پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی درباره تحول فرهنگی ایرانیان | ... | |
(تطبیق انتقادی نظریه اینگلهارت بر ارزشها و نگرشهای ایرانیان) فهرست مطالب فصل اول 1 1-1- طرح مسأله. 2 1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق. 6 1-3- سؤالات تحقیق. 8 فصل دوم: ادبیات نظری و تجربی 10 2-1- ادبیات تجربی: پژوهشهای پیشین. 11 2-1-1- پیمایش سال 1379. 11 2-1-2- پایان نامه ها. 11 2-1-3-تطبیق نظریه اینگلهارت در دیگر كشورها. 13 2-1-4- تحلیل های ثانویه. 18 2-2- ادبیات نظری:جایگاه نظری اینگلهارت در مقایسه با نظریات نوسازی. 23 2-2-1- نظریة نوسازی. 23 2-2-2 تفاوتهای نظریه اینگلهارت و نظریه نوسازی. 25 2-3- چارچوب نظری. 29 2-3-1- رویکردهای نظری به مفهوم فرهنگ. 30 2-3-2- نظریه عمومی کنش. 34 2-3-3- بررسی كتاب تحول فرهنگی در جوامع پیشرفته صنعتی. 40 2-3-3-1- بیان فرضیات نظریه اینگلهارت. 41 2-3-3-2- مدل تحلیلی اینگلهارت. 46 2-3-4– تعیین جایگاه نظریه اینگلهارت در نظریه عمومی کنش. 47 2-4- فرضیات تحقیق. 49 فصل سوم: روش شناسی تحقیق 51 3-1- روش تحقیق. 52 3-1-1- تحلیل ثانویه داده ها. 53 3-1-2- تحلیل ثانویه جداول. 54 3-2- جامعه آماری. 57 3-3- حجم نمونه. 57 3-4- تعریف مفاهیم. 58 3-4-1- مفاهیم نظری. 58 3-4-2- مفاهیم عملیاتی(شاخص ها). 60 3-4-2-1- شاخص های مادی/فرامادی. 60 3-4-2-2- شاخص های رشد اقتصادی و رفاه. 63 3-4-2-3- شاخصهای ارزشی- نگرشی. 63 3-4-2-4- شاخص امنیت سازنده. 65 3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها. 65 3-6- مراحل تجزیه و تحلیل داده ها. 66 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 68 4-1- تطبیق سنخهای ارزشی. 72 4-1-1- روش اول. 72 4-1-2- روش دوم. 75 4-1-3-روش سوم. 80 4-1-3-1-نگرشهای دینی. 85 4-1-3-2- نگرشهای جنسیتی. 89 4-1-3-3-نگرشهای دینی(در ایران). 93 4-1-3-4- نگرشهای جنسیتی(در ایران). 96 4-2- تطبیق از منظر شاخص امنیت سازنده. 102 4-3- آزمون مدل تحلیلی، نظری اینگلهارت طی سالهای (1382 – 1353). 104 4-3-1- روش اول. 104 4-3-2- روش دوم. 112 4-3-2-1- مرحله اول. 114 4-3-2-2- مرحله دوم. 117 4-3-2-2-1- نگرشها و رفتارهای مذهبی. 117 4-3-2-2-2- نگرشها و ارزشهای مربوط به جنسیت و خانواده. 124 4-3-2-2-3- رضایت از زندگی. 132 4-3-2-3- مرحله سوم. 136 4-3-2-3-1-ارزشها و نگرشهای دینی. 136 4-3-2-3-2-خانواده و جنسیت. 147 4-3-2-3-3-رضایت از زندگی. 159 4-3-3- روش سوم. 165 4-4- تحلیل ابتکاری. 173 فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهاد 179 5-1- نتیجهگیری. 180 5-2- پیشنهادات. 183 منابع و مآخذ 185 پیوست 188
فهرست جداول جدول 2-1: تغییرات در درصد مادیون و فرامادیون طی سالهای 82 تا 2000(ایالات متحده) 13 جدول 2-2: تغییرات در درصد مادیون و فرامادیون طی سالهای 82 تا 2000(تركیه). 15 جدول 2-3: تغییرات در درصد مادیون و فرامادیون طی سالهای 82 تا 2000(اسپانیا). 15 جدول 2-4: تغییرات در درصد مادیون و فرامادیون طی سالهای 97 تا 2000(پاكستان). 15 جدول 2-5: تغییرات در درصد مادیون و فرامادیون طی سالهای 82 تا 2001(كره جنوبی) 16 جدول 2-6: تغییرات در درصد مادیون و فرامادیون طی سالهای 82 تا 2000(ژاپن). 16 جدول 2-7: تغییرات در درصد مادیون و فرامادیون طی سالهای 90 تا 2000(هند). 16 جدول 2-8: تغییرات در درصد مادیون و فرامادیون طی سالهای 81 تا 2000(آلمان). 