت شهود یا سوگند یا رجوع به کارشناس باشد ممکن است افراد به آسانی شهودی غیرواقعی معرفی یا سوگند دروغ اتیان کنند یا اطلاعات نادرستی به کارشناس ارائه کنند که منجر به تقلب در صدور نظریه کارشناسی شود(توکلی: 1384، 16). یکی دیگر از قویترین دلایل اثبات دعوا را که نسبت به سایر دلایل کمتر در معرض سوءاستفاده و تقلب افراد قرار میگیرد «سند رسمی» است. سند رسمی به جهت اینکه توسط ماموران رسمی و در حدود صلاحیتشان طبق قانون تنظیم میشود از درجه اهمیت زیادی برخوردار است و اساسا به همین علت است که نسبت به اسناد رسمی اظهار انکار یا تردید پذیرفته نخواهد بود و صرفا تحت شرایطی میتوان نسبت به آن ادعای جعل کرد( پیشین، 16-17). در این خصوص ماده 1309 قانون مدنی که مقرر می دارد: « درمقابل سند رسمی یا سندی که اعتبار آن در محکمه محرز شده، دعوی که مخالف با مفاد یا مندرجات آن باشد، به شهادت اثبات نمی گردد». علیرغم اصلاحات قانون مدنی در سال های 61، 70، 79 و حذف و اصلاح برخی از مواد قانون مدنی، مع الوصف نسخ صریح یا ضمنی و یا حذف نشده و بقوت خود باقی است. نظریه ۱۲۹۰/۷ – ۳۰۲/۱۳۷۷ اداره کل تدوین قوانین قوه قضائیه در این خصوص نیز قابل دقت است. «با توجه به این که در اصلاحات سال ۱۳۷۰ قانون مدنی تعرضی به متن ماده ۱۳۰۹ نشده و حذف نگردیده است، ماده ۱۳۰۹ قانون مدنی موضوعا دارای قدرت اجرایی است». نظریه شماره 2655-8/8/1367 شورای نگهبان به شرح مندرج در روزنامه رسمی شماره 12734- 24/8/1367 با لحاظ اصل « ۴ » قانون اساسی در باره ماده 1309 قانون مدنی اعلام گردیده و مقرر می دارد: «ماده 1309 قانون مدنی از این نظر که شهادت بینه شرعی را در برابر اسناد معتبر فاقد ارزش دانسته خلاف شرع تشخیص و بدین جهت ابطال می گردد.»، به هیچ وجه نافی بی اعتباری اسناد رسمی نیست و این اسناد کما فی السابق به قوت خود باقی هست. مثلا برابر ماده 73 قانون ثبت اگر قضات یا مأمورین دولتی به اسناد رسمی ترتیب اثر ندهند، موجب مسؤلیت انتظامی و مدنی آنان می شود. تأمل در فلسفه نظریه پیش گفته نیز مؤید آن است که این نظریه نه تنها سبب تضییع حقوق حقوق ضعفا نیست بلکه در جهت کمک به تحقق نظم عمومی و تضمین حقوق اشخاص بود. به دو مورد آن بشرح ذیل اشاره میشود: اولا، در زمان طاغوت خوانین توانستند املاک رعایا، بویژه زمین های مرغوب آنان را بزور تملک نموده و با نفوذ خود، اسناد رسمی اخذ نمایند و وقتی رعایا برای ابطال این اسناد به محاکم مراجعه می نمودند، با وصف معرفی شهود معتبر، مفاد ماده 1309 مانع استماع این نوع دعاوی می شد.این امر تضیع حقوق ستمدیده و ظلمی بود، مضاعف.این منع حتی بعد از انقلاب و تا زمان نظریه مورد بحث وجود داشت و دوما، عبارت «…نُتِعبِّرُ بالقرطاس» در تحریرالوسیله حضرت امام ره یعنی صرف کاغذ اعتباری ندارد(سپاهی: 1391، 22). شهادت کذب و اجیر نمودن شهود نه تنها در خصوص ماده مورد بحث بلکه در اسناد عادی و بطورکلی هر جاکه پای ادله اثبات امری پیش آید، قابل طرح است، اما اولا، شورای نگهبان بیّنه ی شرعی را بیان داشت که شامل شهادت دو مرد عادل است و بدیهی است، افرادی که شاهد واقعی نبوده و اجیر می شوند، عادل نیستند و به این جهت قابل جرح بوده و شهادت آنان رد می شود. ثانیا، موادی چون ماده 876 قانون مجازات اسلامی« هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دوسال حبس و یا به یک میلیون و پانصدهزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. تبصره-مجازات مذکور دراین ماده علاوه بر مجازاتی است که در باب حدود و
[شنبه 1398-07-13] [ 11:47:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|