پایان نامه ارشد هنر گرایش طراحــی صنعتــی: طراحی پروسه چیـدن و بسته بنـدی توت فرنگـی | ... | |
دکتر محمود خان شیرازی مسعود
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب: فصل اول :کلیات طرح: بیان مسئله:……………………………………………………………………………………………………………………1 1-3 اهمیت مضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن: ……………………………………………………………………..2 1-4 سوالات و فرضیه های تحقیق: …………………………………………………………………………………………3 مدل تحقـیـق: ……………………………………………………………………………………………………………..4 مقـدمـه : ………………………………………………………………………………………………………………………………..6 2-1 تاریخچه: ………………………………………………………………………………………………………………………7 2-2 کردستـان به عنوان قطب تولید تـوت فرنگی در ایـران: ………………………………………………………9 2- 3 اشتغال زایی : ……………………………………………………………………………………………………………..10 2-4 تاریخچه بسته بندی توت فرنگی: …………………………………………………………………………………..1 2-5-1 در این زمینه 7 اصل بسته بندی های پایدار: …………………………………………………………………13 2-5-2 اخلاق محیط زیستی و توسعه پایدار: ………………………………………………………………………………14 2-6 کشت توت فرنگی، جلوه ای از کشاورزی پایـدار: ……………………………………………………………..15 2-7 بازار محصول: ………………………………………………………………………………………………………………….15 فصل سوم: روش شناسی تحقیق (متدولوژی) مقدمه: …………………………………………………………………………………………………………………………………….18 3- 1 روش تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………………..18 3-2 تاریخچه فراوانی محصول در کردستان: ……….. ……………………………………………………………………18 3-3 بررسی پروسه چیدن توت فرنگی در وضعیت موجود: …………………………………………………………..19 3-4 باید هایی که هنگام چیدن باید رعایت گردد: ……………………………………………………………………….21 3-5 ویژگیهای توت فرنگی:……………………………………………………………………………………………………22 3-6- ویژگیهای توت فرنگی استاندارد و سالم: ……………………………………………………………………23 3-7- درجه بندی: ………………………………………………………………………………………………………..23 3-8- بسته بندی : ………………………………………………………………………………………………………..24 3-9- نشانه گذاری: ………………………………………………………………………………………………………25 3-10-هنگام برداشت توت فرنگی باید نكات زیر رعایت شود : ……………………………………………26 3-11-شرایط برداشت توت فرنگی: ……………………………………………………………………………..27 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق 1-4 توسعه وتدابیر در طراحی محصول بر پایه ی تفکر طراحی پایدار: ……………………………………..30 4-2 تکنولوژی هـای موجود: …………………………………………………………………………………………………..34 4-3 مکانیزاسیون برداشت: ………………………………… …………………………………………………………………..37 4-4 مکانیزاسیون پس از برداشت: …………………………………………………………………………………………….38 4-5 نمونه بسته بندی های موجود: …………………………………………………………………………………………..39 4-6 ارگونومی: ………………………………………………………………………………………………………………………40 4-6-1 وضعیت نامناسب بدن حین انجام کار: …………………………………………………………………………40 4-6-2 حمل دستی بار: ………………………………………………………………………………………………….42 4-6-3 بررسی روشهای حمل دستی كالا : ……………………………………………………………………………..45 4-7 چرخه محصول: ……………………………………………………………………………………………………………..47 4-8 مکانیزاسیون پس از برداشت: ……………………………………………………………………………………………47 4-8-1پیش خنک کاری: ………………………………………………………………………………………………………..47 4-8-2 سورتینگ: …………………………………………………………………………………………………………………48 4-8-3 انبار و سردخانه: ………………………………………………………………………………………………………..48 4-8-4 تیمارهای بعد از برداشت: …………………………………………………………………………………………..49 4-8-5 بستـهبندی: …………………………………….. ………………………………………………………………………50 4-8-6 حمل و نقل: ……………………………………………………………………………………………………50 4-8-7 اقتصـاد: …………………………………………………………………………………………………………………..51 4-10 جایگاه محصول توت فرنگی در جهان و ایران: ………………………………………………………………..52 4-10-1 سطح زیر کشت و میزان تولید: ………………………………………………………………………………….53 4-10-2واردات محصول: ……………………………………………………………………………………………………..54 4-10-3 صادرات محصول: …………………………………………………………………………………………………..55 4-11 توجیه فنی و اقتصادی: ………………………………………………………………………………………….56 4-12 مطا لعا ت بازار: ………………………………………………………………………………………………………….56 4-13 توجیه پـذیری فنی : ……………………………………………………………………………………………………57 4-14 تجزیه و تحلیل مالی: …………………………………………………………………………………………………..5 بسته بندی: ………………………………………………………………………………………………………………..59 4-15-1انتخاب مواد: …………………………………………………………………………………………………………..62 4-15-1-1 پلاستیک ها: ……………………………………………………………………………………………………..63 4-15-1-2 کاغذ و مقوا: ……………………………………………………………………………………………………..64 4-15-1-3 کارتن: ……………………………………………………………………………………………………………..66 4-15-1-4 بررسی قیمت: …………………………………………………………………………………………………68 نتیجه گیری: ………………………………………………………………………………………………………………………69 فصل پنجم: ایده و طرح و نتیجه گیری 5- 1 انتخاب طرح مناسب: ………………………………………………………………………………………………92 2-5طراحی پرسنا: …………………………………………………………………………………………………………94 5-3 طرح های برگزیده: …………………………………………………………………………………………………100 5-4 انتخاب برند مناسب برای محصول: …………………………………………………………………………..108 5-5 انتخاب برند اصلی: ………………………………………………………………………………………………..109
نتیجه گیری: ………………………………………………………………………………………………………………….122 پیشنهادات و راه کار ها: ………………………………………………………………………………………………….123 منابع و ماخذ: ……………………………………………………………………………………………………. 124 چکیده انگلیسی : ………………………………………………………………………………………………. 127 فهرست جدول ها: جدول شماره3-1(فرمول درصد آفت زدگی میوه توت فرنگی-روش آزمون) ……………………………………………………………………..25 جدول شماره4-1(توسعه و تدابیر در طراحی محصول) ………………………………………………………………………………………………30 جدول شماره4-2(حدود مجاز توصیه شده در خصوص نیروی كشیدن و هل دادن بار در راستای افقی ) ………………………………..43 جدول شماره4-3(حدود مجاز توصیه شده در خصوص نیروی كشیدن و هل دادن بار در راستای عمودی ) …………………………….44 جدول شماره4-4(سطح زیر کشت و میزان تولید توت فرنگی در نه کشور عمده تولید کننده جهان) …………………………………….54 جدول شماره4-5(کشورهای عمده وارد کننده توت فرنگی) ……………………………………………………………………………………….54 جدول شماره4-6 (ارزش صادرات محصول توت فرنگی) ……………………………………………………………………………………………55 جدول شماره4-7(واردات توت فرنگی) ………………………………………………………………………………………………………………..56 جدول شماره4-8(سهم محصول از واردات) ………………………………………………………………………………………………………….57 جدول شماره4-9(مقایسه قیمت ) …………………………………………………………………………………………………………………….59 فهرست نمودارها: نمودار شماره2-1(پایداری) ……………………………………………………………………………………………………………………………… 12 نمودار شماره2-2(چرخه محصول پایدار) ……………………………………………………………………………………………………………..13 نمودار شماره4-1(مکانیزاسیون برداشت) ……………………………………………………………………………………………………………..37 نـمـودار شمـاره4-2(مکانیزاسیـون پـس از برداشـت) ……………………………………………………………………………………………3