17 جدول 2-9: تغییرات در درصد مادیون و فرامادیون طی سالهای 81 تا 2000(كانادا). 17 جدول 3- 1: بارهای ارزشهای گوناگون در كشورهای مختلف( اینگلهارت،1990؛جدول 4-1) 62 جدول 4-1:فراوانی نسبی سنخهای ارزشی در پایان نامه محمدرضا منفرد. 72 جدول 4-2: درصد مادیون و فرامادیون و التقاطیون در پیمایش سال 79 (ایران). 73 جدول 4-3: درصد مادیون و فرامادیون و التقاطیون در پیمایشهای سالهای 2000 تا 2003 (جهانی) 73 جدول 4-4: درصد مادیون و فرامادیون و التقاطیون در پیمایش سال 2000 (دانمارک. آلمان، ایرلند، ایتالیا، بلژیک، فرانسه، ایالت متحده، پرتغال، یونان، اسپانیا). 74 جدول 4-5: درصد مادیون و فرامادیون و التقاطیون در پیمایشهای سالهای 2000 تا 2003 74 جدول 4-7: نتایج عاملهای تشکیل شده از 12 سوال اهداف و آرزوها از پیمایش 79 (ایران) 75 جدول 4-8: عاملهای تشکیل شده از 12 سوال اهداف وآرزوها از پیمایش 79(ایران). 76 جدول 4-9: رد یا قبول ارزشهای یهودی مسیحی (تحلیل عوامل مولفههای اصلی). 80 جدول 4-10: اهمیت خدا بر حسب سنخ ارزشی و كشور (درصد كسانی كه اهمیت اندكی برای خدا متصور هستند:4 یا پایینتر در مقیاس(1-10)) (سال1981). 85 جدول 4-11: اهمیت خدا بر حسب سنخهای ارزشی و كشور(سال 2000-2003 پیمایشهای جهانی ) 85 جدول 4-12: نگرشهای مذهبی بر حسب سنخهای ارزشی(سال1981). 86 جدول 4-13: نگرشهای مذهبی(اعتقاد به خدا) بر حسب سنخهای ارزشی و كشور، پیمایشهای جهانی (سال 2000-2003 ). 86 جدول 4-14: نگرشهای مذهبی(اعتقاد به زندگی پس از مرگ) بر حسب سنخهای ارزشی و كشور ،پیمایشهای جهانی (سال 2000-2003). 87 جدول 4-15: نگرشهای مذهبی(مذهبی شمردن خود) بر حسب سنخهای ارزشی و كشور، پیمایشهای جهانی (سال 2000-2003 ). 87 جدول 4-16: اندیشیدن به معنا و مفهوم زندگی بر حسب سنخهای ارزشی(سال1981). 87 جدول 4-17: اندیشیدن به معنا و مفهوم زندگی بر حسب سنخهای ارزشی، پیمایشهای جهانی(2000 – 2003 ). 88 جدول 4-18: اندیشیدن به معنا و مفهوم زندگی بر حسب سنخهای ارزشی و کشور، پیمایشهای جهانی(2000 – 2003 ). 88 جدول 4-19:رد همجنس بازی بر حسب سنخ ارزشی(درصد كسانی كه هرگز همجنس بازی را جایز نمی شمارند، سال 1981). 89 جدول 4-20: نگرشهای اخلاقی و اجتماعی بر حسب سنخ ارزش(سال1981). 90 جدول 4-21:رد همجنس بازی بر حسب سنخ ارزشی(درصد كسانی كه هرگز همجنس بازی را جایز نمی شمارند)، پیمایشهای جهانی(2000-2003). 90 جدول 4-22:رد فحشا بر حسب سنخ ارزشی(درصد كسانی كه هرگزفحشا را جایز نمی شمارند)، پیمایشهای جهانی(2000-2003). 91 جدول 4-23:رد سقط جنین بر حسب سنخ ارزشی(درصد كسانی كه هرگز سقط جنین را جایز نمی شمارند)، پیمایشهای جهانی(2000-2003). 91 جدول 4-24:رد طلاق بر حسب سنخ ارزشی(درصد كسانی كه هرگز طلاق را جایز نمی شمارند)، پیمایشهای جهانی(2000-2003). 91 جدول 4-25:رد كشتن از روی ترحم بر حسب سنخ ارزشی(درصد كسانی كه هرگز كشتن از روی ترحم را جایز نمی شمارند)، پیمایشهای جهانی(2000-2003). 92 جدول 4-26:رد داشتن روابط جنسی غیر قانونی بر حسب سنخ ارزشی(درصد كسانی كه هرگز داشتن روابط جنسی غیر قانونی را جایز نمی شمارند)، پیمایشهای جهانی(2000-2003). 92 جدول 4-27: اهمیت خدا بر حسب سنخ ارزشی ، پیمایش79. 94 جدول 4-28: نگرشهای مذهبی(اعتقاد به خدا) بر حسب سنخ ارزشی ، پیمایش79. 94 جدول 4-29: نگرشهای مذهبی(اعتقاد به زندگی پس از مرگ) بر حسب سنخ ارزشی ، پیمایش79 94 جدول 4-30: نگرشهای مذهبی(مذهبی شمردن خود) بر حسب سنخ ارزشی ، پیمایش79. 95 جدول 4-31: اندیشیدن به معنا و مفهوم زندگی بر حسب سنخ ارزشی، پیمایش79. 95 جدول 4-32:رد همجنسبازی بر حسب سنخ ارزشی(درصد كسانی كه هرگز همجنسبازی را جایز نمی شمارند)، پیمایش79. 96 جدول 4-33:رد فحشا بر حسب سنخ ارزشی(درصد كسانی كه هرگزفحشا را جایز نمی شمارند)، پیمایش79 97 جدول 4-34:رد سقط جنین بر حسب سنخ ارزشی(درصد كسانی كه هرگز سقط جنین را جایز نمی شمارند)، پیمایش79. 97 جدول 4-35: رد طلاق بر حسب سنخ ارزشی(درصد كسانی كه هرگز طلاق را جایز نمی شمارند)، پیمایش79 97 جدول 4-36:رد كشتن از روی ترحم بر حسب سنخ ارزشی(درصد كسانی كه هرگز كشتن از روی ترحم را جایز نمی شمارند)، پیمایش79. 98 جدول 4-37 : ادای فریضه نماز بر حسب سنخ ارزشی، پیمایش 79. 99 جدول 4-38:اهمیت خدا در زندگی بر حسب سنخ ارزشی، پیمایش 79. 100 جدول 4-39: اهمیت فرزند داشتن برای زن بر حسب سنخ ارزشی، پیمایش 79. 100 جدول 4-40: اهمیت كار بیرون از خانه برای زن بر حسب سنخ ارزشی، پیمایش 79. 100 جدول 4-41: فراوانی نسبی سنخهای ارزشی بر حسب تحصیلات، پیمایشهای جهانی(2000-2003) 102 جدول 4-42: فراوانی نسبی سنخهای ارزشی بر حسب تحصیلات، پیمایشهای جهانی(2000-2003)10 كشور غربی:. 103 جدول 4-43: فراوانی نسبی سنخهای ارزشی بر حسب تحصیلات، پیمایش79. 103 جدول 4-44: درصد مادیون و فرامادیون و التقاطیون در پیمایش سال 79 (ایران). 110 جدول 4-45: سوالات مشابه در 4 پیمایش سالهای 53، 74، 79 و 82(گرایشات مذهبی). 114 جدول 4-46: سوالات مشابه در 4 پیمایش سالهای 53، 74، 79 و 82(گرایشات جنسیتی). 115 جدول 4-47: سوالات مشابه در 4 پیمایش سالهای 53، 74، 79 و 82(رضایت از زندگی). 116 جدول 4-48: اعتقاد به خدا بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش79. 119 جدول 4-50: اعتقاد به روح بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش79. 119 جدول 4-51: اعتقاد به دوزخ بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش79. 120 جدول 4-52: اعتقاد به بهشت بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش79. 120 جدول 4-53: انجام فرایض مذهبی بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79. 121 جدول 4-54: انجام فرایض مذهبی(نماز در مسجد) بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79. 122 جدول 4-55: تعلق مذهبی بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79. 122 جدول 4-56: اهمیت خدا در زندگی بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79. 123 جدول 4-57: احساس آرامش به وسیله دین بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79. 124 جدول 4-58: برتری رهبری سیاسی مردان بر زنان بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79. 125 جدول 4-59: اهمیت بیشتر تحصیلات مردان نسبت به زنان بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79 125 جدول 4-60: نتایج آماری گاما (انتخاب زن سنتی بر حسب سنخهای ارزشی)،پیمایش79. 126 جدول 4-61: نتایج آماری گاما (انتخاب زن مدرن بر حسب سنخهای ارزشی)،پیمایش79. 127 جدول 4-62: نتایج آماری گاما (انتخاب زن مذهبی بر حسب سنخهای ارزشی)،پیمایش79. 127 جدول 4-63: تعداد ایده آل فرزند بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79. 128 جدول 4-64: كار كردن زنان(مادری که کار نمیکند رابطه گرم و پایدار با فرزندانش برقرار میکند) بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79. 