فهرست شکل ها: شکل 1-2(محصول پایدار) ………………………………………………………………………………………………………………………………………14 شکل2-2(محصول ارگانیک) …………………………………………………………………………………………………………………………………….17 شکل 3-1(بررسی پروسه چیدن و بسته بندی توت فرنگی) ………………………………………………………………………………………………19 شکل 3-2(بررسی پروسه چیدن و بسته بندی توت فرنگی-نمونه تصادفی) ……………………………………………………………………………20 شکل 4-1( بررسی پروسه چیدن همراه با مکان جغرافیایی کاشت محصول) …………………………………………………………………………31 شکل 4-2( بررسی پروسه چیدن و بسته بندی توت فرنگی در کشور های توسعه یافته) ………………………………………………………….32 شکل 4-3( بررسی پروسه چیدن و بسته بندی توت فرنگی در کشور های توسعه یافته ) …………………………………………………………33 شکل 4-4( ماشین برداشت مکانیزیسیون توت فرنگی) …………………………………………………………………………………………………..34 شکل 4-5( بررسی اختراعات صورت گرفته در راستای چیدن و بسته بندی توت فرنگی) ………………………………………………………..35 شکل 4-6( بررسی اختراعات صورت گرفته در راستای چیدن و بسته بندی توت فرنگی) ………………………………………………………..36 شکل 4-7( بررسی اختراعات صورت گرفته در راستای چیدن و بسته بندی توت فرنگی) ………………………………………………………..37 شکل5-1 (نمونه پروسه موجود) …………………………………………………………………………………………………………………………94 شکل5-2(نمونه بسته بندی های موجود) ……………………………………………………………………………………………………………..95 شکل5-3(طراحی پرسنا برای مصرف لوکس) ……………………………………………………………………………………………………….96 شکل5-4(طراحی پرسنا برای مصرف خانوار) ………………………………………………………………………………………………………97 شکل5-5(طراحی پرسنا برای مصرف کارخانه) …………………………………………………………………………………………………..98 شکل5-6(طراحی محصول برای مصرف لوکس) ………………………………………………………………………………………………..99 شکل5-7(طراحی سطل چیدن توت فرنگی با قابلیت سورتینگ) ………………………………………………………………………….101 شکل5-8(طراحی جعبه و استراکچر) ……………………………………………………………………………………………………………….103 شکل5-9(طراحی پالت قرار گیری توت فرنگی) ……………………………………………………………………………………………….104 شکل5-10(طراحی جعبه های محصول) …………………………………………………………………………………………………………..105 شکل5-11(طراحی پالت های یک کیلویی توت فرنگی) …………………………………………………………………………………….106 شکل5-12(طراحی جعبه پانصد گرمی خانوار) …………………………………………………………………………………………………111 شکل5-13(طراحی جعبه حاوی توت فرنگی با قابلیت نگهداری میوه) ………………………………………………………………..112 شکل5-14(طراحی و چیدمان جعبه های توت فرنگی) ……………………………………………………………………………………..113 شکل5-15(جعبه با قابلیت نفوذ پذیری هوا و ماندگاری) ………………………………………………………………………………….114 شکل5-16(توت چین جهت چیدن توت با کاسبرگ) ………………………………………………………………………………………114 شکل5-17(زیر جعبه) ………………………………………………………………………………………………………………………………….114 شکل5-18(صندلی کارگر توت چین) …………………………………………………………………………………………………………….1 فهرست طرح ها: طرح5-1(چیدمان داخل بسته) ……………………………………………………………………………………………………………………70 طرح5-2(بسته تبلیغاتی) ……………………………………………………………………………………………………………………………71 طرح5-3(استراکچر حمل کارتن) ……………………………………………………………………………………………………………….72 طرح5-4(پالت های جمع کننده