129 جدول 4-65: كار كردن زنان(کدبانو و خانهدار بودن درست به اندازة کارکردن برای دستمزد ارضاکننده است) بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79. 129 جدول 4-66: كار كردن زنان(زن و شوهر هر دو باید در کسب درآمد خانواده سهیم باشند) بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79. 130 جدول 4-67: كار كردن زنان(حس میکنید وجود کدام یک از خصوصیات زیر در یک زن از همه مهمتر است : کار کردن بیرون از خانه؟) بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79. 130 جدول 4-68: اعتقاد به تعدد زوجات بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79. 131 جدول 4-69: اعتقاد به پیروی زن از مرد بر حسب سنخهای ارزشی،پیمایش 79. 131 جدول 4-70: رضایت از زندگی بر حسب جنس و كشور (1980-1986)(اینگلهارت،1373،جدول7-1) 133 جدول 4-71: رضایت از زندگی و احساس خوشبختی بر حسب سن (1980-1986) (اینگلهارت،1373،جدول7-2). 134 جدول 4-72: اهمیت درآمد خوب برای یك شغل بر حسب سنخهای ارزشی ،پیمایش 79. 136 جدول 4-73: فراوانی نسبی سنخهای ارزشی بر حسب تحصیلات، پیمایشهای جهانی(2000-2003) 167 جدول 4-74: فراوانی نسبی سنخهای ارزشی بر حسب سطح درآمد، پیمایشهای جهانی(2000-2003) 167 جدول4-75: فراوانی نسبی سنخهای ارزشی بر حسب طبقه اجتماعی، پیمایشهای جهانی(2000-2003) 167 جدول 4-76: فراوانی نسبی سنخهای ارزشی بر حسب تحصیلات، پیمایشهای جهانی(2000-2003)10 كشور غربی:. 168 جدول 4-77: فراوانی نسبی سنخهای ارزشی بر حسب سطح درآمد، پیمایشهای جهانی(2000-2003) 10 كشور غربی:. 169 جدول 4-78: فراوانی نسبی سنخهای ارزشی بر طبقه اجتماعی، پیمایشهای جهانی(2000-2003) 10 كشور غربی:. 169 جدول 4-79: فراوانی نسبی سنخهای ارزشی بر حسب تحصیلات، پیمایش79. 170 جدول 4-80: فراوانی نسبی سنخهای ارزشی بر طبقه اجتماعی، پیمایش79. 170 جدول 4-81: فراوانی نسبی سنخهای ارزشی بر حسب سطح درآمد، پیمایش79. 170 جدول 4-82: فراوانی نسبی جمعیت نمونه هر پیمایش بر حسب تحصیلات(طولی). 172 جدول 4-83: فراوانی نسبی جمعیت نمونه هر پیمایش بر حسب تحصیلات(نسلی). 172 جدول 4-83: تعداد نمونه آماری بر حسب استانهای كشور،پیمایش 79. 175 جدول 4-84: تعداد نمونه آماری بر حسب 8 استان كشور،پیمایش 79. 176 جدول 4-85: شاخص رفاه نسبت به استانهای كشور. 177
فهرست نمودارها نمودار 4-1: تغییرات در درصد فرامادیون طی سالهای 53 تا 82. 111 نمودار 4-2: درصد افرادی كه بسیار به مسجد می روند(طولی). 138 نمودار 4-3: درصد افرادی كه بسیار به مسجد می روند(نسلی). 138 نمودار 4-4: درصد افرادی كه اظهار داشته اند كه نماز خود رامرتب می خوانند(طولی) 138 نمودار 4-5: درصد افرادی كه اظهار داشته اند كه نماز خود رامرتب می خوانند(نسلی) 139 نمودار 4-6: درصد افرادی كه برای معرفی انسان صوابكار دلایل مذهبی را عنوان نموده اند(طولی) 139 نمودار 4-7: درصد افرادی كه برای معرفی انسان صوابكار دلایل مذهبی را عنوان نموده اند(نسلی) 139 نمودار 4-8: درصد افرادی كه برای معرفی انسان گناهكار دلایل مذهبی را عنوان نموده اند(طولی) 140 نمودار 4-9: درصد افرادی كه به گویه “از قدیم گفته اند كه سرنوشت هر كس روی پیشانیش نوشته شده است” پاسخ مثبت داده اند(طولی). 141 نمودار 4-10: درصد افرادی كه به گویه “از قدیم گفته اند كه سرنوشت هر كس روی پیشانیش نوشته شده است” پاسخ مثبت داده اند(نسلی). 141 نمودار 4-11: درصد افرادی كه برای گویه “آینده توجه به مذهب بیشتر خواهد شد یا كمتر” پاسخ بیشتر می شود را انتخاب كرده اند(طولی). 142 نمودار 4-12: درصد افرادی كه برای گویه ” به نظر شما مردم نسبت به سابق به چه میزانی به امور دینی توجه می كنند ” پاسخ بیشتر شده است را انتخاب كرده اند(طولی). 142 نمودار 4-13: افرادی كه زیاد به زیارت اماكن متبركه می روند(طولی). 142 نمودار 4-14: افرادی كه زیاد به مجالس روضه خوانی می روند(طولی). 143 نمودار 4-15: فراوانی نسبی افرادی كه زیاد به دعای كمیل می روند(طولی). 143 نمودار 4-16: فراوانی نسبی افرادی كه به جهان آخرت اعتقاد دارند(طولی). 144 نمودار 4-17: فراوانی نسبی افرادی كه زیاد نذر و نیاز می كنند(طولی). 144 نمودار 4-18: فراوانی نسبی افرادی كه زیاد نذر و نیاز می كنند(نسلی). 144 نمودار 4-19: درصد افرادی كه زن ایده آل خود را زن سنتی معرفی كرده اند(طولی). 147 نمودار 4-20: درصد افرادی كه زن ایده آل خود را زن سنتی معرفی كرده اند(نسلی). 148 نمودار 4-21: درصد افرادی كه زن ایده آل خود را زن مدرن معرفی كرده اند(طولی). 148 نمودار 4-22: درصد افرادی كه زن ایده آل خود را زن مدرن معرفی كرده اند(نسلی). 149 نمودار 4-23: درصد افرادی كه زن ایده آل خود را زن مذهبی معرفی كرده اند(طولی). 149 نمودار 4-24: درصد افرادی كه زن ایده آل خود را زن مذهبی معرفی كرده اند(نسلی). 149 نمودار 4-25: درصد افرادی كه اظهار داشته اند در خانواده شان تصمیمات اساسی را مرد می گیرد(طولی). 150 نمودار 4-26: درصد افرادی كه اظهار داشته اند در خانواده شان تصمیمات اساسی را همه می گیرند(طولی). 150 نمودار 4-27: درصد افرادی كه اظهار داشته اند در خانواده شان تصمیمات اساسی را همه می گیرند(نسلی). 151 نمودار 4-28: درصد افرادی كه موافق كار كردن زنان در بیرون از خانه هستند(طولی) 151 نمودار 4-29: درصد افرادی كه موافق كار كردن زنان در بیرون از خانه هستند(نسلی) 151 نمودار 4-30: درصد افرادی كه زن باحجاب را ترجیح می دهند(طولی). 152 نمودار 4-31: درصد افرادی كه زن باحجاب را ترجیح می دهند(نسلی). 152 نمودار 4-32: درصد افرادی كه با تعدد زوجات مخالفند(طولی). 153 نمودار 4-33: درصد افرادی كه با تعدد زوجات مخالفند(نسلی). 153 نمودار 4-34: درصد افرادی كه تعداد فرزند 2 و یا كمتر را به عنوان تعداد ایده ال خود بیان داشته اند(طولی). 153 نمودار 4-35: درصئ افرادی كه تعداد فرزند 2 و یا كمتر را به عنوان تعداد ایده ال خود بیان داشته اند(نسلی). 154 نمودار 4-36: درصد افرادی كه اولویت ازدواج را با فامیل می دانند(طولی). 154 نمودار 4-37: درصد افرادی كه اولویت ازدواج را با فامیل می دانند(نسلی). 154 نمودار 4-38: درصد افرادی كه برای تربیت فرزند از رفتار مسالمت آمیز استفاده می كنند(طولی) 154 نمودار 4-39: درصد افرادی كه با مهریه موافقند(طولی). 155 نمودار 4-40: درصد افرادی كه با اظهار نظر والدین در امور فرزندان پس از ازدواج موافقند(طولی). 155 نمودار 4-41: درصد افرادی كه با اظهار نظر والدین در انتخاب دوست فرزندان موافقند(طولی) 156 نمودار 4-42: درصد افرادی كه با معاشرت دختر و پسر قبل از ازدواج موافقند(طولی) 156 نمودار 4-43: درصد افرادی كه سن مناسب برای ازدواج دختران را زیر 20 سال عنوان كرده اند(طولی). 157 نمودار 4-44: درصد افرادی كه معتقدند بهتر است پدر و مادر پس از ازدواج .با فرزندان زندگی كنند (طولی). 