محصول) …………………………………………………………………………………………………..73 طرح5-5(قرارگیری پالت های حاوی جمع آوری توت و چیدمان میوه) …………………………………………………………74 طرح5-6(چیدمان میوه داخل بسته بندی های تک) ………………………………………………………………………………………75 طرح5-7(چیدمان میوه لوکس) ………………………………………………………………………………………………………………….76 طرح5-8(چیدن توت فرنگی با ماشین) ………………………………………………………………………………………………………77 طرح5-9(طبقه بندی ظروف حاوی میوه و چیدمان بروی هم) …………………………………………………………………….78 طرح5-10 (سورتینگ توت براساس3 نوع تنوع محصول) ……………………………………………………………………………79 طرح5-11(مکانیزم چیدن و بسته بندی با بسته های مقوایی)…………………………………………………………………………80 طرح5-12(مراحل چیدن و جابه جایی بسته) ……………………………………………………………………………………………..81 طرح5-13(جداسازی میوه از بدو چیدن در زمین) ………………………………………………………………………………………82 طرح5-14(انواع جعبه های چیدن میوه) …………………………………………………………………………………………………….83 طرح5-15(انواع بسته های شبیه و نظیر) ……………………………………………………………………………………………………84 طرح5-16(جعبه با قابلیت چیدمان و سورتینگ میوه ) …………………………………………………………………………………85 طرح5-17(جعبه) ……………………………………………………………………………………………………………………………………86 طرح5-18(میوه چین با کاسبرگ) ……………………………………………………………………………………………………………..87 طرح5-19(نشستن و چیدن) …………………………………………………………………………………………………………………….88 طرح5-20(توت چین) …………………………………………………………………………………………………………………………….89 طرح5-21(ارازی کشت توت فرنگی) ……………………………………………………………………………………………………….90 طرح5-22(وسیله ی با قابلیت چیدن دسته جمعی توت فرنگی) …………………………………………………………………..91 طرح5-23(طراحی پرسنا برای مصرف لوکس) ………………………………………………………………………………………….100 طرح5-24(برند اصلی محصول) ……………………………………………………………………………………………………………..108 طرح5-25(طراحی برند محصول) …………………………………………………………………………………………………………..109 طرح5-26(طراحی ماشین چیدن توت فرنگی تک نفره) …………………………………………………………………………..110
فهرست نقشه ها: نقشه 5-1(طراحی استراکچر جعبه با قابلیت نگهداری کارتن) …………………………………………………………………………………….102 نقشه 5-2(طرح کسترده پالت های حاوی محصول) ………………………………………………………………………………………………….107 نقشه 5-3(چیدمان اجرایی کارتن های بسته) …………………………………………………………………………………………………………….115 نقشه 5-4 (نقشه اجرایی جعبه) ………………………………………………………………………………………………………………………………116 نقشه 5-5(نقشه اجرایی توت چین) …………………………………………………………………………………………………………………………118 نقشه 5-6(نقشه اجرایی صندلی کارگر توت چین) …………………………………………………………………………………………………….121 چکیده در این پژوهش با بررسی فرآیند چیدن ،جابه جایی و بسته بندی توت فرنگی به ارائه راه کاری درست برای ارائه محصولی با کیفیت بهتر و قابلیت ماندگاری بالا برای مصرف کننده ارائه شده و با بررسی روش های موجود اقدامات لازم در جهت عرضه محصول به صورت مناسب و در خور توجه مصرف کننده با توجه به جنبه های عملکردی و استتیکی بسته پرداخته و مواد مناسب طراحی سبز برای استفاده پیشنهاد می گردد. طرح این پژوهش طراحی پروسه چیدن میوه توت فرگی از سر مزرعه کشاورزی و بسته بندی هم زمان آن است از نحوه چیدن و جلوگیری از خستگی کشاورز تا چیدن میوه با کیفیت و جایگزینی برای سطل های موجود که هم اکنون در مزارع استفاده می شود با قابلیت
[یکشنبه 1398-07-14] [ 03:03:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|