157 نمودار 4-45: افرادی كه با این گویه موافقند:در زمانی كه مشاغل محدودند مردان حق بیشتری برای اخذ آن كارها دارند(طولی). 157 نمودار 4-46: افرادی كه با این گویه موافقند:در كل مردان نسبت به زنان رهبران سیاسی بهتری هستند (طولی). 158 نمودار 4-47: درصد افرادی كه از وضع مالی خود اظهار رضایت نموده اند(طولی). 159 نمودار 4-48: درصد افرادی كه از وضع مالی خود اظهار رضایت نموده اند(نسلی). 159 نمودار 4-49: درصد افرادی كه در مجموع از زندگی خود اظهار رضایت نموده اند(طولی) 160 نمودار 4-50: درصد افرادی كه در مجموع از زندگی خود اظهار رضایت نموده اند(نسلی) 160 نمودار 4-51: درصد افرادی كه از وضع سلامتی خود اظهار رضایت نموده اند(طولی). 160 نمودار4-52: درصد افرادی كه از وضع سلامتی خود اظهار رضایت نموده اند(نسلی). 161 نمودار 4-53: درصد افرادی كه از وضع محیط اجتماعی خود اظهار رضایت نموده اند(طولی) 161 نمودار 4-54: درصد افرادی كه از وضع محیط اجتماعی خود اظهار رضایت نموده اند(نسلی) 161 نمودار 4-55: درصد افرادی كه از زندگی خانوادگی خود اظهار رضایت نموده اند(طولی) 162 نمودار 4-56: درصد افرادی كه از زندگی خانوادگی خود اظهار رضایت نموده اند(نسلی) 162 نمودار 4-57: درصد افرادی كه از شانس و اقبال خود اظهار رضایت نموده اند(طولی). 162 نمودار 4-58: درصد افرادی كه از موقعیت شغلی خود اظهار رضایت نموده اند(طولی). 163 نمودار 4-59: درصد افرادی كه از وضع مسكن خود اظهار رضایت نموده اند(طولی). 163 نمودار 4-60: عوامل موفقیت از دیدگاه افراد(طولی). 164 نمودار 4-61: عوامل موفقیت از دیدگاه افراد(نسلی). 164
فصل اول کلیات
تحولات و تغییرات فرهنگی پدیدهای است که همواره با بشریت همراه و همنشین بوده است، پیدایش آتش، کشاورزی، خط، تولید ابزار و زایش صنعت، ظهور پیامبران، جنگ و کشورگشایی همه در تحولات و تغییرات فرهنگی انسان نقش داشته اند. در چند سده اخیر, انقلاب صنعتی یکی از مهمترین دلایل و یا شاید مظهر تغییرات فرهنگی در جهان به شمار میرود. اما در چند دهه گذشته تغییرات اقتصادی، تکنولوژیکی، اجتماعی و سیاسی، فرهنگهای جوامع پیشرفته صنعتی را از جنبههای بسیار مهم دگرگون ساخته است. انگیزههایی که مردم را به کار وامیدارد، مسائلی که سبب بروز برخورد سیاسی میشود و اعتقادات مذهبی مردم، نگرش آنها دربارة طلاق، سقط جنین، همجنسبازی و اهمیتی که به داشتن بچه و تشکیل خانواده میدهند همه دگرگون شده است. انقلاب صنعتی جریانی از تغیرات با خود آورد و شکل نوینی به فرهنگهای مغربزمین بخشید، با گذشت سالها که از اهمیت رشد اقتصادی به منزله مهمترین هدف جوامع میگذرد، هماکنون دگرگونیهای فرهنگی هستند که جامعه پیشرفته صنعتی را هدایت میکنند (اینگلهارت, 1373). اما مظاهر انقلاب صنعتی، علیالخصوص مظاهر مادی آن، در چارچوب کشورهای مغرب زمین محصور نماند، بلکه با ورود اجتنابناپذیر خود به همه کشورها و جوامع، تجربههای فرهنگی متفاوت و البته در برخی وجوه، تجربههای مشترکی را نیز موجب شد. مسلماً جامعه ایران نیز مستثناتی بر این قاعده نبوده و نیست. پژوهش حاضر کوششی است برای مقایسه برخی وجوه تحول فرهنگی ارزشها و نگرشهای افراد در جوامع پیشرفته صنعتی با مؤلفههای مشابه در جامعه ایران و تطبیق نظریات پیرامون این تحولات در مورد تجربه خاص ایران.پ در واقع همانگونه كه از عنوان پایان نامه استنتاج میشود مساله اصلی ما در این تحقیق تحول فرهنگی است، كه به صورت تطبیق نظریه تحول فرهنگی اینگلهارت بر ارزشها و نگرشهای ایرانیان مطرح میشود.
آنچه که در این میان غامض است بازة زمانی این تغییرات است یا به عبارت دقیقتر این پژوهش تحولات فرهنگی را در چه بازة زمانی مورد توجه قرار میدهد. با توجه به روششناسی پژوهش (در قسمت روششناسی به صورت مسبوط توضیح داده خواهد شد) یکی از روشهای این تحقیق تحلیل ثانویه پیمایشهای ملی دربارة ارزشها و نگرشهای ایرانیان است بنابراین نتایج حاصل از پیمایشهای ملی، داده خام پژوهش حاضر به شمار میرود. با توجه به این موضوع که قدیمیترین پیمایش انجام گرفته در کشور به سال 1353 بازمیگردد و اخیرترین آنها در سال 1382 انجام گرفته بازة زمانی تحقیق را تحولات فرهنگی ایرانیان از سال 1353 تا 1382 در نظر میگیریم. گذشته از بحث طرح مساله، مبحث مهم بعدی در این قسمت بحث اثبات مسأله یعنی اثبات وجود تغییرات است. درواقع باید قبل از تبیین و تحلیل تغییرات فرهنگی در ایران، به اثبات این مساله پرداخت که اساسا تغییراتی رخ داده است. دلایلی که موید وجود مساله تغییرات فرهنگی میباشد به شرح زیر است: جهشهای اقتصادی و تکنولوژیکی در جهان، ورود تکنولوژیهای مدرن به عرصه زندگی روزمره، ورود تلویزیون و رسانههای جدید مانند ماهواره، اینترنت و … تحولات بسیاری را در تمام جهان باعث شده است که جامعه ایران نیز در این میان تاثیرات مشابهی را نیز پذیرا شده است. تقریباً میتوان در نگرشهای سنجیده شده در تمام پیمایشها، تفاوتهای محسوسی را میان نگرشهای افراد در سنین مختلف مشاهده نمود. این به گونهای است که از 186 گرایش سنجیده شده در پیمایش سال 79، 107 گرایش با مؤلفه سن همبستگی نشان میدهند. البته این همبستگی هیچگاه از وضعیت ضعیف و متوسط ضعیف بالاتر نمیرود زیرا فرآیند جامعهپذیری در هر حال اجازة گسستهای بنیادی را نداده است. الف) به نظر شما مردم ……………………………………………… 1) بیشتر از سابق به امور دینی توجه میکنند 2) کمتر از سابق به امور دینی توجه میکنند 3) همین اندازه به امور دینی توجه میکنند. ب) به نظر شما در آینده توجه به مذهب بیشتر خواهد شد یا کمتر یا فرقی نمیکند. 1) بیشتر اینکه پاسخگویان به کدام گزینه بیشتر گرایش داشتهاند، شاید در این مرحله اهمیتی نداشته باشد اما این که گزینهای 4 برابر بیشتر از گزینه دیگر انتخاب شده است نشاندهندة بروز تغییراتی فرهنگی است. در پیمایش سال 1382 نیز گویههایی مشابه مورد سوال قرار گرفتهاند: الف) به نظر شما مردم الان نسبت به 5 سال قبل مذهبیتر شدهاند یا غیرمذهبتر؟ مذهبیتر شدهاند مباحثی که پس از اثبات وجود تغییرات فرهنگی نیازمند بررسی و پژوهش است عبارتند از مسیر و جهت تغییرات فرهنگی موجود که در قالب فرضیات تحقیق بدانها پرداخته خواهد شد.
اهمیت موضوع مورد پژوهش به شرح زیر است: 1- شاید بارها و بارها شنیدهایم که ایرانیها غیرقابل پیشبینیترین مردم جهانند. این موضوع تا حد بسیار زیادی منبعث از این مسأله است که تاکنون فعالیتهای قابل توجهی برای مدلسازی فرهنگ جامعهمان صورت نگرفته است. شاید رایجترین مدل تحلیلی، مدل سنتی – مدرن باشد که به نظر میرسد نه تنها دیگر نمیتواند جوابگوی تحلیلهای تحول فرهنگی باشد بلکه به دلیل تکرارهای بسیار، از تحلیلهای علمی جامعهشناختی به بحثهای ژورنالیستی تبدیل شده است. لزوم شاخص، مدل، و نمونه آرمانیسازیهای جدید در حوزه جامعهشناسی ایران بسیار ضروری به نظر میرسد و تلاش برای تطبیق مدل اینگلهارت (مادی/فرامادی) شاید بتواند تاحدی این خلا را پر نماید چراکه جامعه ایران تاحدودی نیز در معرض موجهای مدرنیته متاخر بخصوص در وجوه فرهنگی قرار دارد. تا کنون چند پیمایش نگرش و ارزشسنجی در سطح ملی انجام گرفته است که تنها ثمره آنها تعدادی جداول تقاطعی میان بعضی خصوصیات زمینهای (سن، جنس، تحصیلات) و نگرشهای اندازهگیری شده است. در حالیکه در واقع پیمایشهای ملی میبایست ابزار کار و مواد خام و اولیه پژوهشگران قرار گیرند تا آنها به وسیله آنها تغییرات و تحولات صورت گرفته را شناسایی کنند و بتوانند تغییرات فرهنگی را در آینده تا حدی پیشگوی کنند. موضوع دیگر در این زمینه بازخوردهایی است که تحلیل های ثانویه میتوانند برای بهبود انجام پیمایشهای بعدی تولید نمایند. تحلیل ثانویهها میتوانند تا حدی اعتبار این پیمایشها را تأیید و البته نقاط ضعف آنها را بیان کنند و برای پیمایشهای ملی دیگر توصیههای مناسب داشته باشند و البته هر تحلیل ثانویهای و هر مراجعهای به این پیمایشها ارزش قابل ملاحظهای به آنها خواهد داد. همانگونه که ارزش هر منبعی به تعداد ارجاعاتی است که به آن شده است یکی از شاخصهای ارزشمندی یک پیمایش نیز به تعداد تحلیل های ثانویهای است که بر اساس یافته های آن پیمایش انجام شده است. همه این مسائل در کنار هزینههای بسیار زیاد برای انجام این پیمایشها میتواند نشانگر اهمیت ویژه تحلیل ثانویه باشد. 3- مورد سوم که البته مرتبط با موارد 1 و 2 است، آگاهی مسئولان و قانونگذاران کشور از تحولات فرهنگی صورت گرفته است. تحولات سیاسی کشور با شاخصهای بسیاری چون بر سر کار آمدن فلان حزب یا یک ایدئولوژی خاص و یا تغییر در مقدار رأیدهی و یا مقدار رأی مردم به یک فکر و یا حزب سنجیده میشود. تحولات اقتصادی نیز به همین صورت بلکه به نحوی دقیقتر با شاخصهای مالی و شاخصهای قیمت اقلام خاص مشخص میشود. اما تحولات فرهنگی را افراد بیشتر احساس میکنند و شاخصی که بتوان از آن به عنوان شاخص تحولات و تغییرات فرهنگی در کشور نام برد یا وجود ندارد و یا تاکنون در کشورمان به کار گرفته نشده است چنانچه درك از وجود این تغییرات و تحولات منحصر به تجربههای شخصی افراد و مواجهه شدن با موارد غیر معمول در جامعه است. این موضوع یکی از اصلیترین دلایل کمتوجهی به این امر مهم (فرهنگ) در برنامهریزیهای کشور است. تطبیق نظریه اینگلهارت میتواند راه را برای شاخصسازی فرهنگی بگشاید و ادبیات نظری و پژوهشی شاخصهای تغییر فرهنگی را رواج دهد. البته به غیر از برنامهریزیهای کلان آگاهی از وضعیت فرهنگی کشور میتواند از بروز بسیاری از مسائل اجتماعی جلوگیری کند و یا به گونهای آمادگی رویارویی با آنها را به وجود آورد. یکی از مهمترین این مسائل تضاد اجتماعی است. قطبی شدن نگرشهای زمینهای و ریشهای میتواند در نهایت به تضاد اجتماعی بینجامد که در این حال اولاً آگاهی از نگرشهای بنیادین و ثانیاً سیر قطبی شدن این ارزشها میتواند به منظور آمادگی برای مقابله با این تضادها، کمکهای بسیاری نماید و روشن است که قسمت دوم آن یعنی سیر قطبی شدن و پیشگویی وضعیت آینده بر عهده تحقیقاتی از نوع پژوهش حاضر است. به غیر از مساله تضاد، برای حکومتی ایدئولوژیک چون حکومت ایران آگاهی از نگرشها و ارزشهای مردم نسبت به ایدئولوژی حاکم و سیر تحولات این نگرشها از اهمیت بالایی برخوردار است. 4- در ایران کنونی ما شاهد به وجود آمدن گرایشات مذهبی و عرفانی جدید، جنبشهای آرام جدید، گرایشهای جنسیتی نو و غیرمعمول میباشیم (مراجعه به گروههای تشکیل شده در چت می تواند مویدی بر ادعاهای مذکور باشد) که البته پژوهشهایی نیز در علت به وجود آمدن این ارزشها و رویکردها صورت گرفته است. پژوهش حاضر همانگونه که میتواند دلایلی را برای ظهور این خرده فرهنگها بیان کند، میتواند پژوهشهای انجام گرفته در مورد آنها و یا پژوهشهای آتی را در ذیل یک نظریه کلیتر نظم و انسجام ببخشد. 1-3- سؤالات تحقیق برای نشان دادن جهت تغییرات فرهنگی در جامعه ایران و همچنین شدت این تغییرات نیازمند یک نظریه تحول فرهنگی هستیم. نظریه نوسازی شاید متداولترین نظریه در
[جمعه 1398-07-12] [ 09:16:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|